Mei 2004 - Brand rietbedrijf

Auteur Topic: Mei 2004 - Brand rietbedrijf  (gelezen 33084 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

RUIJ

• Forum gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 6 mei 2004, 12:23:36
Ik ben het met Jaap eens, gezien de vuurbelasting in het pand, zal het een veloren strijd zijn, echter...

Als ik er even van uit ga dat ik de bevelvoerder ben van de TS die aan de voorzijde wordt ingezet (ongeacht of dit de 1e 2e of 3e ts is) zou ik toch kiezen om een stuk naar binnen te gaan, en wel om een aantal redenen.

Als ik de foto's bekijk brand het nu nog vooral achter in het bedrijf. Het zal nog enige tijd duren voordat de brand helemaal voorin is. Aangezien er branddeuren in het object zitten, zal ik vanaf de voorkant doorstoten (INDIEN VEILIG) tot de eerste branddeur. Deze branddeur sluiten, als deze nog niet gesloten is. En dan maar koelen met een onbemand waterkanon. Waarom???

Het belangsrijkste wat zich aan de voorzijde bevindt is het kantoor. Ik denk dat als het hele pand straks uitslaand is het een zware dobber wordt dit kantoor te behouden. Dus.... redden wat er te redden valt. Alle administatie naar buiten. Om daar nou zoveel mogelijk tijd voor de maken, hoop ik doormiddel van het (onbemande) waterscherm op de branddeur de tijd van doorslag te rekken.

Wat ook een reden kan zijn (let op dit is nooit een reden om onnodige risico's te nemen!!!!!) is de zogenaamde publieksstralen. Deze stralen willen nog wel eens helpen om de uitspraak van het publiek "het hele pand brandde af, dat komt ook doordat de brandweer niets deed" om te zetten in "de brandweer heeft alles geprobeerd, maar het mocht niet baten"
Nogmaals, deze stralen mogen NOOIT eigen personeel in gevaar brengen!! En het is jammer dat we dit tegewoordig moeten doen, om de brandweer in een goed daglicht te houden, maar ja dat is een andere discussie.

Voor zover even.
Gr Ruud

Jaap Goos

• Gast
Reactie #51 Gepost op: 6 mei 2004, 12:40:14
Ruud,
het vuur zal gewoon over het dak over je heen gaan. Het is nl. al aangegeven dat het 10 minuten duurt voordat je een hw/ al ter plaatse hebt.
Om die apparaten effectief in te kunnen zetten heb je een goede voeding nodig, geldt trouwens ook voor het waterkanon wat jij binnen in wil zetten.
Neuh.....binnen zou mijn prioriteit niet meer hebben, de omgeving is veel belangrijker.
Ik maak mij vooral zorgen om de woningen die bijna direct grenzen aan het pand, zou daar een hw willen neerzetten. Hebje overzicht en slagkracht mits er voldoende water voor handen is.
Aan de kant van het kantoor de autoladder voor als hij er daar uit mocht komen. En aan allebei de kanten de twee tankautospuiten en zelfs dan ben ik bang dat ik nog tekort heb.
Jaap

cfdhans

• Gast
Reactie #52 Gepost op: 6 mei 2004, 14:14:53
het pand bevat opslag van rieten manden en stoelen.
voortplantsnelheid schat ik zeer hoog is.
nogmaals in mijn visie heeft het geen zin om binnen te treden in het brandende perceel.
het vuur loopt zoals Jaap al zegt gewoon over je heen.
wat is het nut van ččn oscilerend waterkanon voor een loods van 22 mtr breed en 8 mtr hoog?
lijkt me brandtechnisch een zinloze zet.

het publiek......tja het nederlands elftal voetbalt met elf in het veld en heeft 15 miljoen coaches. ???
dit voorkom je door het publiek ruim om het pand heen te verwijderen zoals in mijn eerste reactie al door mij is voorgesteld.
er wordt toch wel een mooi/spannend krantenartikeltje geschreven of het nu  wel of niet op waarheid berust.

valt me op in deze casus dat er weinig aandacht wordt geschonken aan bedreigde woningen en redden/zekeren van alle omliggende panden door de deelnemers.

wat me tevens opvalt is dat de eerste melder vertelt dat het fikt als een tierelier,de 2e melder spreekt van een uitslaande brand met vlammen in zijn tuin.
En de 1st aankomende tas ziet alleen maar rook????

misschien had men op de AC door moeten vragen waar het brandde zodat de 1e tas naar de straat zijde had kunnen aanrijden.

vindt het erg jammer dat de er van politie en ambulance dienst nog geen inzet is gepleegd.

rdo

• Junior gebruiker
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #53 Gepost op: 6 mei 2004, 14:44:20
wat is het nut van ččn oscilerend waterkanon voor een loods van 22 mtr breed en 8 mtr hoog?
lijkt me brandtechnisch een zinloze zet

Oscilerend waterkanon is alleen bedoeld om de brand richting het kantoor te vertragen. Het gaat niet om de inzet diepte.( Net of je met 4 handstralen wel het hele pand kan bestrijken????????) Zoals ik al eerder gemeld had ligt mijn priotiteit bij de naast gelegen woningen en niet bij de loods zelf!!!!

misschien had men op de AC door moeten vragen waar het brandde zodat de 1e tas naar de straat zijde had kunnen aanrijden.

Je had ook al zelf kunnen beslissen n.a.v de melding om als eeste tas naar de brandende woning/huisje te rijden.

cfdhans

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 6 mei 2004, 16:57:53
rdo,ik had mijn tas (1e uitruk) al op deze straat laten aanrijden.(zie mijn 1e uitruk inzet)

gezien de foto ga ik uit van de 1e tas die bij de ingang van het brandend pand staat.
de stelling die ik maak is gebaseerd op die foto.
ik zie(een verkenningsstraal?) het opslagpand in gaan.
terwijl de ac in de melding duidelijk heeft gesteld waar de melder(bewoner straatje) vandaan komt.
eigenlijk is het dus een vraagstelling aan Fikkie de casus maker:
waarom is de 1e tas naar de voorzijde van het pand gereden?.
wat is de reden voor deze ingezette straal?
aangezien we hier met een "echte"brandmelding te maken hebben vraag ik me dit af,net als de andere dingen die ik al schreef in mijn vorige reply.
er zijn minimaal 2  meldingen van brand  dus ik  ga ervan uit met de kennis die het korps heeft dat ze juist hun aandacht op het straatje zouden  richten.
de foto geeft mij een andere indruk net als de oorspronkelijke melding van het hele voorval zoals in mijn vorige reply al is aangehaald.

so far so good

rdo

• Junior gebruiker
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #55 Gepost op: 6 mei 2004, 17:07:07
Ok dat wil dus zeggen dat de foto voor ons dus de tweede of derde aankomende tas is, want ik rij ook gelijk naar de woonwijk

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #56 Gepost op: 6 mei 2004, 18:44:52
hier zijn we dan weer met wat antwoorden en opmerkingen van de afgelopen reactie's:

de 1ste tas is aan de voorkant aangekomen en heeft daar nog geen vuur gezien.
Als je naar de tijden kijkt is de tweede foto (die te vroeg geplaatst is) gemaakt VOOR de brandweer er is.
De overweging van ons was om als eerste naar het opgegeven adres te gaan dus voorzijde pand. Hiervandaan weet je hoe het eruit ziet. 2de tas/as is daarom naar de woonwijk gereden. Dit als soort van buitenverkenning. Je rukt toch uit naar het opgegeven adres? Door de plaatselijke bekendheid is de loods het grootste risico ten opzichte van de huizen!

Er is met 1 straal ld (dus geen waterkannon!) een binnenaanval gedaan om te kijken wat en waar het ergens brand. Bij alleen rook kun je dat dus niet zien!
Door plaatstelijke bekendheid van de zoon die zelf met 3 andere de eerste straal mee naar binnen heeft genomen om daar te controleren of de deuren inderdaad ook dichtwaren en zo proberen aan 1 zijde uitbreiding tegen te gaan. Hij zou daarop met een ander een tweede straal bij de andere deur. (pand bestaat uit stelling - rijpad -stelling - rijpad en weer stelling) een straal proberen in te zetten om de uitbreiding tegen te gaan. Door de plaatselijke bekendheid van de zoon ging dit natuurlijk veel sneller dan helemaal officieel volgens de regeltjes! door de gangpaden kun je altijd via de straal zo weer naar buiten!

