Rotterdam-Rijnmond bezuinigt tien tankautospuiten + ander materieel + kazernes weg

Auteur Topic: Rotterdam-Rijnmond bezuinigt tien tankautospuiten + ander materieel + kazernes weg  (gelezen 28624 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Een soortgelijk filmpje:


&feature=player_embedded


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Met een rookmelder ben je er niet. Waarom geen voorschriften voor het moeilijk brandbaar zijn van je inventaris in je woning. In sommige omringende landen kan dit wel. Daardoor zal er moeilijker een brand ontstaan en langzamer uitbreiden. Gewoon in alle banken, vloerbedekking, enz brandvertragers toepassen.

Het ultime voorschrift zijn woningsprinklers. Als je dit voor nieuwbouw in de voorschriften op neemt en subsidie geeft (aan vijv woningbouwverenigingen) voor bestaande bouw ga je pas echt de veiligheid van de bewoners verbeteren... Daar kan geen SIV tegenop..  ;)

Alleen daarvoor moet je voor bovenstaande punten de wetgeving gaan veranderen. Dat is dus geen quick win als je moet bezuinigen...  ::) ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Filmpje vanaf 1:30... Wanneer was de SIV ook weer ter plaatse? (antwoord 5:30 na start brand) Projecteer dat even op deze normale woningbrand... Hoever zou de brand dan al de kamer uit zijn?



tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Okay, ik denk we het er over eens dat het gekozen scenario om het SIV project te promoten een te rooskleurige voorstelling (of gebaseerd is op oude brandkromme) is van het normatieve brandverloop. In mijn Videoclip gaat men uit van rookmelders in de vluchtweg(gang) gemonteerd die na binnen een minuut alarm geven.(is reeël) Kijk even naar de brand op dat moment en vraag je af hoeveeel burgers die zelf nog zouden kunnen blussen.
De overige moeten dus hulp hebben van de brandweer.
Argument 2 opkomsttijd SIV. Stel brandwacht A werkt aan de west kant van het verzorgingsgebied, brandwacht B met SIV aan de oostkant. De brandmelding komt vanuit de (Murphy's law !) oostkant van het verzorgingsgebied. Nu gaat de SIV dus eerst van Oost naar West, en dan weer terug naar Oost. Weg tijd winst.
Argument 3 In de 3B-Driehoek wil men drie posten met volwaardige TS'n vervangen door één post met een TS en twee posten met een SIV. Als we zien dat het brandverloop eigenlijk al snel vraagt om een TS 6 en als back-up zelfs een tweede. Wat wordt de opkomsttijd van de tweede TS 6 in het nieuwe plaatje. Ik neem niet aan dat we gaan opschalen met SIV voertuigen.
Argument 4
SIV voertuig, geen pompediener nodig, straal levert 38 lp/m bij 100 bar. Volgens de wereldwijd erkende en bewezen 3D blustechniek kun je met 38:4 een vloeroppervlakte van nog geen 10 m2 onder controle brengen, dus net iets meer als een brandend toilet.
Maar grootste pluspunt is wel, je kunt er veel mee doen volgens de collega, maar je moet niet te ver gaan, dat heeft hij al geleerd.  :'(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl

Kijk we gaan het SIV concept gewoon verpakken in een goede reclame boodschap.
Kenmerken van reclame, laat alleen de positieve kanten zien van het produkt. Benadruk je sterke punten, praat niet over je zwakke kanten. Sluit het af met nog wat voordelen voor de klant en hij zou wel gek zijn als hij het produkt niet koopt.
Ik hoor jullie reacties wel....... 87iujh

Ik zie een regionaal commandant of iets in die strekking een boodschap overbrengen naar de burger.
Hij noemt een paar argumenten die direct van tafel kunnen worden geveegd:

Hij begint over het SIV verhaal, en als 1e punt noemt hij het hebben van een rookmelder en de burger die daarmee zijn verantwoordelijkheid neemt. Hij presenteert die twee aparte dingen dus als één samenhangend verhaal: onjuist argument.

