Beste Rolf,
Misschien is de kern van me boodschap niet goed over gekomen.. en ik heb het idee dat je het documentje niet gelezen hebt.
De focus van de meeste CPR training ligt het op het uitvoeren van kunstjes.. en o, wee als je iets fout doet..
En uit jouw reactie weet je precies wat er allemaal fout kan gaan.. En dat weet je goed te beschrijven..
Door het om te draaien, dat je iemand die dood is niet slechter te maken is.. maar alleen maar z'n overlevingskansen te vergroten, moedig je mensen aan om iets te doen. In plaats dat de onthouden dat ze veel kunnen verkeerd doen..
Alle punten die jij noemt, vergroten de overlevingskans van het slachtoffer, maar bij verkeerde uitvoering blijft het slachtoffer zoals die is, namelijk dood..
En uiteindelijk haal je met BLS ongeveer een overlevingskans van 12%, Organiseer je je hulpverlening goed en komt die AED snel dan word het de overlevingskans ineens 67%.
Reanimeren is dus eenvoudig te leren. en bestaat uit de eerste 2 ketens van overleven..
Ik examineer veel voor het oranje kruis. en bijna iedereen weet precies de plek te vinden waar ze niet moeten drukken, en toch proberen ze allemaal bijna op die plek te drukken...
En weet je hoe dat komt..
Omdat we erg gefocussed zijn op het truukje met de het volgende de ribbenkast naar het zwaardvormig aanhangsel ipv van mensen te vertellen dat ze op het midden van het borstbeen moeten drukken...
De discussie daarover hebben ook al eerder gevoerd..
http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=1655Eigenlijk zijn we wel eens.. natuurlijk willen we mensen leren het goed te doen.. maar dat moeten we niet doen door te vertellen wat er allemaal verkeerd kan gaan