SAR Liaison Kustwacht (KNRM)

Auteur Topic: SAR Liaison Kustwacht (KNRM)  (gelezen 28278 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #60 Gepost op: 20 augustus 2010, 12:49:20
Wanneer is een "OvD-KNRM" nodig? In principe opereert de KNRM alleen op SAR-wateren waarbij de coördinatie niet door de veiligheidsregio wordt uitgevoerd maar door de Kustwacht.
Pas bij de overgave van slachtoffers op het land, wat wel gecoordineerd wordt door de veiligheidsregio, kan een liaison Kustwacht/KNRM handig zijn, wat ook gebleken is bij onze oefening "Livex" van vorig jaar.

Verder is het niet erg dat er meerdere OvD-R'en zijn, want ik kan mij niet zo snel een incident bedenken waarbij een OvD-R(eddingsbrigade), OvD-R(ail) of een OvD-R(ijkswaterstaat) tegelijk aanwezig zullen zijn.

Het is niet dezelfde, het is iemand met een leindinggevende functie (dus zowel ,,koud" als ,,warm").


Wat de OVD-KNRM betreft (eigenlijk heet die persoon SAR-liaison en misschien moesten we dat ook maar zo houden) het volgende.
Je hebt helemaal gelijk. De Kustwacht is en blijft verantwoordelijk voor de uitvoering van SAR-activiteiten op zee en ruim binnenwater.
De SRA-liaison is daar ook niet voor bedoeld.
Deze wordt bij grotere incidenten toegevoegd aan het Copi om met zijn kennis van SAR-operaties te kunnen meepraten op de grens van land- en watereenheden.
Je kunt je voorstellen dat bijvoorbeeld bij het beslissen over een aan te wijzen aanlandingsplaats windrichting, stroming, golfhoogte e.d. van invloed is.
Die kennis mag je bij de landeenheden niet verwachten.
Voor zover ik weet communiceert de SAR-liaison als enige vanuit het Copi rechtstreeks met een evt. OSC. Of dat gaat via marifoon of C2000 is me niet bekend.

Zo zijn er vast en zeker een heel aantal onderwerpen waarbij de inbreng van een SAR-liaison nuttig kan zijn.

Ik geloof niet dat zich al een dusdanig groot incident heeft voorgedaan dat een SAR-liaison is ingezet, maar dat kan ik mis hebben.

Wat de inzet betreft: volgens mijn informatie zal bij Grip-1 een (uiteraard niet op een van de boten meevarende) vrijwilliger van een van de betrokken reddingsstations worden toegevoegd. Bij Grip-2 of hoger komt er iemand van het hoofdkantoor KNRM uit IJmuiden of van de Kustwacht.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #61 Gepost op: 20 augustus 2010, 14:35:35
Op misterieuze wijze is mijn geniale posting bij het topicsplitsen verdwenen. Ik zal kijken of ik 'm nog eens op kan hoesten.

De joke Dijkstra speelde vandaag een soort van OVD te water. Alle reddingsboten zaten op nul (heb ik niet opgenomen, maar wel meegeluisterd), een paar RWS boten en de RP42 op 67 en alles wat aandacht nodig had werd via de JD geregeld. Er was voldoende te doen, een onwelwording met reanimatie, diverse aanvaringen en omgeslagen bootjes...

Henk

De Joke Dijkstra als OvD te Water??? Waar baseer je dat op Henk? Ik kan me niet herinneren, dat ik contact heb gehad met de Joke Dijkstra en absoluut daar ook geen feed back van ze heb gehad. De P42 stuurde alle nautische KLPD en RB eenheden aan via C2000, ondersteunt door de Charlie 01 indien er multi werd ingezet.

RR (Maar misschien heb je het over de Sail Out)
Elke hulpverlening start met communicatie.


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #62 Gepost op: 20 augustus 2010, 14:46:03
Even een rare vraag off topic maar de "Charlie 01 "wat is dat?? is dat de verbindingswagen of................??


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #63 Gepost op: 20 augustus 2010, 14:59:09
De Joke Dijkstra als OvD te Water??? Waar baseer je dat op Henk? Ik kan me niet herinneren, dat ik contact heb gehad met de Joke Dijkstra en absoluut daar ook geen feed back van ze heb gehad. De P42 stuurde alle nautische KLPD en RB eenheden aan via C2000, ondersteunt door de Charlie 01 indien er multi werd ingezet.

