Ambulance met EHBO-ers?

Auteur Topic: Ambulance met EHBO-ers?  (gelezen 51865 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #90 Gepost op: 28 november 2011, 19:29:41
Onzin!
Kan je ook motiveren waarom dat onzin is?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #91 Gepost op: 28 november 2011, 19:40:09
Verpleegkundigen of artsen blijven ondanks hun medische achtergrond en opleidingen nog steeds leken  eerstehulpverleners, tenzij bevoegd en bekwaam in bijv. ALS, TNCC en andere cursussen en opleidingen.

... Dus iedereen is ondanks opleiding en achtergrond een lekenhulpverlener???...
Ja, tenzij een verpleegkundige of arts daarvoor specifiek medisch is opgeleid blijft men leken eerstehulpverlener op eerstehulp gebied omdat men niet medisch bekwaam en competent is, bijv. met ALS, TNCC, PHTLS en vele andere soortgelijke opleidingen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 28 november 2011, 19:55:52

Kan je ook motiveren waarom dat onzin is?

Ja hoor. Daarvoor hoef ik alleen maar te verwijzen naar de inhoud van eigen reactie.

In welk voertuig, vaartuig, fiets of luchtvaartuig iemand ook aankomt, in welke kleding of striping of kleur dan ook, het zegt niets over de competentie op eerstehulp gebied.
Een garagemonteur die een ambulance naar de autospuiterij rijdt is geen ambulancechauffeur. (Alleen letterlijk, maar niet beroepshalve). Je mag blij zijn dat hij geslaagd is voor een BHV/LEH cursus en stopt voor een ongeluk om te helpen.
Het verwachtingspatroon zal zijn dat deze ambulance stopt omdat er gealarmeerd is en er een ambulance onderweg is. Men verwacht dan totaal geen automonteur in een vette overall met een wijfelende houding.
Kleding of het voertuig zeggen mij dus totaal niets. Professionele houding, uitstraling en handelen wel.

Men, de gemiddelde Nederlander zal ongetwijfeld verwachtingspatronen hebben, maar daar kan je in de praktijk niet op bouwen.
Een slonzige huisarts in een aftandse oldtimer is ongetwijfeld net zo bekwaam en bevoegd als zijn praktijkcollega in die vette mercedes en strakke pak.
Gemeende of veronderstelde competenties, bevoegdheden en bekwaamheden lopen in gedachtegangen van menigeen door elkaar heen. Gevolg zijn (onterechte) verwachtingspatronen en (grote) teleurstellingen indien deze niet bewaarheid worden of blijken te zijn.

Verpleegkundigen of artsen blijven ondanks hun medische achtergrond en opleidingen nog steeds leken eerstehulpverleners, tenzij bevoegd en bekwaam in bijv. ALS, TNCC en andere cursussen en opleidingen.
Alleen de titel verpleegkundige of arts zegt dus totaal niets over de competenties, bevoegheden of bekwaamheden ten aanzien van eerstehulpverlening.

Een politieman/vrouw en brandweerman/vrouw zijn professionele hulpverleners, echter op hun eigen vakgebied en niet op professioneel eerstehulp niveau, laat staan medisch bevoegd en bekwaam.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #93 Gepost op: 28 november 2011, 20:15:28
Verpleegkundigen of artsen blijven ondanks hun medische achtergrond en opleidingen nog steeds leken eerstehulpverleners, tenzij bevoegd en bekwaam in bijv. ALS, TNCC en andere cursussen en opleidingen.
Alleen de titel verpleegkundige of arts zegt dus totaal niets over de competenties, bevoegheden of bekwaamheden ten aanzien van eerstehulpverlening.
Een politieman/vrouw en brandweerman/vrouw zijn professionele hulpverleners, echter op hun eigen vakgebied en niet op professioneel eerstehulp niveau, laat staan medisch bevoegd en bekwaam.

Ik zou zeggen loop een dagje mee in het ziekenhuis. Die mensen zijn qua opleiding en medische achtergrond wel iets meer dan een leek ehv'er. Al blijkt het alleen al uit het feit dat ze BIG geregistreerd staan. Ik wist trouwens niets dat je bevoegdheden moest hebben om eerste hulp te verlenen?
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #94 Gepost op: 28 november 2011, 20:36:19
Ik zou zeggen loop een dagje mee in het ziekenhuis. Die mensen zijn qua opleiding en medische achtergrond wel iets meer dan een leek ehv'er. Al blijkt het alleen al uit het feit dat ze BIG geregistreerd staan. Ik wist trouwens niets dat je bevoegdheden moest hebben om eerste hulp te verlenen?
Een Big registratie zegt niets over de kennis en kunde om op straat eerste hulp te verlenen

over bevoegdheden: het gaat hier over een auto met ambulancestriping, of om het in de volksmond te zeggen: een ambulance..
Het is op zich wel prettig als je uit een ambulance stapt dat je ook alles mag wat er van je verwacht wordt...  

Over het medisch opgeleid zijn: in een ziekenhuis zijn ze geweldig met zieke mensen, en hebben ze over het algemeen meer kennis en kunde qua fysiologie en pathologie, maar op straat werken is een vak apart, in een ziekenhuis heb je alles bij de hand, een patient in een goedverlicht warm bed op werkhoogte voorzien van de nodige infusen, alle apparatuur staat klaar, de kamer is lekker op temperatuur en de dokter is altijd in de buurt..  

Enter In het donker op je knieen op straat met als verlichting de koplampen van het politiebusje en de werklichten van je ambu, temp een paar graden boven nul, onderkoelde patient, perifeer geknepen, zelf koude handen en een patient die eigenlijk al op de shockroom hoort te liggen maar nog even moeite heeft met het handhaven van zijn eigen airway... dan ben je blij als je in de verte die XC90 ziet opdoemen...

Echt, niets ten nadele van de goed opgeleide medische mensen die in ziekenhuizen geweldig werk doen, maar (en ik chargeer, dat weet ik ook, ik ben ook echt wel een heel aantal handige mensen tegengekomen) veel van de mensen die in een kliniek werken zonder op spoedeisende zorg gerichte  opleiding heb je op straat meer last dan gemak van....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 28 november 2011, 21:41:06
Dagelijks worden er honderden mensen in geheel Nederland teleurgesteld door de reguliere ambulancezorgverlening. Elke ambulanceteam krijgt vrijwel dagelijks de (goedbedoelde) vraag van een patiënt:".....bent u dokter?". Een andere vraag die regelmatig gesteld wordt is:"...moet je daar eigenlijk iets voor kunnen, voor ambulancebroeder...?".

Het verwachtingspatroon van een groot deel van de Nederlanders is dus blijkbaar dat er minimaal artsen op een ambulance zitten. Het verwachtingspatroon van een ander deel is blijkbaar dat een ambulanceteam uitsluitend in staat is iemand in opdracht van een dokter thuis op te halen, op een brancard te leggen en naar een ziekenhuis te brengen. Ambulancemedewerkers voldoen dus erg vaak niet aan het verwachtingspatroon terwijl dit zelden of nooit tot problemen leidt.

Is er nu iets ernstig en structureel mis met de ambulancezorgverlening?

Ik durf te beweren dat het enige verwachtingspatroon van mensen is dat ze geholpen worden. In een acute situatie maakt het ze niet uit dat er als eerste een MMT per heli arriveert, of een EHBO'er of voor mijn part een BHV'er op een paarse olifant.

Het verwachtingspatroon van mensen die (semi-)beroepsmatig in deze branche werkzaam zijn is heel anders. Maar dat is een hele andere discussie.

Met deze logica in de hand is bijna iedere burger dus al blij als er een  persoon met 2 jaar lagere school uit een geel busje rent met de dwangmatige drang om goedbedoelde inadequate hulp te gaan verlenen....   zegt meer over de burger dan over de professionals.

Overigens zou het wel prettig zijn als er  wat meer informatie over doel opleiding en functie van de ambulancezorgverleners richting de burgers(potentiele patienten en naasten) zou plaatsvinden vanuit de organisaties die zich bezighouden met de dagelijkse ambulancezorg. Dat zal het verwachtingspatroon vast wat reeeler maken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 28 november 2011, 21:43:16
citaat WillemD :Verpleegkundigen of artsen blijven ondanks hun medische achtergrond en opleidingen nog steeds leken eerstehulpverleners, tenzij bevoegd en bekwaam in bijv. ALS, TNCC en andere cursussen en opleidingen.

Ook dat is onzin.  En kortzichtig.

En mogelijk als gevolg van een portie minderwaardigheid tov profesionele hulpverleners? Dat zou jammer zijn.
EHBO/EHV is mooi als basis maar zeker niet zaligmakend in eerste hulp situaties.

Opleidingen met afkortingen zijn hartstikke leuk en nuttig, maar bij PHTLSD etc heb ik niet geleerd eretse hulp te verlenen, dan heb ik meer gehad aan mn ehbo eenheidsdiploma opleiding en de eerste hulp lessen tijdnes de HBO-V.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #97 Gepost op: 28 november 2011, 23:22:38
Wat maakt iemand met de titel verpleegkundige of arts dan kennelijk automatisch een professionele eerstehulpverlener?
Niets!
Denken dat je iets goed kan en mag alleen vanwege een titel is schadelijk of zelfs levensbedreigend voor een slachtoffer.
Denkers in deze richting ben ik in de dagelijkse praktijk vaak tegengekomen.

Verpleegkundigen en artsen zijn medisch opgeleid maar slechts en uitsluitend alleen bevoegd en bekwaam voor het eigen vakgebied EN indien je aan de gestelde vereisten voldoet.
Buiten je medisch vakgebied ben je een leek, ondanks welke medische opleidingen je ook hebt genoten.
Als voorbeeld, een kaakchirurg mag ook geen darmoperatie uitvoeren en is daarin dus duidelijk een leek ondanks zijn enorme medische expertise en ervaring. Hij is domweg niet bevoegd en bekwaam in darmoperaties.
Dat geldt ook voor verpleegkundigen en artsen op de SEH of ambulance. Ben je niet geschoold en getraind in bijvoorbeeld ALS, PALS, TNCC, PHTLS en/of andere opleidingen, dan ben je een leek voor die handelingen ondanks je hard bevochten titel.

En vergeet ook niet dat ook een leken eerstehulpverlener een professionele houding en uitstraling kan hebben door zijn werk, niveau, opleidingen en achtergrond.
Zwart-wit de leken en professionele eerstehulp bekijken of strikt gescheiden behandelen is niet erg handig.

Er zijn gelukkig duidelijk omschreven medische grenzen.
Alle handelingen niet genoemd in de BIG-wet mogen door iedereen worden uitgevoerd, inderdaad door alle leken.
Zolang die ambulance met leken EHBO-ers geen voorbehouden handelingen uitvoeren, kan en zal IGZ niet ingrijpen.
Wel met scepsis bekijken.
Om maar gelijk even de knuppel in het hoenderhok te gooien: besteld vervoer (b-ritten) met een laag risico profiel met bijgeschoolde EHBO-ers moet ook kunnen.

Er is niets mis met de ambulancezorgverlening, alleen niemand moet denken dat ambulancezorgverleners alleen staan in de hulpverleningswereld of daarin het monopoliepositie hebben of toe-eigenen.
Er zijn verschillende schakels en elke schakel heeft elkaar keihard nodig.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 28 november 2011, 23:33:48
Pffffff....

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #99 Gepost op: 28 november 2011, 23:53:50

Er is niets mis met de ambulancezorgverlening, alleen niemand moet denken dat ambulancezorgverleners alleen staan in de hulpverleningswereld of daarin het monopoliepositie hebben of toe-eigenen.
Er zijn verschillende schakels en elke schakel heeft elkaar keihard nodig.

Tuurlijk.. maar wat nu het punt van dit topic is: daarom is het handig als die schakels herkenbaar zijn..... dat ik weet: dat is een ehbo-er, een MMT-arts of brandweerman of politieagent... want aan de hand daarvan kan ik iig inschatten wat ik wel en niet kan en mag vragen, evt namens mijn collega....

of als ik als burger ergens sta: dat er wel iets gebeurt op het moment dat er een autotje staat dat op een ambu lijkt, en dat het niet 2 enthousiastelingen met een ehbo-diploma zijn die wel even gaan dokteren " want we hebben allemaal leuk speelgoed in de auto"... daarom is het niet wenselijk om als EHBO-er in zo'n autotje in clubkleuren van de ambulance te gaan rijden.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-