Vrijwilligers

Auteur Topic: Vrijwilligers  (gelezen 3787 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper

• Forum gebruiker
Gepost op: 4 mei 2004, 13:59:06
Is het bij andere grote NRK afdelingen ook steeds moeilijker om hulpverleners te vinden die beschikbaar zijn bij hulpverleningen. Hoe wordt dit opgelost? Wordt men verplicht een aantal hulpverleningen per jaar te doen? Zijn er sancties wanneer men te weinig doet? Ons inziens neemt ook het aantal aanvragen ieder jaar toe of zijn er bij grote evenementen meer EHBO-ers nodig. Is dit een landelijke trend?
Grt Jasper

SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2004, 14:52:21
Het is bij ons ook soms lastig om genoeg hulpverleners te krijgen, we hebben een vrij grote taakveld 3 maar als je ziet hoeveel mensen er daadwerkelijk hulpverleningen doen dan is dat best triest. Wij proberen altijd zelf de tekorten op te lossen door b.v. een hv op te splitsen in dagdelen. Als het echt niet lukt dan wordt er wel eens hulp ingeschakeld bij andere rk afdelingen in het district en anders moet de hv worden afgezegt. maar dat komt bijna niet voor.
Ik vind dat er best een regeling mag komen, b.v. min. 2 hulpverleningen per jaar doen ofzo..
Nurse powerrrrr

Jasper

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2004, 17:45:53
ik vind 2 wel heel erg weinig. Voor de afdeling zat ik meer te denken aan 10. Dat is minder dan een per maand. Ik denk namelijk dat wanneer je je als vrijwilliger opgeeft dat je daar ook een zekere verplichting naar jezelf toe mee schept. Je bent namelijk bereid een aantal uren per jaar aan het rode kruis te besteden. Misschien moet er inderdaad een landelijke richtlijn komen, al zal dat moeilijk zijn omdat niet iedere afdeling evenveel hulpverleningen heeft.
grt jasper
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen

badmuts

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 4 mei 2004, 18:48:15
Bij ons in Meppel hebben de regel dat iedereen die zijn EHBO diploma bij ons haalt of behoudt. Elk jaar minimaal 5 dagdelen dienst draait. Elk dagdeel bestaat uit 4 uren. Is er iemand die zich hier niet aan houdt, dan wordt deze persoon er op aan gesproken door de T3 coördinator. Afhankelijk van geldigheid van de reden wordt er iets mee gedaan.
Dit is tot nu toe niet nodig geweest in de 3 jaar tijd dat we dit hebben ingevoerd.

Mvg Gerrit

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2004, 09:42:44
onze afdeling heeft dergelijke strenge regels niet. Het is wel de bedoeling dat als je bij ons je eh. diploma hebt gehaald dat je dan diensten draait.

Bij ons wordt gezegd als je 6 diensten doet (of meer) mag je mee met het jaarlijkse etentje.  ;D

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2004, 23:20:28
Het blijft lastig, maar als men gewend is aan het idee dat vrijwillig niet hetzelfde is als vrijblijvend, is men op de goede weg, namelijk met gemotiveerde hulpverleners

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2004, 16:09:05
hoooi fred,

Wij "investeren" veel in de jeugd ehbo, en proberen deze mensen enthousiast als ze overstappen naar het eenheids diploma. We laten ze bijv. wel eens meegaan naar evenementen,  zij doen ook spelletjes avonden in bejaardenhuizen.

Het kost natuurlijk enige tijd maar hierdoor hebben we een goede gemêleerde groep eerste hulpverleners gekregen.  Waardoor wij het probleem van te weinig mensen tegenwoordig  niet meer hebben.

Probeer ook veel in de krant te komen. Je kent dat wel een groep die net zijn o&v heeft gedaan met een foto in de krant. Opendagen en hobby markten werkt ook goed. Ook nemen we foldertjes mee op hulpverleningen. Het zijn kleine dingen die best goed werken.

max

kgbatn8

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2004, 11:17:43
bij ons zijn ze niet al te streng maar vragen wel 10 inzetten en zijn wel een inzetten dat er te weinig mensen zijn....     ;D

maar als het niet kan zoals het moet
moet het maar zoals het kan (ooit gehhord op dit forum ) super uitspraak ;)

groetjes korelev

pim

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2004, 15:44:41
Goedemiddag allen,

Het is gebruikelijk dat je als vrijwilliger (met je geldig papiertje) minstens 36 uur per seizoen maakt, ons seizoen loopt vanaf begin half augustus/begin september t/m ongv. eind juli. Maar er zijn bij ons mensen die alleen bepaalde diensten, evenementen doen ivm traditie, werk. Als je veel sociale ritten rijd en niet veel evenementen dan doen ze niet moeilijk hoor. Het is een beetje van dit en van dat. Zo gaat het vaak wel hoor, het werkt wel.
gr. pim :)

Lukas074

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2004, 22:06:45
Maar wat houd nu eigenlijk vrijwilliger in bij het rode kruis. Ik heb nu bijna 2 jaar mijn EHBO, maar bij ons is er blijkbaar niks te doen qua evenementen, want ik ben nog nergens voor ingezet.

Kan iemand mij er meer over vertelen??