Het spijt me dit te moeten zeggen, mijn reacties worden niet altijd op prijs gesteld , maar je kletst nu volkomen onzin.
Over het verwachtingspratroon van de gemiddelde Nederlander: kom eens met (wetenschappelijke) feiten die dit onderschrijven. Want de realiteit is dat de gemiddelde mens blij is met ELKE HULP als er "stront aan de knikker is". Het maakt die gemiddelde Nederlander niet uit dat er als eerste een buurtbewoner op een fiets met een AED onder de snelbinders aan komt snellen als er een dierbare blauw zonder ademhaling op straat ligt. Het zal die gemiddelde Nederlander ook aan z'n kondt roesten dat er daarna een "dienstvoertuig" van een goed geoutilleerde evenementenhulporganisatie stopt met daarin "slechts" twee EHBO'ers die ook gaan assisteren. Denk je dat die gemiddelde Nederlander eerst een verhoor af gaat nemen over opleiding, competenties, ervaring, bevoegdheden en bekwaamheden? En die gemiddelde Nederlander vind het niet meer dan normaal dat er daarna nog een ambulance komt, misschien wel een MMT enzovoort. Sterker nog, de gemiddelde Nederlander heeft geen enkel benul van de competenties van een ambulanceteam.
Dat geleuter over het verwachtingspatroon van de gemiddelde Nederlander is iets wat tussen de oren zit van velen die dit forum bevolken, maar is niet op de realiteit gestoeld.
Ik kan je hierin gelijk geven.
In welk voertuig, vaartuig, fiets of luchtvaartuig iemand ook aankomt, in welke kleding of striping of kleur dan ook, het zegt niets over de competentie op eerstehulp gebied.
Een garagemonteur die een ambulance naar de autospuiterij rijdt is geen ambulancechauffeur. (Alleen letterlijk, maar niet beroepshalve). Je mag blij zijn dat hij geslaagd is voor een BHV/LEH cursus en stopt voor een ongeluk om te helpen.
Het verwachtingspatroon zal zijn dat deze ambulance stopt omdat er gealarmeerd is en er een ambulance onderweg is. Men verwacht dan totaal geen automonteur in een vette overall met een wijfelende houding.
Kleding of het voertuig zeggen mij dus totaal niets. Professionele houding, uitstraling en handelen wel.Men, de gemiddelde Nederlander zal ongetwijfeld verwachtingspatronen hebben, maar daar kan je in de praktijk niet op bouwen.
Een slonzige huisarts in een aftandse oldtimer is ongetwijfeld net zo bekwaam en bevoegd als zijn praktijkcollega in die vette mercedes en strakke pak.
Gemeende of veronderstelde competenties, bevoegdheden en bekwaamheden lopen in gedachtegangen van menigeen door elkaar heen.
Gevolg zijn (onterechte) verwachtingspatronen en (grote) teleurstellingen indien deze niet bewaarheid worden of blijken te zijn.
Verpleegkundigen of artsen blijven ondanks hun medische achtergrond en opleidingen nog steeds leken eerstehulpverleners, tenzij bevoegd en bekwaam in bijv. ALS, TNCC en andere cursussen en opleidingen.
Alleen de titel verpleegkundige of arts zegt dus totaal niets over de competenties, bevoegheden of bekwaamheden ten aanzien van eerstehulpverlening.
Een politieman/vrouw en brandweerman/vrouw zijn professionele hulpverleners, echter op hun eigen vakgebied en niet op professioneel eerstehulp niveau, laat staan medisch bevoegd en bekwaam.