Welke Fluit en fluit signalen gebruiken jullie

Auteur Topic: Welke Fluit en fluit signalen gebruiken jullie  (gelezen 6349 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2010, 14:13:22
Fluitje maritiem is heel wat voor te zeggen. Al is voor de niet-strandbewakers de belangrijkste functie het aandacht trekken als je teruggevonden moet worden als je overboord bent. het signaal maakt dan weinig uit vind ik. Kan me goed voorstellen dat veel organisaties weinig investeren in toegepaste fluitsignaalvaardigheden ;) Toepassing bij de brandweer lijkt me vergezocht. Dat zou je binnen de rode kolom moeten opperen. Ik neem aan dat at daar snel onderuitgehaald zal worden. Sterkste argument is wel dat je met ademlucht niet kunt fluiten en er andere systemen (firefly) voor ontwikkeld zijn.

Als je praat over binnenbrand toepassingen en ademlucht toepassingen is een fluit misschien niet zo relevant..  Maar voor andere vormen van hulpverlening kan het een van de weinige backups zijn.
Bij Land Search, USAR, Hoogte redding, andere vormen van waterredding zijnde niet maritiem, ijsreddings, stuwredding, (high-lines), is het vaak de enige in alle situaties te gebruiken communicatiemiddel, ..
Maar even beperken tot alle vormen water en ijs redding, wat is beleid van jullie organisaties daarin.  Want ook daar zie ik de fluit steeds vaker niet meer in de basis uitrusting van de "redder" voorkomen...


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #11 Gepost op: 3 maart 2010, 12:42:08
De Fox40 is mijn oude vertrouwde maatje op het strand en op de waterscooter  ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #12 Gepost op: 3 maart 2010, 15:49:57
Maar even beperken tot alle vormen water en ijs redding, wat is beleid van jullie organisaties daarin.  Want ook daar zie ik de fluit steeds vaker niet meer in de basis uitrusting van de "redder" voorkomen...

Fluit zit standaard in alle overlevings pakken van KNRM O0


guest6532

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 13 april 2010, 19:10:13
Ik heb de Fox 40 vandaag ook besteld. Volgens mij is dit één van de betere fluiten, het geluid komt ver en hij is vrij gemakkelijk te verkrijgen.

Is er geen richtlijn te vinden waar de betekenissen van bepaalde fluitsignalen in staan? In één van mijn lesboeken staat namelijk wel wat vermeld over duikers; hoeveel rukken aan het touw wat betekent.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #14 Gepost op: 13 april 2010, 21:04:38
Is er geen richtlijn te vinden waar de betekenissen van bepaalde fluitsignalen in staan?

Er zullen vast uitzonderingen zijn maar fluitjes bij reddingvesten/pakken/BCD's zijn in principe alleen om aandacht te trekken.
Als drenkeling kost het minder moeite om te fluiten dan om te roepen. En is vaak ook beter te horen.
Dan worden er verder geen betekenissen aangegeven.
Maar dan praat ik vanuit de slachtofferkant.