Ik snap niet wat je bedoelt met echte EHBO verenigingen, die met een logo ?
De MES, is ook een vereniging alleen gelieerd aan scouting, met als kerntaak EHBO ?, dus gewoon een specifieke EHBO vereningen, geformeerd met scouts.. Ja dat is een ander type vereniging dan een ehbo-vereniging die voornamelijk bestaat uit huisvrouwen..
Ik kan hier veel meer over vertellen, omdat ik zelf lid ben van de MES.
De MES is een scoutinggroep op landelijk niveau en draait voornamelijk evenementen, die door scouting georganiseerd zijn.
De MES is meer dan alleen een EHBO-groep, doordat de MES niet alleen bestaat uit EHBO-ers.
MES staat voor Medische en EHBO Stam.
De MES is voorzien van EHBO-ers, Verzorgende IG, Verpleegkundigen, Artsen, Fysiotherapeuten, Manueeltherapeuten, Masseurs, Lotussen, Instructeurs, etc.
Noem het maar op op medisch gebied en het is te vinden bij de MES.
Tevens zijn ook veel leden van de MES ook binnen het GHOR als SIGMA- of AMBU-teamlid actief.
Ook zijn een aantal leden betrokken bij de samenstelling van de lesboeken van het OK, RK en NRR.
De oorsprong van de MES ligt bij het Oranje Kruis en valt onder de Nationale Bond voor EHBO.
Alleen de laatste jaren is de MES meer een neutrale groep geworden, die eigenlijk wel/niet bij het Oranje Kruis hoort, maar ook wel/niet bij het Rode Kruis.
De MES doet zaken met zowel het OK als RK, omdat de meeste leden bij beide groepen een registratienummer hebben.
Het is wel zo, dat de MES het op bepaalde punten niet eens is met het OK, maar ook op bepaalde punten het niet eens is met het RK.
Eigenlijk kiest de MES de beste dingen van het OK en het RK uit en leert dit aan de EHBO-ers.
Buiten de vele scoutingevenementen die de MES verzorgt op medisch gebied, wordt de MES ook steeds meer gevraagd bij commerciële evenementen buiten scouting om.
Bij scoutingevenementen werken wij op vrijwillige basis en krijgen dan alleen incidenteel reiskostenvergoeding.
De vergoeding voor het evenement gaat de groepskas in.
De commerciële evenementen krijgen wij inderdaad een minimum uur-/dagvergoeding en de rest van het bedrag van de inzet gaat naar de groepskas voor het aanschaffen van nieuw medisch materiaal, organiseren van herhalingscursussen, betaling van onze docenten/gastdocenten/artsen/lotussen, etc.