Ja dat is waar. Als ik aan mijn eigen ervaringen terug denk weet ik ook wel de teamleiders te vinden. Ook zonder apparte kleding.
Wel heb ik het mee gemaakt dat ik gezocht werd door de politie en dat ze me in eerste instantie niet konden vinden terwijl ze zo goed als voor me stonden. Maar dat zijn dan mensen die van buiten komen. Die zijn dan ook over het algemeen op zoek naar een vertegenwoordiger van de organisatie, die namens alle team(leider)s spreekt, en niet naar de apparte teamleiders.
Het idee van een afwijkende kleur vest (groen) is precies hierom bedoeld: een persoon die als "onbekende" in de situatie terecht komt, kan direct zien wie de operationele verantwoordelijkheid ter plaatse heeft en als deze persoon bekend is met de werkwijze dan zal hij/zij zich bij deze coördinator/OvD melden. Bij de "traditionele" hulpverlenende diensten is dat niet anders, je kunt nog zoveel mensen in het wereldje kennen, op het moment dat je "on scene" komt wil je niet tussen alle gele, oranje, blauwe, rode, en zwarte pakken nog moeten zoeken naar de persoon waar je zaken mee kunt/moet doen. Er kunnen legio redenen zijn om dat in andere omstandigheden, bijvoorbeeld bij evenementen, ook zo te doen.
Het dragen van een groen vest schept overigens wel verwachtingen: als je wilt laten zien dat je "het baasje" bent, dan ben je er ook van. Dat betekent dus wel dat je de verantwoordelijkheid neemt die je op dat moment hebt. En als de troep dan de ventilator raakt, dan ga je dus niet bij je centralist zitten afwachten of er misschien wel wat aan de hand is, dan ga je ter plaatse en dan neem je de leiding, desnoods totdat professionele leidinggevenden dat overnemen of je komen ondersteunen. En in voorkomend geval zul je misschien zelfs een bepaalde rol in relatie tot de reguliere hulpdiensten moeten afdwingen. Ik kan me daarbij voorstellen dat je als coördinator van het Rode Kruis of EHBO de noodzakelijke kennis van locatie/terrein/evenement hebt of een bepaalde capaciteit aan mensen beschikbaar hebt, waardoor je jezelf zeker niet aan de kant hoeft te laten zetten.