Mei 2004 - Brand rietbedrijf

Auteur Topic: Mei 2004 - Brand rietbedrijf  (gelezen 33100 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #60 Gepost op: 6 mei 2004, 20:50:44
cfdhans,
Hier kanikhet niet op laten om te reageren!
foto van 21.23 is voor de brw er is.
21.29 is al wanneer brw binnen is. dit is dus maar een paar minuten later Rook hangt/trekt in eerste instanite naar boven. wanneer er nog redelijk zicht is in de hal wat het geval is valt het allemaal nog wel mee. Hangt deze al echt stijf onder de rook dan word het lastig en zal er geen binnenaanval meer gedaan worden zonder warmtebeeldcamera. Deze is trowens niet in het bezit van het korps. >:(
eerste brandgevel is op 85 meter! totale lengte was 5 x 20 meter dus genoeg om 80 meter naar binnen te kunnen.

gezien de mogelijke vuurbelasting moet je wel voor ld kiezen. Met hd kun je veel doen maar uitbreiding voorkomen in zo'n hal met hd nee lijkt me geen goed plan.

Als je de eerste luchtfoto hebt gezien dan is er vanaf de voorkant alleen aan de linkerzijde de mogelijkheid om even langs het panf\d naar achteren te kijken (om het kantoor heen) tuurlijk is dat gedaan maar er was geen vuur te zien! vuur zat ook rechtsachterin.

Gangpaden watren zo breed dat je er met een vrachtwagen door kunt rijden.
stellingen liepen dan ook van voor de hal naar achteren.

Zoals al blijkt uit het bericht van de 2de tas dat de melder weer eens overdreven heeft en dat de woningen nog niet aan het branden zijn ;D :o Je hebt de beschikking in het korps over 2 voertuigen. Die binnen 2 minuten allebei aan het rijden zijn. (er is alarm totaal gegeven) waar gaat dan de 2de tas naar toe als je de eerste de wijk instuurt?

Gaan jullie dan nooit ergens naar binnen want je weet tenslotte nooit wat er brand ???

mikie

• Gast
Reactie #61 Gepost op: 6 mei 2004, 21:53:04
Fikie als de foto van 21:23 is voor dat de brw tp is dan zal je de rook toch al zien tijdens het aanrijden. Want volgens mij kom je aanrijden via de rotonde of via de andere kant van het brandadres en dan zie je van veraf ook wel dat het hevig rookt. Misschien zal er aan de kopse kant van de hal  nog niet zoveel rook, mogelijk door het werken van de brandscheiding, staan dat het heftig brand aan de achterzijde is een feit. En dan zou ik in ieder geval opschalen.

Ik zal zelf ook weer verder gaan met mijn eigen inzet want er valt al weer een hoop te schrijven.
De zoon zou ik nog steeds niet inzetten in het pand want hij kan mij nog steeds een hoop informatie geven. Wat ik in mijn 1e bericht heb vergeten is dat ik de 1e aanvalsploeg uiteraard met een lagedruk naar binnen laat gaan, hierbij staat de tas dus vast aan de kopse kant van het pand. De 1e aanvalsploeg geef ik dan ook door dat waarschijnlijk de 1e brandscheiding op ca. 80 meter zal zijn, en dat er nog diverse voertuigen binnen zijn. Let dus op je veiligheid. Tevens zal ik ze doorgeven dat er binnen 2 rijpaden zijn met aan beidezijde stellingen.

De 2e tas zal zijn aangereden via de woonwijk en concentreerd zich op de tuinhuisjes. Ik zou de bevelvoerder vragen of hij het redt met zijn tas. Tevens informeer ik hem over mijn inzet, dat er een ploeg binen is. Als hij het daar voorlopig nog redt, kan de 3e tas en de hoogwerker naar het naast gelegen bedrijventerrein rijden en daar een opstelplaats maken. En de hw daar inzetten indien dit mogelijk is tussen de bomen door.

Als de 2e aanvalsploeg terug is van de buiten verkenning mogen zij het oscilerend waterkanon gereed maken om deze straks in te zetten voor het pand. Het kanon mag pas worden ingezet als alle manschappen uit het pand zijn. Tijdens de buitenverkenning heeft de 2e aanvalsploeg geconstateerd dat het inderdaad hevig brand aan de achetrzijde van het pand en dat het daar uitslaand is. Hierdoor wordt het kantoorpand dus prioriteit, vandaar het kanon, om net wat rdo al zegt tijd te kunnen winnen om het kantoor pand te kunnen redden. Mogelijk kunnen hieruit nog wat spullen worden gehaald. De loods is dus nu als verloren beschouwd. En zeker als je al een kwartier binnen bezig bent met brandbestrijding. Dat hebben we toch wel geleerd en gelezen uit het rapport na aanleiding van de Kloppersingel in Haarlem waar we 3 collega`s verloren.