Hij zegt: Als er een vermoeden is dat het meer is dan een klein incident, dan rukken we ook met de TS uit. Even er voor zegt hij: branden worden veel te laat ontdekt.
Hoe groot is dan de kans dat je een brand treft die je met een SIV aankunt en waar je géén TS nodig hebt? Dus wat is de meerwaarde van 2 man eerder ter plaatse, die weinig/niets uit kunnen richten? (getuige de filmpjes hierboven, zullen er weinig echte branden zijn waar de SIV zelfstandig kan opereren)

Een SIV voertuig in de wijk zou een gevoel van veiligheid geven, omdat de brandweer daarmee snel ter plaatse kan zijn.
Geeft een gewone kazerne met daarin een TS niet hetzelfde 'gevoel van veiligheid'?
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Michael82

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
bezuinigen op kazernes en materieel? Niet hier...

Er komt een nieuwe kazerne voor korps Goedereede, icm met GHOR.
Op het programma staat volgens mij ook een nieuwe kazerne voor Ouddorp.
Tevens krijgen zowel Goedereede als buurdorp Stellendam een nieuwe TAS.

Iemand meer informatie / tekeningen van de nieuwe kazerne?
Ik dacht dat hij gebouwd gaat worden langs de N57.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ondanks rookmelders... ontstaan er toch grote branden...  998765

HARDINXVELD-GIESSENDAM - In het centrum van Hardinxveld-Giessendam zijn vanochtend zes woningen ontruimd, nadat in een woning brand was uitgebroken. Ongeveer twintig mensen moesten worden geëvacueerd. Inmiddels heeft de brandweer het sein brand meester gegeven. Dat heeft de politie gemeld.

Volgens de woordvoerster is het historische pand in een winkelstraat helemaal verwoest en liepen ook een naastgelegen woning en twee tegenover gelegen panden waterschade op. Niemand raakte gewond. "De brand is door bewoners van de woning zelf ontdekt. Ze hadden een brandmelder. Die heeft dienst bewezen", aldus de woordvoerdster. In de naastgelegen woning ontstond korte tijd brand in een meterkast.

De geëvacueerde personen zijn opgevangen in het stadhuis of bij familieleden.

Bron: AD.nl



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://jannieuwenhuis.blogspot.com/

zondag 21 november 2010


SIV
In mijn weblog "genuanceerde indianenverhalen" schreef ik over de regiocommandant van Strien van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond. Van Strien wilde op de site van de VNG graag nog één keer uitleggen hoe de vork precies in de steel zat. Een verhaal over de brandweer nieuwe stijl dat hij al talloze malen had verteld, maar dat op de een of andere manier altijd ondergesneeuwd raakte. Over het Snelle Interventie Voertuig de SIV, bijvoorbeeld. Die SIV is een stokpaardje van hem geworden. Zo zeer zelfs dat hij er een filmpje van heeft laten maken, om aan te tonen dat we toch echt een dergelijk voertuig nodig zijn. Bekijk eerst aandachtig het filmpje en lees dan verder.
Concept S(nel) I(nterventie) Voertuig

Mijnheer van Strien is een demagoog http://nl.wikipedia.org/wiki/Demagoog . Ik zal proberen aan te tonen waarom.

Het geheel begint met een toespraak van mijnheer van Strien zelf. Hij heeft het over "allerlei vernieuwingen en innovaties in het kader van het proces veiligheid voorop". Ook geeft hij aan dat dit concept is meegenomen in de ombuigingen die zijn gepresenteerd aan het bestuur. Met die ombuigingen wordt bedoeld: 4,5 miljoen bezuinigen. Uitdrukkelijk legt hij uit dat het filmpje bedoelt is om te laten zien wat er wordt bedoeld met een Snel Interventie Voertuig. "Het is niet bedoeld als instructiefilm maar uitsluitend voor de algemene beeldvorming van wat wij bedoelen met het concept van het snelle interventie voertuig". Dan begint het filmpje. Een scenario van een keukenbrand is 2 x uitgewerkt. Links zien we het scenario met rookmelder en SIV, rechts zonder rookmelder en een Tank Auto Spuit. (Hé het ging in dit filmpje toch om de SIV? Waar komt dan ineens die rookmelder vandaan?) Maar goed: links begint na 45 seconden de rookmelder te piepen. Hoestend komt de bewoner van het pand tevoorschijn en belt 112. Op de vraag wat er precies aan de hand is zegt hij: "ik weet het niet, de hele keuken staat vol rook". Vervolgens wordt met 2 minuten op de klok vrijwilliger loodgieter Joost de Groot gealarmeerd. (Wat een toeval dat een loodgieter netjes achter de computer zit.) Vervolgens stapt Sonja de Beste in. (Gelukkig woont zij op de route naar het incident). Bij het object aangekomen roept Sonja zonder verkend te hebben: "keukenbrand". Dat kan ze niet weten zonder verkenning, immers: de beller heeft aangegeven dat hij het niet wist. Vervolgens duiken op 6:46 de beide brandweermensen naar binnen (De chauffeur heeft nu ineens ademlucht om) en is in 10 seconden de brand geblust. Totale tijd: 6:56 minuten. Rechts komt de bewoner na 10:13 minuten tevoorschijn en belt 112. Vervolgens wordt er gealarmeerd. Tijd op de klok 12:00 minuten. Vrijwilligers komen op de fiets en zelfs op een tractor naar de kazerne en rukken uit. (over beeldvorming gesproken). De tankautospuit is ter plaatse met 22 minuten op de klok, waarvan 10 minuten verloren zijn gegaan omdat er geen rookmelder was.

