Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?

Auteur Topic: Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?  (gelezen 39069 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Onze afdeling is ook heel jong. Volgens mij is meer dan de helft onder de 35!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Uhm... Dan blijven er niet veel geschikte ehbo'ers over, zeker gezien de hoge gemiddelde leeftijd binnen de verenigingen...
Ik zie met regelmaat oudere mensen (nog net geen breiwerkje bij zich) die een evenement draaien.
Conditioneel en lichamelijk noppes nada in huis.
Daarom, juist als er een inzet is moet je als EHBO-er, naast je parate kennis en training, wel lichamelijk in staat zijn om bijvoorbeeld een reanimatie (in teamverband) vol te houden tot het moment dat er wordt aangegeven door de ambupleeg om te stoppen.
Aan alles en iedereen worden tegenwoordig eisen gesteld wat betreft opleidingen, opleidingsniveaus, psychische eisen en in sommige zware beroepen ook fysieke eisen. Dus waarom ook niet aan de vrijwillige EHBO-er.
Of je nu bij een RK afdeling zit of bij een EHBO-vereniging, het EHBO werk blijft hetzelfde, de handelingen ook en dus ook de zwaarte.
Soms is het extreem rustig, soms kom je letterlijk handen te kort.
In de laatste moet je het wel conditioneel kunnen volhouden, of je nu jong of oud bent. Dus lichamelijk geschikt.
Ook van vrijwilligers binnen je EHBO-vereniging kan je daarom fysieke eisen stellen of verlangen om een bepaalde hulpverleningstaak te vervullen.
Het feit dat je vrijwilligger bent, wil absoluut niet zeggen dat er geen eisen aan je gesteld kunnen worden.

Sta je als EHBO-vereniging of RK afdeling voor kwaliteit, dan vraagt dat ook van de leden extra inzet en bereidwilligheid om aan kwaliteit te werken.
Juist als je iets extra te bieden hebt als vereniging of afdeling => kwaliteit <= kan je positie op de markt verstevigen.
Er zijn absoluut grote kansen om je concurrentiepositie als vereniging of afdeling te verstevigen, maar er zijn ook bedreigingen door verenigingen of afdelingen die meer te bieden hebben dan de verenigingen of afdelingen die (net iets) minder kunnen bieden.

Ga je als evenementen organisatie voor kwaliteit van je eerstehulpverlening, of .....
is de EHBO zoals gewoonlijk weer het sluitpostje. :'(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Ik vind dat iedereen ehbo moet kunnen doen. Iedere hulpverlener is er weer 1. Als je dan met lichamelijke eisen gaat komen heb je best kans dat mensen het niet zien zitten om zich er überhaupt voor aan te melden. Wat je beter kunt doen is een groep maken van leden die je al hebt. Die laten keuren, fysiek maar ook zeker mentaal. Als je dan als coördinator een aanvraag krijgt voor een evenement moet je het risico inschatten en kijken of je die groep met gekeurden vraagt, een deel ervan of dat het voor iedereen is. Lid zijn van een vereniging moet plezier blijven gezien het voor veel mensen een hobby is, maar het is er niet een zonder risico's en verantwoordelijkheid. Zeker niet gezien het over anderen gaat.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Een EHBO diploma halen voor "huis tuin en keuken gebruik" is niks mis mee en kan en mag gelukkig door iedereen.
Hoe meer EHBO-ers hoe beter. Daar streven we allen naar.
Eigenlijk is deze "huis tuin en keuken" EHBO groep bestemd voor het incidentele EHBO werk waar de EHBO-er toevallig tegen aanloopt.
Daar zijn ook geen eisen aan te stellen.

Echter in georganiseerd verband EHBO verzorgen waar meer kennis, inzicht en ervaring wordt verlangd, kan en mag je als evenementen organisatie, EHBO vereniging en RK afdeling in mijn ogen ook best wel eisen stellen aan het niveau van de EHBO-ers als fysieke en mentale geschiktheid specifiek voor deze vorm van hulpverlening.
Hoe dat kan worden geregeld, dat is een ander verhaal. Daar zal wel binnenkort wel een ander topic op volgen.
Soort van sportkeuring voor EHBO-ers misschien?
Wellicht valt dan een (groot) deel af, maar je houdt wel EHBO-ers over die geschikt bevonden zijn voor hun EHBO taak.
Wellicht een morele taak voor EHBO organisaties als het OK, NRK, MFA, LPEV en FAI om ook op dit vlak de kwaliteit van de EHBO bij georganiseerde EHBO omhoog te krijgen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Kanarie

  • Gast
Ik zit net te denken: Hebben verpleegkundigen ook een sportkeuring? Die moeten namelijk in de verzorging ook zwaar lichamelijk werk doen en, niet te vergeten, als iemand ermee ophoudt, reanimeren!

Als EHBO'er kun je natuurlijk oko rekening met jezelf houden als je je inschrijft voor een hulpverlening. Als je rug- en heupklachten hebt, is het wellicht niet verstandig om bij de survivalspeurtocht van natuurvereniging "De Boomklimmers" te gaan rondrennen, maar als vaste EHBO-stand op de braderie kan natuurlijk wel. Ik neem aan dat je bewezen hebt dat je kunt reanimeren, aangezien dat onderdeel van het (Oranje Kruis) diploma is. Wel zou het handig zijn om iemand als partner te hebben die in noodsituaties iemand in de rautekgreep kan nemen.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Als je iedere ehbo'er gaat testen op zijn fysieke gezondheid heb je inderdaad een goede groep. Een groep die bestaat uit misschien 10 personen. Dat is leuk als jij bij een evenement 15 mensen nodig hebt...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Ik zit net te denken: Hebben verpleegkundigen ook een sportkeuring? Die moeten namelijk in de verzorging ook zwaar lichamelijk werk doen en, niet te vergeten, als iemand ermee ophoudt, reanimeren!

Verpleegkundigen hebben 40 uur per week een keuring.
Je houdt het domweg niet vol als je het fysiek niet aan kunt.
Er zijn genoeg plegen gestopt omdat het lichaam (en dan vaak rug en gewrichten) klachten gaven.
Is fysiek een zwaar beroep, en als je niet functioneerd, dan gaat het net als in ieder ander beroep...
Maar professioneel en vrijwilligers, daar zit het verschil heh! we gaan off-topic (again!)


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Verpleegkundigen hebben 40 uur per week een keuring.
Je houdt het domweg niet vol als je het fysiek niet aan kunt.
Er zijn genoeg plegen gestopt omdat het lichaam (en dan vaak rug en gewrichten) klachten gaven.
Is fysiek een zwaar beroep, en als je niet functioneerd, dan gaat het net als in ieder ander beroep...
Maar professioneel en vrijwilligers, daar zit het verschil heh! we gaan off-topic (again!)
Zwaar EHBO werk, zoals tillen, hijsen, vervoeren of reanimeren vindt in principe incidenteel plaats en dan ook nog eens relatief kortdurig.
Voor het normale tillen of verplaatsen van patienten op bedden (zorg) en/of brancards (ambulance) gelden de normale ARBO regels.
In noodgevallen, zoals een reanimatie of gedurende een noodvervoer van slachtoffers zijn echt uitzonderingen daar deze handelingen niet te plannen zijn en bovendien noodzakelijk zijn om een medemens het leven te redden.
Wel dient men daarop voorbereid te zijn als EHBO-er.
Juist voor deze kortdurende maar grote lichamelijk inspanning moet iemand lichamelijk geschikt zijn.
Een sportkeuring voorziet in dergelijke testen daar mede wordt getest op kortdurende intensieve inspanningen.
Ook voor een EHBO vereniging en RK afdeling geldt dat zij in het kader van "goed werkgeverschap" hun EHBO-ers beschermen tegen (wederzijds) onheil.
Daar kan dus ook een keuring aan vast komen te zitten.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Zie het al voor me, sporttest voor de EHBO'ers.
Geloof me, er blijft 5% van de vrijwilligers over.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Je hebt dan wel fysiek goedgekeurde EHBO-ers die hun taak fysiek aankunnen !
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we