Bezetting bij evenementen

Auteur Topic: Bezetting bij evenementen  (gelezen 11090 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mederiacvm

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
  • The chances of anything coming from Mars.....
Gepost op: 27 april 2004, 00:36:16
L.S.
Ik vroeg mij af of er richtlijnen bestaan voor de inzet van vrijwilligers tijdens inzetten, dat wil zeggen, hoeveel vrijwilligers dienen per bezoeker een inzet te draaien (vb. 2EH-ers per 500 bezoekers). Welke functies dienen daarbij absoluut niet vergeten te worden (inzetleider/-coordinator, verbindingscoordinator, etc.)

Zoals hierboven al staat, zijn hier richtlijnen voor of bestaan hier wettelijke aanwijzingen voor?

Bij voorbaad dank,
Mederiacvm


Had een dag maar 48 uur


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 27 april 2004, 00:47:34
L.S.
Ik vroeg mij af of er richtlijnen bestaan voor de inzet van vrijwilligers tijdens inzetten, dat wil zeggen, hoeveel vrijwilligers dienen per bezoeker een inzet te draaien (vb. 2EH-ers per 500 bezoekers). Welke functies dienen daarbij absoluut niet vergeten te worden (inzetleider/-coordinator, verbindingscoordinator, etc.)

Zoals hierboven al staat, zijn hier richtlijnen voor of bestaan hier wettelijke aanwijzingen voor?

Bij voorbaad dank,
Mederiacvm

De wettelijke aanwijzigingen staan in de arbowet.

De werkgever dient te allen tijde te waarborgen dat binnen enkele minuten adequate hulp geboden kan worden.

Om te weten wat dat inhoudt, zul je een risico inventarisatie moeten maken.


Mederiacvm

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #2 Gepost op: 28 april 2004, 01:05:56
Je spreekt over de Arbo-wet, nu ben ik slechts een eenvoudige student en heb minimale ervaring met deze wet, en wat ik mij nu afvroeg was of er een algemene Arbowet bestaat of dat er per beroep(sgroep) een speciaal daarop afgestemde wet bestaat.

Daarnaast spreek je over een werkgever, als ik in Rode Kruis situaties kijk, wie moet ik dan als werkgever zien, is dat de afdeling waar ik als vrijwilliger voor werk of is dat de organisatie die de afdeling heeft ingehuurd?
Wat betreft die risico-inventarisatie, dien je per inzet een dergelijke specifieke inventarisatie te maken of
zijn hier al standaarden/protocollen/richtlijnen voor?

Hoe gaan andere afdelingen hiermee om? Wordt er voor iedere nieuwe inzetaanvraag een specifieke risico-inventarisatie gemaakt of wordt er gebruik gemaakt van een systeem waarbij wordt gewerkt vanuit standaard lijsten waarbij X bezoekers Y vrijwilligers vraagt?

Nog even terugkomend op de risico-inventarisatie, welke onderdelen van de inzet worden hierin meegenomen? Mij lijkt zo op het eerste gezicht dat de type bezoeker en de inzetplaats van belang zijn, maar welke minder in het oog springende onderdelen dienen meegenomen te worden in deze inventarisatie? Zijn er bij het opstellen hiervan verder nog valkuilen waar rekening mee gehouden dient te worden?

Met vreindelijke groet,
Mederiacvm
Had een dag maar 48 uur


Rolf

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 april 2004, 01:30:59
1000 mensen die aan een wedstreid Dammen of schaken mee doen of aan een bierfeest?

