Apr 2004 - Auto te water

Auteur Topic: Apr 2004 - Auto te water  (gelezen 14818 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #20 Gepost op: 21 april 2004, 19:47:58
net alle reacties gelezen maar kan me niet goed voorstellen dat jan en alleman een touw en lifehamer in de auto hebben liggen. Ik denk dat dit heel erg tegenvalt. Als dit wel het geval is dan gaat voorkeur hier natuurlijk naar uit. Wel even met de "kant" afspreken wat je doet als je een SO hebt. Zij kunnen dan helpen met naar boven trekken want dan is die 6 meter (want daar zal hij wel liggen in deze casus  ;))toch wel diep. En loslaten is uit den boze want dan weet je helemaal niet meer waar deze gebleven is.

Wanneer je er zelf voor kiest om te bellen met rac dan zullen zij afhankelijk van de centralist wat verder doorvragen op een eventuele inzet. Maar centralist zal denk ik om het voor hem zo makkelijk mogelijk te houden in deze "spannende en levensreddende" actie ook op zijn "automatische piloot" afgaan. Ik zou wel doorgeven van welk korps je bent en in welke functie. Wanneer je doorgeeft dat je brandwacht bent van lutjebroek of verwegistan of een bevelvoerder en duikinzetleider van een groot korps. Deze kijkt ook meteen met andere ogen naar dit incident. en zal waarschijnlijk in overleg met ac die aan het uitrukkende voertuig deze informatieook al mee geven dat hij tp is en eventueel al een voorlopig inzetplan door kan geven. Dit scheelt toch al weer snel 1 a 2 minuten. Dit met de aanrijtijd van 15 minuten en tijd van alarmering word de kans op overleven steeds kleiner dus is het wel zinvol om zo veel mogelijk nadat je een eerste reddingspoging hebt gedaan zelf door te geven.
Als ik het goed heb kan de ac ook lijnen doorkoppelen dus eventueel rechtstreeks aan duikinzetleider in het uitrukkende waterongevallenvoertuig. (bij inzet of oefening van duikers moet altijd en mob. telefoon aanwezig zijn om met een duikmedischcentrum te kunnen overleggen als er iets met de eigen duiker gebeurt)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #21 Gepost op: 21 april 2004, 22:54:25
... en op je taalgebruik ;)

Ja sorry hoor dat mijn nederlands niet goed is .
 ???
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Spocky

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 22 april 2004, 00:18:21
Is het door de harde klap ook niet mogelijk dat de portieren juist open zijn geschoten en daardoor (mede door geen gordelgebruik) de personen uit het voertuig zijn 'gevlogen'.

Doordat de personen dus ver bij het voertuig vandaan kunnen zijn is het de vraag of het veilig is te water te gaan. Maar wat al genoemd is 'niet geschoten is altijd mis' is natuurlijk wel waar.

Wat ik me ook nog afvraag is: als je de meldkamer belt en je doet de melding en je zegt dat je een bijv. brandweerman bent, zullen ze dan eerder je 'bevelen' opvolgen??

Als ik mijn meldkamer bel dan weet ik zeker dat alles wat ik zeg opgevolgd word. Ik heb namelijk zicht op de PD en weet wat er zich afspeelt en kan het beste inschatten wat er nodig is


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #23 Gepost op: 22 april 2004, 11:33:17
De duikploeg heeft een aanrijtijd van 15 minuten.
Maar ondertussen zal of kan er toch al  een andere brandweereenheid aanwezig zijn?
Kunnen die niet al wat voorbereidend werk doen ?

Het is wel zeker dat niet iedereen life-hammer en lang touw in de auto heeft .. helaas  :-\  
Heb trouwens zelf ook niet al te lang touw in de auto.. nou ja reddingsklos.. maar dat is niet echt stevig.