Laten we de boel nu eens omdraaien. Een scenario met de rookmelder en een TAS, en een scenario zonder rookmelder en een SIV. bij het eerste scenario komen we dan op een tijd van 7:54 minuut. Het andere scenario loopt voor de SIV uit op een drama. Zonder rookmelder wordt de SIV gealarmeerd op 12:09. Loodgieter Joost die de SIV bij zich heeft is net bij een klant onder de vloer aan het werk. Het duurt 2 minuten voor hij onder de vloer vandaan is en de klant heeft uitgelegd wat er aan de hand is. Vervolgens moet hij de 2e persoon ophalen. Daarvoor moet hij eerst 3 minuten de andere kant op rijden en weer terug. Vervolgens komt de SIV met een tijd van 21 minuten aan bij een brand die te groot geworden is voor 2 man. De 2 brandweermensen kunnen niets meer doen dan verkennen en moeten wachten op de TAS. Heel frustrerend voor de burger is dat er wel een brandweerauto is maar er niets gedaan wordt. En wat als er toch nog een slachtoffer binnen is? Vervolgens wordt een TAS gealarmeerd die na 10:07 minuten ter plaatse is. Totaaltijd: 31:07 minuten. De SIV heeft dus totaal geen zin gehad. Het heeft meer tijd gekost en meer mensen. En het risico is vele malen groter. De winst zit hem dus niet in de SIV, maar in de rookmelder. Een verplichting van rookmelders in alle woningen zou dus op zijn plaats zijn. Als je dat hebt geregeld zou je misschien eens kunnen denken aan een SIV. Zolang er dus niet overal rookmelders hangen is een SIV zelfs gevaarlijk. Dit filmpje zou dus ook moeten gaan over rookmelders en niet over een SIV.

Mijnheer van Strien speelt dus met de waarheid. Hij jokt nog net niet, maar probeert wel de waarheid naar zijn hand te zetten, en zijn stokpaardje, de SIV, zelfs als bezuiniging te verkopen. Ik zal niet zeggen dat zo'n SIV nooit nut heeft. Maar de zin er van is met dit filmpje absoluut niet aangetoond. Kwalijk vind ik dat er zo gegoocheld word met de waarheid. Na de 2 scenario's zegt mijnheer van Strien dat er bij de geringste twijfel altijd een tank auto spuit mee gealarmeerd wordt. Was er in dit scenario geen twijfel? Bovendien is dat niet goedkoper maar duurder. We hebben nu een TAS met 6 personen beschikbaar maar met een SIV erbij hebben we 2 voertuigen en 8 personen nodig.

