Is het Nederlands model Ambulancezorg nog wel van deze tijd?

Auteur Topic: Is het Nederlands model Ambulancezorg nog wel van deze tijd?  (gelezen 32008 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Tsja,

Wat ben ik inderdaad blij dat ik hier in Nederland werk...... 8)

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #131 Gepost op: 22 juni 2010, 12:59:11
Dag,

Ik heb deze discussie al een tijdje gevolgd.

Ik ben zelf van mening veranderd, allereerst had ik ook het gevoel dat de weg sneller zou moeten kunnen en zocht ik ook naar de snelste weg om ambulanceverpleegkundige te worden.

Nu ben ik inmiddels van mening veranderd.

Ik ben zelf begonnen als chauffeur op de huisartsendienst (4 jaar), daarbij anderhalf jaar gewerkt als (oproep) ambulancechauffeur via een uitzendbureau. Momenteel 4e jaars leerling verpleegkunde en heb mijn 4e jaarsstage gelopen bij de ambulancedienst en spoedeisende hulp. Na mijn opleiding (februari 2011) ga ik beginnen op de CCU in Leeuwarden.

Ik heb zelf gemerkt dat ik als mens gegroeid ben tijdens de verpleegkundige opleiding, (levens) ervaring die echt nodig is om een goede ambulancehulpverlener te worden (mijn persoonlijke mening).

Tijdens mijn stage bij de ambulancedienst, heb ik gemerkt hoe belangrijk (levens) ervaring, klinische blik, opleiding en empathisch vermogen is om niet alleen protocollen te kunnen afwerken. Juist de situaties die zich niet laten vangen in een protocol, vragen deze aspecten.

Iedereen kan een protocol leren en afwerken, maar hoe ga je er mee om wanneer je van het protocol af `moet`wijken?

Ik heb verpleegkundigen gesproken die de SOSA opleiding hebben gevolgd zonder een specialisatie (bijv. vanuit een chauffeursfunctie en/of algemeen verpleegkundige) en allen geven ze aan dat ze achteraf toch liever een specialisatie zouden hebben gevolgd.

Juist bij de situaties die niet binnen een protocol vallen.

Ik ben blij dat ik eerst een specialisatie kan volgen om op die manier toch een betere basis te leggen.

Ik wou deze ervaringen even met jullie delen

gr martien


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #132 Gepost op: 22 juni 2010, 13:06:49
Beste mensen,

Ik heb de 2 topics rondom dit onderwerp samengevoegd. Ik ben van mening dat de discussie over de BMH wel erg veel raakvlakken heeft met de discussie over een "paramedic" opleidingsstelsel. Zodoende is het ook wat makkelijker om alle opinies te vinden.

WM - Moderator
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #133 Gepost op: 22 juni 2010, 13:26:00
Martien,

Mooi verwoord! Soms is het toch echt wel een kwestie van niet weten wat je niet weet. Gelukkig ben je, o.a. door een langdurige stage bij een ambulancedienst, tot inkeer gekomen.

Wij zijn, niet geheel onterecht, naar buiten georiënteerd in dit land. Het is goed om te kijken hoe men het elders heeft georganiseerd, maar dat wil nog niet zeggen dat wij per se de ideeën van anderen moeten overnemen. Hoe kijkt men in het buitenland tegen onze systeem aan? Wij worden gezien als één van de meest progressieve systemen ter wereld, als het om functionele zelfstandigheid gaat. Ik citeer:

Citaat
"The Netherlands has, arguably, one of the most progressive EMS systems on the planet"

Deze is van een Engelse collega dat een voortrekkersrol heeft in de ambulancezorg in het VK.

Daarnaast hebben een groep artsen uit New York een studie gedaan:

Citaat
http://www.jem-journal.com/article/S0736-4679(05)00386-0/abstract

Kortom, het is altijd goed om na te denken over de toekomst van onze vak, wij moeten, ook in het belang van onze patiënten, niet stilstaan. Ik betwijfel, echter, of deze nieuwe ontwikkelingen in het belang zijn van de patiënt EN het vak als geheel

Het is toch raar dat wij steeds een anglo-saksisch systeem ambieer terwijl onze collega's daar tegen ons op kijken? Of zie ik het verkeerd?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99

Kun je hier eens voorbeelden van noemen?


Allereerst, de verpleegtechnische vaardigheden. De vaardigheden die we leren worden in 1 les (met een beetje geluk 2) geoefend en besproken. Hierbij is 1 les 45 minuten.
Wij hebben in de eerste 3 jaar van de opleiding 1 les per week waarin deze vaardigheden besproken worden.
De vaardigheden die geleerd worden zijn zeer basaal, waarbij het hoogtepunt van de opleiding een infuus prikken is. Ik pleit er voor, wanneer er een differentiatie acute zorg komt, om in deze differentiatie alleereerst meer de theoretische achtergronden van de handelingen te behandelen en de handelingen meer uitbreiden naar handelingen voorkomend in de acute zorg. (mogelijk intubatie, spalken, aanleggen van een drukverband etc.)

Vervolgens sluit ik me aan bij Freeze, waarbij de anatomie en fysiologie uitgebreider behandeld wordt gedurende de opleiding. Dit staat niet meer centraal. Het is belachelijk dat studenten in het 4e studiejaar nog verteld moet worden hoe het darmstelsel werkt en er anatomisch gezien uitziet. Zelfs namen van botten als femur, clavicula, sternum, humerus etc. komen veel studenten niet bekend voor.

Ten slotte diagnostiek. De verpleegkundige diagnostiek toegepast, is slechts een klein onderdeel van de opleiding. In mijn 3e jaar werd het zelfs een onderdeel van een minor. En dan betreft het slechts de verpleegkundige diagnostiek. Ik durf te beweren dat een overgrote meerderheid van studenten (+70%) uit mijn opleidingsjaar bij pijn op de borst zich afvragen wat de diagnose kan zijn en bij vermoeden van een hartinfarct al helemaal niet weten welke overige symptomen zij dienen te constateren.
Meer diagnose-behandeling is m.i. gewenst, bij vpk's.



Als het goed is heb je stage gelopen op verpleegafdelingen en ben je bezig geweest met methodisch verplegen volgens een verpleegkundig proces, hierbij horen vaardigheden als het stellen van verpleegkundige diagnoses en heb je als HBO-ver hier kritisch naar gekeken. Als je het over medische diagnoses hebt, moet je een andere richting uit gaan vrees ik. Ook binnen de ambulancezorg worden alleen "relatief" simpele diagnoses gesteld om vanuit te werken. Voor de rest worden symptomen behandeld die binnen de ABCDE vallen. Dit komt omdat je geen laboratorium, MRI, CT en Rontgen hebt op een ambulance.
Wat ik wel met je eens ben, is dat de HBO's meer moeten doen aan het kennisniveau van de studenten wat betreft anatomie, fysiologie en pathologie, waardoor je een betere klinische blik kunt ontwikkelen binnen de stages. School is slechts een van de bouwstenen van de opleiding. Het toepassen van kennis moet je nog altijd zelf doen m.b.v. de praktijkplaats. Dit vergt een kritische blik, intelligentie en motivatie.

Het klinkt alsof ik negatief ben over mijn toenmalige medestudenten maar de oorzaak ligt m.i. bij de opleiding die meer aandacht geeft aan het uitvoeren van verpleegkundig onderzoek, ethiek, en verpleegkundige modellen, niet bij de studenten.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #135 Gepost op: 24 juni 2010, 20:22:15
Ik kan saycat begrijpen m.b.t. zijn laatste regels.

Krijg je binnen de HBO-v (de eerste twee jaar) dan geen wond verzorging, verbandleer?  :-X
(lijkt mij zeker basale verpleegkunde ;)) het o.a. aanleggen van een drukverband

sorry dat ik streepje off topic ga,


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #136 Gepost op: 25 juni 2010, 09:38:51
De eerste 2 jaar staan in het teken van de zorg op de werkvloer.
Hierin leer je alle vaardigheden die de afdelingsverpleegkundige dient te beschikken.
Ook zwachtelen wordt aangeleerd, maar een echt drukverband aanleggen komt alleen voor op verzoek van studenten.
De handelingen worden in een les van 45 min volledig besproken en geoefend. Voor sommige handelingen is dit voldoende maar voor sommige handelingen is 45 min te kort.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #137 Gepost op: 25 juni 2010, 18:57:27
De eerste 2 jaar staan in het teken van de zorg op de werkvloer.
Hierin leer je alle vaardigheden die de afdelingsverpleegkundige dient te beschikken.
Ook zwachtelen wordt aangeleerd, maar een echt drukverband aanleggen komt alleen voor op verzoek van studenten.
De handelingen worden in een les van 45 min volledig besproken en geoefend. Voor sommige handelingen is dit voldoende maar voor sommige handelingen is 45 min te kort.

Eigenlijk is er gedurende de hele opleiding de ondertoon die je op de werkvloer ook hebt en houdt.

Als student ben je verantwoordelijk voor je eigen leerproces. Dus wil je graag een drukverband leren aanleggen, en kun je dit onvoldoende, dan is het aan de student om zelf te zorgen dat hij/zij hierin extra scholing krijgt.
Op de werkvloer werkt dit net zo. Voel je je niet meer bekwaam in een bepaalde handeling, dan moet je er echt zelf wat aan doen om weer opnieuw bekwaam en bevoegd te worden.
In mijn ziekenhuis kun je dan naar de afdeling opleidingen een bijscholing vragen.

Ik vindt dat er te vaak wordt gezegd dat de hbo-v te kort schiet als het gaat om werken op de werkvloer.
Aan de ene kant is dit zo... Maar een student is hier zelf ook deels verantwoordelijk voor...


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #138 Gepost op: 25 juni 2010, 21:23:10
dan is de vraag natuurlijk, zijn 16/17jarigen hier al toe in staat, deze soort vrijheid en verantwoordelijkheid?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #139 Gepost op: 26 juni 2010, 05:47:16
Even off topic:

Ik heb zelf de HBO-V gedaan 10 jaar geleden en was en ben er nog steeds niet van onder de indruk. Er werd (weet niet of het nog zo is) veel te veel aandacht besteed aan verpleegkundig onderzoek, ethiek, etc, etc. en veel te weinig tijd aan echte vaardigheden die je op de werkvloer nodig hebt (zoals verpleegtechnische vaardigheden, lichamelijk onderzoek, pharmacologische kennis, anatomie/fysiologie, etc). Het was meer gericht op het opleiden tot manager ipv waar 90% uiteindelijk uitkomt, aan het bed.

Vraag jij maar eens aan een net afgestuurd HBO-V-er waar de medicijnen voor zijn die ze uitgeven, wat de bijwerkingen en interacties zijn. Geen een die het kan opnoemen. Vraag jij maar eens aan een net afgestudeerd HBO-V-er waar ze aan moeten denken als er iemand wordt opgenomen met een bepaald ziektebeeld en wat dan bijv te verwachten is voor bloedwaarden (en wat die bloedwaarden dan betekenen). Vraag maar eens aan een pas afgestudeerde wat normaal waarden zijn in bloed en wat er voor gevolgen kan zijn voor afwijkingen of laat ze eens een bloedgas interpreteren. Vraag ze maar eens lichamelijk onderzoek te doen (longen luisteren, palpiteren, hart luisteren, etc). Geen een die het kan.

In mijn ogen allemaal basisvaardigheden die een afgestudeerd HBO-verpleegkundige hoort te weten en te kunnen! Helaas wordt het ze niet geleerd.

Wat dat betreft ben ik onder de indruk van wat een verpleegkundige hier in Canada leert. De kennis die ze krijgen tijdens de opleiding is veel diepgaander op alle vlakken dan in Nederland (anatomie, pharmacologie, labwaarden, verpleegtechnische handelingen, etc) Ze kunnen bijv een compleet lichamelijk onderzoek doen en ook afwijkingen constateren en hier actie op ondernemen. Het niveau van een gemiddelde 3e jaars student hier ligt al vele malen hoger dan een afgestudeerd HBO-V-er.

Nee, wat dat betreft, kan er nog heel wat verbetert worden aan de HBO-V in Nederland en aan het niveau en de kwaliteit van de verpleegkundigen die ze afleveren.