Kritisch kijken naar eigen foto's/video's die men plaatst

Auteur Topic: Kritisch kijken naar eigen foto's/video's die men plaatst  (gelezen 22603 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #60 Gepost op: 17 augustus 2010, 13:51:01
Citaat
Wat bedoel je met je post?
Koen springt gelijk in de verdediging, doordat hij schijnbaar leest dat jij ruggen helemaal niet interessant vindt. Ik quote daar even het stukje waar jij zegt dat je het niet interessant vindt als het alleen maar ruggen zijn. :)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #61 Gepost op: 17 augustus 2010, 14:24:26
Koen springt gelijk in de verdediging, doordat hij schijnbaar leest dat jij ruggen helemaal niet interessant vindt. Ik quote daar even het stukje waar jij zegt dat je het niet interessant vindt als het alleen maar ruggen zijn. :)

Ruggen zijn niet altijd saai, in 99% van de gevallen vind ik het echter wel zo. Maar er is dus een klein deel wat toch wel wat verteld.

Als ik de foto's van Koen even als voorbeeld neem voor mijn ongezouten mening:

Foto 1 is niet interessant. Een paar poppetjes midden in beeld met wat rugtassen die heel erg aanwezig zijn. Even los van het feit dat deze foto gewoon niet lekker scherp is. Hij is erg soft.

Foto 2: deze is dan net weer wat acceptabeler door de compositie. Je ziet toevallig dat het een politieagent is door het logo een beetje zichtbaar is. Maar wat die agent nou aan het doen is? Zorgt hij voor een afzetting, staat hij te kijken? In de verte zie ik een LL staan, hetzij wazig. Een leek ziet die link niet zo.

Foto 3: duidelijk wat brandweermannen te zien op de rug met de handen op de rug die achter een lintje staan. Wat doen ze daar, wat is er aan de hand? Is voor mij niet echt duidelijk. Ik gok op een gaslek of iets in die strekking.

Wat ik persoonlijk wel een goede 'rugfoto' vind is de foto van JelZo, de winnaar van de maand juli.

Waarom?

Omdat deze foto toch best wat verteld. Je ziet een brandweerman op de rug met een flesje in zijn handen terwijl hij naar de brand wijst en de man links van hem luistert en kijkt aandachtig in de richting waar de ander naar wijst. De man rechts van hem lijkt het ook allemaal te volgen. Hier is toch duidelijk interactie te zien dat in een overduidelijke setting. De foto is niet ingeflitst (vind ik de platen er niet beter op maken in het donker) en gewoon goed scherp.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #62 Gepost op: 17 augustus 2010, 14:51:25
Als iemand wat basisuitleg wil over bepaalde onderwerpen, geef het dan gerust even aan. Dan wil ik best wel wat uitleg geven  O0
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #63 Gepost op: 17 augustus 2010, 14:59:53
Zelf ben ik hier al een stuk minder kritisch als op de diverse fotografiefora waar ik actief ben.
Vooral zo houden O0

Het is hier tenslotte een HV forum waar vooral veel (jonge) enthousiastelingen komen waarbij voor hen de technische kant van de fotografie een bijzaak is. Over een paar jaren ligt het fototoestel in de kast en zijn ze waarschijnlijk zelf hulpverlener. Zij willen nou eenmaal snel nieuws leveren binnen de HV wereld. Om dan een dag te moeten wachten is voor hun not done. Bezoekers vragen om nieuws en informatie, en dat krijgen ze.
Ik zie ook vaak foto’s die bar slecht zijn maar ga de mensen daar absoluut niet op aanspreken. Daarvoor zit ik op het Nikon forum (om van elkaar te leren) Daar zit een doelgroep die er ook open voor staat. Het moet niet zo zijn dat mensen geen foto’s meer plaatsen omdat ze bang zijn kritiek te krijgen. Smaken verschillen, en als iemand vind dat hij een mooie foto gemaakt heeft moet die vooral de foto plaatsen zonder kritiek over zich heen te krijgen. Zolang er maar rekening wordt gehouden met de ethiek van slachtoffers etc. vind ik het prima. Als me iets niet bevalt heb ik tenslotte nog altijd een mooi kruisje rechts boven in beeld staan. Om hier de schoolleraar uit te hangen zie ik in dit geval niet zitten.

Doe er allemaal jullie voordeel mee zou ik zeggen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #64 Gepost op: 17 augustus 2010, 15:57:16
Je kan ook doordraven in het kritisch zijn naar foto`s, niet iedereen heeft het beste materiaal, of het meeste verstand van fotograferen. :-\ Ik ben het dan ook volledig eens met 90-8!
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #65 Gepost op: 17 augustus 2010, 16:04:28
Het is ook de vraag of je per se mooie foto's wil brengen, of mensen op de hoogte wil stellen van een situatie ter plaatse.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #66 Gepost op: 17 augustus 2010, 21:59:12
Ruggen saai? Ben je gek! ;)



Nee maar ik begrijp je punt wel hoor Kolkkie... er is gewoon een verschil tussen 'functioneel' een rug in beeld gebruiken (-> beeldelement) of het puur toevallig er op hebben staan (lastig object). De kunst is 'm juist om 't functioneel te gebruiken. :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #67 Gepost op: 17 augustus 2010, 22:17:12
Het is denk ik een stukje verwachting van beide kanten.

Zoals 90-8 aangeeft zit een aantal leden hier puur om te laten zien wat er op een zeker moment op een zekere locatie speelde. Helemaal los van fototechnische zaken.

Een aantal andere hecht meer waarde aan de fotokwaliteit, schaft daar de apparatuur voor aan en steekt daar energie in.

Kolkkie, als jij feedback wilt geven op foto's mag je dat wat mij betreft natuurlijk doen, maar houdt die verschillende invalshoeken dan wel in je achterhoofd, zodat je niet van de koude kermis thuis komt O0
De één zal het op prijs stellen, de ander niet en weer een volgende zal het aan z'n reet roesten :-X 0098

Ik hecht persoonlijk wel waarde aan basiszaken, zoals scherpte, die i.m.o. in orde moeten zijn, puur omdat ik vind dat je het anders niet kunt 'verkopen' naar andere forumleden toe.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #68 Gepost op: 17 augustus 2010, 22:26:50
Ik denk dat we het forum op alle punten hoog en actueel moeten moeten houden. Zowel in leefbaarheid als in leesbaarheid. En daar gelden wat mij betreft ook vernieuwende en verrassende foto's onder.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #69 Gepost op: 18 augustus 2010, 11:21:46
Het is denk ik een stukje verwachting van beide kanten.

Zoals 90-8 aangeeft zit een aantal leden hier puur om te laten zien wat er op een zeker moment op een zekere locatie speelde. Helemaal los van fototechnische zaken.

Een aantal andere hecht meer waarde aan de fotokwaliteit, schaft daar de apparatuur voor aan en steekt daar energie in.

Ik hecht persoonlijk wel waarde aan basiszaken, zoals scherpte, die i.m.o. in orde moeten zijn, puur omdat ik vind dat je het anders niet kunt 'verkopen' naar andere forumleden toe.

Zelf heb ik die investering wel gedaan in mijn apparatuur, bewerkingsprogramma's en kennis, fotografie is gewoon puur een grote hobby van mij. Ik snap ook best dat er mensen zijn die het allemaal geen biet interesseert, zolang ze maar wat plaatjes kunnen schieten. Dat is ook hun goed recht en daar heb ik ook de volle begrip voor.

Maar ik vind wel dat men toch even naar de kwaliteit dient te kijken voor een foto gepost word. Een foto hoort in mijn ogen minstens scherp te zijn, maar dat ontbreekt hier gewoon regelmatig aan. Foto onscherp....boeiend, ik zet hem hier toch neer. Voor mij heeft een onscherpe foto absoluut geen nieuwswaarde en voegt het voor mij echt niets toe aan een topic.

Ik heb dit topic puur geopend om mensen toch eens wat de prikkelen om wat beter te kijken naar wat men aan foto's post. Wat men ermee doet moet men zelf weten, maar ik hoop op deze manier dat het niveau heel ietsje omhoog gaat. De ogen willen ook wat lijkt mij  ;)


Ik denk dat we het forum op alle punten hoog en actueel moeten moeten houden. Zowel in leefbaarheid als in leesbaarheid. En daar gelden wat mij betreft ook vernieuwende en verrassende foto's onder.

Mee eens  O0
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.