En dat van die 4,5 miljoen bezuiniging? In de ombuigingsvoorstellen waar van Strien het over heeft staat dat de kosten van de brandweerorganisatie sinds de jaren '90 bijna zijn verdubbeld. En dat dit niet heeft geleid tot reductie van het aantal branden en het aantal slachtoffers door brand. Tegen die achtergrond heeft de regio VVR het proces veiligheid voorop gestart waarin dit concept opgenomen is. Mijnheer van Strien weet ook drommels goed dat die bijna verdubbeling van kosten voor het grootste deel zijn gaan zitten in dure communicatiesystemen die niet goed werken en een duur regionaliseringproces wat is gestart om de rampenbestrijding op poten te zetten en niets te maken heeft met de normale incidentbestrijding en de lokale brandweerzorg. Nu er moet worden bezuinigd probeert hij het geld wel daar vandaan te halen. Het voordeel van rookmelders bestond al maar nu probeert mijnheer van Strien dat in zijn voordeel te gebruiken. Ik heb al eens eerder geschreven: laat iedereen nu eens ophouden met dit soort ongecontroleerde experimenten en laat iemand nu eens gestructureerd en wetenschappelijk onderbouwd onderzoek doen. Dit soort geëxperimenteer kost alleen maar handen vol geld en heeft eigenlijk niets meer met de realiteit te maken. Bovendien is het gevaarlijk voor de burger en de brandweermensen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-2693-hoe-veilig-is-de-vrr.html?archived=0&page=1

Hoe veilig is de VRR?

Actueel - Meest gelezen - Archief - Rubrieken

06 Januari 2011

In maart 2010 heeft de directie van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) een nota uitgebracht met de naam: "VRR in breder perspectief" en als subtitel: "Bezuinigingen, Innoveren en Ombuigingen" heeft meegekregen. Op de werkvloer wordt deze nota betiteld als het materieelverdwijningsplan en het kazerneverdwijningsplan. Hoe het ook zij, het algemeen bestuur van de VRR - bestaande uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten - hebben ingestemd met deze plannen, zodat het een en ander nader uitgewerkt kon gaan worden. Natuurlijk zijn er wel enige voorbehouden gemaakt, zoals dat de pilot met het Snel Interventie Voertuig (SIV) wel hetgeen moet gaan opbrengen als nu wordt beoogd, omdat dit namelijk verder gaande consequenties kan hebben voor de uitwerking van de plannen.

Tegenstellingen

De contra expertise bureau's leggen wat ons betreft wel de vinger op een gevoelige plaats. Het onderbuik gevoel dat veel mensen op de werkvloer reeds hebben, wordt enigszins bewezen. De VRR ontwikkeld vele plannen, procedures en innovaties, zonder de consequenties hiervan goed te hebben doordacht. Daarnaast worden bepaalde zaken ook niet zorgvuldig genoeg uitgedacht en berekend.

De voor ons meest belangrijke conclusies van de rapporten waren:
- VRR voldoet nu al niet of nauwelijks aan de leidraad repressieve brandweerzorg
- de gehanteerde rijsnelheden in de dekkingsplannen zijn te positief opgenomen
- de gekozen spreiding van het materieel is niet altijd de meest gunstige voor de dekking
- het afsluiten van convenanten met buurregio's is niet altijd de oplossing

Wel is het bestuur van het regionaal platform Rotterdam-Rijnmond enigszins teleurgesteld in de uitkomsten. Graag had zij gezien dat de onderzoeksbureau's ook met oplossingen waren gekomen om aan te geven hoe de brandweer beter en efficiënter kan worden georganiseerd om dezelfde of juist nog een betere brandweerzorg te bieden. Ook zijn sommige conclusies verwezen in teksten die op meerdere manieren gelezen zouden kunnen worden. De opdrachten zijn slechts beperkt gebleven bij het toetsen van de huidige plannen, zonder harde uitspraken te willen doen en dat is jammer.

Met het openbaren van de rapportages is dit traject niet afgesloten. De VRR zal nog met een nadere toelichting komen en ook de onderzoeksbureau's zullen dat gaan doen. Binnenkort vinden er ook allerlei besprekingen plaats tussen de directie en de onderzoeksbureau's om de tegenstelling nog eens nader te bespreken en te onderzoeken waardoor deze zijn ontstaan en welke gevolgen deze echt hebben op de plannen van de VRR. De burgemeesters en gemeenteraden hebben de documentatie nu ook ontvangen en dit zal zeker een agendapunt zijn van de eerst komende bestuursvergadering van de VRR in februari. Met andere woorden wordt vervolgd.

