Als EHBO dienstverlenende organisatie dien je zelf te zorgen voor professionaliteit.
Daar horen o.a. bij :
- Opleiden, trainen en oefenen eerstehulpverleners
- Communicatie middelen
- Kleding
- Uitrusting
- Afspraken en overeenkomsten met partijen
Het gaat niet om dat bakje koffie, maar om de post. Op hoeveel evenementen zie je een EHBO-post gewoon in een partytent, waar jan-en-alleman mee kunnen genieten als iemand zich meldt?
En dan de hesjes, het straalt gewoon niks uit. Probleem is gewoon dat de EHBO verenigingen zich niet professionaliseren en niet verder ontwikkelen in dit soort dingen.
Over 5 jaar gaat het nog steeds zo.
Inderdaad.
Iedereen heeft recht op consumpties maar, verschil tussen een koffiecorner en behandelruimte moet er domweg zijn.
Zeker als je professioneel wilt overkomen.
Veel EHBO-verenigingen gaan gebukt onder leden terugloop, en dus ook in inkomsten.
Dat heeft budgetaire gevolgen, ook voor de meest eenvoudige investeringen zoals kleding ed.
De RK afdelingen hebben daarop dan wel weer een voorsprong omdat zij landelijk worden ondersteund en gereglementeerd.
En wat reglementering betreft : eisen aan EHBO-ers welke ingezet worden bij evenementen moeten er komen. Zowel in opleidingsniveau als lichamelijke geschiktheid.