In hoeverre is met moderne motoren en olie warm rijden nog echt nodig? De motoren draaien lijkt me regelmatig/dagelijks en hebben bij starten overal nog wel olie zitten lijkt me.
Warm rijden is met iedere motor nodig, als dit niet gebeurt treed er grenssmering op, de motor word dan koud te snel belast waardoor de olie nog niet optimale smering kan leveren. Een zuiger bijvoorbeeld, is ovaal, deze word pas rond na opwarming, je zou dus kunnen stellen dat de zuiger en zuiger veren bij koude motor nog niet optimaal afdichten.
Een motor kan wel dagelijks draaien, maar na een bepaald aantal uren is de motor echt weer afgekoeld, en juist een start met koude motor levert de meeste slijtage op.
Vrachtwagens draaien 1 miljoen KM. omdat deze de hele dag warm zijn, en een redelijk gelijk toerental draaien, maar deze 2 gelden niet voor een hulpverleningsvoertuigen, in het geval van een brandweerwagen maken ze vaak geen kilometers en staan ze dus de hele dag stil, en dat is weer heel slecht voor een motor, de olie maakt in dit geval een elektro chemische verbinding met de bewegende metalen delen in de motor, de motor word van binnen opgevreten door de olie.
De meeste olie stroomt terug naar het carter onder de motor, er blijven wel wat restjes olie over in de motor, maar om dat nou als optimale smering te zien zie ik niet echt zitten.
De meeste motoren in de hulpverleningswereld hangen aan de netspanning voor verwarming en opladen van de accu's, maar dan nog komt het bij ambulances voor dat de motoren al na 200.000 km. versleten zijn .