RR (Maar misschien heb je het over de Sail Out)

Nou ja, de JD zat van alles te regelen op nul en had op 67 contact met de RP 42. Nu hoorde ik van Menno die is meegevaren dat er maar een paar KNRM boten waren, een stuk of vier.  Het klonk alsof het er veel meer waren, daardoor is misschien bij mij een verkeerde indruk ontstaan.
Menno vertelde aan mij dat hij  veel aanvaringen en ook wel flink wat schade hier en daar had gezien. Heel netjes verlopen allemaal, maar schadevrij en zonder incidenten was Sail-in zeker niet (en dat kan ook niet). Er voeren toch ook nog flink wat schepen tegen de stroom in.
Maar het overige verkeer heb ik natuurlijk niet kunnen volgen, wel wat de JD allemaal aan de P42 rapporteerde en andersom, onder andere de plaatsbepaling waar de ambu heen moest. Dat  kwam op mij overigens wat chaotisch en tijd rovend over.
Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #64 Gepost op: 20 augustus 2010, 15:23:55
Henk bedoelt volgensmij dat de Joke Dijkstra als 'CP' voor de KNRM bootjes figureerde (Op VHF-00). Maar het als iedereen nou via dezelfde kanalen ging werken, dan zou geintegreerd optreden een stuk makkelijker worden. (Zowel bij dit soort dingen als in de dagelijkse praktijk)

En die Charlie kan natuurlijk van alles zijn, maar standaard wordt voor de VC-RB gebruikt: 'CP ...', 'VC....', Charlie Papa... etc. maar dat verschilt per inzet ;) En voor communicatie met hoger (Landelijk kernteam, NCS Ijmuiden 'Romeo Bravo' bijv.) zal de roepnaam gebruikt worden: Romeo Bravo x.10 aanrijdend en operationeel: Romeo Bravo x.11.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #65 Gepost op: 20 augustus 2010, 15:34:38
RR (Maar misschien heb je het over de Sail Out)

Of misschien alleen op de Amsterdamse wateren omdat de KNRM daar de waterbeveiliging tijdens dit Sail-weekeinde doet?
nog los van het feit dat ik zelf vind dat de KNRM op de zee thuishoort en geen evenementen moet beveiligen, daar zijn de RB's beter toegerust en meer ervaren in


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #66 Gepost op: 20 augustus 2010, 16:23:26
Of misschien alleen op de Amsterdamse wateren omdat de KNRM daar de waterbeveiliging tijdens dit Sail-weekeinde doet?
nog los van het feit dat ik zelf vind dat de KNRM op de zee thuishoort en geen evenementen moet beveiligen, daar zijn de RB's beter toegerust en meer ervaren in

Nee, de JD vaarde vanaf de zeesluizen mee. Ik za zo het radoverkeer er even opzetten, dan kun je zelf belusteren waarom ik dacht dat Joke alles onder de vleugels had...

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #67 Gepost op: 20 augustus 2010, 16:52:56
Verder is het niet erg dat er meerdere OvD-R'en zijn, want ik kan mij niet zo snel een incident bedenken waarbij een OvD-R(eddingsbrigade), OvD-R(ail) of een OvD-R(ijkswaterstaat) tegelijk aanwezig zullen zijn.


een trein die van een brug in het water stort  

Verder zijn zoveel OvD's met 1 letter niet handig omdat die letters in het soms hectische spraakverkeer op elkaar gaan lijken en er dan verwarring kan ontstaan. Op dit forum is eerder al eens de optie genaamd om de diensten gewoon voluit uit te spreken: gewoon OvD-Reddingsbrigade. Is iets langer, maar zeer duidelijk!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #68 Gepost op: 20 augustus 2010, 17:23:24
Verder zijn zoveel OvD's met 1 letter niet handig omdat die letters in het soms hectische spraakverkeer op elkaar gaan lijken en er dan verwarring kan ontstaan. Op dit forum is eerder al eens de optie genaamd om de diensten gewoon voluit uit te spreken: gewoon OvD-Reddingsbrigade. Is iets langer, maar zeer duidelijk!

Misschien wel, maar in SITRAP's/CEDRIC proberen we zoveel mogelijk af te korten om 1) snel te kunnen typen en 2) kort en bondig te kunnen zijn. Anders kunnen we net zo goed een notulist uitgebreide verslagen laten maken.
Maar een uitbreiding met enkele letters gebeurt ook steeds meer; dus in casu OvD-RWS, OvD-Rail, OvD-RB, maar ook OvD-BRW, OvD-POL, OvD-GHOR en soms OvD-Gem.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #69 Gepost op: 20 augustus 2010, 18:19:46
Maar als je het lijstje zo bekijkt is het toch eigenlijk gewoon k*t geregeld dat er vanuit de 'natte' kant relatief veel liaisons zijn die in het CoPI kunnen worden getrokken...

OvD-water
SAR liaison vanuit de KNRM
OvD reddingsbrigade
...

Gewoon één OvD-SAR die - afhankelijk van de situatie - optreedt als liaison (wanneer een OSC in bedrijf is) of daadwerkelijk als bevelhebber over eenheden (bijv. overstromingen, lokale inzet).

Als je een goed mandaat regelt, kan je die functionaris laten optreden voor de Kustwacht, KNRM, reddingsbrigades en voor mijn part ook reddingshondenverenigingen.
Scheelt ook weer in de hoeveelheid personen die piket moeten draaien, opleidingen, middelen, enzovoort. En bovenal: drukte in het CoPI.
En als je het goed aanpakt kan je er nog een behoorlijke kwaliteitsslag mee maken ook.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s