Herkenbaarheid postleiders

Auteur Topic: Herkenbaarheid postleiders  (gelezen 16784 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 17 april 2013, 14:43:46
Organisatie, beveiliging ed weten de coördinator/teamleider wel te vinden van elkaar. En als er iets meer haast bij is heb je altijd nog telefoon of via de porto van een medewerker van die dienst wel contact. En vaak is er bij grotere evenementen ook wel een portonetwerk vanuut de organisatie voor de coördinatoren/teamleiders.

Dus buiten de ovd p/ggd/b geen aparte hesjes voor de bepaalde diensten buiten het gebruikelijke om.
Iets met bomen en bos

Ja dat is waar. Als ik aan mijn eigen ervaringen terug denk weet ik ook wel de teamleiders te vinden. Ook zonder apparte kleding.

Wel heb ik het mee gemaakt dat ik gezocht werd door de politie en dat ze me in eerste instantie niet konden vinden terwijl ze zo goed als voor me stonden. Maar dat zijn dan mensen die van buiten komen. Die zijn dan ook over het algemeen op zoek naar een vertegenwoordiger van de organisatie, die namens alle team(leider)s spreekt, en niet naar de apparte teamleiders.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 17 april 2013, 14:57:00
Zelfs daar zie ik het nut niet van in... Een klant ziet of snapt het verschil toch niet en onderling weet iedereen de taakverdeling of zou die moeten kennen. Daarnaast mag je er ook van uit gaan dat iedereen weet wat hij kan en mag en hier ook naar handelt. Al vaak genoeg meegemaakt dat iemand met "arts" op het tenue wordt aangesproken als EHBO-er of een BLS team dat wordt bejegend als doktoren...

Het lijkt mij eerder handig voor de ambulance dienst e.d. het heeft voor hun wel zin om een arts om advies te vragen bij bepaalde dingen terwijl als je dat aan een ehbo-er vraagt ze je heel raar aan gaan kijken. Voor een slachtoffer maakt een hesje niks uit als ze maar geholpen worden.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #32 Gepost op: 17 april 2013, 15:00:15
Wij gebruiken bij 1 evenement in het jaar afwijkende hesjes. Dat is 1 groene voor de coördinator, en 2 blauwe voor de verbindingen. Dit is alleen omdat dit een groot evenement is waarbij veel mensen van buitenaf komen en de mensen die deze functies hebben niet kennen. Verder lijkt het mij niet nodig. Over het algemeen kent iedereen elkaar wel en weet wat zijn of haar rol is bij een evenement.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 17 april 2013, 15:07:41
Het lijkt mij eerder handig voor de ambulance dienst e.d. het heeft voor hun wel zin om een arts om advies te vragen bij bepaalde dingen terwijl als je dat aan een ehbo-er vraagt ze je heel raar aan gaan kijken. Voor een slachtoffer maakt een hesje niks uit als ze maar geholpen worden.

Intiële overdracht kan ook door een EHBO-er gebeuren, bijzonderheden qua waardes en toegediende medicatie staan op een formulier, als er vragen zijn is het een kwestie van de pleeg of arts erbij vragen. In een levensbedreigende situatie kan je ervan uitgaan dat een arts en/of pleeg "aan het bed" aanwezig is voor de aansturing en medische handelingen.

Je moest eens weten hoeveel prof. EHBO-ers (in aparte kleding, met tekst op de rug), binnen een ALS setting, gevraagd worden om even een waaknaald te prikken en dergelijke... Maar we hebben het dan wel over hele andere eerste hulpverleners dan je lokale vereniging, die veelal direct onder een ALS verpleegkundige werken. Gewoon een kwestie van professionaliteit hoe je daarmee om gaat...

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #34 Gepost op: 17 april 2013, 18:55:06
Ja dat is waar. Als ik aan mijn eigen ervaringen terug denk weet ik ook wel de teamleiders te vinden. Ook zonder apparte kleding.

Wel heb ik het mee gemaakt dat ik gezocht werd door de politie en dat ze me in eerste instantie niet konden vinden terwijl ze zo goed als voor me stonden. Maar dat zijn dan mensen die van buiten komen. Die zijn dan ook over het algemeen op zoek naar een vertegenwoordiger van de organisatie, die namens alle team(leider)s spreekt, en niet naar de apparte teamleiders.
Het idee van een afwijkende kleur vest (groen) is precies hierom bedoeld: een persoon die als "onbekende" in de situatie terecht komt, kan direct zien wie de operationele verantwoordelijkheid ter plaatse heeft en als deze persoon bekend is met de werkwijze dan zal hij/zij zich bij deze coördinator/OvD melden. Bij de "traditionele" hulpverlenende diensten is dat niet anders, je kunt nog zoveel mensen in het wereldje kennen, op het moment dat je "on scene" komt wil je niet tussen alle gele, oranje, blauwe, rode, en zwarte pakken nog moeten zoeken naar de persoon waar je zaken mee kunt/moet doen. Er kunnen legio redenen zijn om dat in andere omstandigheden, bijvoorbeeld bij evenementen, ook zo te doen.