Bij ons speeld de ervaring mee van onze inzet coördinator die weet ongeveer hoeveel mensen je nodig hebt dat houd niet in dat je geen TRA Taak Risico Analyse moet houden.
Maar komt hier uit dat 2 EHV-ers voldoende zijn maar de ervaring leert dat door de situatie dat wel eens te wijnig zij komen er gewoon 2 extra bij.
Zo is het ook al eens mis gegaan bij een optreden van K-otic mensen stonden al heel vroeg in de middag in de rij om maar een goed plaatsje te krijgen je kunt de gevolgen al raden natuurlijk dan word er alarm geslagen onder de geleden en rukt er een exra ploeg op.
Je kunt niet alles voorzien!


badmuts

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2004, 22:57:09
we hebben onze afdeling een handreiking gekregen van het hoofdbureau voor wat betreft de inzet bij evenementen. Dit heet Handreiking verantwoorde :) EHBO


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 30 april 2004, 03:22:29
Er is maar een arbowet. Die geldt dus voor iedereen.
Vandaar dat de "EHBO"  vervangen is door de meer algemene omschrijving van de BHV.

Er zijn situaties te bedenken waar volstaan kan worden met een paar EHV'ers (damtournooi) maar ook waar artsen inclusief mobiele behandelunits (motorsportgala's) noodzakelijk zijn.

zodra er sprake is van een gezagsverhouding, geld meestal de arbowet. Degene die jouw opdrachten geeft, c.q. in wiens naam dat gebeurd, is jouw werkgever.

Alle onderdelen die een veiligheidsrisico met zich mee kunnen brengen.


kluivingh

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2004, 09:24:20
Ik maak voor grotere hulpverleningen een risico analyse. Naar aanleiding daarvan ga ik eventueel te rade bij een naburige afdeling die veel grote hulpverleningen heeft. Daarnaast is altijd advies te verkrijgen via 'grootschalig' van het landelijk buro.

Ik ken de ARBO-wetgeving wat dit betreft niet (ik houd mij aanbevolen) en werk dus ook met mijn ervaring en ervaring van anderen.


Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2004, 11:58:50
Het lijkt wel of de eisen strenger worden en er bij meerdere evenementen EHBO ingezet moet worden.
Ook de groep vrijwilligers lijkt te vergrijzen, wat bij ons neerkomt op steeds moeilijker aan de aanvragen te voldoen. Zijn er meer die tegen dit probleem aanlopen en?of hoe wordt het bij jullie opgelost?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2004, 00:47:07
Bij ons (Vlissingen) gaat dat nog redelijk goed, maar als er veel mensen nodig zijn dan doen we een beroep op RK afdelingen uit de buurt, over het algemeen kunnen we het zo redelijk opvangen, mits men tijdig de hulpverlening aanvraagt en daar schort het nog wel eens aan.
Maar het is uiteraard ook belangrijk dat je je mensen binnen de afdeling houdt, dus organiseer af en toe eens een leuke/gezellige activiteit puur om de groepsbinding te vergroten.
Een leuke excursie , gastdocenten etc helpt ook als afwisseling op de vaak erg standaard en daardoor soms een beetje saaie herhalingslessen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2004, 12:16:42
Hallo Stefan,

Tja ook in het Limburgse lopen veel hulpverlenende instanties tegen vergrijzing aan. Net als bij veel sportverenigingen lijken de jongeren zich steeds minder te willen binden. Zeker als het om onbetaald werk gaat.

Ik mag mijzelf gelukkig prijzen dat ik binnen mijn stichting een gemeleerd gezelschap van hulpverleners heb. Zowel de jongere als de oudere jongeren  ;D zetten zich voor de volle 100% in.

Samen met de rest van het bestuur probeer ik een gevarieerd lesprogramma met voldoende uitdaging aan te bieden. Ook gezellige avonden doen het goed bij de hulpverleners, het versterkt bovendien het 'wij' gevoel.

Tot nu toe heb ik nog nooit een evement hoeven af te zeggen omdat ik geen hulpverleners vond. En ik hoop natuurlijk dat dit lang zo zal blijven.

Dus, nog maar eens extra op dit forum, alle hulpverleners hartelijk bedankt voor jullie inzet.

Danny Ubachs
Voorzitter Stichting ETL
Instructeur
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.