Wat als een slachtoffer hulp weigert?

Auteur Topic: Wat als een slachtoffer hulp weigert?  (gelezen 3040 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2010, 18:51:01
WM, met compos mentis bedoel je neem ik aan: bij zijn volle verstand/bij volle bewustzijn?

Ben WM wel niet, maar ik kan je gok bevestigen. Compos mentis staat inderdaad voor "bij volle verstand/bewustzijn"


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2010, 19:32:36
Ja oftewel wilsbekwaam!

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2010, 20:02:44
vesalius en WM  O0


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2010, 23:01:53
Overigens is wilsbekwaam een relatief begrip...  ::)


Wie de getuige is maakt niet zoveel uit, onze voorkeur gaat er naar uit om dat iemand iemand buiten ons team te laten zijn.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2010, 16:04:58
volgens mij hoeft een patient niet te tekennen sterker nog ook dat kan hij weigeren. oplossing die ik vaak kies is duidelijk aangeven waarom ik wel wil behandelen en dat ik het hem dringend adviseer. wil hij dan nog niet en schat ik in dat hij inderdaad helder en adequaat is dan laat ik de tp zijnde agent dit aantekenen in zijn pv dit vraag ik hem in bijzijn van de patient hierdoor heb ik iets waar ik op terug kan vallen. is de patient onder invloed of heb ik daar sterke vermoedens van dan wordt het een behandeling onder dwang met hulp van de politie. dronken kan ook op hersenletsel lijken en andersom. wel duidelijk vermelden op je ritbon en je medisch leider informeren. maar tot nog toe nooit problemen mee gehad.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2010, 16:58:42
Mee eens Rick:

Mijn handelswijze: door pt laten tekenen indien hij/zij dat wilt. Met getuige. Indien de pt. dat niet wilt dan laat ik idd door een derde partij tekenen dat ik alles heb uitgelegd over de consequenties van zijn/haar besluit.

ALs de pt onder invloed is dan gaat hij inderdaad onder livhte dwang mee.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon