Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...

Auteur Topic: Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...  (gelezen 51642 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #160 Gepost op: 11 maart 2015, 09:44:02
Citaat van: Achterkamp link=msg=1336409 date=1426060819
En als lekenhulpverleners door "anders denkenden" in de EHBO en ambulancewereld "afwijkend" van de meest recente protocollen zijn opgeleid?
Dan handelen lekenhulpverleners wel volgens datgene wat ze is aangeleerd.

Ik ervaar overigens dagelijks dat lekenhulpverleners verschillende uitvoeringen van allerlei EHBO en reanimatie handelingen uitvoeren, afwijkend van de meest recente reanimatie protocollen.

Ik ben dan wel heel benieuwd welke andere handelingen dat zijn bij reanimatie aangezien nagenoeg alle EHBO-aanbieders de NRR-richtlijnen volgen. Wellicht dat het een eigen invulling is door een instructeur? Overigens zie ik dat weleens gebeuren en dit vind ik zeer kwalijk omdat de gemiddelde instructeur onvoldoende inhoudelijke kennis heeft van de onderliggende anatomie en pathologische/fysiologische processen in het menselijk lichaam.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #161 Gepost op: 11 maart 2015, 11:06:03
Een andere interessante vraag is dan ook nog: Is een politieman of brandweerman beter in staat te beademen dan een ehbo-er?
Ofwel, Een politieagent(e) of brandweerman (/vrouw uiteraard) is een professioneel hulpverlener, maar GEEN medisch hulpverlener en krijgt dezelfde les over dezelfde richtlijnen als de andere leken.  Dus is de reanimatie door een brandweerman of politieagent(e) beter en waarom zou dat wel of niet het geval zijn.

Onderzoek toont trouwens aan dat Borstcompressies en beademingen een even goede overleving bieden als Borstcompressies alleen, en er is ook onderzoek dat aantoont dat hulpverleners die continue borstcompressies toedienen veel eerder minder effectief zijn (diepte neemt sneller af). Reanimeer dus in ieder geval volgens de Richtlijnen, 30:2, door 1 hulpverlener en bij voorkeur na 2 minuten wisselen indien mogelijk.

Wat is de gemiddelde opkomsttijd voor een FRB of Politie-eenheid bij een reanimatie?

Vraag voor de blauwe en rode vrienden, hoe vaak herhalen jullie de reanimatievaardigheden onder begeleiding van een gecertificeerde instructeur? Wordt daarbij wel eens gebruik gemaakt van een computerpop waarmee er zeer gerichte feedback gegeven kan worden over beademing en compressies?

Vraag voor de groep, Hoe zouden we de kwaliteit van beademingen kunnen meten en verbeteren?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #162 Gepost op: 11 maart 2015, 13:23:22
Citaat van: RemRoof link=msg=1336419 date=1426063442
Ik ben dan wel heel benieuwd welke andere handelingen dat zijn bij reanimatie aangezien nagenoeg alle EHBO-aanbieders de NRR-richtlijnen volgen. Wellicht dat het een eigen invulling is door een instructeur? Overigens zie ik dat weleens gebeuren en dit vind ik zeer kwalijk omdat de gemiddelde instructeur onvoldoende inhoudelijke kennis heeft van de onderliggende anatomie en pathologische/fysiologische processen in het menselijk lichaam.

RemRoof
Vaak is het een eigen interpretatie en/of in de loop van de jaren ingeslopen onuitroeibare fouten van de instructeur.
Daarom is tenminste 1 maal per jaar bijscholing van instructeurs ook zo belangrijk.

Met betrekking tot de kennelijk onvoldoende inhoudelijke kennis van de instructeur: als er sprake is van een basic BLS / AED training kan je je afvragen of diepgaande kennis van de instructeur meerwaarde heeft en of het verstandig is deze over te dragen aan BLS cursisten. Niet dus.

Gezien de tijd welke tegenwoordig voor de gemiddelde agent wordt gegund om BLS te oefenen zijn agenten net zo vaardig als de gemiddelde bls-er. De titel agent of brandweerman zegt mij in ieder geval totaal niets over de vaardigheid als BLS-er.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #163 Gepost op: 11 maart 2015, 13:36:21
Citaat van: Achterkamp link=msg=1336461 date=1426076602
Vaak is het een eigen interpretatie en/of in de loop van de jaren ingeslopen onuitroeibare fouten van de instructeur.
Daarom is tenminste 1 maal per jaar bijscholing van instructeurs ook zo belangrijk.

Met betrekking tot de kennelijk onvoldoende inhoudelijke kennis van de instructeur: als er sprake is van een basic BLS / AED training kan je je afvragen of diepgaande kennis van de instructeur meerwaarde heeft en of het verstandig is deze over te dragen aan BLS cursisten. Niet dus.

Dan moeten ehbo-instructeurs zich niet presenteren als zijnde deskundig. De cursisten geloven namelijk vrij letterlijk wat je ze verteld, zeker als ze met specifieke vragen zitten. Daar waar professionals zich altijd zullen afvragen of bepaalde informatie wel klopt en zich verdiepen in verschillende inzichten. Dat er vervolgens instructeurs rondlopen die complete onzin verkondigen over allerlei onderwerpen vind ik dan ook behoorlijk triest. Om nog maar te zwijgen over instructeurs die pretenderen zaken beter te weten dan artsen en verpleegkundigen..  ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #164 Gepost op: 11 maart 2015, 14:15:59
Ik zit vandaag toch in Nieuwegein bij het NRR congres. Ik stel mijn mening bij. Beademen blijft van belang. Onderzoek heeft aangetoond dat de zuurstof peil al snel daalt en moet worden gecorrigeerd. Bovendien, wij doen het kennelijk een stuk beter dan andere landen. Wij hebben overlevingskansen van 9 naar 22% weten te verhogen van 1995 tot 2014. En ja, Ik ben me ervan bewust dat dit door meerdere factoren komt.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


helm

  • Gast
Reactie #165 Gepost op: 11 maart 2015, 14:27:18
Citaat van: CM link=msg=1336470 date=1426079759
Ik zit vandaag toch in Nieuwegein bij het NRR congres. Ik stel mijn mening bij. Beademen blijft van belang. Onderzoek heeft aangetoond dat de zuurstof peil al snel daalt en moet worden gecorrigeerd. Bovendien, wij doen het kennelijk een stuk beter dan andere landen. Wij hebben overlevingskansen van 9 naar 22% weten te verhogen van 1995 tot 2014. En ja, Ik ben me ervan bewust dat dit door meerdere factoren komt.

Interessant. Kan je ook even de links naar al die onderzoeken?


helm

  • Gast
Reactie #166 Gepost op: 11 maart 2015, 14:35:50
Citaat van: Golly link=msg=1336438 date=1426068363
...Wordt daarbij wel eens gebruik gemaakt van een computerpop waarmee er zeer gerichte feedback gegeven kan worden over beademing en compressies?

Als het je doel is om die ene specifieke reanimatiepop optimaal te reanimeren dan heb je er wat aan. Maar iedereen die in de echte wereld heeft gereanimeerd zal beamen dat het totaal anders was dan op de pop.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #167 Gepost op: 11 maart 2015, 14:49:03
Citaat van: Golly link=msg=1336438 date=1426068363

Vraag voor de blauwe en rode vrienden, hoe vaak herhalen jullie de reanimatievaardigheden onder begeleiding van een gecertificeerde instructeur? Wordt daarbij wel eens gebruik gemaakt van een computerpop waarmee er zeer gerichte feedback gegeven kan worden over beademing en compressies?


Ja. Wij krijgen minimaal één keer per jaar reanimatie/AED-bijscholing met een pop die is aangesloten op de computer. Diepte en snelheid van compressies en de hoeveelheid ingeblazen lucht en 'tussentijd' worden dan allemaal gemeten (en daar volgt dan een score uit). Daarnaast sinds enkele jaren ook specifieke trainingen met baby/kinderreanimaties -vaardigheden die we helaas al een paar keer hebben moeten gebruiken.

Daarnaast komt reanimeren met een niet zo hightech pop vaker terug in de oefeningen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #168 Gepost op: 11 maart 2015, 14:52:36
Citaat van: Danny722 link=msg=1336477 date=1426081743
Ja. Wij krijgen minimaal één keer per jaar reanimatie/AED-bijscholing met een pop die is aangesloten op de computer. Diepte en snelheid van compressies en de hoeveelheid ingeblazen lucht en 'tussentijd' worden dan allemaal gemeten (en daar volgt dan een score uit). Daarnaast sinds enkele jaren ook specifieke trainingen met baby/kinderreanimaties -vaardigheden die we helaas al een paar keer hebben moeten gebruiken.

Daarnaast komt reanimeren met een niet zo hightech pop vaker terug in de oefeningen.

Ik neem aan dat de scores gebruikt worden om je vaardigheden te verbeteren? Anders heeft het niet zoveel zin.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #169 Gepost op: 11 maart 2015, 14:54:22
Citaat van: René van der Helm link=msg=1336475 date=1426080950
Als het je doel is om die ene specifieke reanimatiepop optimaal te reanimeren dan heb je er wat aan. Maar iedereen die in de echte wereld heeft gereanimeerd zal beamen dat het totaal anders was dan op de pop.

Helemaal eens. Maar in een "lab"-omgeving kun je je vaardigheden wel verbeteren waardoor het bij een echte reanimatie ook beter zal gaan. Een geavanceerde pop heeft dus alleen maar zin als er ook wat gedaan wordt met de data die de pop genereert.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.