hemodynamisch stabiel/ instabiel

Auteur Topic: hemodynamisch stabiel/ instabiel  (gelezen 61540 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

dejong

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • A- verpleegkundige, SEH -verpleegkundige
Gepost op: 8 februari 2010, 16:40:48
ik zie/ hoor meerdere malen het begrip hemodynamisch stabiel/ instabiel. Ik kan alleen nergens vinden wat het nu werkelijk inhoud. wanneer is iemand nu hemodynamisch stabiel en wanneer onstabiel en of wat zijn de definities hiervoor ?




Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2010, 16:56:42
Er komt vast nog een 'echt' antwoord, maar als je het woord letterlijk gaat vertalen:

hemo= bloed
dynamisch= dynamiek= beweging

Ik kom dan ongeveer uit op bloedcirculatie (?)
Ben ik in de buurt? :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2010, 17:09:17
Met google kom je een heel eind. Zomaar eens gekeken, zojuist.  ;D


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2010, 09:38:15
Het heeft te maken met de circulatie van een patient, oftewel pols, bloeddruk, kleur en doorbloeding.

Pt met een hoge pols en lage bloeddruk=hemodynamisch instabiel.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2010, 13:24:26
Het heeft te maken met de circulatie van een patient, oftewel pols, bloeddruk, kleur en doorbloeding.

Voeg daar het bewustzijn aan toe en je hebt alle punten om de circulatie te beoordelen.
Geloof niet alles wat je denkt.


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2010, 20:51:32
hemodynamiek is niet de juiste term om voldoende informatie te krijgen. Kijk in plaats daarvan even op "shock" via google.
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


dejong

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • A- verpleegkundige, SEH -verpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2010, 17:21:38
ik begrijp prima dat het te maken heeft met de circulatie en het totale beeld van de patient, maar wanneer is dan iemand per definitie instabiel.... niemand weet daar echt een antwoordt op.....


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2010, 17:45:59
Volgens mij hebben we wel een antwoord gegeven maar als je de stof niet goed beheerst dan is het moeilijk vertalen naar de praktijk. Er is geen vaste definitie van hemodynamisch instabiliteit namelijk. Het verschilt per persoon. De tip van Freeze over het zoeken op shock was trouwens wel een goede, heb je dat advies wel opgevolgd?

Een heel simpel beredenering: normale pols= 60-90 slagen per minuut, normale bloeddruk (bovendruk=100+leeftijd)/(onderdruk 60-80mmHg). Dus iemand van 40 mag 140/80 hebben. Normale ademhalingsfrequentie 12-20 keer per minuut. Bewustzijn= helder. Dit zijn de normale waarden, dan ben je stabiel.

Alles wat hierbuiten valt is potientieel instabiel. Maar dat hoeft niet per se. Het is ook afhankelijk van, nogmaals, o.a. leeftijd, medicijngebruik en leefgewoontes.

Dit onderwerp laat zich niet makkelijk uitleggen als je niet veel weet van de pathofysiologie van een mens. Sorry!

WM

PS: je hebt reeds antwoord gehad van 2 ambulanceverpleegkundigen en een HBO-V student die momenteel stage loopt bij een ambulancedienst. Ik geloof dat we wel een aardig idee hebben van wat het antwoord moet zijn  ;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


dejong

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • A- verpleegkundige, SEH -verpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2010, 17:54:40
dat antwoord zocht ik....... mijn vraag was ook of er een echte definitie van was.....dat blijkt dus van niet  ;) bedankt voor de reacties


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2010, 19:06:49

PS: je hebt reeds antwoord gehad van 2 ambulanceverpleegkundigen en een HBO-V student die momenteel stage loopt bij een ambulancedienst. Ik geloof dat we wel een aardig idee hebben van wat het antwoord moet zijn  ;)


Chaufs i.o. met ''google-adviezen'' tellen weer niet mee...  ;D