Wat mogelijk nog een probleem zal geven is het vliegvuur naar de woonwijk. Daar zal ook nog een tas naar toe moeten worden gestuurd.

Uiteraard zullen we de politie ook moeten informeren over de situatie van de brand en wat we er nog van gaan verwachten. Ik begreep dat ze inmiddels tp zijn gekomen. Zij kunnen zeker de mensen op afstand gaan plaatsen, want we hebben wel wat ruimten nodig nu.

Voorlopig hou ik het hier nog even bij.

Jaap Goos

• Gast
Reactie #62 Gepost op: 6 mei 2004, 22:27:10
Zoooo Peet van rood naar blauw is maar een kleine stap ;D ;D, maar goed ter zake
Waarom wil die agent dat allemaal weten, kunnen we later wel over praten.
Ik denk dat ik ze hard nodig heb in de woonwijk, zeker als ik net lees dat de schuurtjes en de huizen al beginnen ui te gassen. Moet het daar al behoorlijk heet zijn.
De tweede autospuit ook als de wiedeweerga de woonwijk in. Waar? daar waar de dreiging het grootst is. Tijd zal het leren.
Die politie moet helpen de huizen die het meest bedreigd worden te ontruimen en te evacueren daar zullen ze hun handen aan vol hebben. Ook zij zullen ernstig op moeten gaan schalen.
De mannen die naar binnen zijn gegaan zullen denk ik al gauw tot de conclusie komen dat het ze niet gaat lukken. Het vuur zal of over ze heen gaan of hij breekt door de brandafscheiding heen. Ik vermoed het eerste.
Ze zullen zich steeds verder terug moeten trekken. En dan komt toch echt een keer het punt dat je je binnenaanval moet opgeven. Dan hoop ik maar dat er al iets gedaan is om over te gaan op een buitenaanval.
Waar bestaan de bezettingen van de tankautospuiten uit in die omgeving 8 of 6 man. Ik heb snel opgeschaald, waar blijft de versterking. Vooral de hoogwerker en de dompelpomp zit ik ernstig op te wachten.
Jaap

rdo

• Junior gebruiker
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #63 Gepost op: 6 mei 2004, 22:38:31
Ik snap niet dat we nog steeds met de binnenaanval bezig zijn. De brand is uitslaand vanuit de woonwijk gezien slaan de vlammen al meters de lucht in , huisjes naast de loods zijn al aan het uitgassen. We weten wat er binnen is opgeslagen, dat brand als een fakkel, en wij gaan toch nog even naar binnen om te proberen of kunnen zien wat er nu eigenlijk brand en of we dat kunnen bestrijden. Nou volgens mij is dat allemaal verloren tijd. En met alle gevaren die er nog eens bij komen kijken denk ik niet echt verstandig.

RUIJ

• Forum gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 7 mei 2004, 09:34:09
Ik denk dat we zo al met al makkelijk praten hebben, je bekijkt even de foto's, denkt er even over na, en je hebt nog een overzichtsfoto ook. Ik wou dat dat bij iedere brand zo was.
Ik denk dat je op het moment dat je aankomt ten alle tijde binnen zal kijken. En ja, ik denk inderdaad dat je aan komt rijden aan de voorkant, je rijdt immers zoals eerder gezegt naar het brand adres.
Gezien de laatste berichten van een breed, nog aardig rookvrij pad, zou voor mij toch echt geen overweging zijn om maar buiten te staan wachten tot de brand de voorkant heeft bereikt. En ja natuurlijk, als je alles van te voren weet, rijdt je niet naar de voorkant. Misschien staan er in de voorste 85 mtr wel die vrachtwagen en heftruck, kun je die toch mooi redden.
De tweede tas staat in de woonwijk, in heb daar nog niet van vernomen dat ze het daar niet redden om in eerste instantie overslag te voorkomen.

Nog even terug komend op mijn eerdere inzet, het waterkanon wat ik binnen heb ingezet, is voor alle duidelijkheid, tijdwinst. Natuurlijk houd je de brand er niet mee tegen, maar je creeert wel meer tijd voor het leeghalen van het kantoor.. En de oppervlakte van de branddeur 22 bij 8 meter is trouwens makkelijk te behappen met een waterkanon (onbemenst!)

Al met al, ik zou het juist raar vinden, om bij aankomt aan de voorzijde (of dit nou goed is of niet) niet naar binnen te gaan!!!

Gr Ruud

mikie

• Gast
Reactie #65 Gepost op: 7 mei 2004, 13:09:06
Ruud je hebt helemaal gelijk. Bij deze causus bekijk je de foto en dat is in dit geval een luchtfoto en je hebt al een plaatje hoe je inzet denkt te gaan doen. Er is dan nog niet eens een verkenning gedaan. Daarom is het ook belangerijk om een binnenaanval (binnenverkenning) uit te voeren. Je wilt toch weten wat en waar en hoe het brand binnen.
Misschien waren de reacties anders gegaan als we foto 3 als eerste hadden gezien en daarna foto 2. Maarja dat is niet zo dus we gaan hierop reageren.

Ook ik zou wel wat meer info van de 2e tas willen hebben ik ben benieuwd wat zijn inzet is en hoe zijn verwachtingen zijn.

Mikie  ;D

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #66 Gepost op: 7 mei 2004, 16:09:41
Zoooo Peet van rood naar blauw is maar een kleine stap ;D ;D, maar goed ter zake
Waarom wil die agent dat allemaal weten, kunnen we later wel over praten.
Ik denk dat ik ze hard nodig heb in de woonwijk, zeker als ik net lees dat de schuurtjes en de huizen al beginnen ui te gassen. Moet het daar al behoorlijk heet zijn.
De tweede autospuit ook als de wiedeweerga de woonwijk in. Waar? daar waar de dreiging het grootst is. Tijd zal het leren.
Die politie moet helpen de huizen die het meest bedreigd worden te ontruimen en te evacueren daar zullen ze hun handen aan vol hebben. Ook zij zullen ernstig op moeten gaan schalen.
De mannen die naar binnen zijn gegaan zullen denk ik al gauw tot de conclusie komen dat het ze niet gaat lukken. Het vuur zal of over ze heen gaan of hij breekt door de brandafscheiding heen. Ik vermoed het eerste.
Ze zullen zich steeds verder terug moeten trekken. En dan komt toch echt een keer het punt dat je je binnenaanval moet opgeven. Dan hoop ik maar dat er al iets gedaan is om over te gaan op een buitenaanval.
Waar bestaan de bezettingen van de tankautospuiten uit in die omgeving 8 of 6 man. Ik heb snel opgeschaald, waar blijft de versterking. Vooral de hoogwerker en de dompelpomp zit ik ernstig op te wachten.
Jaap

dat blauwe jassie zit maar vreemd hoor Jaap ;D.Maar vanvond of morgenochtend weer nieuwe info ;)

cfdhans

• Gast
Reactie #67 Gepost op: 7 mei 2004, 16:22:23
het doel van de casus lijkt mij(is mijn 1e keer  ) dat we gezamelijk een discussie voeren over hoe WIJ individueel  het zouden doen eventueel bij gestuurd door de casus maker/begeleider op basis van zijn inzetkennis.
lijkt mij niet een verhaal te moeten zijn van die of die is beter in ieder geval niet in mijn denkpatroon.
dit gezegd te hebben terug naar de casus :).

ik blijf zeggen :als er goed verkent wordt weet men waar de brand zit.
en als men luistert naar de melder/melders weet men ook waar in de loods  de brand zit(hij is gezien immers door een onbetrouwbare melder begrijp ik inmiddels)
als de 1e tas aan de voorzijde aankomt kan de BV besluiten de vrachtwagens/heftruck e.d. buiten te laten zetten.
logischerwijs zou ik zeggen dat deze vooraan in de loods staan(de zoon weet dat?).
als er een rondom verkenning is gedaan en die is gedaan begrijp ik ,kan men inderdaad kiezen om naar binnen te gaan met een straal.
ik zie er zeker geen voordeel in tot nu toe,aan de hand van de verdere gegevens zal blijken of het een juiste denkwijze  is of niet.

als ik de foto van 21:23 als niet bestaand beschouw wordt de gehele inzet anders,hetzelfde geldt voor de overzichtfoto als die er niet zou zijn.
maar wij hebben deze foto's/gegevens wel en dan is het zeker makkelijker om een besluit te nemen.
ik ben van mening dat het uitrukkende korps ook met deze gegevens/kennis aan de slag is gegaan.