Voor de duikers hier. Hoe effectief kan je met een life-hammer onder water slaan ? Heb ik nog nooit uitgeprobeerd.
Onder water kan je toch niet echt hard of snel slaan!
Dan zou ik eerder een steen of iets zwaars meenemen om raam in te slaan.

En inderdaad goede afspraken met omstanders wat betreft overnemen SO (als je hem hebt) goed idee. Hopelijk vergeten ze de redder dan niet ;) Het zal weleens gebeurt zijn dat iemand een persoon heeft gered, op de kant zet.. maar dan zelf door vermoeidheid verdrinkt omdat de omstanders hem vergeten  :-\


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #24 Gepost op: 22 april 2004, 20:41:34
De duikploeg heeft een aanrijtijd van 15 minuten.
Maar ondertussen zal of kan er toch al  een andere brandweereenheid aanwezig zijn?
Kunnen die niet al wat voorbereidend werk doen ?

Ja dat kan zeker. maar gaan die wel het water in of doen die ook alleen maar de voorbereiding?

Het is wel zeker dat niet iedereen life-hammer en lang touw in de auto heeft .. helaas  :-\  
Heb trouwens zelf ook niet al te lang touw in de auto.. nou ja reddingsklos.. maar dat is niet echt stevig.

je moet eens proberen zo'n reddingsklos kapot te trekken. Krijg je niet echt voor elkaar. Ze noemen he tniet voor niets een reddingsklos ;)

Voor de duikers hier. Hoe effectief kan je met een life-hammer onder water slaan ? Heb ik nog nooit uitgeprobeerd.
Onder water kan je toch niet echt hard of snel slaan!
Dan zou ik eerder een steen of iets zwaars meenemen om raam in te slaan.

Het is inderdaad een feit dat je onderwater niet zo hard kunt slaan. Wij hebben bij ons op de duikwagen dan ook een ander type centerpons liggen dan "standaard". Het is wel dezelfde punt maar zit er alleen een veer aan. Je trekt de veer uit en zo heb je toch genoeg kracht om de ruit te doen barsten.
Ik zou als ik de keuze had liever een centerpons/chrashmes meenemen dan een grote steen. Centerpons is er voor gemaakt.....  

En inderdaad goede afspraken met omstanders wat betreft overnemen SO (als je hem hebt) goed idee. Hopelijk vergeten ze de redder dan niet ;) Het zal weleens gebeurt zijn dat iemand een persoon heeft gered, op de kant zet.. maar dan zelf door vermoeidheid verdrinkt omdat de omstanders hem vergeten  :-\

Daarom is het ook zo belangrijk dat je een duiker die uit het water komt zo goed n de gaten blijft houden en niet op het randje laat zitten.


Arjan_tb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #25 Gepost op: 22 april 2004, 21:13:52
anthony,

Ons korps heeft een regionale duiktaak en ik heb toevallig vanmiddag aan één van onze duikers gevraagd wat een lifehammer onder water voor nut heeft. Nou, heel erg weinig ! Je kunt erg moeilijk slaan onder water.
Wat onze duikers wel hebben, dat zijn van die harde punten van metaal (zelfde soort punten als op zo´n lifehammer)op de kopkant van hun duikmes (dus niet aan de kant waar et mes zit  ;D) en daarmee ´tik´ je makkelijker een ruitje in.
Dit ff ter aanvulling, ik moet de case nog ff doorlezen om er zelf een leuk antwoord op te geven  ;D
Groeten Arjan


Dave

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 24 april 2004, 12:44:07
Wanneer ik alle reacties lees, gaat men er van uit dat zij de eerste melding aan het RAC geven. Naar mijn idee hoeft dit niet zo te zijn en kunnen omstanders alang 112 hebben gebeld.
Opzich wel handig, want dit zou betekenen, dat de duikers reeds zijn gealarmeerd en dus BINNEN 15 minuten ter plaatse zouden kunnen zijn...

