Is het Nederlands model Ambulancezorg nog wel van deze tijd?

Auteur Topic: Is het Nederlands model Ambulancezorg nog wel van deze tijd?  (gelezen 31497 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

AED

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Kaderinstructeur EHBO i.o. / EHBO'er
Geachte lezers

Ik zal eerst iets over mijzelf vertellen.
Ik ben 17,5 jaar oud en ik heb vorig jaar de HAVO afgerond.
Ik ben in het bezit van een geldig EHBO diploma incl. (p)bls&AED,verbandleer,kinderehbo en sport.
Elk jaar draai ik 1x evenementenhulpverlening voor de vereniging (meer evenementen zijn er niet).
Na een niet zo leuke studie rechten weet ik inmiddels wat ik wil doen, namelijk op de ambulance en seh.
Dat brengt mij ook tot de volgende vraag aan u.
Ik kan mogelijk op twee manieren mijn doel verwezelijken.
Ik kan dit jaar naar de opleiding medisch hulpverlener (HU/HAN)
+ direct opgeleid voor ambulance/seh
- gaat de opleiding wel door?
Ik kan echter ook solliciteren voor mbo verpleegkundige.
+ vast dienstverband, incl. salaris
+ brede basis
- geen acute/ prehospitale zorg
- lange tijd wachten voordat ik dan kan gaan werken op de ambulance.
Ik moet het voor 1 april weten i.v.m sluitingstermijn vacature.
Wat zal ik doen?

Alvast bedankt,
AED




Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2010, 17:06:12
Als je de HAVO afgerond hebt kun je misschien (als je dat zelf wilt natuurlijk) voor HBO verpleegkunde kiezen?


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2010, 17:15:40
Als ik jou was zou ik HBO-V kiezen.
Met de opleiding Medisch Hulpverlener kom je niet op de Ambulance, je moet hiervoor BIG geregisteerd zijn en dat ben je na deze opleiding niet.
Met mbo-v duurt het een stuk langer voordat je op de Ambu komt, komt nog bij dat je met HBO-V net iets beter opgeleid bent.

Groeten,

Lars
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2010, 17:30:02
Ik zou voor de HBO opleiding gaan. Je opleiding gaat dan wat dieper en je toekomst mogelijkheden zijn beter. Misschien nog eerder voor HBO-V, omdat je dan een goede brede basis hebt.


EdwinC

  • IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2010, 17:38:24
Hoi AED,

Lastig hé, om keuzes te maken;).
Ik zit ook te twijfelen. Ik zou graag de BMH willen volgen (mocht deze gaan starten), maar zit ook te twijfelen tussen anesthesiemedewerker oid.
Nadeel is dat de opleiding (nog) niet BIG-geregistreerd is, echter zijn ze daar wel mee bezig om dit op te lossen. Ik heb het geluk dat ik mijn MBO-v papiertje op zak heb.

Als ik jouw was zou ik naar de Open Dag gaan die as zaterdag is op de HU. Ik ga er waarschijnlijk ook heen.

Groeten en succes! Als je nog vragen hebt; altijd vragen!


AED

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Kaderinstructeur EHBO i.o. / EHBO'er
Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2010, 17:50:38
Bedankt voor de reacties en de mail!,

Ik ga liever MBO doen (inservice/BBL/werken en leren), geen EC's
en minder/geen managment. Jammer dat er op de opleiding verpleegkunde
geen acute/ prehospitale zorg wordt behandeld.
Krijg je vrijstelling met een geldig OK EHBO diploma?
Jammer dat er weinig informatie beschikbaar is over de bachelor medische hulpverlening (BMH),
buiten een blog en opendagen.
De HU heeft alle informatie op de website weggehaald.
Als BMH er wel komt, dan volgt toch een aanpassing in BIG?
Ik heb mij overigens niet voorgesteld in het desbetreffende topic,
omdat ik alleen reageer op dit onderwerp.
Ik ben al eens eerder bij de opendag geweest.

Met vriendelijke groet,
AED


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2010, 18:01:22
Ik vraag me af, om de discussie nog een keer op gang te brengen..
Waarom zou je zonder ervaring op een Ambulance willen werken?
Die heb je gewoon nodig, simple as that.
Dan komt die BMH. Als je dan BIG geregistreerd ZOU zijn na het voltooien van deze opleiding, heb je dus geen ervaring.
Als ambulancedienst, zou ik die persoon simpelweg niet aannemen.
Ik denk dat veel AVPK`s het met mij eens zijn.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2010, 18:07:11
Het is wel zo dat, als de BMH erdoor komt bij de ambulancediensten, de HBO-V'ers die net van hun opleiding komen (dus zonder ervaring) niet gauw aangenomen zullen worden als ambulanceverpleegkundige. Een belangrijk punt hierin is de klinische blik van een (ambulance)verpleegkundige met ervaring. Waarom zou iemand van de BMH dan wel direct aangenomen worden? De HBO-V is een stuk breder hoor.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


EdwinC

  • IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2010, 20:30:58
Met HBO-v kun je ook het werk/leer traject volgen, kijk maar eens rond in de ziekenhuizen bij jouw in de buurt.
Wat mensen denken bij HBO-v is dat je achter bureautje moet zitten, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn!

Hier in Groningen (en een aantal andere hogescholen in Nederland) is het mogelijk dat je het traject 'critical care' kan doen, hierbij volg je aantal weken theorie over de acute zorg/prehospitale zorg en als je goed bent mag je met excellent mee doen, dan mag je daadwerkelijk stage lopen op de ambulance, SEH of IC. Maar daar zijn erg weinig plekken voor.

Verder zul je (naar mijn weten) geen vrijstelling krijgen omdat je OK-diploma op zak hebt. Je kunt er natuurlijk altijd je voordeel mee doen.

Tsja, en het grote nadeel van BMH is dat je weinig tot geen praktijkervaring zult hebben.. Hoe het nu lijkt is dat je zeer kleine kans hebt om aangenomen te worden op de ambulance.
Hoe het met de BIG zal gaan weet ik niet.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2010, 21:44:44
Citaat
Hoe het met de BIG zal gaan weet ik niet.

Dat is het nou net, dat weet niemand nog....

Ik zou je niet aannemen als vers HBO-V maar ook niet als BMH. Er is namelijk nog veel weerstand vanuit het beroepsgroep over de BMH. Doe eerst gewoon verpleegkunde, geniet van de we ernaartoe. Je tijd komt wel...

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon