Is het Nederlands model Ambulancezorg nog wel van deze tijd?

Auteur Topic: Is het Nederlands model Ambulancezorg nog wel van deze tijd?  (gelezen 31486 keer)

0 gebruikers (en 36 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #80 Gepost op: 13 juni 2010, 01:18:22
De bmh is geen positieve vernieuwing.
Ik ben van mening dat we dat pas met zekerheid kunnen zeggen wanneer BMH'ers op de ambulance zitten en hebben laten zien wat ze waard zijn.

Ik zou niet met deze mensen willen werken als ervaren avpk/chauffeur.
Aan de andere kant kun je het ook als een uitdaging zien om deze mensen allerlei dingen te leren :)

Alain,
Ik begrijp wat je zegt en besef ook dat de BMH nog maar in een beginstadium is, maar ik vind de insteek een beetje krom. We willen juist ervaren mensen in de zorg en de BMH trekt volgens mij de sensatiezoekende jongere aan. Uiteindelijk studeren er 64 per school af (x2 dus 128), en wie gaat al die 128 ambulancehulpverleners aannemen? Degenen die net van hun HAVO kwamen, zijn dan 20/21 jaar en die zijn m.i. gewoon niet ervaren te noemen. Het is een soort stoomcursus tot ambulancehulpverlener, 'hoe kom ik er het snelst?' Nou, BMH dus.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #81 Gepost op: 13 juni 2010, 01:23:18
Ik denk niet dat de meerderheid van het ambulancepersoneel er op zit te wachten om naast hun werk, ook nog eens een complete opleiding te geven. En dat, naar alle waarschijnlijkheid, gaat toch gebeuren. Want in 4 jaar prop je geen 8 jaar theorie/praktijkervaring, was het maar waar. Dat zou een heel ander licht op deze opleiding werpen.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #82 Gepost op: 13 juni 2010, 01:26:36
Ik vermoed dat aanmelden voor de BMH straks voor de basis verpleegkundigen een snelle stap gaat worden naar het ambulancewerk.
Dan wordt de schakel SEH/IC/CC/Anesthesie ertussen uit gehaald. Geen gedoe met BIG wetten, maar een opleiding met als instap eis het diploma verpleegkunde.

Ik denk wel dat er één ding is die BMH geïnteresseerden over het hoofd zien:

In Amerika (met het paramedic systeem) en in Duitsland (het rettungsassistent systeem) stikt het van de afgestudeerde ambulancehulpverleners die maar geen plek krijgen op de ambu.
Het gevolg:

-Het aanbod wordt groter als de vraag, dus;
-Veel vraag betekent dat er veel lagere salarissen tegenover staan (onder het motto, er zijn er genoeg die het er voor willen doen).

Dat de BMH opleiding er komt is op zich geen verrassing. 10 jaar terug sprak ik met ambulancepersoneel al over een toekomstig paramedic achtig systeem in Nederland...
En zie daar! We zijn aardig op weg.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #83 Gepost op: 13 juni 2010, 01:27:44
Om er snel te komen is nog niet eens zo verkeerd, dat tekort aan mensen mag wel gevuld worden. Natuurlijk moet de kwaliteit er zijn, dus of deze 'snelheid' bevorderlijk is voor de kwaliteit valt over te twisten --> De eerste mensen uit de opleiding zijn nog niet werkzaam op een ambulance.
Een vraag is natuurlijk ook of je het wel moet willen om al vroeg op de ambulance te komen. Je moet je als 'gewone verpleegkundige' in allerlei situaties kunnen redden, en dat vereist inderdaad ervaring. Maargoed, er bestaan wel meer gerichte opleidingen. Een gerichte opleiding tot ambulancemedewerker kan er prima komen, maar je kunt je afvragen in hoeverre deze zal verschillen van de bestaande opleidingsweg.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #84 Gepost op: 13 juni 2010, 01:35:04
Ik denk niet dat de meerderheid van het ambulancepersoneel er op zit te wachten om naast hun werk, ook nog eens een complete opleiding te geven.
Is ook niet de bedoeling om dat naast het werk te doen, gewoon af en toe wat opmerkingen maken tijdens het werk of tips bij bepaalde handelingen.

Wanneer er te veel potentiële ambulancehulpverleners komen, is dat in het nadeel van iedereen. Salarissen gaan omlaag, kwaliteit in de zorg gaat omlaag, de elite van ambulanceverpleegkundigen gaat met pensioen.. En op deze manier, wanneer er 128 BMH'ers afstuderen in een jaar, gaat dit allemaal de verkeerde kant op. Niet de bedoeling dus. Oplossing: leid minder BMH'ers tegelijk op. Maarja, hoe krijg je dat voor elkaar nu er zo veel moeite gedaan is om een fatsoenlijke opleiding te krijgen?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #85 Gepost op: 13 juni 2010, 01:36:22
Uitloten denk ik. Net zoals nu bij geneeskunde, anders wordt het een chaos!
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #86 Gepost op: 13 juni 2010, 01:44:26
Het is natuurlijk de kunst om het tekort wel aan te vullen maar juist weer niet teveel medewerkers te krijgen.. Maargoed, kun je dan nog spreken van een professionele opleiding..
Ik heb trouwens nog een redelijke 'maar' gevonden.. Is BMH wel de juiste 'nieuwe' opleiding om een tekort weg te werken? In een hoop regio's rijden al genoeg solovoertuigen rond. Dit is volgens sommigen juist de toekomst van de ambulancezorg; Een verpleegkundige gaat met een solovoertuig ter plaatse en de ambulance fungeert alleen nog als vervoer naar het ziekenhuis. Dit is dan even een zwart-wit schets omdat het iets ingewikkelder in de praktijk ligt, maar kun je je als geneeskundige branch niet beter hierop richten? Een opleiding voor solowerkers...


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #87 Gepost op: 13 juni 2010, 02:10:59
zie: http://www.slideshare.net/FrankHolweg/han-bmh-presentatie-open-dag-24-april-2010-3989947

citaten uit de presentatie:
p.12
Het draait altijd om patienten en hun hulpvraag:
----
----

p.13
Dit moet je...
keihard scheuren in een ambulance (helaas ben je niet de chauffeur) , maar meestal in een sukkeldraf


Als de gehele opleiding in dit soort Jip-en Janneke taal is, houd ik m'n hart vast...
Never underestimate the power of stupid people


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #88 Gepost op: 13 juni 2010, 02:14:00
Dat klinkt niet best, vooral niet als ik bedenk dat die onze zeer hoog opgeleide avpks gaan vervangen:-/
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #89 Gepost op: 13 juni 2010, 11:11:38
Definitieve goedkeuring verwacht half juni.

Ik dacht dat we een demissionair kabinet hadden en er geen wetswijzigingen meer kwamen?