Wanneer ik zelf als hulpverlener op mijn fiets (wat opzich al wonderlijk is ;D) deze situatie aan zou treffen, zou ik als eerste de S.O.V.O.B. (Stop, omgeving. verkeer, onbekende gevaren, bescherming) uitvoeren.Daarna 112 bellen om te melden dat ik er ben, en aanvullende informatie kunnen geven...

Ik zou de mensen vragen mij te helpen, door ruimte te maken, en er voor te zorgen dat de aanrijdende hulpdiensten worden opgevangen....

Dan de auto zelf. Hoeveel tijd zit er tussen mijn aankomst en de tijd van het ongeluk? Een auto die te water raakt heeft aldijd een luchtbel, wat inhoud dat de s.o.'s niet verdronken hoeven te zijn. Snel handelen is geboden. Ik zou vragen of een van de omstanders iets van een hamer in zijn auto heeft liggen.
Ik zou zelf het water in gaan (uiteraard het liefst aan een lijn) maar met een hamer, zodat ik ik elkgeval een betere poging heb een ruit in te slaan... Lukt dat is de bevrijding van de s.o.'s in elkgeval een stuk dichter bij...
Wanneer het ruit ingeslagen wordt zal de overgebleven lucht uit de auto weg zijn en wanneer de s.o.' nog vast zitten og gewond zijn is het dus verstandiger om alvoor je het ruit inslaat ff te checken... je houd het zelf zonder lucht ook niet al te lang uit ;D

Eenmaal boven met s.o.'s is de rest gemakkelijk en gaat het vanzelf... checken van het s.o. en kijken of je ze warm kunt krijgen... de ambu kan er elk moment zijn, toch?

Lukt het niet om het ruit in te slaan, of denk je de redding niet te kunnen door andere factoren heb je in elkgeval de auto gelocaliseerd voor de duikers, en laat je hun de redding verrichten...

Dave


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #27 Gepost op: 26 april 2004, 08:47:55
Wanneer ik alle reacties lees, gaat men er van uit dat zij de eerste melding aan het RAC geven. Naar mijn idee hoeft dit niet zo te zijn en kunnen omstanders alang 112 hebben gebeld.

Ik zou als hulpverlener nogmaals 112 bellen en checken of de info die ze hebben dezelfde is als ik ze kan geven.
Zeker in dit geval is de situatie te kritiek om maar aan te nemen dat 112 gebeld is.

Rader


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #28 Gepost op: 26 april 2004, 19:16:25
Ik denk dat het volgende dat ik ga tikken mij niet door iedereen in dank wordt afgenomen. Maar denk er eerst even over na voordat er direct negatief wordt gereageerd.

Misschien is het een idee om direct een (gecertificeerd) berger te waarschuwen.

Waarom??
1. Het is niet duidelijk of westdorp beschikt over een HV1, wat inhoud dat deze ook elders vandaan moet komen, wat weer inhoud dat er een aarijtijd aanzit.

2. Het is mogelijk dat het voertuig (gezien de diepte van de ringvaart) op z'n kop op de bodem ligt. Een beetje blubber belemmet al snel de toegang tot het voertuig.

3. Aangezien het mij nog niet duidelijk is om wat voor voertuig het gaat, is het van belang een zwaarde kraan te hebben.

4. Over het algemeen is een HV1 goed instaat een gemiddelde personenauto te bergen. Echter wat nou als het voertuig iets boven het gemiddelde weegt, en iets verder van de kant ligt?

Ik weet dat er bergers zijn die afspraken hebben met de brandweer om ook (soms zelfs met Toeters en Bellen) mee uit te rukken. Volgens mij omgeving Utrecht en Arhnem.

Doe er uw voordeel mee.

Gr Ruud


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 26 april 2004, 20:35:36
een HV1 kan over het algemeen wel een auto boven krijgen,ook als deze wat verder in het water ligt.Verder weet ik dat bij een aantal regio,s een HV1 standaart mee wordt gealarmeert bij een ongeval auto te water