SAR Liaison Kustwacht (KNRM)

Auteur Topic: SAR Liaison Kustwacht (KNRM)  (gelezen 28291 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #90 Gepost op: 23 augustus 2010, 09:11:51
Ha die Henk, altijd even enthousiast als het over anderen gaat ;)

De OSC heeft zeker niet het 'commando' over de SAR operatie, dat blijft ten alle tijden de SMC (Den Helder Rescue)
De OSC handelt in opdracht van de SMC.
De compententies OSC staan beschreven in de IAMSAR en OPPLAN SAR.
Belangrijkste compententie die de SAR liason meebrengt in de COPI trekhaakbak is SAR en Nautische expertise want die ontbreekt meestal totaal in het COPI.
Ongetwijfeld heeft Henk voorbeelden waar het allemaal niet goed ging maar gelukkig heeft de functie OSC zich al jarenlang wereldwijd bewezen. 0021


Waar zeg ik dat de OSC het commando heeft?
Ik heb weinig voorbeelden dat de coördinatie goed ging. De actie van 5 mei 2008 (een zoekactie naar een onder water verdwenen matroos) liep dusdanig uit de hand dat dit aanleiding vormde om dit als voorbeeld hoe het niet moet te gebruiken in de Commissie waterrand.
Dat het wel goed kan gaan werd later bewezen in Urk. Een goed verstaanbare rustige OSC, stilliggend in het zoekgebied, die goede communicatie onderhield met de overige eenheden. Nog wat verschil van inzicht wie bepaalt wanneer SAR ophoudt en bergen begint, maar een kleinigheidje hou je altijd.
Ik speel dit spel al meer dan 25 jaar mee en denk dus over enige ervaring te mogen beschikken. De commissie waterrand werd niet in het leven geroepen omdat "de functie OSC zich al jarenlang wereldwijd zo goed had bewezen" en zo lekker kon functioneren in al die regio's die ineens het water gingen ondekken.

Ik ben niet tegen de opleiding, maar vind niet dat je daarmee klaar bent en er dus allemaal goede acties uit voort zullen komen. Een goed OSC is niet alleen goed opgeleid, maar de opsomming in mijn vorige posting, daar moet ook aan voldaan worden.
Ik ben niet zo gauw tevreden "als ie maar goed opgeleid is".
En Stormvogel, dat is precies zoals het zou moeten, een grote stabiele boot en die heb je hier ook. Ik vind de Frans Verkade stabiel genoeg. En als er echt wat aan de hand is komt er een grote boot van de KLPD uit Leliestad of Amsterdam. Het gebeurt helaas veel te weinig dat daar zoals je zegt een KNRM'r opstapt. Je zegt "de kleine binnenwateren", maar reken je daar het Marker en IJsselmeer dan ook onder?


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #91 Gepost op: 23 augustus 2010, 11:33:43
Het IJsselmeer en Markermeer zijn voor wat mij betreft de grotere binnenwateren en volgens mij komt de Frans Verkade niet zo gauw naar de randmeren. Dat het gebied door andere groter gemaakt word dat is hun keuze. Ik vind dat een boot uit Huizen niets op het IJsselmeer heeft te zoeken.


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #92 Gepost op: 23 augustus 2010, 14:00:01
Joost,

Zoals de naam al zegt gaat het om Bridge Recourse Magagement. Het is geen cursus die specifiek voor de brug is gemaakt. BRM is een management cursus die je leert om te gaan met stress situaties. Door simulatie trainingen wordt er getraind op het omgaan met drukke door elkaar lopende situaties (waar er in de regel heel veel fout gaat).

Overigens is de training niet alleen voor het brug personeel, maar ook (verplicht) voor het hogere machinekamer pesoneel.

BRM is geen vak op de hogere nautische opleiding, het is een verplichte cursus die gedaan moet worden voor het verkrijgen van de hoogste vaarbevoegdheden (zoals master all ships of chief engineer all ships)

Jan

Wat het BRM programma inhoud bij de KNRM is weet ik niet. Het BRM is eigenlijk het princiepe van het werken op 'de brug' en o.a. een vak bij hogere nautische opleidingen, en dus vaak toegespitst op de grotere vaart.

OSC is een functie die door de kustwacht wordt gegeven aan een SAR eenheid, verkeerscentrale tot aan een reddingsbrigade post. Deze 'OSC' heeft dan het commando over de SAR operatie en koppeld vervolgens terug aan 'Den Helder'. En ik heb vernomen dat de KNRM/Kustwacht daar een cursus voor heeft ontwikkeld voor de mensen die belast kunnen worden met die taak. (denk aan ervaren opstappers).

Maar ik denk dat iemand van de maatschappij hier meer over kan vertellen ;)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #93 Gepost op: 23 augustus 2010, 16:59:22
Dat het wel goed kan gaan werd later bewezen in Urk. Een goed verstaanbare rustige OSC, stilliggend in het zoekgebied, die goede communicatie onderhield met de overige eenheden. Nog wat verschil van inzicht wie bepaalt wanneer SAR ophoudt en bergen begint, maar een kleinigheidje hou je altijd.

Zie je wel dat je het kan O0.
Ik neem aan dat je het incident met die botter bedoelde bij Lelystad? Daar deed de OSC inderdaad uitstekend werk.
Alleen jammer dat de OVD even zelf wilde bepalen dat het einde SAR was terwijl dat de beslissing van de SMC is (Den Helder Rescue)
Maar goed daar had dan de SAR Liaison hem op kunnen wijzen maar die functie/opleiding was er toen nog niet. ;)

(ps de BRM komt oorspronkelijk vanuit de luchtvaart naar aanleiding van de vliegramp met 2 vliegtuigen op Tenerife)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #94 Gepost op: 13 september 2010, 22:01:43
Wat is een taak en bevoegdheid van een Laisson? Is dit een engels woord voor 'doorgeef luik'? Of heeft deze persoon nog enige bevoegdheid/beslissingskracht?  ???


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #95 Gepost op: 13 september 2010, 22:15:10
Kijk met dit antwoord kan ik wat, bedankt Maarten! Goede zaak dat dit standaard is.
Maar geld dit ook voor buiten de paddenstoelen? En bij een incident zoals die aanvaring bij HvH?
Het incident vind dan wel op zee plaats, maar de hulpverlening gaat van land/waterweg naar buiten. Bovendien zullen opvarenden en de schepen toch een keer naar binnen komen ;-)

Hebben de grotere boten van de RPA-boten een kustvertificaat? Oftewel, mogen ze ook voor de kust opereren?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #96 Gepost op: 13 september 2010, 22:24:06
Hebben de grotere boten van de RPA-boten een kustvertificaat? Oftewel, mogen ze ook voor de kust opereren?

De RPA 14, 15 en 16 zijn de zeegaande vaartuigen van de RPA. Ik neem aan dat ze ook de bijbehorende certificering hebben.

Het is wel voorgekomen dat de RPA meedeed aan bijvoorbeeld een zoekactie voor de kust. Ook wel als OSC.

voorbeeld:
http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/hoek_van_holland/06reddingrapporten/?TheArticle=13018
http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/hoek_van_holland/06reddingrapporten/?TheArticle=14570
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #97 Gepost op: 13 september 2010, 22:36:43
Er zijn dan ook een paar kladblok-velletjes aan leerpunten vanuit de CoPI-evaluatie meegenomen  O0
Morgen wordt door het bestuur van de VRK het convenant met de Kustwacht/KNRM ondertekend. De eerste uitwerking is binnenkort de 1e trainingsdag voor de Liaisons SAR die door de KNRM samen met ons verzorgd wordt.

Door de KNRM en jullie? Is het niet de bedoeling dat de Kustwacht de SAR liaisons opleidingen verzorgt?
Ze vertegenwoordigen immers de kustwacht.


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #98 Gepost op: 14 september 2010, 18:58:24
als ik dit zo allemaal lees heb ik het idee dat er een aantal mensen zijn die hele grote knrm/kuswacht oogkleppen hebben en hun wereld ook niet verder rijkt dan dat gebied.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #99 Gepost op: 14 september 2010, 19:09:58
als ik dit zo allemaal lees heb ik het idee dat er een aantal mensen zijn die hele grote knrm/kuswacht oogkleppen hebben en hun wereld ook niet verder rijkt dan dat gebied.

Vertel eens Dreamquest,
over welk gebied denk jij dan dat het gaat als we het over de (kustwacht) SAR liaison hebben? ::) ::)