Even wat extra info: er staat ook een heftruk en een busje en een vrachtwagen binnen en misschien brandde deze wel? is vanaf de voorkant niet te zien.
Wat zij binnen aantroffen???? een paar dagen geduld en we weten hier weer meer over.

2de ts/as die in de woonwijk staat geeft aan dat er NOG geen woningen aan het branden zijn. Geeft wel aan dat het houten huizen en schuurtjes zijn die al aan het uitgassen zijn.

Over het straaltje voor het publiek komen we zaterdag of zondag met iets meer informatie. Wel is het zo dat er steeds meer om politie gevraagd word!!!!!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 6 mei 2004, 19:18:04
nou hier is de politie dan eindelijk,we werden onderweg flink opgehouden door al het verkeer wat er ook richting de brand gaat.En we hebben veel mensen gezien met foto en filmcamera,s,dus waarschijnlijk willen die eerste rang zitten ;)
ik stel me als politie in contact met de bevelvoerende van de brandweer,over de situatie en ik wil de volgende zaken weten
-wie is de eigenaar?
-waar is de eigenaar?
-wat kunnen we nog verwachten met wat de brand zal
  gaan doen?
-loopt de woonwijk gevaar?
-en zo ja,moeten er mensen worden geevacueerd?

Natuurlijk gaan we de wegen richting de brand afsluiten voor het verkeer,graag wil ik weten welke wegen gebruikt zullen worden door de brandweer voor de aanvoer van materieel
overigens ben ik netjes aan de voorkant van de loods aangekomen

cfdhans

• Gast
Reactie #58 Gepost op: 6 mei 2004, 20:06:24
misschien begrijp ik het niet goed maar als ik de foto's bekijk zie ik:
21:23 uitslaand en flink ook
21:29 verkenningstraal in voorzijde pand
ik begrijp dat de foto te vroeg geplaatst is maar ik mis nu 6 minuten.
hoe kun je in 6 minuten in een pand vol rook kijken of de compartimenteringdeuren gesloten zijn?
hoe lang is in hemelsnaam die verkennings slang?
zou toch minimaal 100-150 meter moeten zijn.
waarom is er geen buitenverkenning gedaan door BV tas 1?
waarom wordt/is er zo licht omgegaan met de 1e en 2e melding?
hoe kun je tijdens een verkenning een binnenaanval doen?
een LD straal als verkennings straal?

niet geheel veilig als ik het zo mag zeggen zonder iemand te veroordelen om binnen een straal in te  zetten terwijl je niet weet wat er aan de hand is.
hoe had de ploeg terug moeten keren als hij door de comp.deur was gekomen?
komt bij dat de straal verloren is en das vervelend als je hem hard nodig hebt.
in een dergelijk pand met stellages ben je vrij snel je oričntatie  kwijt en midden door een pand(gangpad) hebben we niet geleerd neem ik aan.
vind het allemaal nogal risicovol .
met 1 straal LD proberen uitbreiding tegen te gaan?

het uitgassen zoals door bv tas 2 gemeldt wordt zou me ook zorgen baren.

als je zo bekend bent met het pand en zijn risico's en weet waar de melding vandaan komt zou ik ervoor kiezen om richting die melder te rijden en niet naar de voorzijde van het bedrijf maar dat is mijn persoonlijke mening.

misschien brandt de truck/heftruck/busje?
dit weet de zoon waar deze staan geparkeerd neem ik aan. de melder woont aan de achterzijde van de loods dus deze mogelijkheid had al uitgesloten kunnen worden

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #59 Gepost op: 6 mei 2004, 20:23:00
de 1ste LDstraal is puur naar binnen gegaan als verkenningsstraal,en eventueel doorslag voorkomen.Dit is  gedaan op  bekendheid van het pand bij de zoon ;)
Verder staat nergens dat die straal geen Ldstraal mag zijn ;)