Downloads

Overzicht te downloaden documenten:
- VRR in breder perspectief (Bezuinigingen, Innoveren en Ombuigingen)
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/20100320_vrrinbrederperspectief.pdf

- Samenvatting contra expertises door OR
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/20110104_samenvatting_or.pdf

- Rapport SAVE
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/20110104_rapport_save.pdf

- Rapport Suurenbroek
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/20110104_rapport_suurenbroek.pdf

- Reactie directie
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/20110104_reactie_directie.pdf

Voor meer informatie over dit onderwerp, raadpleeg dan ook ons dossier bezuinigingen. http://rotterdamrijnmond.brandweervrijwilligers.nl/dossier_bezuinigingen.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Rijnmond start proef met kleine brandweerauto

http://www.refdag.nl/nieuws/regio/rijnmond_start_proef_met_kleine_brandweerauto_1_535038
18-02-2011 09:50 | Van onze correspondent

ROTTERDAM – De brandweer in Rotterdam-Rijnmond start vrijdag een proef met een snel interventievoertuig (siv).

De proef met dit tweepersoonshulpvoertuig moet uitwijzen of er bezuinigd kan worden op het brandweerbudget.

Het voertuig gaat uitrukken vanuit de brandweerpost in Berschenhoek, gemeente Lansingerland. Later dit jaar zullen de siv’s ook in andere gemeenten in de regio gestationeerd worden. Tijdens de testperiode rukken naast de siv standaard ook de gewone brandweerauto’s uit. De proef maakt deel uit van een ingrijpend veranderingsproces van de regionale brandweer.



Brandweerwagensleutel ingeleverd bij burgemeester

http://www.radiorijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2FBrandweerwagensleutel+ingeleverd+bij+burgemeester
28 januari 2011

De vrijwillige brandweer in Bergschenhoek heeft donderdagavond geprotesteerd tegen de geplande bezuinigingen. Hierdoor wordt er bij het korps een uitrukvoertuig weggehaald.

Eerder in 2010 is al besloten dat op diverse plaatsen in de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond bezuinigd moet worden. Tijdens een vergadering van de gemeenteraad overhandigde de brandweer van Bergschenhoek demonstratief de sleutel van één van hun voertuigen aan de burgemeester van Lansingerland, Ewald van Vliet.



Gemeenteraad verrast door brandweeractie

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:nl4YCgHhf0MJ:www.heraut-online.nl/heraut-online/index.php%3Fitemid%3D15122+Lansingerland+siv&cd=4&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
Tekst/foto: Henny Strooij
Week: 05 | woensdag 02 februari 2011 - Heraut -

Lansingerland – Grote verbazing toen aan het slot van de gemeenteraadsvergadering, vorige week donderdag, onaangekondigd een twintigtal brandweerlieden in vol ornaat de raadzaal binnenstapte. Juist op het moment dat burgemeester Ewald van Vliet de hamer zou laten vallen om de vergadering te sluiten. Nadat dat was gebeurd kreeg de brandweerdelegatie gelegenheid zijn zegje te doen.

Boos waren ze, de vrijwilligers van de kazerne in Bergschenhoek. Boos, omdat ze juist die dag de eerste consequentie van de bezuinigingen in de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) hadden vernomen. Tot hun verontwaardiging hadden ze te horen gekregen dat één van de twee uitrukvoertuigen – een TAS, tankautospuit – uit Bergschenhoek zou worden weggehaald en naar zijn nieuwe bestemming in Brielle zou worden gebracht.
“Door het weghalen van dit voertuig kunnen wij onmogelijk gemotiveerd ons werk blijven doen”, verwoordde woordvoerder Alsemgeest het.
Dat er bezuinigingen noodzakelijk zijn, daar zijn de brandweermannen van Bergschenhoek het wel over eens. De VRR moet het regionaal met € 4,5 miljoen minder doen. Maar de vrijwilligers zijn boos omdat er tot nu toe nauwelijks iets is gedaan met de voorstellen die zij hebben ingediend als alternatief voor de maatregelen die het VRR-bestuur wil nemen. “Ze zijn zonder verdere toelichting aan de krant geschoven”, aldus een verbitterde brandweerwoordvoerder. “Laat als gemeenteraad het bestuur van de Veiligheidsregio weten dat er geen voertuigen mogen worden weggehaald, zolang de reorganisatie van de brandweer niet is afgerond.”

