SAR Liaison Kustwacht (KNRM)

Auteur Topic: SAR Liaison Kustwacht (KNRM)  (gelezen 28282 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #80 Gepost op: 22 augustus 2010, 11:18:27
Even voor de duidelijkheid: de SAR liason kan geleverd worden door de KNRM maar vertegenwoordigd de Kustwacht.Ook de kustwacht levert SAR liasons maar heeft niet voldoende personeel beschikbaar om 24/7 het hele kustwacht gebied te vertegenwoordigen.
Het mooie van een KNRM SAR liason is dat deze niet alleen nautische en SAR ervaring heeft maar ook lokale vaarwater kennis heeft. O0

En wat voor opleiding heeft de KNRM SAR liason gehad? Is het een opstapper of heeft hij een OvD achtige opleiding gehad. (wat zijn zijn competenties?)


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #81 Gepost op: 22 augustus 2010, 11:57:27
En wat voor opleiding heeft de KNRM SAR liason gehad? Is het een opstapper of heeft hij een OvD achtige opleiding gehad. (wat zijn zijn competenties?)
De cursus SAR-liaison voor zover ik weet.
Is eind vorig jaar of begin dit jaar al eens gegeven en ik vermoed dat er meer volgen.


roel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
  • Soms zit het mee, meestal zit het tegen.
    • KNRM wijk aan zee
Reactie #82 Gepost op: 22 augustus 2010, 12:23:13
Deze cursus is alleen voor gevorderde opstapper (met veel ervaring) of schippers danwel plaatsvervangende schippers heb ik mij laten vertellen.
plv. schipper knrm wijk aan zee


simon e

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #83 Gepost op: 22 augustus 2010, 19:51:54
ook moet je een cursus brm en osc hebben gedaan


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #84 Gepost op: 22 augustus 2010, 20:02:54
ook moet je een cursus brm en osc hebben gedaan

Voor de niet ingewijde: Bridge Resource Management & On Scene Coordinator ;)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #85 Gepost op: 22 augustus 2010, 20:11:33
Voor de niet ingewijde: Bridge Resource Management & On Scene Coordinator ;)  

Nu ben ik niet ingewijd, dus wat houdt dit in?
- functiebeschrijving
- competentieprofiel
- inhoud opleiding


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #86 Gepost op: 22 augustus 2010, 22:38:37
Nu ben ik niet ingewijd, dus wat houdt dit in?
- functiebeschrijving
- competentieprofiel
- inhoud opleiding

Wat het BRM programma inhoud bij de KNRM is weet ik niet. Het BRM is eigenlijk het princiepe van het werken op 'de brug' en o.a. een vak bij hogere nautische opleidingen, en dus vaak toegespitst op de grotere vaart.

OSC is een functie die door de kustwacht wordt gegeven aan een SAR eenheid, verkeerscentrale tot aan een reddingsbrigade post. Deze 'OSC' heeft dan het commando over de SAR operatie en koppeld vervolgens terug aan 'Den Helder'. En ik heb vernomen dat de KNRM/Kustwacht daar een cursus voor heeft ontwikkeld voor de mensen die belast kunnen worden met die taak. (denk aan ervaren opstappers).

Maar ik denk dat iemand van de maatschappij hier meer over kan vertellen ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #87 Gepost op: 22 augustus 2010, 23:46:54
Sorry bij voorbaad dat ik weer een domper op de enthousiaste verhalen kom plaatsen, maar we zouden ons om te beginnen eens moeten houden (met name de kustwacht) aan de conclusies die zijn getrokken binnen de commissie waterrand naar aanleiding van een aantal grootschalige incidenten over waar een OSC aan moet voldoen en dat is niet in de eerste plaats zijn opleiding, maar veel meer zvan invloed zijn de omstandigheden en mogelijkheden van de boot waarop deze OSC zit.
Gewenst is een overdekte, stabiele boot met liefst een plottafel en goede verbindingsmiddelen.
De OSC is ter plaatse, maar doet zelf niet mee aan de actie. Houdt de verrichtingen bij van de eenheden, plot de voortgang van de af te zoeken gebieden en brengt de Kustwacht op de hoogtre van de ontwikkelingen via een sitrap op een ander kanaal dan waarop gewerkt wordt.
Dit pen ik uit mijn hoofd op maar kennelijk is daar zo weinig bekendheid aan en turend gegeven dat ik al blij ben aan als aan één voorwaarde van het bovenstaande voldaan wordt.
De OSC is vaak:
onverstaanbaar, nog lang niet ter plaatse al OSC gemaakt, in een open boot en doet zelf vrolijk mee aan de actie. Regelmatig maak ik mee dat de kustwacht op 67 meefietst en zich toch in het strijdgewoel  gaat mengen.
Met andere woorden, je kan nog zo goed opgeleid zijn, als je bij het uitvaren je nog niet eens bij de al zoekende eenheden gevoegd hebt in een open bootje, al sturend en turend onverstaanbaar de coördinatie op je moet nemen, kun je nog zo goed opgeleid zijn maar dan ga je het niet redden er een mooi actie "zo uit het boekje" van te maken.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #88 Gepost op: 23 augustus 2010, 04:13:40
Ha die Henk, altijd even enthousiast als het over anderen gaat ;)

De OSC heeft zeker niet het 'commando' over de SAR operatie, dat blijft ten alle tijden de SMC (Den Helder Rescue)
De OSC handelt in opdracht van de SMC.
De compententies OSC staan beschreven in de IAMSAR en OPPLAN SAR.
Belangrijkste compententie die de SAR liason meebrengt in de COPI trekhaakbak is SAR en Nautische expertise want die ontbreekt meestal totaal in het COPI.
Ongetwijfeld heeft Henk voorbeelden waar het allemaal niet goed ging maar gelukkig heeft de functie OSC zich al jarenlang wereldwijd bewezen. 0021


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #89 Gepost op: 23 augustus 2010, 06:56:32
Bij de BRM cursus gaat het er om dat je leert leiding te geven over de situatie op de brug en daarbij alle nautische aspecten in het oog te houden. En wat betreft het OSC zijn, als je praat over een osc op open boten ga je weer terug naar de kleine binnenwateren waar je geeen grote dichte boten hebt hoogstens een vaartuigvan de KLPD. En een osc mag wel meedoen aan de actie alleen word op de grotere binnenwateren daar vaak een boot van de KLPD voor gebruikt en die zijn niet echt bemand met een dusdanige hoeveelheid mensen dat er mensen over zijn om ook nog eens mee te zoeken. Wat er tegenwoordig vaak gedaan word is een ervaren bemanningslid van een van de reddingsboten over te zetten aan boord van het KLPD vaartuig en dat die in samenwerking met de personen daar aan boord de zoekactie leidt. Op deze manier heb je een goed platform en houdt je goed overzicht met een ervarings deskundige aan boord van het osc vaartuig.