http://www.telegraaf.nl/binnenland/6638108/__Zeeuwse_politie_trots__.html?p=12,2vr 30 apr 2010, 17:42
Zeeuwse politie trots op feeststemming
MIDDELBURG - „U heeft Koninginnedag aan ons en aan ons land teruggegeven.” De koningin maakte een geweldig compliment en de verantwoordelijken voor de veiligheid glunderden vrijdag van trots.
Korpschef Letty Demmers van de Zeeuwse politie keek trots als een pauw bij het horen van die woorden. „Een mooiere zin kan ik me niet bedenken. Ik ga deze inlijsten en boven mijn bureau hangen.” De korpschef zag dat haar plan om veel te beveiligen, maar het feest daarmee niet te beïnvloeden, was geslaagd.
De intocht van Beatrix en haar familie leverde geen veiligheidsproblemen op. Slechts twee mensen werden aangehouden, allebei in Middelburg. Eén omdat die zich verdacht gedroeg en zich niet kon identificeren en een ander omdat die toch al een hechtenis moest uitzitten.
Waar in Middelburg 's ochtends tot tien uur door bezoekers werd geklaagd dat er meer politie en beveiligers op straat waren dan publiek, sloeg de sfeer na elf uur om. Toen waren er meer bezoekers en ontstond een feeststemming. Burgemeester Koos Schouwenaar: „Ik ben blij dat al die agenten niet nodig waren. Dit geeft moed voor ons volgende evenement, de finish van de Giro d'Italia op 10 mei.”
Burgemeester Wim Dijkstra van Vlissingen, die de veiligheid zou coördineren als het fout zou lopen, heeft een rustige dag gehad, „Elk uur hebben we vergaderd over de sfeer en over de verwachtingen. Elk uur konden we concluderen dat alles positief was.”
De enige last die bezoekers hadden van de beveiliging was toen honderden mensen via een korte weg van het startpunt van de koninklijke route in Middelburg naar het eindpunt liepen. De Markt werd toen afgesloten en mensen waren kort opgesloten tussen dranghekken. Er ontstonden daarna ook opstoppingen bij de omleidingsroutes door de nauwe Middelburgse straatjes. Demmers wist daar nog niet van en wilde daarom niet reageren. Het was echter maar een kleine smet op een verder ouderwetse Koninginnedag.