Het dragen van een groen vest schept overigens wel verwachtingen: als je wilt laten zien dat je "het baasje" bent, dan ben je er ook van. Dat betekent dus wel dat je de verantwoordelijkheid neemt die je op dat moment hebt. En als de troep dan de ventilator raakt, dan ga je dus niet bij je centralist zitten afwachten of er misschien wel wat aan de hand is, dan ga je ter plaatse en dan neem je de leiding, desnoods totdat professionele leidinggevenden dat overnemen of je komen ondersteunen. En in voorkomend geval zul je misschien zelfs een bepaalde rol in relatie tot de reguliere hulpdiensten moeten afdwingen. Ik kan me daarbij voorstellen dat je als coördinator van het Rode Kruis of EHBO de noodzakelijke kennis van locatie/terrein/evenement hebt of een bepaalde capaciteit aan mensen beschikbaar hebt, waardoor je jezelf zeker niet aan de kant hoeft te laten zetten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #35 Gepost op: 17 april 2013, 20:09:46
In zulke gevallen kun je toch altijd alsnog een ander vest (bij) aantrekken.
Als je die in de cp en/of vervoersmiddel  legt kun je hem altijd grijpen. Over het algemeen heb je hem altijd binnen handbereik
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 17 april 2013, 20:27:34
Iemand die de boel aanstuurt als altijd goed bij grotere evenementen. Het is fijn als er overzicht is en mocht het nodig zijn iemand de boel een beetje kan aansturen. Maar meestal gebeurt dat vanzelf wel, "natuurlijke" leiders staan altijd op als het nodig is.
Als je bij een inzet moet wachten tot de 'natuurlijke leider' opstaat ben je niet goed bezig. Vooraf moet duidelijk zijn wie de leiding heeft. Dat schept duidelijkheid en iedereen weet wat hij kan verwachten.

Maar om nou iemand met een hesje leider bij een ehbo vereniging rond te laten lopen lijkt me vrij onzinnig. Het heeft geen meerwaarde want om het even heel kort door de bocht te zeggen ehbo-er is ehbo-er.
Waarom is dat onzinnig? Ook bij een EHBO-vereniging of Rode Kruis afdeling heeft iemand de leiding over de grotere inzetten. Dat een ehbo-er een ehbo-er is, is geen argument om de teamleider geen hesje te geven. Ook binnen de EHBO-vereniging of Rode Kruis afdeling is een zekere hierachie. Bij grote evenementen kan het functioneel zijn om die hierachie zichtbaar te maken. Hierachie is niet hetzelfde als autoritair of dictatoriaal.  

Het groene hesje of een coordinatorhesje is bij grote inzetten praktisch, alle EHBO'ers kunnen duidelijk zien wie de leiding heeft en ook voor andere hulpdiensten is het duidelijk wat het hesje betekent.

sb79

• NHT hollands midden
  • Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 17 april 2013, 23:11:07
onze afdeling heeft 1 groot evenement in het jaar
dit vind grotendeels buiten plaats
de inzet coordinator heeft een groen hesje aan met reflecterende tekst erop
het gebied word in 2en verdeeld en daar lopen 2 teamleiders met een rood hesje reflecterende tekst erop
iedere teamleider heeft ongeveer 6 a 7 ehbo teams ondr zich
de ehbo teams hebben een geel hesje met een rood kruis op de rug

Danny V

• Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 18 april 2013, 01:54:38
Als ik even kijk naar de inzet van de reddingsbrigade op een groot evenement in Zwolle is het altijd zo geweest dat het terein in 3 of 4 gebieden wordt gesplitst. Elk gebied wordt door 1 leidinggevende "gerund". Daarboven staat de inzetleiding. Dit is de enige persoon met het groene hesje aan. Degene die de leiding hebben over de gebieden worden s'ochtends simpelweg voorgesteld. Als er een inzet is waar externe diensten bij komen dan komt de inzetleider in principe ook ter plaatse en is hij ook de enige die herkenbaar is als aanspreekpunt. Op deze manier is het voor externe duidelijk wie ze moeten hebben en intern weet iedereen wie de leiding heeft in zijn gebied. Op deze manier verkom je wat mij betreft dat probleem met door de bomen het bos niet meer zien. In het geval van een slachtoffer met een gebroken been, tja dan kan de patrouille die daar mee bezig is het zelf ook erg goed af en is degene die er mee bezig is gewoon aanspreekpunt.

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 18 april 2013, 11:06:37
Nou lees ik dat de Reddingsbrigade een groen hesje heeft tijdens evenementen, maar het Rode Kruis ook. Maar beide diensten werken in dat geval in opdracht van de evenementen organisatie. Als "de poep de ventilator raakt" zullen de externe hulpdiensten iemand zoeken die het algemene overzicht heeft, lijkt mij, en niet alleen van de RB of het RK. Het lijkt mij dus logisch dat de veiligheidscoördinator / crisisleider van de organisatie op dat moment herkenbaar is aan een groen hesje. Het is dus niet heel erg handig dat de RB en het RK ook groene hesjes hebben op dat moment. Een rood hesje (zoals de bevelvoerder van de brandweer) lijkt mij dus beter op z'n plaats voor de teamleiders, als ik er zo over nadenk.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid