Mei 2004 - Brand rietbedrijf

Auteur Topic: Mei 2004 - Brand rietbedrijf  (gelezen 33089 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

rdo

• Junior gebruiker
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 3 mei 2004, 10:36:04
Ik neem aan dat de ac nav van de melding al middelbrand zal maken. Mijn nader bericht zal bij het uitrijden al zeer grote brand zijn. Dit ivm met de lengte van de hal, en naast gelegen woonwijk. Verder wil ik weten waar en wat de waterwinplaatsen zijn.  Zijn er nog personen in het gebouw. Het eerste stuk is oude bouwstijl dus daar zal de brand wel snel doorheen lopen, en kan als verloren beschouwd worden Zelfs zou ik aanrijden via de woonwijk en inzetten waar de eerste houten huisjes in brand staan, en dan verdere uitbrijding voorkomen. De zoon van de brandweercd zou ik bij mij houden die kan mij van veel informatie voorzien. tweede aankomende tas naar voorkant gebouw  derde naar het naast gelegen bedrijven terrein vierde aan woonwijk zijde. tevens twee auto ladders  ter plaatsen laten komen voor toren stralen, aangezien de brand al op diversen plaatsen uit het dak komt.

cfdhans

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2004, 10:59:16
zal het ook eens proberen
wat een uitdaging mijn eerste casus op dit BB.

berichten naar AC
zeer grote brand vanwege bekende hoge vuurbelasting
verzoek om:
2 tas"sen voor redding
2 hoogwerkers/ladderwagens opstellen op bedrijfsterrein
blus peloton opstellen aan straatzijde
blus peloton opstellen bedrijfszijde
gwt of bosbestrijdings peloton
ovd brw
2 ambulances +ovd ggd
politie
ademlucht wagen
verzorgingsunit
meetploegen

zeer grote brand omdat er in het korps een bekendheid is met het pand en omgeving
en de enorme vuurbelasting van het pand
mijn eigen tas rijdt aan naar de straat met woningen
2 tassen voor redding uit woningen EN kantoorpand (opstelplaats straatkant)
blus peloton om uitbreiding naar woningen te voorkomen (opstelplaats straatkant)
blus peloton om overslag naar andere bedrijfspanden te voorkomen
gwt vanwege de enorme hoeveelheid water die op zeer veel verschillende plaatsen nodig zijn
indien geen open water een bosbestrijdings peloton
ovd brw lijkt me duidelijk
2 ambu +ovd ggd nodig voor eventuele slachtoffers maar ook voor brw mensen met hittestuwing
het is 25C tenslotte.
politie voor afzettingen en begeleiding inkomend hulpverlenings verkeer en opvang burgers
ademlucht wagen lijkt me ook duidelijk
verzorgingsunit vanwege hoge buitentemp.(vochtverlies personeel)
meetploegen vanwege het asbest gevaar.

mijn eerste prio is het absoluut vrijwaren van mens en dier in bedreigde woningen/kantoren.
hebben acht mensen aan boord dus 3 woningen kunnen op eerste inzet gezekerd worden.
goede communicatie is het sleutelwoord hier!!(de BV die in de straat woont is hierbij zeer nuttig!)
(denk aan krijt om de muren een merk te geven dat het pand vrij is van mens en dier)
na zekerheid dat de woningen vrij zijn kan er aan blussen een prio worden gegeven.
eerst een corridor leggen tussen bedrijf en woningen EN tussen bedrijf en kantoorpand.
tevens een corridor tussen brandend pand en overige bedrijfspanden
blussen van woningen en beschermen kantoor heeft een hogere prio dan de magazijnbrand.

de compartimerings deuren beschouw ik als niet functioneel omdat het al uitslaand is en door straling
de volgende compartimenten ook al kunnen branden.
de zoon deel ik gewoon in maar krijgt wel extra aandacht omdat hij een probleem kan zijn MAAR hij kan
ook zeer nuttig zijn door zijn kennis van het pand.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2004, 17:12:06
mooie reacties allemaal,woensdag of donderdag gaan we wat meer onthullen in deze casus(of Fikkie moet andere plannen hebben)
maar ik mis nog reacties uit het veld van de politie,eventueel ambulancediensten ;)

mikie

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2004, 21:15:16
Nou inderdaad Peter, ik ben benieuwd hoe de politie dit zal gaan aanpakken. Het is tenslotte een mooie zomeravond en er zijn een hoop mensen op de been en anders komen die wel op de rook af. Misschien dat een aantal mensen wel verhit raken als ze worden weg gestuurd. Ik ben benieuwd en ook naar de rest van de causus.

Mikie

mooie reacties allemaal,woensdag of donderdag gaan we wat meer onthullen in deze casus(of Fikkie moet andere plannen hebben)
maar ik mis nog reacties uit het veld van de politie,eventueel ambulancediensten ;)

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #14 Gepost op: 3 mei 2004, 22:25:04
hier weer even een reactie met wat aanvullingen war om gevraagd is:

Het is geen casus die bedacht is maar een "waar gebeurt verhaal" Er is niks verzonnen wil ik nog even benadrukken. Het word nog moeilijk genoeg ::) ;D ;)

Waterwinningen zijn ondergrondse brandkranen in de woonwijk. Aan de straat van het pand en bij de buren op het bedrijven terrein ligt een ringleiding.

Aanrijtijd van hoogwerker en/of ladderwagen is ca 10 minuten.

Peter,
Woensdag lijkt me weer eenleuke dag om verder te gaan naar de volgende vragen. Ik verwacht van de mensen uit politie/ambulance hoek ook nog wel wat reactie.....

wederom succes

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 3 mei 2004, 22:54:46
Brandbestrijding is niet mijn afdeling, dus dat laat ik over aan de heren en dames die daar voor in de schoolbanken hebben gezeten.
Ik beperk me dus tot mijn eigen discipline en met een dermate grote opschaling van de Brandweer vanwege de brandbestrijding en eventuele redding van bewoners.
Inzet van
* 1 OvD-G
* 1 ambulance tbv CTPI/ Brandweer/ ass. OvD-G/ hulpvragers (eerste ambu)
* 1 ambulance tbv hulpvragers
Elke hulpverlening start met communicatie.

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 4 mei 2004, 13:08:10
nog even een vraagje aan diegene die diverse kwalificatie's roepen:
Aangezien er diverse verschillen zijn in regio's met wat er bij een kwalificatie komt is het misschien handiger om in voertuigen te praten ???

Jaap Goos

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 4 mei 2004, 15:24:01
Is goed. Ik heb opgeschaald naar zeer grote brand dus krijg ik:
7 tassen
1 dompelpomp
1 HV
op verzoek een hoogwerker en een autoladder
en wat nog meer mee zal komen aan busjes, containers, enz....
Fikkie, is er toevallig ergens open water in de buurt anders denk ik dat het echt zeuren gaat worden.
Jaap

rdo

• Junior gebruiker
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #18 Gepost op: 4 mei 2004, 16:40:43
Zeer grote brand 7 ts en dp???????????????????????????????????????????

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 4 mei 2004, 16:41:56
er loopt een sloot op ca 600 meter achter de loods. met plaatselijke bekendheid erbij kun je eventueel op 2 plaatsen afleggen. 1 op bedrijventerrein van de buurman en 1 in de polder net voorbij de woonwijk.
Sloot geeft voldoende water