Quote van Ruud:

Nog even terug komend op mijn eerdere inzet, het waterkanon wat ik binnen heb ingezet, is voor alle duidelijkheid, tijdwinst. Natuurlijk houd je de brand er niet mee tegen, maar je creeert wel meer tijd voor het leeghalen van het kantoor.. En de oppervlakte van de branddeur 22 bij 8 meter is trouwens makkelijk te behappen met een waterkanon (onbemenst!)

Al met al, ik zou het juist raar vinden, om bij aankomt aan de voorzijde (of dit nou goed is of niet) niet naar binnen te gaan!!!

zonder te weten wat er daadwerkelijk brand zet jij dus een kanon in met alle waterschade die het veroorzaakt zonder een daadwerkelijk omvang van de brand te kennen?
we weten dat hij uitslaand is door de foto maar als we deze foto niet hadden gehad had je dat dan ook zo gedaan?
het kan nog steeds een klein brandje zijn toch?
met een slechte waterwinning tp en een gwt die nog niet  ter plaatse is is het een voorbarige inzet lijkt me.
los van het feit dat ingezet materiaal niet snel verplaatst kan worden bij overslag naar de volgende ruimte.

wat is het nader bericht van de 2e tas?

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #68 Gepost op: 7 mei 2004, 20:46:29
hier zijn we dan weer met wat informatie waar om gevraagd word....

1ste ts had 8 personen bij
2de ts had 6 personen bij

hw en dompelpomp komen bij de volgende informatieronde aan bod. Hier is de politie echt steeds meer nodig kan ik alvast verklappen ;)

Binnenaanval was gedaan om te kijken of uitbreiding voorkomen kan worden

loods is dan wel 22 meter breed maar zoals eerder vermeld waren het stelling - gangpad (waar vrw door kan rijden) stelling - gangpad (waar ook een vrw door kan rijden) en weer stelling. Je kunt niet met 1 waterkanon heel de brandgevel bestrijken. Hier heb je in ieder geval 2 kanonnen/stralen of wat je er dan ook voor wilt gebruiken nodig.

de informatie die de 2de ts heeft had ik al gegeven maar nog even kort samengevat:
huizen branden nog niet zijn wel aan het uitgassen (houten huizen)
Brand is daar uitslaand (zie de foto) buurtbewoners proberen te redden wat er te redden valt. Maar hier komen we later in de casus nog op terug.......
2de ts heeft dringend behoefte aan extra voertuigen/manschappen en aan een hw. Deze is ondertussen al gelarmeerd. En zal ook aanrijden naar de voorkant van het pand.

vrachtwagen bus en heftruck staan voorin de hal. Sleutels staan erop! Ook staat er nog de motor binnen van de eigenaar.

Waterwinning:
1ste ts heeft afgelegd van ringleiding van bedrijventerrein van de buurman. Deze pomp start echter niet waardoor en deze niet te gebruiken is. 1ste ts heeft dan ook vanaf de brandkraan vooraan de straat afgelegd.
2de ts in de woonwijk heeft ook afgelegd vanaf een brandkraan in de woonwijk
waterwining is voor 1ste ts en 2de ts ruim voldoende.

succes maar weer

En ps. ze roepen toch altijd dat die pet ons allemaal past.............rood en blauw. ja je moet iets als ze echt niet komen. Ik heb zelfs bij vragen aan politie al een dringende oproep gedaan en zelfs daar reageren ze niet op?????????????????

Jaap Goos

• Gast
Reactie #69 Gepost op: 7 mei 2004, 21:07:47
Waarom rijdt die hw nou weer naar de voorkant ??? ik zou hem daar niet willen hebben. Dat ding moet achteruit die woonwijk in en er voor zorgen dat die brand niet verder kan over het dak. Dat in combinatie met een paar stralen of waterkanonnen op die brandafscheiding is de enigste methode om nog wat te kunnen redden.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik bij aanblik van foto nr 2 al een beetje treurig werd.
Ik blijf ook volhouden dat we het niet gaan redden met die vuurbelasting die in dat pand aanwezig is.
Hij gaat er zo hard doorheen zeker met die wind die zichtbaar is op foto 2 dat als we ons niet gauw gaan bezig houden met een buiten aanval ter bescherming van omliggende percelen dit voor mijn gevoel vreselijk uit de klauwen kan gaan lopen.
Binnen proberen t redden wat er te redden valt maar zelfs daar zou ik mij niet al te druk om maken.
We zullen mt z'n allen moeten voorkomen dat we achter de feiten aan gaan rennen.
Jaap