Tips & Truc's voor foto's

Auteur Topic: Tips & Truc's voor foto's  (gelezen 40117 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2010, 09:10:11
@JaVaZee,

Erg mooie plaatjes, qua belichting en kleur doe je dat erg goed moet ik zeggen. Ik vind het laatste plaatje zelf wat platslaan vanwege het zwartwit (lucht is hetzelfde contrast als horizon), maar dat moet je je camera ook niet voor je laten doen, zie de bovenstaande post.

Wanneer ik je 1 tip zou mogen geven zou dat zijn dat je eens wat moet gaan spelen met je standpunt. Het zijn stuk voor stuk redelijk tot goede foto's, maar wel hoofdzakelijk op ooghoogte, van gemiddelde afstand, zonder duidelijk onderwerp, mooi waterpas en met de horizon bij het midden van de foto. Qua compositie zou je ervoor kunnen kiezen je camera eens vlakbij een object te houden, zonder in de zoeker te kijken 'uit de hand' fotograferen, de camera expres flink scheef houden, en eens wat googlen over de 'rule of thirds' en de gulden snede.

Een 'goede foto' is net een verhaal, het vertelt de waarnemer iets, straalt iets uit. Wanneer je op die manier naar je foto's kijkt, wat denk je dat de waarnemer erbij zou denken?
Bedankt, dat probeer ik ook nu steeds meer, spelen met lengte (in mijn geval bukken haha). Ook vanuit andere hoeken probeer ik steeds meer. Zal er nog extra op letten! O0

Groet,
Nils.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2010, 11:33:38
Helaas heb ik als camera niet zo'n monster als jullie dus dat kan helaas niet...


Ik heb zelf ook zo'n Panasonic Lumix DMC-FZ8 liggen, maar die kan echt niet veel minder dan de gemiddelde spiegelreflexcamera hoor! Je moet er alleen mee om kunnen gaan..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #22 Gepost op: 1 februari 2010, 12:38:04
Helaas heb ik als camera niet zo'n monster als jullie dus dat kan helaas niet...

Ligt niet zozeer aan de camera, als aan de manier waarop je haar weet te gebruiken... Heeft je camera een Av stand?
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #23 Gepost op: 1 februari 2010, 18:44:23
Ligt niet zozeer aan de camera, als aan de manier waarop je haar weet te gebruiken... Heeft je camera een Av stand?
Volgens mij niet.
Ik bedoel eerder dat ik de mindere ben in scherpte en zoom bereik O0
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #24 Gepost op: 2 februari 2010, 21:54:46
Volgens mij niet.
Ik bedoel eerder dat ik de mindere ben in scherpte en zoom bereik O0

volgens mij wel, althans wanneer je inderdaad een dmc-fz8 hebt. Ziehier.

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz8/

Niets mis mee, je hebt dezelfde mogelijkheden als met een beetje SLR. Waarschijnlijk heb je relatief zelfs een groter zoombereik dan een standaard SLR-lens, alleen de lenskwaliteit is wat minder. Dat zul je aan de randen van het beeld merken wanneer er paarse of groene 'fringing' optreedt bij harde contrasten. Sensor is ook wat kleiner, maar met 8 MPix heb je meer dan genoeg resolutie voor mooie on-line plaatjes. Er zit sinds dat models zelfs RAW-ondersteuning op, helemaal mooi.


Waar je met een dergelijke camera vooral problemen gaat krijgen is bij slechte lichtsituaties en bij het vastleggen van snelle beweging, daarvoor is de lens-sensorcombi minder geschikt.
Niets wat je ervan weerhoudt dus om een beetje te gaan spelen met de techniek. Zoek eens op internet op tutorials voor cameragebruik. www.camebridgeincolour.com is een erg goede infosite, bijvoorbeeld, maar gaat wel gelijk ultra-diep op de materie in... Misschien een goed idee om eens de manual van je camera op te zoeken, daarin worden de basics vaak ook uitgelegd.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #25 Gepost op: 3 februari 2010, 07:25:01
Bedankt voor de tips! ;)
M'n camera reageert ook altijd nog goed als ik snelle reddingboten fotografeer, want dat doe ik er hoofdzakelijk mee. Wat wel een nadeel is, dat als ik m'n camera op een sportstand zet, maar dan wordt de kleur erg raar. Dan moet ik hem wel op een slomere stand zetten. Zal wel eens een keer gaan spelen met de lichtinval en kleuren.