Alleen Bergschenhoek
In de daarop volgende discussie lieten de brandweerlieden de gemeenteraad weten met het resterende uitrukvoertuig alleen op te zullen treden bij branden in Bergschenhoek. “Wij doen dat al twee jaar ook in Bleiswijk, omdat er daar geen vrijwilligers meer zijn, maar daar stoppen we mee. Als er in Bleiswijk brand uitbreekt moet er maar assistentie komen uit Berkel”.
Om aan te geven dat het de mannen ernst was hadden ze de brandweerwagen die weg moet, geparkeerd voor het gemeentehuis. “En we nemen hem vanavond niet meer mee”.

De raadsleden toonden zich verrast door de actie van de brandweer, maar spraken er ook hun waardering voor uit. Zij benadrukten er bij eerdere debatten in de gemeenteraad steeds op te hebben gehamerd, dat de (brand)veiligheid in de gemeente door de reorganisatie en bezuinigingen bij de VRR, niet in gevaar mag komen.
De vrijwilligers uit Bergschenhoek maakten ook duidelijk niet mee te zullen werken aan de proef met het Snelle Interventie Voertuig (SIV) die binnenkort in Lansingerland wordt genomen. Die proef zou vorige week van start gaan, maar dat is uitgesteld door het plotseling overlijden van de directeur van de Veiligheidsregio, Don Berghuijs.
“Ons was beloofd dat we het uitrukvoertuig tot 31 december zouden kunnen houden, maar nauwelijks een maand na die toezegging hebben we te horen gekregen dat de wagen naar Brielle moet. Dat levert misschien wel € 15.000 aan bezuinigingen op, maar ook 30 niet langer gemotiveerde brandweermensen in Bergschenhoek. Als er nieuwe moeten worden opgeleid kost dat € 20.000 per persoon”.

Ook burgemeester Ewald van Vliet wist van tevoren niets van de actie van de Hoekse brandweer. “Ik had het bestuur van de VRR gevraagd eerst de evaluatie van de proef met het SIV af te wachten, alvorens het materieel spreidingsplan uit te voeren”, zei hij.
Hij betreurde dat de actie nodig was, maar had waardering voor de betrokkenheid van de brandweerlieden bij hun werk. “Ik heb wel begrip voor uw actie, op één punt na”.
Dat de mannen zeiden niet meer in actie te zullen komen in Bleiswijk, vond de burgemeester niet kunnen. “Wij zijn een regionale brandweer. Dan kunt u niet eenzijdig zo’n besluit nemen. Net zo min als ik als verantwoordelijke voor de veiligheid, alleen kan beslissen hoe de reorganisatie van de brandweer moet worden uitgevoerd in onze gemeente”.

Wagen weg
Hij zegde toe snel te zullen overleggen met de districtscommandant en daarbij ook het punt van de brandweerzorg in Bleiswijk te zullen meenemen.
Daarop werd het debat beëindigd en vertrokken de meeste actievoerders.
In de ruimte waar de gebruikelijke ‘nazit’ van de raadsvergadering plaatsvond kwam oud-PvdA-raadslid en actief brandweervrijwilliger Leon Hoek later melden dat de brandweerwagen was verwijderd ‘door de Veiligheidsregio’.
Daags na de actie twitterde burgemeester Van Vliet dat hij al overleg had gevoerd met de districtscommandant. Aan De Heraut liet hij weten te hebben begrepen dat ‘de zaken iets genuanceerder liggen’. Na het weekend zou de gemeenteraad in een brief de feiten op een rijtje krijgen.
“Het is goed dat de mannen opkomen voor de belangen van de vrijwilligers en zich zo betrokken voelen bij hun werk”, zei hij nog. “Maar de realiteit is nu eenmaal dat er besluiten liggen van het VRR-bestuur over bezuinigingen en dat de gemeenteraad daarmee heeft ingestemd. De opmerkingen over de zorg in Bleiswijk gingen te ver. De brandweer moet staan voor de veiligheid van de inwoners. Als die zegt ‘wij doen niet mee met de proef met het SIV’, dan gaat de brandweer te ver. De zorg moet gegarandeerd zijn. Er is nu eenmaal een regionaal brandweerconcept. En ter vergelijking: Vlaardingen, dat veel groter is dan Lansingerland, heeft één tankautospuit, wij hebben er zes”.
Voor de start met de SIV-proef wordt een nieuwe datum gekozen, vertelde de burgemeester. “Maar ik wil eerst de raad informeren met de correcte feiten.”.
Samen sterk in de hulpverlening!