Welke leeftijd vinden jullie dat men zou moeten hebben om te mogen reanimeren?

Auteur Topic: Welke leeftijd vinden jullie dat men zou moeten hebben om te mogen reanimeren?  (gelezen 18500 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Een jonge hulpverlener

• Gast
Hallo,

Ik zit vanaf mijn 13e bij het Rode Kruis. Ik heb daar eerst mijn Jeugd EHBO B gehaald, en zodra ik oud genoeg was meteen mijn Eenheidsdiploma. Hierbij heb ik de aantekening verbandleer en reanimatie (tegenwoordig standaard). Twee maanden na het halen van mijn eenheidsdiploma heb ik de diplomas's Opvang & Verzorging (wat niets met EHBO te maken heeft), en AED gehaald.
Nu zeggen veel mensen dat iemand van 16 eigenlijk te jong is om te mogen reanimeren. Ik zou graag eens weten hoe jullie daarover denken.

ehboforum.nl

• Junior gebruiker
  • **
  • EHBO is mijn lust en mijn leven !
    • ehbo en lotus forum
Hallo Jonge Hulpverlener,

Persoonlijk vind ik, dat als je zo met ehv verlening bezig bent dat je op de leeftijd van 16 wel mag reanimeren.

Waar ik alleen wel voor wil waarschuwen is dat als je op deze leeftijd een keer zou moeten reanimeren om hierna goed over te praten met anderen, want dit gaat je niet in de koude kleren zitten. Je hebt er niets aan als je er dan zelf mee rond blijft lopen.

Paul SEH

• Gast
Wat mij betreft mag en kun je reanimeren als je er lichamelijk toe in staat bent. Het kost namelijk toch wel wat energie en inspanning om te reanimeren. Het zou dus ook op jongere leeftijd mogelijk zijn.
Een ander aspect is de emotionele en psychische begeleiding na een reanimatie. Zorg dat er opvang is nadien en dat je er met anderen over kunt praten.
Als je er zelf mee blijft rond lopen dan kan dat ook problemen veroorzaken.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Ik heb nu drie keer een reanimatie meegemaakt. Dat is inderdaad een redelijk heftig gebeuren. Gelukkig zit je bij het rode kruis waar een redelijk vangnet aan nazorg beschikbaar is.

Rader

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Een leeftijdgrens van 14 jaar vind ik wel reeel, met daarnaast natuurlijk d eopmerking dat men er ook lichamelijk toe in staat moet kunnen zijn. Opvang na reanimatie is altijd nodig ongeacht de leeftijd en zogenaamde reanimatie-ervaring die de eerste hulpverlener heeft opgedaan.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Rescue

• Senior gebruiker
hmmm wat mij betreft is er geen leeftijdsgrens... om in de praktijk te reanimeren..

Als er geen circulatie is dan is iemand dood.. en slechter kan die niet worden toch...
En BLS bestaat uit een paar stappen die iedereen kan en waarvoor je geen diploma en geen leeftijdsgrenzen voor nodig hebt.

1e stap eigen veiligheid
2e stap alarmeren en organiseren van de hulpverlening. (Eventueel AED laten halen)
3e stap Blazen op de mond en drukken op het borstbeen..
en voor de slimmerikken. als je 2 keer blaast op de mond en 15 keer druk op het borstbeen doe je meer dan geweldig... want andersom werkt niet , maar word het slachtoffer niet slechter van.. Doder dan dood kan niet...

Misschien moet je het volgende stuk nog maar eens lezen... http://www.rescuetraining.nl/pdf/PsychCPR.pdf

En wat je ook doet.. het is NOOIT jouw schuld als iemand dood blijft.... en jij hebt hem NOOIT SLECHTER gemaakt...

Dus geen leeftijdsgrens, geen diploma nodig om te reanimeren...

Rolf

• Gast
Citaat
Als er geen circulatie is dan is iemand dood.. en slechter kan die niet worden toch...
En BLS bestaat uit een paar stappen die iedereen kan en waarvoor je geen diploma en geen leeftijdsgrenzen voor nodig hebt.

Toch zou ik het belang van een CPR training nog willen onderstrepen!
-Wie niet hard genoeg drukt op het borst been is wel bezig met een leuke show maar brengt geen circulatie teweeg.
-Wie verkeert plaats breekt het zwaardvormig aanhangsel wat een perforatie van organen tot gevolg kan hebben.
-wie te hard drukt breekt een paar ribben gevolg long door geprikt
-te snele compressies en het hart krijg geen kans om zich te vullen
-Te snel en te veel inblazen komt de inhoud van de maag terug
-En ook niet geheel onbelangrijk vind ik blijf ter plaatse als je afgelost word door het ambu personeel zodat je gegevens bekend zijn zodat men jou ook kan berijken omdat een reanimatie toch een igrijpende gebeurtenis is om mee te maken.
Dat krijgt een cursit ook op het hart gedrukt bij onze afdeling.
Dus een leeftijds grens vind ik ook niet nodig, fisiek er toe in staat zijn wel en een diploma vind ik ook wel van belng al is het maar voor je eigen gemoeds rust.
Bij een goede training word je niet alleen het apen kunstje aageleerd maar ook "het tussen de oren effekt" besproken waar je zelf mee te maken krijgt.

Groetjes Rolf

Rescue

• Senior gebruiker
Beste Rolf,

Misschien is de kern van me boodschap niet goed over gekomen.. en ik heb het idee dat je het documentje niet gelezen hebt.

De focus van de meeste CPR training ligt het op het uitvoeren van kunstjes.. en o, wee als je iets fout doet..
En uit jouw reactie weet je precies wat er allemaal fout kan gaan.. En dat weet je goed te beschrijven..

Door het om te draaien, dat je iemand die dood is niet slechter te maken is.. maar alleen maar z'n overlevingskansen te vergroten, moedig je mensen aan om iets te doen. In plaats dat de onthouden dat ze veel kunnen verkeerd doen..

Alle punten die jij noemt, vergroten de overlevingskans van het slachtoffer, maar bij verkeerde uitvoering blijft het slachtoffer zoals die is, namelijk dood..

En uiteindelijk haal je met BLS ongeveer een overlevingskans van 12%, Organiseer je je hulpverlening goed en komt die AED snel dan word het de overlevingskans ineens 67%.

Reanimeren is dus eenvoudig te leren. en bestaat uit de eerste 2 ketens van overleven..

Ik examineer veel voor het oranje kruis. en bijna iedereen weet precies de plek te vinden waar ze niet moeten drukken, en toch proberen ze allemaal bijna op die plek te drukken...

En weet je hoe dat komt..
Omdat we erg gefocussed zijn op het truukje met de het volgende de ribbenkast naar het zwaardvormig aanhangsel ipv van mensen te vertellen dat ze op het midden van het borstbeen moeten drukken...

De discussie daarover hebben ook al eerder gevoerd..

http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=1655

Eigenlijk zijn we wel eens.. natuurlijk willen we mensen leren het goed te doen.. maar dat moeten we niet doen door te vertellen wat er allemaal verkeerd kan gaan

Een jonge hulpverlener

• Gast
In principe heb ik in de opleiding voor het Eenheidsdiploma natuurlijk reanimatie gehad. En meteen erna heb ik het AED diploma gehaald. Ik ben dus wel vaker getest op reanimatie, en ik moet zeggen dat het een soort van reflex is geworden. Als ik in de lessen een reanimatie oefen, kan ik alle handelingen heel makkelijk toepassen.

Het oefenen LIJKT zo makkelijk....

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Peter, op zich heb je wel gelijk, doder dan dood kan niet, maar je moet toch oppassen met wat je zegt, want het kan oproepen tot slordigheid...
En als je later beseft dat je fout hebt gereanimeerd kan ik me voorstellen dat je daar 's nachts op je bedje toch nog eens aan denkt, zo in de trend van: Als ik beter had opgelet tijdens de cursus, had het so nu misschien nog geleefd, omdat ik dan beter had gereanimeerd.
Misschien vergezocht, maar als je niet zo sterk in je schoenen staat denk ik zeker dat dit door je hoofd speelt en dat je er last van kan krijgen.

Christian