Groet,
Nils.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #26 Gepost op: 3 februari 2010, 12:01:18
De scene-modes zoals een 'sportstand' zijn in feite niet meer dan een voorinstelling van je camera-instellingen. Je zou er goed aan doen eens te onderzoeken welke instellingen er worden aangepast, zodat je ook met de hand dit kunt instellen en daarmee wat vrijheid wint.

Ter uwer info, die grote knop waarmee je je scene-mode instelt kent nog wat andere mogelijkheden.

Auto = camera bepaalt alles zelf, 'no-brain' instelling

P = programmeerbaar, in de zin dat je zaken zoals ISO-waarde en flitsgebruik kunt regelen. Biedt iets meer vrijheid dan 'auto'.

A = diafragma-instelling. Hoe lager het getal, hoe meer lichtopbrengst je heb. Je sluitertijd wordt automatisch door de camera bepaald. Grote voordeel van dit handmatig instellen is controle over je scherpte-diepte. valkuil is de afhankelijk van een goede lenskwaliteit. De twee kleinste stops (grootste lichtopbrengst, dus) geven ook de meeste beeldvertekening en abberatie.

S = sluitertijd-instelling. 1/x van een seconde, hoe sneller de sluitertijd hoe beter je beweging kunt vastleggen. De camera bepaalt hierbij een passende diafragma-waarde, met dien verstande dat de koek op een moment wel op is wanneer je lens niet genoeg licht door kan laten om snelle sluitertijden voldoende te belichten. Dan kun je natuurlijk je ISO-gevoeligheid wat opkrikken, maar krijg je weer met ruis te maken. Voor je sportfoto's moet je deze instelling dus hebben, een zo kort mogelijke sluitertijd zonder buiten het diafragmabereik van je lens te vallen.

M = full manual, je bepaalt zelf diafragma en sluitertijd, camera zelf stelt niets bij. Hierbij geeft de camera je ook een belichtingsmeter, waarop je kunt zien wat de gevolgen van je instellingen zijn voor je foto. Voor bijvoorbeeld die zonsondergang in de haven had je hiermee je diafragma op het hoogste getal kunnen zetten (weinig licht maar veel scherptediepte), en je sluitertijd aanpassen zodat je qua belichting iets onder de meting van je camera gaat zitten, waardoor je plaatje in de schaduwen iets donkerder was geworden.

De veranderende kleur in scene-mode ligt waarschijnlijk niet direct aan bovenstaande instellingen, maar aan de manier waarop de camera de uiteindelijke JPG maakt. Hiervoor wordt de info van de chip (de RAW-info) omgezet naar een pixel-plaatje, waarbij voor elke pixel nog kleurcorrectie en verscherping wordt toegepast. Dit kan per modus verschillen, zonsondergangen en landschappen bijvoorbeeld worden qua kleur nogal 'opgepompt' omdat dit een mooier plaatje oplevert.

Jouw camera heeft twee instellingen daarvoor, 'cool' en 'warm'. Ook kun je de witbalans afzonderlijk regelen, afhankelijk van de omstandigheden.

Voor een goede snelle sportfoto zouden de instellingen dus worden (zonder het al te moeilijk te maken)

modus: S met sluitertijd van 1/1000 of 1/2000 seconde
ISO AUTO
image setting 'warm'
witbalans afhankelijk van omstandigheid, voor buiten is 'shady' meestal wel OK.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #27 Gepost op: 3 februari 2010, 19:10:08
Kijk, hier heb ik wat aan! Harstikke bedankt! ;)
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #28 Gepost op: 4 februari 2010, 08:47:54
de cirkels van de zon in foto 3 ik zie ze inderdaad nu maar hoe kun je dit voorkomen?

Niet met de zon aan de rand van je blikveld fotograferen, en een goede zonnekap gebruiken voor je lens. Die lens-flares ontstaan omdat het licht het voorste obectief van je lens onder een hoek raakt, en dan vreemd wordt afgebogen. Kan heel creatief zijn, maar meestal is het ongewenst. De coating van de lens kan hier ook bij meespelen.

Met een zoomlens heb je een beetje het probleem dat de zonnekap is aangepast op de kleinste brandpuntafstand (anders zie je hem in het beeld). Bij telefoto's doet ķe het dus minder goed als bij groothoek. Maar alle beetjes zijn mooi meegenomen.

Polarisatiefilter helpt ook wel, maar is een beetje 'over the top' voor de gemiddelde fotograaf.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2011, 10:55:48
vind dit wel erge mooie foto's




gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi