Grote HV VKO - N11/Hazerswoude-Rijndijk 08-03-2010

Auteur Topic: Grote HV VKO - N11/Hazerswoude-Rijndijk 08-03-2010  (gelezen 4361 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2010, 18:14:22
Soms moet je er iets voor over hebben om een mooie plaat te hebben

Ja; toen ik er 3 weken geleden langs reed, lag die vent al in het gras te wachten. Maar uiteindelijk heeft'ie zijn plaat kunnen schieten...

Peen
Redacteur van


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2010, 18:33:48
Volgens mij is het niet de bedoeling dat een TS op de "tegenbaan" gaat stil staan met alle gevaren vandien om hulp te verlenen op de "inzetbaan".

Weet iemand hoe dat staat beschreven in de procedures in Hollands-Midden?
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2010, 18:56:51
Volgens mij is het niet de bedoeling dat een TS op de "tegenbaan" gaat stil staan met alle gevaren vandien om hulp te verlenen op de "inzetbaan".

Weet iemand hoe dat staat beschreven in de procedures in Hollands-Midden?

tja, er staat ook een heli op de tegengestelde baan en ik zie geen verkeer, mogelijk was de weg al dicht?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2010, 19:07:39
De N11 is een weg zonder matrixborden en dus zal de weg niet dicht geweest zijn. En volgens mij stond de heli op de incidentbaan die wel afgesloten was.

tja, er staat ook een heli op de tegengestelde baan en ik zie geen verkeer, mogelijk was de weg al dicht?
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2010, 19:12:56
De N11 is een weg zonder matrixborden en dus zal de weg niet dicht geweest zijn. En volgens mij stond de heli op de incidentbaan die wel afgesloten was.


tja, met een politieauto midden op de weg gaat het verkeer ook weg " ;)


EDIT: op 1 van de foto's zie ik een auto van RWS die het verkeer weg laat ritsen, is toch veilig genoeg zo? mogelijk was tie er al voor de brandweer of heeft de Politie dit eerst gedaan?!?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #15 Gepost op: 8 maart 2010, 20:19:49
Op de tegengestelde baan waren een aantal voertuigen van burgers gestopt om 1e hulp te verlenen.
Wat ik begreep is het 1e politie voertuig wat toevalligerwijs ook van die kant kwam aanrijden ook daar gestopt om deze voertuige te beveiligen en om direct aan de meerdere slachttoffers bij het incident hulp te verlenen. De TAS is vervolgens voorbij dit rijtje gereden en is hierachter ook gestopt.
De heli is  iets voorbij het incident geland. De Astra en de Golf+ die je ziet op de foto`s  bij de heli hebben tegen het verkeer in gereden daar alles toch niet voor het incident kon. Bij het incident zelf komen was trouwens ook een grote ramp, geen geschikte vluchtstrook en alles stond over een aantal kilometer bumper aan bumper zodat men ook niet goed kon uitwijken.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2010, 20:41:08
Ah zie ik de DB 874 van Hazerswoude op 2:32 op het filmpje van Marofer staan? Ben benieuwd waar die in de opschaling thuis hoort!

Leiden had blijkbaar net een klusje of oefening met MSA gehad.

Met de TS 837 van Hazerswoude gaat het me er niet om wat er gebeurt is maar wat de procedures zijn.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #17 Gepost op: 9 maart 2010, 14:10:56
Ah zie ik de DB 874 van Hazerswoude op 2:32 op het filmpje van Marofer staan? Ben benieuwd waar die in de opschaling thuis hoort!

Leiden had blijkbaar net een klusje of oefening met MSA gehad.

Met de TS 837 van Hazerswoude gaat het me er niet om wat er gebeurt is maar wat de procedures zijn.

Niet alles wat niet in de boeken staat, is bij voorbaad fout  ;)
Maar, ik zal dan na alle vragen en opmerkingen de verlossende antwoorden geven:

De TS837 kreeg geen toestemming om de N11 tegengesteld op te rijden, omdat er nog geen politie ter plaatse was en ook geen volledige afsluiting.
Hierop zijn zij de TB links opgereden en kwamen op deze tegenbaan als eerste ter plaatse. Nog geen ambu en politie en LDN-Z en LDP hadden grote aanrijdproblemen ivm de reeds gevormde file op de IB. Omdat de PM874 meereed, kon deze ingezet worden als buffervoertuig op 100 mtr. en kon de TS837 inderdaad stil gaan staan op de TB.
RWS heeft later de afzetting overgenomen, zoals ook te zien op de video.

De procedure zou dus zijn op de TB doorrijden en in dit geval als 3de TS aansluiten in de file op de IB....
Praktijk en theorie willen nog wel eens verschillen. Indien het buffervoertuig aanwezig is, is in de eerste veiligheid voorzien en kan er dus gestopt worden "op de verkeerde baan".

Tot slot, de TS-zuid neemt altijd de MSA mee naar het buitengebied (in dit geval Zoeterwoude). Hier heb ik wel een mening over, maar zal dat niet in dit topic ventileren.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #18 Gepost op: 9 maart 2010, 18:37:25
Volgens mij is er vantevoren er over nagedacht dat het gevaarlijk is om op de TB stil te gaan staan en als manschappen rond te gaan lopen. Als je als B deze procedure in de wind slaat zou dat voor mij als commandant reden genoeg zijn voor een stevig gesprek. En ik ga niet in eventuele emotionele reacties en goedpratertjes want dan ben je in mijn ogen niet geschikt voor het vak als je procudures negeert.

Waarom zou je als je op de TB moet rijden opeens tegen de rijrichting op de IB gaan rijden? Nogmaals, hier is een procedure voor en is dat niet nodig. Over de volle lengte van de N11 ligt een vluchtstrook.

"Omdat de DB874 mee reed" Is deze gealarmeerd dan? Als OVD zou ik hier gelijk korte metten mee maken en de commandant hier op aan spreken. Pas stond deze ook al bij een verdrinkingsgeval waar bij een busje vol nakomers totaal geen nut heeft. En als buffervoertuig? Wat voor massa heeft zo'n leeg busje als er een stevige (vracht)auto op duikt? Volgens mij geen.......

Niet alles wat niet in de boeken staat, is bij voorbaad fout  ;)
Maar, ik zal dan na alle vragen en opmerkingen de verlossende antwoorden geven:

De TS837 kreeg geen toestemming om de N11 tegengesteld op te rijden, omdat er nog geen politie ter plaatse was en ook geen volledige afsluiting.
Hierop zijn zij de TB links opgereden en kwamen op deze tegenbaan als eerste ter plaatse. Nog geen ambu en politie en LDN-Z en LDP hadden grote aanrijdproblemen ivm de reeds gevormde file op de IB. Omdat de PM874 meereed, kon deze ingezet worden als buffervoertuig op 100 mtr. en kon de TS837 inderdaad stil gaan staan op de TB.
RWS heeft later de afzetting overgenomen, zoals ook te zien op de video.

De procedure zou dus zijn op de TB doorrijden en in dit geval als 3de TS aansluiten in de file op de IB....
Praktijk en theorie willen nog wel eens verschillen. Indien het buffervoertuig aanwezig is, is in de eerste veiligheid voorzien en kan er dus gestopt worden "op de verkeerde baan".

Tot slot, de TS-zuid neemt altijd de MSA mee naar het buitengebied (in dit geval Zoeterwoude). Hier heb ik wel een mening over, maar zal dat niet in dit topic ventileren.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2010, 19:15:06
Tel wel heel veel brandweerfiguurtjes op die foto. Wat heeft Jack Kusters ons 15 jaar gelden nou geleerd? Zijn we dat nu al weer vergeten......

http://www.johnvandertol.nl/foto/Ernstig%20ongeval%20N11%202.JPG
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar