Mei 2004 - Brand rietbedrijf

Auteur Topic: Mei 2004 - Brand rietbedrijf  (gelezen 33072 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Gepost op: 2 mei 2004, 11:44:51
Nieuwe ronde nieuw kansen…en weer een waar gebeurd verhaal zonder dat er extra moeilijke dingen in aangebracht zijn.Deze Casus is gemaakt door Fikkie.

Deze casus gaat over een brand waarbij alle disciplines ook ingezet worden…..dus graag reactie van alle kanten.

Informatie vooraf:
Het is een pand van de voormalige ondercommandant van het betreffende dorp. Zijn zoon is nog steeds lid van dit korps.
Het korps heeft zelf 1 TS 1 AS en 1 PM
In dit pand is zeer regelmatig geoefend door het lokale korps.
Het is een pand van 200 meter lang en 22 meter breed. Het is een magazijn waar rietenmanden en stoelen in opgeslagen liggen. En bestaat uit 3 compartimenten die gesloten worden met branddeuren met een thermische zekering. Er zitten in het pand geen rookmelders. Het pand staat naast een woonwijk met houten huizen en schuurtjes.

Het is eind juni 2003 21.20 uur temperatuur ca. 25 graden.Je zit lekker in je tuin nog van het weertje te genieten en opeens ruik je een sterke brandlucht en je ziet forse rookontwikkeling aan de andere kant van de straat,. Je loopt naar de plek waar de rook vandaan komt en je ziet dat er een schuur  staat te branden. Je pakt je mobieltje en belt 112.

De volgende melding komt bij de RAC binnen:
Brand bij Riet BV in Medisolstad. De melder weet niet het juiste adres maar het brand als een tierelier,weet hij te vertellen. Het brand ook al gedeeltelijk bij hem in de achtertuin.De melder vraagt of ze haast willen maken want zijn huis is ook van hout.
Een volgende melding komt binnen dat het een uitslaande brand betreft.
Het regent meldingen. Er komen ook meldingen binnen dat er al huizen in de wijk aan het branden zijn.

Wanneer 1ste voertuig zich inmeld geeft de RAC aan dat er 1 TS op verzoek van een bevelvoerder(woont in de wijk) die kant op moet gaan.

In eerste TS zitten 8 personen waaronder de zoon van de eigenaar die het pand zeer goed kent.

VRAGEN
*Wat is je naderbericht?
*Waar stuur je je voertuigen heen?
*Wat is je voorlopig inzetplan?

Het blijft nog even spannend, maar in de loop van vandaag of morgen zal er een foto geplaatst worden van het "kleine" brandje ;D

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2004, 12:15:51

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2004, 14:38:47
nog even ter aanvulling,Fikkie(de maker van deze casus) zal hier en daar ook de nodige reacties geven ;)

firemanr

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2004, 14:54:20
Awel, hier gaan we....
Zo te zien op de 2 foto's staat het noordelijke gedeelte (op de 1e foto) in de brand, das nie moeilijk te zien.

Hopenlijk werkt de thermische beveiliging en is er een branddeur dichtgegaan, zodat de brand "beperkt" wordt tot 1 ruimte. (Wat wel weer niet zo zal zijn ::))

Bij aankomst zou ik dus grote brand geven, wat een rechtvaardiging zou zijn voor verschillende TS'sen en misschien een Hoogwerker of ladderwagen???

Ik weet niet wat er nog in de buurt aanwezig is?

Zo te zien komt de wind uit het noorden en blaast dus recht over de complete hal, met alle risico's van vliegvuur en verdere uitbreiding vandien.

Ook het feit dat er al schuurtje in de achtertuin in brand staan (of branden) geeft al aan dat er een grote vuurbelasting aanwezig is en door radiatie al met zijn uitbreiding bezig is.

Verdere uitbreiding is niet gewenst en dus zou ik mijn TS neerplanten ten oosten van de (overzichtsfoto) hal.

Dit om uitbreiding tegen te gaan van de woonhuizen.

Verder.....wat kan er nog komen uit de buurt??????
Weet niet wat er uit de omgeving nog kan komen. ;)

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2004, 16:03:35
Bij uitrukken kan je gelijk al middelbrand maken, gezien het aantal meldingen.

Aangezien de ploeg bekend is met het object (schuur van 200m en hoge vuurbelasting) zal ik waarschijnlijk kiezen om naar de woonwijk te rijden met de voertuigen. Aangezien het 's avonds is, is het niet waarschijnlijk dat er mensen in de schuur aanwezig zijn, maar wel dat er mensen in de huizen zijn.

Er komen meldingen binnen dat er al huizen in brand staan. Daarom heeft Redden daar een prioriteit!
Daarnaast moet de woonwijk beschermd worden tegen de brand.

De zoon kan een probleem zijn omdat hij emotioneel is betrokken bij de brand. Het beste is wel hem mee te laten helpen, maar wel sterk in de gaten te houden.
Is dus afhankelijk van die persoon.

Als ik de foto bekijk staat de shuur al voor 2/3 in de brand. Aan de oostkant is de wijk met houtskelet woningen en een boerderij met rietenkap.
Vooraan bij de schuur is nog een bouwdeel wat waarchijnlijk een kantoor is. Aan de westkant staan diverse andere loodsen. (wat zit hierin)

Als je uit gaat van 1 TS per 50 meter is een compagnie alarm zeker op zijn plaats.
Peleton 100 aan de oostkant de wijk beschermen cq redden.
Peleton 200 het kantoor en de andere loodsen aan de westkant beschermen.

Dit betekent dat ik de loods al opgeef, want ik verwacht dat tegen de tijd er genoeg potenieel ter plaatse is het grootste gedeelte is afgebrand.

Dus eerste inzet op de huizen naast de schuur.

vragen:
Branden er ook echt woningen? zijn hier mensen binnen?
Zijn er mensen in de schuur aanwezig?
Hoeveel compartementen zijn al aangetast door de brand?
Is er asbest bij de brand betrokken?

Politie moet ook flink opschalen om de omgeving af te zeten en de aanrijdende eenheden te kunnen begidsen.
Over SO nog niets bekend, maar de ambu zal ook moeten komen.

Er moet ook snel een ctpi gevormd worden. en met een compagnie alarm moet ook het OT en BT geformeerd worden.

Jaap Goos

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2004, 20:41:09
Ik weet het niet hoor, maar ik denk dat die brandafscheidingen niet gaan werken. Had er toch zeker iets boven het dak uit moeten steken.  ???
Strakke wind inderdaad in de lengte richting van het pand, kan mijns insziens nooit lang duren voor het gehele pand inlichterlaaie zal staan.
Opschalen naar middelbrand tijdens het aanrijden lijkt mij gerechtvaardigd.
Bij aankomst en bij deze aanblik is grote brand ook nog gerechtvaardigd.
Die zoon heb je nodig om er achter te komen waar de nadruk bij het blussen op moet komen te liggen, e.e.a. afhankelijk van de geestelijke toestand van de man.
Maak mij meer zorgen om de bluswatervoorziening.
Zeer grote brand levert je in ieder geval een dompelpomp op en voldoende potentieel om deze brand te bestrijden.
De eerst aankomende voertuigen zullen geplaatst worden bij de woningen. Er zal iets moeten gedaan worden aan de bescherming van deze woningen en er zullen beginnende secundaire brandjes geblust moeten worden, denk hierbij aan de vele meldingen van woningen die ook al in de brand zouden staan.
Ben benieuwd hoe het verder gaat met deze brand, zullen vast nog wel enkele verrassingen te wachten staan ;D. Anyway ik hou het hier even bij.
Jaap

mikie

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2004, 21:43:10
Nou dat wordt een warm klusje op zo`n mooie zomer avond, voorlopig zijn we nog niet thuis!!!!!!!!!!!! Maar ja voor een brandweerman of -vrouw, een klus om aan te pakken.

In je woord vooraf zei je al dat er 3 compartimenten aanwezig zijn. Ik ga er van uit dat het 3 brandcompartimenten zijn met een WBDBO van tenminste 60 minuten. Het pand heeft een oppervlakte van 4400 m2, dus dan moeten er eigenlijk 5 brandcompartimenten aanwezig zijn, 4 van 1000m2 en één van 400m2. Het kan ook zo zijn dat er  beheersbaarheid van brand is toegepast door de afdeling preventie, dan mag het brandcompartiment groter worden dan 1000m2. Als er beheersbaarheid van brand is toegepast kan het zijn dat daarin is opgenomen dat de brandweer geen binnenaanval doet bij brand en de brand van buitenaf zal gaan bestrijden. Maar aangezien ik dat niet weet ga ik er vanuit dat we aan de slag kunnen.

Tijdens het aanrijden zou ik al middelbrand geven gezien de informatie van de MBA. De melding van de bvd in de buurt neem ik mee en zou een tas of as laten sturen naar de woningen die mogelijk in de brand zou staan. De eerste tas zal aan komen rijden via het adres van het pand en dat zal gezien de foto op de kopse kant zijn. Bij aankomst zou ik "grote brand" geven en de overige voertuigen via de woonwijk laten aanrijden en daar laten opstellen. De politie zou ook met spoed moeten komen om de mensen in de naastgelegen woonwijk op afstand te houden en het werk van de brandweer niet te belemmeren. Een ambu zou ook op zijn plaats zijn.

De zoon van de voormalig brandweercommandant zou ik voorlopig niet inzetten omdat hij een hoop informatie voor mij als bvd heeft die nodig kan zijn bij de inzet.

Mijn voorlopige inzetplan zou zijn:
Ten 1e wil ik weten of er nog mensen aanwezig zijn? Dit kan ik vragen aan de zoon van de commandant, mogelijk weet hij of er mensen aanwezig zijn. Zoja dan wordt dat prioriteit 1
Ten 2e wordt het uitbreiding voorkomen. De 1e aanvalsploeg zou indien dit veilig is een snelle binnenverkenning kunnen doen via de kopse kant van het pand. En de 2e aanvalsploeg via de buitenzijde een verkenning. Ze krijgen allemaal de mededeling dat ik wil weten hoever de brand in het pand woedt. (welke brandcompartiment mogelijk nog intact is, gezien de brand van achter naar voren komt) De verkenning kan snel gebeuren omdat er al een aantal keren geoefend is in het pand, misschein een voordeel bij deze brand.
De tas laat ik nog even zo staan zodat ik die nog kan verplaatsen gezien de windrichting.
Ten 3e wil ik weten wat voor bedrijf er naast de het betreffende brande pand staat, dit gezien de hoge uitslaande vlammen kan het wel een aardige vuurbelasting binnen zijn. Dit kan weer te nadelen zijn van de naast gelegen panden.
Ten 4e moet er nu al iets worden geregeld voor de interne mens, want het wordt zweten voor iedereen.

Voorlopig hou ik mijn inzetplan zo en wacht ik op mijn aanvalsploegen en de OVD en het vedere gevolg. Voorlopig hebben we zat te doen. (ik zweet nu al bij de gedachte van deze zwoele zomeravond)

Mikie

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2004, 23:00:54
even nog een korte aanvulling op het pand met de compartimenten.
het is in 1972 gebouwd de eerste 165 meter en daar zat maar 1 brandgevel in. In ±1994 zijn er de laatste 35 meter aangebouwd. Het is gebouwd met de eisen van die tijd.

Verder allemaal veel succes. ;D ;D

mikie

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2004, 09:04:09
Héé die Jaap, je schrijft dat die brandwerende scheidingen niet zullen gaan werken omdat er dan iets boven het pand zou moeten uitsteken?

Een brand- en rookwerendescheidingsconstructie moet doorlopen tot aan het bovenliggende bouwkundige plafond volgens de NEN-6068. Het komt soms wel eens voor dat er iets boven het dak uitsteekt dat kan dan te maken hebben met het brandoverslagverhaal en dat is in deze situatie niet van toepassing.

Groetjes Mikie en we spreken elkaar wel weer.
Ik weet het niet hoor, maar ik denk dat die brandafscheidingen niet gaan werken. Had er toch zeker iets boven het dak uit moeten steken.  ???
Strakke wind inderdaad in de lengte richting van het pand, kan mijns insziens nooit lang duren voor het gehele pand inlichterlaaie zal staan.
Opschalen naar middelbrand tijdens het aanrijden lijkt mij gerechtvaardigd.
Bij aankomst en bij deze aanblik is grote brand ook nog gerechtvaardigd.
Die zoon heb je nodig om er achter te komen waar de nadruk bij het blussen op moet komen te liggen, e.e.a. afhankelijk van de geestelijke toestand van de man.
Maak mij meer zorgen om de bluswatervoorziening.
Zeer grote brand levert je in ieder geval een dompelpomp op en voldoende potentieel om deze brand te bestrijden.
De eerst aankomende voertuigen zullen geplaatst worden bij de woningen. Er zal iets moeten gedaan worden aan de bescherming van deze woningen en er zullen beginnende secundaire brandjes geblust moeten worden, denk hierbij aan de vele meldingen van woningen die ook al in de brand zouden staan.
Ben benieuwd hoe het verder gaat met deze brand, zullen vast nog wel enkele verrassingen te wachten staan ;D. Anyway ik hou het hier even bij.
Jaap

Jaap Goos

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 3 mei 2004, 10:29:28
Dat heb je mooi gezegd Mikie, maar daar heeft de brand niks mee te maken, die gaat zijn eigen weg. Wat ik er maar mee wil aangeven is dat die brandafscheiding hem misschien wel even zal tegenhouden maar hij zal moeiteloos over het dak verder gaan lopen.
Gezien het stadim van de tweede foto denk ik dat we vechten tegen een verloren zaak.
Ik heb inmiddels wel behoefte aan een hoogwerker. Ik heb veel water nodig van bovenaf. Een ladder extra daarbij heb ik ook geen problemen mee. Als ik hem van bovenaf zou kunnen tegenhouden met behulp van de inpandige brandafscheidingen dan is er nog hoop.
Wat is de aanrijdtijd van de redvoertuigen?? Dit is namelijk cruciaal of wij het gaan redden of niet.
Waar ik vannacht in bed nog even aan zat te denken is dat het pand best wel slecht bereikbaar is, zeker vanaf de huizenkant.
De huizen die het dichtst bij het brandende pand staan zullen geevacueerd moeten worden. Daar zal opvang voor geregeld moeten worden.
Wat mij ook zorgen baart is het kantoorpand. Ik zou alles op alles zetten om dat in ieder geval te behouden.
Ik wacht op berichten van de bedenkers van deze casus.
Nogmaals ik denk dat we wederom vechten voor een verloren zaak en dat we ons maar het beste kunnen bekommeren om de omgeving. Daar zullen we onze handen meer dan vol aan hebben.
Had ik al opgeschaald naar zeer grote brand? whatever bij deze: zeer grote brand.
Gr Jaap