Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?

Auteur Topic: Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?  (gelezen 39685 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

• Gast
Reactie #110 Gepost op: 7 augustus 2010, 22:07:25
Bazzz81 je haalt certificeren en accrediteren door elkaar. Accreditatie is een woord met veel verschillende betekenissen. Het is wel een populair woord aan het worden en veel organisaties gebruiken het in de vorm van een eigen goedkeuring voor een opleiding, training, cursus oid. Accreditering door de RvA echter heeft een officiële status. De RvA is een ZBO (zelfstandig onderdeel van de overheid). Alleen officiële keurmerkgevers voldoen aan de hoge internationale eisen van een accreditatie, zoals TNO, KEMA, DNV, NedCert etc. Voor wie meer wilt weten over RvA geaccrediteerde EHBO- of BHV-certifcaten neem eens contact op met NedCert dit is de site www.nedcert.eu en email info@nedcert.eu

Dat veel mensen van ehbo-verenigingen of nibhv-opleiders, geaccrediteerde certificering niet zien zitten is begrijpelijk. Verzet en ontkenning zijn gebruikelijke reacties bij nieuwe ontwikkelingen. Het bedrijfsleven daarentegen onderkent wel de waarde.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 7 augustus 2010, 22:10:34
Om accreditatie in zijn algemeenheid als onzin te bestempelen is onzin natuurlijk.
Accreditatie kan heel zinvol zijn, mits het inderdaad degelijk gedaan wordt. Dus ook bij NRK en EHBO.
Je moet goed kijken naar de criteria en de wijze waarop de accreditatie georganiseerd is.
Maar volgens mij raken we wat off topic als we gaan discussiëren over accreditatie.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 7 augustus 2010, 22:12:40
Elk land heeft een  van de overheidswege accredatie instelling,  en dat is de Raad voor de Accreditatie...    

Een HKZ certificering is een instellingscertificering voor kwaliteitsystemen in de zorg dienstverlening.., Dit is een door de branche opgestelde HKZ certificering die ook door de RvA is geaccreditieerd..    
 Het kwaliteitssysteem wat goed is geimplementeerd, zorgt voor een continue verbetering  van je bedrijfsprocessen..  Elke kwaliteits systeem kan zeer gedetaileerd of wat minder gedetaileerd worden uitgevoerd.  Een kwaliteit systeem hebben en invoeren, wil niet automatisch zeggen, dat de kwaliteit van zorg altijd het meest optimaal is... Maar het betekend wel dat je lessen kan leren vanuit incidenten van  uit het verleden..

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 8 augustus 2010, 11:24:55
Zijn deze grote zorginstellingen in ons land dan slecht omdat ze niet geaccrediteerd zijn ?

Nee, tuurlijk niet...

Als je als organisatie je eigen zaken goed op orde denkt te hebben, waarom dan veel geld in tijd in accreditatie steken?

Bij de ziekenhuizen heb je het NIAZ. Nederlands instituut voor accreditatie van Ziekenhuizen.
Maak het van dichtbij mee. Als ziekenhuis ben je dan NIAZ-geaccrediteerd. Bij het HKZ gecertificeerd?
En die is door de RvA geaccrediteerd? Niet vreemd dat ik de termen door elkaar haal toch?

Maar hoe het ook zij:
Er is geen mens van het NIAZ die kijkt naar de werkelijke zorg. Dus allemaal papieren schijn.
Al liggen de patiënten een hele dag in de poep, daar kraait geen haan bij accreditatie om.

helm

• Gast
Reactie #114 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:24:41
Bazzz81 ik begrijp je verwarring volkomen. Het is ook 1 grote ondoorzichtige bende geworden en iedereen geeft maar accreditaties en certificaten af alsof het broodjes zijn.

HKZ is door de RvA geaccrediteerd, dus als je, als zorginstelling, een HKZ certificaat wil/moet dan begrijp ik dat.

Ik heb even op de sites van NIAZ en ISQUA gekeken en ik krijg de indruk dat het een door de zorg zelf uitgeroepen kwaliteitsnorm is die door de zorg zelf getoetst wordt.
De kwaliteitsnorm lijkt op het eerste gezicht op een aangepaste ISO 9001. Ik kom de beide organisaties niet tegen in het register van de RvA. Heb je overigens de prijzen gezien? Die lopen op tot boven de 100.000,- (!)
Heel veel instelling hebben een NIAZ accreditatie. Kan iemand mij vertellen waarom?

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 9 augustus 2010, 01:55:15
Ik snap niet wat je bedoelt met echte EHBO verenigingen, die met een logo ?

De MES, is ook een vereniging alleen gelieerd aan scouting, met als kerntaak EHBO ?, dus gewoon een specifieke EHBO vereningen, geformeerd met scouts.. Ja dat is een ander type vereniging dan een ehbo-vereniging die voornamelijk bestaat uit huisvrouwen..

Ik kan hier veel meer over vertellen, omdat ik zelf lid ben van de MES.

De MES is een scoutinggroep op landelijk niveau en draait voornamelijk evenementen, die door scouting georganiseerd zijn.
De MES is meer dan alleen een EHBO-groep, doordat de MES niet alleen bestaat uit EHBO-ers.
MES staat voor Medische en EHBO Stam.

De MES is voorzien van EHBO-ers, Verzorgende IG, Verpleegkundigen, Artsen, Fysiotherapeuten, Manueeltherapeuten, Masseurs, Lotussen, Instructeurs, etc.
Noem het maar op op medisch gebied en het is te vinden bij de MES.
Tevens zijn ook veel leden van de MES ook binnen het GHOR als SIGMA- of AMBU-teamlid actief.
Ook zijn een aantal leden betrokken bij de samenstelling van de lesboeken van het OK, RK en NRR.

De oorsprong van de MES ligt bij het Oranje Kruis en valt onder de Nationale Bond voor EHBO.
Alleen de laatste jaren is de MES meer een neutrale groep geworden, die eigenlijk wel/niet bij het Oranje Kruis hoort, maar ook wel/niet bij het Rode Kruis.
De MES doet zaken met zowel het OK als RK, omdat de meeste leden bij beide groepen een registratienummer hebben.
Het is wel zo, dat de MES het op bepaalde punten niet eens is met het OK, maar ook op bepaalde punten het niet eens is met het RK.
Eigenlijk kiest de MES de beste dingen van het OK en het RK uit en leert dit aan de EHBO-ers.

Buiten de vele scoutingevenementen die de MES verzorgt op medisch gebied, wordt de MES ook steeds meer gevraagd bij commerciële evenementen buiten scouting om.

Bij scoutingevenementen werken wij op vrijwillige basis en krijgen dan alleen incidenteel reiskostenvergoeding.
De vergoeding voor het evenement gaat de groepskas in.
De commerciële evenementen krijgen wij inderdaad een minimum uur-/dagvergoeding en de rest van het bedrag van de inzet gaat naar de groepskas voor het aanschaffen van nieuw medisch materiaal, organiseren van herhalingscursussen, betaling van onze docenten/gastdocenten/artsen/lotussen, etc.

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 4 september 2010, 21:55:06
Rode Kruis of EHBO.
Samenwerken of niet samenwerken.
Kansen of bedreigingen.
Ik vind het in feite (uiteraard met alle respect) een zinloze discussie. De uitdrukking "Het gras is niet groener bij de buren" is denk ik hier wel van toepassing. Ik draai zelf al een 20 jaar mee in het Rode Kruis, EHBO wereld en overal is wel eens wat, of gaat er iets behoorlijk mis of onwijs goed.
De opmerkingen van, als de Rode Kruis komt of als de EHBO komt laat mij dan maar liggen slaat in feite nergens op.
Behandel de mensen, zoals je zelf behandeld wilt worden. Ieder huisje heeft zijn kruisje. Uiteraard zullen er zaken voorgevallen zijn, waarbij het RK negatief te voorschijn komt, maar andersom geldt dat net zo. Pak de positieve kanten van beide partijen en je hebt een win win situatie. En ja ik draai ook wel eens liever een dienst niet met een bepaalde RK collega, of EHBO collega, so what? Andersom is dat voor hem/haar misschien ook het geval. We zijn allemaal mensen die ervaringen hebben opgedaan bij een bepaalde club, maar is de ander dan zo slecht? Kan het misschien liggen in het feit dat er een ander werkmethode gehanteerd wordt, waaraan je wellicht moet wennen. Het is mij om het even, als we maar hetzelfde doel hebben. Het helpen van de mensen welke op dat moment het nodig heeft.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Theo

• Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
    • EHBO Service Nederland
Reactie #117 Gepost op: 6 september 2010, 21:29:10
Vider, met alle respect voor je mening blijkt uit de reacties dat het geen zinloze discussie is  :-\. Ik ben het helemaal eens met je stelling dat er overal wel eens wat gebeurd maar dat het helpen van mensen voorop moet staan. Wanneer er echter binnen onze gemeente beide verenigingen actief zijn die maar niet blijken samen te kunnen of willen werken is voor mij de discussie zeker zinvol. Gezien de pol is gelukkig 81% van de stemmer het met ons eens. Helaas blijven er dan nog bijna 20% van de stemmers over die om verschillende rede samenwerking niet zien zitten. Als we dit voor lief nemen is een discussie inderdaad niet nodig, maar zolang er geen 100% is kunnen we zeker door middel van discussie leren van elkaar ^-^. Het niet uitspreken van argumenten zal ervoor zorgen dat we niks leren en ook niet vooruit komen. Welke argumenten er ook zijn, voor hij of zij die ze schrijft zijn ze echt en moeten ze gerespecteerd worden. Ik steek in ieder geval veel op van alle reacties en probeer er mijn voordeel mee te doen. Dus ja ik ben het met je eens dat wanneer je de positieve kanten oppakt je een win-win situatie krijgt maar helaas zit niet iedereen zo in elkaar :-\. Dus tot die tijd ben ik blij met iedere vorm van discussie. O0
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 7 september 2010, 16:02:48
Hallo Theo,
Ik ben denk ik niet geheel duidelijk geweest (oftewel helemaal niet  :D ) , Uiteraard is een discussie zinvol als deze inhoud heeft en respectvol is, zoals jij ook aangeeft. Als een discussie alleen maar bestaat uit de bekende loze kreten welke ik benoemde en verder niet opbouwend is en alleen bestaat uit welles / nietes, dan vind ik dit niet zinvol. De rest ben ik het geheel met je eens. Zolang er discussie is, is er nog hoop.  O0

Wat mij nou nieuwsgierig maakt, is het niet willen samenwerking van de EHBO verenigingen in jou gemeente een erfenis uit het verleden, of is dit iets vanuit een recent iets?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Theo

• Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
    • EHBO Service Nederland
Reactie #119 Gepost op: 28 september 2010, 14:08:48
Hey Vider ik ben ff weg geweest vandaar een wat late reactie. Het niet samen werken is er 1 van niet willen en de oorzaak komt helaas uit het verleden. Door een paar missers en een stoeve communivatie van met name de voorzitter(s) is er helaas een groot wantrouwen gekweekt naar elkaar toe. Maar er is hoop.  O0 (Misschien nieuwe voorzitters en nieuwe leden die aandringen 998765)

Bedankt voor je reactie.
Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.