Laat ik maar weer eens een kleine poging wagen, mede omdat me gister werdt verteld door mn bevelvoerder dat ik wel erg stil was met commentaar tijdens deze casus. Nou Ruud komt ie!
Ik denk dat de situatie in woonwijk zometeen volledig uit de klauwen gaat lopen, onder andere door de vele mensen die op de brand zijn afgekomen en die vlammen op de foto beloven ook niet veel goeds. Mede doordat er veeeel te weinig politie aanwezig is om de boel onder controle te houden, ben ik bang dat de situatie weleens zou kunnen gaan escaleren met dat (opdringerige en misschien later ook aggressieve publiek) Dus zoveel mogelijk politie tp aub. Wat je als brandweer daaraan kunt doen...misschien dat een lintje spannen ietsjes helpt, alhoewel ik daar niet van overtuigd ben.
Qua brandbestrijding gaat t volledig uit de klauwen lopen in de wijk denk ik. Dit omdat de (houten) huizen al aan t uitgassen zijn en door de immense vuurbelasting die vrijkomt bij deze brand. T is slechts een kwestie van tijd tot die huizen in vlammen staan en dan is de chaos compleet. Het zwaartepunt van de inzet ligt dus op dit moment in die woonwijk ben ik van mening. Een peloton daar zou op zn plaats zijn. De enige manier lijkt me om deze ter plaatse te krijgen onder politiebegeleiding. Je moet koste wat kost uitbreiding naar die woningen voorkomen. Hoogwerker wil ik ook in die wijk om blussing van bovenaf/nathouden woningen eventueel. Ik wil een tweede dompelpomp om de voertuigen in de woonwijk van voldoende water te kunnen voorzien. Aan de andere kant(bedrijventerrein) wil ik de autoladder, ter voorkoming van uitbreiding richting kantoor. Daar ook minimaal 3 ts en+ dompelpomp naartoe voor voldoende water, zodat ik me daar als bevelvoerder niet druk om hoef te maken. Verder is ook een CTPI wel nodig lijkt me. Omdat dit onderhand een zeer gecompliceerde inzet aan t worden is.
Binnenaanval is voor mij nu uit den boze, zeker bij t zien van deze foto al helemaal, dit wordt blussing van buitenaf. Ik denk niet dat ik de veiligheid van mn ploegen binnen nog kan garanderen.
De gewonde brandweerman zal na behandeling door GGD denk ik, zoals al eerder gezegt, met personenauto naar ziekenhuis gebracht worden. Omdat die ambulance tp nodig is voor het geval dat.
Die politie heb ik in ieder geval hard nodig om die wijk schoon te vegen. Hebben we niet toevallig een pelotonnetje ME om de hoek staan ofzo
Tot zover even.