Herkenbaarheid postleiders

Auteur Topic: Herkenbaarheid postleiders  (gelezen 16787 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #20 Gepost op: 16 april 2013, 15:24:28
Maak wel een duidelijk plan als je met hestjes gaat werken. Ik heb het eerder gezien dat iedere functie een hesje aan had en uiteindelijk vrijwel niemand zonder hestje liep.
- Inzetleider + plaatsvervanger
- Hoofd gewondennest / postleider + plaatsvervanger
- taakveldcoordinator + plaatsvervanger
- centralist
en dat op een inzet met 8 mensen....

Daardoor valt de hele uniformiteit weg.

Klopt.
Maar in mijn ogen moet het juist duidelijk zijn dat 1 er echt uitspringt om zo duidelijk herkenbaar te zijn.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #21 Gepost op: 16 april 2013, 20:38:12
Wij hebben nog een onderverdeling:
- Inzetleider = Groen hesje, daaronder de Posthoofden, daaronder de EHBO-ers. De laatste twee hebben gele hessen met Rood Kruis logo.
Arts  www.alphalog.nl

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 16 april 2013, 21:30:33
Maak wel een duidelijk plan als je met hestjes gaat werken. Ik heb het eerder gezien dat iedere functie een hesje aan had en uiteindelijk vrijwel niemand zonder hestje liep.
- Inzetleider + plaatsvervanger
- Hoofd gewondennest / postleider + plaatsvervanger
- taakveldcoordinator + plaatsvervanger
- centralist
en dat op een inzet met 8 mensen....

Daardoor valt de hele uniformiteit weg.

Het moet ook wel een bepaald doel hebben natuurlijk...

Als ik als algemeen leidinggevende op een (RB) post rond loopt, heb ik totaal geen behoefte aan onderscheid. Ik ben gewoon een collega, die in dat geval soms wel het laatste woord heeft en de boel aanstuurt, meer niet...  ::) Dat weten de betrokken mensen ook en voor het geval ik even buiten het zicht ben heb ik een portofoon en telefoon bij me. Wat ik helaas nog wel eens bij bepaalde vrijwillige diensten/clubs zie is dat er nogal een 'zie mij eens coordinator zus of zo zijn, nu ben in de baas' cultuur hangt.

Zie dan liever dat iemand die de leiding heeft op een incident locatie (OSC landzijde bijv.) een hesje aan heeft t.b.v. de andere diensten en eventueel andere collega's die ter plaatse komen. Uiteraard gaat hetzelfde ook op voor officieren, liaisons en dergelijke bij incidenten of evenementen. Maar ga a.u.b. niet met allemaal hippe vestjes rondlopen, met populaire kreten als "OvD" en dergelijke erop, als de daarna nog serieus genomen wil worden.

tuinkabouter

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #23 Gepost op: 16 april 2013, 22:06:40
Wat is het doel van afwijkende markering. Wie hebben daar belang bij en is het echt noodzakelijk? Zo noodzakelijk dat je afbreuk moet doen aan uniformiteit, netheid, uitstraling en herkenbaarheid van bedrijfskleding. Contactpersonen loop je als het goed is bij aanvang dienst naar toe en stel je, je voor.

Hoe groot is de kans dat er externe hulpverleners (vb. ambulance/ghor/politie etc.) worden ingezet? Bijvoorbeeld: Waarom is het noodzakelijk dat ambulancepersoneel de teamleider kan herkennen op een halve kilometer afstand als er alleen een slachtoffer met een gebroken been word opgehaald? Moeten eerste hulpverleners niet in staat zijn om dit zelfstandig af te handelen zonder tussenkomst van de teamleider? Volstaat het om er heen te lopen en jezelf kenbaar te maken als teamleider?

Een ander voorbeeld van Koekerdt: waarom moet de centralist herkenbaar zijn? Als het goed is komt de centralist alleen de centrale post uit om: te pauzeren, voor een sanitaire stop, etc.

O&V en Sigma hebben volgens mij wel herkenbare teamleiders. Gezien de omstandigheden lijkt het mij noodzakelijk. Omdat er met veel verschillende disciplines word samengewerkt in een zeer chaotische werkomgeving. Dat werk is in mijn ogen niet te vergelijken met de gecontroleerde en overzichtelijke situatie van een evenement waar voorbereidingshandelingen voor getroffen konden worden.

Als je kijkt naar andere hulpdiensten...Brandweer-politie-ambulance en dergelijke zie je duidelijk het verschil tussen een brandweerman en een ovd.
Hullie doen het ook (copy / paste) is geen goed plan in mijn ogen.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 17 april 2013, 12:13:44
Iemand die de boel aanstuurt als altijd goed bij grotere evenementen. Het is fijn als er overzicht is en mocht het nodig zijn iemand de boel een beetje kan aansturen. Maar meestal gebeurt dat vanzelf wel, "natuurlijke" leiders staan altijd op als het nodig is. Maar om nou iemand met een hesje leider bij een ehbo vereniging rond te laten lopen lijkt me vrij onzinnig. Het heeft geen meerwaarde want om het even heel kort door de bocht te zeggen ehbo-er is ehbo-er.

