SAR Liaison Kustwacht (KNRM)

Auteur Topic: SAR Liaison Kustwacht (KNRM)  (gelezen 28283 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #100 Gepost op: 14 september 2010, 20:50:26
ik heb zo iets maak er een combinatie functie van. een "ovd" reddingsbrigade/krnm(kustwacht) wissenlende piket tussen mensen van de reedingsbrigade en mensen van de knrm sla je meteen 2 vliegen in 1 klap. en het maakt toch ook niet uit waar je een opleiding krijgt, al is het door een postbode als je daar de geschikte certificering, bevoegdheden en kennis door krijgt is er toch helemaal niks aan de hand.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #101 Gepost op: 14 september 2010, 23:26:32
Bij incidenten op zee kan een sar liasion handig zijn zoals de crash van de J-Sar. Het is op de kant wel handig om te wetenvoor hoeveel man je opvang moet zorgen.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #102 Gepost op: 14 september 2010, 23:51:44
Soms zijn opleidingen en het stadium van oefeningen maar klaar en moet men maar eens in de praktijk gaan bewijzen wat de meerwaarde is in die praktijk. Het maakt niet uit welke oefening je neemt, telkens gaat het bij grote multidisciplinaire oefeningen niet lekker tussen nat en droog. Zoals heel vaak aangegeven wordt lijkt het of men een andere taal spreekt.

Persoonlijk vind ik het stukje communicatie dan altijd het leukste om eruit te nemen. Want bepaalde nautische diensten blijven vast houden aan communicatie via de marifoon, terwijl zij wel beschikken over communicatiemiddelen waarbij gecommuniceerd kan worden met de droge kant. Daarentegen beschikt de droge kant niet over de door de nautisch diensten gebruikte communicatiemiddelen. Dan denk ik, in simpelheid van geest, hoe moet de droge kant anticiperen op de natte kant als er geen communicatie is.

Op de meldkamer waar ik werkzaam ben is geen stukje analoog meer voor handen. Er is geen VC meer die uitrukt ter ondersteuning op het plaats incident. Mogelijk eerdaags wel weer een CGV ten behoeve van de MKA. Maar die heeft een heel ander takenpakket. Dus zal alles vanuit de liaison weer via via en nogmaals via via vertaald moeten gaan worden. We kennen allemaal het spelletje van het in iemands oor zeggen van een woord of zin. Na 5 personen is de tekst totaal verkracht en klopt er niets meer van. Daarbij kan volgens mij ook de Kustwacht niet in Cedric, dus zullen zij ook via telefoon extra geïnformeerd moeten worden. Zonde, want er bestaat namelijk wel de mogelijkheid om iedereen in één keer te informeren.

Naar mijn mening moet een dergelijke liaison of OvD gewoon het werk kunnen begrijpen van een reddingsbrigade of KNRM. Weten wat ze kunnen en ook weten waar de beperkingen liggen. Dus simpelweg vast houden aan de voor die dienst, KNRM of reddingsbrigade of Kustwacht geldende ondersteunende processen. En daar hoef je echt geen Einstein of raketgeleerde voor te zijn.

RR (Doe gewoon je ding en niet de dingen die je erbij zou willen doen)
Elke hulpverlening start met communicatie.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #103 Gepost op: 15 september 2010, 10:50:25
Door de KNRM en jullie? Is het niet de bedoeling dat de Kustwacht de SAR liaisons opleidingen verzorgt?
Ze vertegenwoordigen immers de kustwacht.

Uiteraard kan je hier KNRM namens de Kustwacht lezen.
"Ons" deel zal bestaan uit faciliteren van de kennismaking tussen de nieuwe SAR Liaisons en de VRK; dus de Kustwacht/KNRM verzorgt hun inhoud en wij vertellen iets over hoe wij werken. De opzet en inhoud wordt nog nader uitgewerkt.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #104 Gepost op: 15 september 2010, 12:23:51
Soms zijn opleidingen en het stadium van oefeningen maar klaar en moet men maar eens in de praktijk gaan bewijzen wat de meerwaarde is in die praktijk. Het maakt niet uit welke oefening je neemt, telkens gaat het bij grote multidisciplinaire oefeningen niet lekker tussen nat en droog. Zoals heel vaak aangegeven wordt lijkt het of men een andere taal spreekt.
Men spreekt ook deels in een andere terminologie. Dat is iets wat beide partijen zich moeten aantrekken. Ook locaties worden anders aangegeven. De natte kant heeft het over de vlettensteiger, de droge kant over de Westerduinweg 3 (zijde Seinpostweg).

Daarentegen beschikt de droge kant niet over de door de nautisch diensten gebruikte communicatiemiddelen.
Dat heeft de droge kant dan toch zelf gedaan. In het verleden waren er wel marifoons op verschillende wagens te vinden. Had de oude 646 van IJmuiden zelfs niet het kanaal van de reddingsbrigade ingeprogrammeerd?

Op de meldkamer waar ik werkzaam ben is geen stukje analoog meer voor handen.
Ik heb nog wel een oude scanner voor je ;-) ;-)

Daarbij kan volgens mij ook de Kustwacht niet in Cedric, dus zullen zij ook via telefoon extra geïnformeerd moeten worden. Zonde, want er bestaat namelijk wel de mogelijkheid om iedereen in één keer te informeren.
Maar dat is toch te regelen?

Naar mijn mening moet een dergelijke liaison of OvD gewoon het werk kunnen begrijpen van een reddingsbrigade of KNRM. Weten wat ze kunnen en ook weten waar de beperkingen liggen. Dus simpelweg vast houden aan de voor die dienst, KNRM of reddingsbrigade of Kustwacht geldende ondersteunende processen. En daar hoef je echt geen Einstein of raketgeleerde voor te zijn.
Maar ook (globale) kennis hebben van de droge kant. Dus wat SimonSt eigenlijk al zegt.


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #105 Gepost op: 15 september 2010, 12:28:46
Gisteravnd was op vhf een oefening te horen met brandweer lelystad,brandweer urk  knrm een OSC en een sar liaison,wat ik meekreeg ging dat allemaal duidelijk,dus die oefenen er al mee ?!     of ze al operationeel zijn namens de knrm/kustwacht weet ik niet
hulpdiensten-spotter


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #106 Gepost op: 15 september 2010, 14:18:16
Maar dat is toch te regelen?

Alles is te regelen.
En er zijn ook zoveel dingen in veiligheidsland die ogenschijnlijk simpel geregeld kunnen worden, maar toch gebeurt het niet altijd.

In dit geval zal misschien ook bestuurlijk afgetimmerd moeten worden dat men dit wil. Wil de kustwacht dit? Willen de besturen van verschillende veiligheidsregio's dit? Ik zou niet weten waarom niet, maar bestuurders kunnen vast wel wat verzinnen 0098 :P

Als die horde genomen is, zal zul je nog mensen moeten opleiden en ten tijde van een incident moet je natuurlijk ook personeel hebben om Cedric bij te kunnen houden.

Ik kan me zo voorstellen dat er best wat randvoorwaarden ingevuld moe(s)ten worden, voordat dit geregeld is...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #107 Gepost op: 1 april 2011, 15:18:55
Gezamenlijke training SAR Liaisons door Kustwacht en Veiligheidsbureau

Zaterdag 26 maart jl. heeft het Veiligheidsbureau mee gewerkt aan een training van SAR Liaison’s van de Kustwacht.

Nieuwe functie
SAR Liaison’s hebben feitelijk een dubbele taak: ze fungeren als contactpersoon tussen het Kustwachtcentrum in Den Helder, de Search And Rescue-eenheden op het water en het Commando Plaats Incident (CoPI), en zijn adviseurs voor de incidentbestrijding op de Noordzee.
Voor de functie zijn vrijwilligers van de lokale stations van de KNRM geselecteerd. Voor Kennemerland gaat het onder meer om Wijk aan Zee, IJmuiden en Zandvoort. Als SAR Liaison verruilen ze feitelijk hun pet van KNRM voor die van Kustwacht.

Aanleiding
De nieuwe functie komt voort uit het landelijk project Waterrand en ervaringen met oefeningen zoals Livex die samen met het Veiligheidsbureau in 2009 in de haven van IJmuiden werd georganiseerd.
Vorig jaar tekenden de Veiligheidsregio Kennemerland en de Kustwacht samen een convenant voor de afstemming van Search And Rescue op de Noordzee. De Kustwacht voert de incidentbestrijding op het water uit en de veiligheidsregio verzorgt de ondersteuning met brandweer- en ambulancepersoneel en de opvang van gewonden en evacués op het land. De functie van de SAR Liaison is in dit convenant opgenomen voor de afstemming op de aanlandingsplaats in het CoPI.

Training
De training bestond ’s-ochtends uit een theorie-deel waar vertegenwoordigers van de Kustwacht en de KNRM uitleg gaven over de wet- en regelgeving op de Noordzee. Het Veiligheidsbureau verzorgde een presentatie over de regionale crisisorganisatie en de GRIP-procedure aan de hand van een praktijkcasus.
In de middag werd een rondleiding gegeven door de brandweerkazerne, het Regionaal Crisis Centrum en de meldkamer. De rest van de middag werden onder leiding van een Leider CoPI van de VRK CoPI-overleggen gesimuleerd in de CoPI-container. De deelnemers vervulden naast de eigen functie van SAR Liaison ook die van Officieren van Dienst om enig inzicht te krijgen in de taken en verantwoordelijkheden daarvan.

Vervolgafspraken
Met de Kustwacht en de KNRM is afgesproken dat de SAR Liaison’s ook kunnen deelnemen aan opleiden, trainen en oefen-activiteiten van de Veiligheidsregio zoals met het vernieuwde virtueel oefenen.
De SAR Liaison’s zullen rond de zomer operationeel worden. Ze kunnen via het MICK door het Kustwachtcentrum gealarmeerd worden op verzoek van de (Hoofd)Officieren van Dienst van de veiligheidsregio.

Bron: mijzelf, geplaatst op intranet VRK en gecommuniceerd naar (H)OvD's, meldkamer en IC's CoPI. Ben zelf gastheer/mede-trainer vanuit de VRK geweest.

Ik heb begrepen dat dit jaar nog zo'n 5-6 van deze trainingen gegeven worden. Zodra voldoende mensen deze hebben gevolgd, en de benodigde middelen over de stations zijn verspreid kan de functie operationeel gaan.
Het fijne weet ik daar zelf verder niet over, ik ben slechts "klant"  ;)


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #108 Gepost op: 29 juli 2011, 10:57:03
is deze functie al eigenlijk operationeel en hoe  zijn ze oproepbaar/piket/ ?
hulpdiensten-spotter


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #109 Gepost op: 29 juli 2011, 16:20:31
Nog een vraag, en misschien is deze weleens eerder gesteld, kan het even niet zo snel vinden. maar ik begrijp dat de liason zich beschikbaar kan stellen ook voor het COPI, hoe word hier naar gekeken bij een GRIP incident op het water. Zijn er ook mogelijkheden om iemand van reddingsbrigades/KNRM op het RCC te krijgen voor de tactische overleggen, naast de liason in het veld? is dit ergens geregeld of gebeurd dit alleen als het zo uit komt. Ik kan me voorstellen dat dit handig kan zijn in sommige gevallen. zo zijn echt alle disiplines aanwezig.

of is dit nog toekomst?