Bij organisaties als het sigma e.d. heb je wel een teamleider. Deze is hier ook voor opgeleid. Dan heeft het wel nut om aan te geven dat je teamleider bent omdat dan de officieren van de andere diensten niet steeds de verkeerde aanspreken met vragen e.d.

Maar bij de ehbo hou het lekker bij de gele/oranje hesjes met ehbo erop.

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 17 april 2013, 12:48:31
Iemand die de boel aanstuurt als altijd goed bij grotere evenementen. Het is fijn als er overzicht is en mocht het nodig zijn iemand de boel een beetje kan aansturen. Maar meestal gebeurt dat vanzelf wel, "natuurlijke" leiders staan altijd op als het nodig is. Maar om nou iemand met een hesje leider bij een ehbo vereniging rond te laten lopen lijkt me vrij onzinnig. Het heeft geen meerwaarde want om het even heel kort door de bocht te zeggen ehbo-er is ehbo-er.

Bij organisaties als het sigma e.d. heb je wel een teamleider. Deze is hier ook voor opgeleid. Dan heeft het wel nut om aan te geven dat je teamleider bent omdat dan de officieren van de andere diensten niet steeds de verkeerde aanspreken met vragen e.d.

Maar bij de ehbo hou het lekker bij de gele/oranje hesjes met ehbo erop.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens.

Ik weet dat er vaak bij EHBO verenigingen geen onderscheid tussen de mensen is, bij het Rode kruis vaak veel meer. Persoonlijk ben ik van mening dat het ergens in het midden moet zitten.

Tijdens een evenement heb je ook met extere diensten te maken zoals de organisator, beveiliging, brandwachten enz. Voor hun is het wel fijn als er 1 persoon contactpersoon is. En het is ook wel handig als je die snel gevonden hebt als het "een beetje" hectisch wordt.

Voor contact met de ambulancedienst heeft het dan weer geen nut, als die al iemand willen spreken dan is dat de behandelende EHV'er, niet de teamleider.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #26 Gepost op: 17 april 2013, 13:15:23
Tijdens een evenement heb je ook met extere diensten te maken zoals de organisator, beveiliging, brandwachten enz. Voor hun is het wel fijn als er 1 persoon contactpersoon is. En het is ook wel handig als je die snel gevonden hebt als het "een beetje" hectisch wordt.
Organisatie, beveiliging ed weten de coördinator/teamleider wel te vinden van elkaar. En als er iets meer haast bij is heb je altijd nog telefoon of via de porto van een medewerker van die dienst wel contact. En vaak is er bij grotere evenementen ook wel een portonetwerk vanuut de organisatie voor de coördinatoren/teamleiders.

Dus buiten de ovd p/ggd/b geen aparte hesjes voor de bepaalde diensten buiten het gebruikelijke om.
Iets met bomen en bos
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #27 Gepost op: 17 april 2013, 13:42:33
Of je zorgt dat je een coördinator-vestje tussen je spullen op de post hebt om te gebruiken als een inzet grootschalig zou worden....
CN NRK

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 17 april 2013, 14:23:35

Bij evenementen is het meestal onderling wel bekend wie "leidinggevende" is bij elke dienst. Deze mensen weten elkaar dan ook vaak wel te vinden als het hectisch wordt. Daarom vind ik het weinig nut hebben om aparte hesjes te hebben aangezien men als ehbo-er in principe dezelfde opleiding heeft gehad.

Als je een groot evenement hebt lijkt het mij alleen nuttig om onderscheid te houden bij de ehbo post tussen de arts(en), verpleegkundige en de EHBO-ers.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 17 april 2013, 14:39:08
Als je een groot evenement hebt lijkt het mij alleen nuttig om onderscheid te houden bij de ehbo post tussen de arts(en), verpleegkundige en de EHBO-ers.

Zelfs daar zie ik het nut niet van in... Een klant ziet of snapt het verschil toch niet en onderling weet iedereen de taakverdeling of zou die moeten kennen. Daarnaast mag je er ook van uit gaan dat iedereen weet wat hij kan en mag en hier ook naar handelt. Al vaak genoeg meegemaakt dat iemand met "arts" op het tenue wordt aangesproken als EHBO-er of een BLS team dat wordt bejegend als doktoren...

Maak dan eerder d.m.v. de kleding duidelijk dat je op dat moment actief bent binnen de particuliere veiligheidszorg, zodat er ook voor andere hulpverleners duidelijk is wie vanuit het private en het publieke domein aanwezig zijn. Ook al heb je een ALS team of zelfs een arts bij je, het blijft toch eerste hulp...