Bewaking Sail Amsterdam

Auteur Topic: Bewaking Sail Amsterdam  (gelezen 18735 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #70 Gepost op: 3 september 2010, 13:59:40
Ik heb nog nooit een binnenvaartschip zo te keer zien gaan. Je kan er niet vanuit gaan dat iemand die daar gaat liggen weet wat voor golven de tegenwoordige reddingsboten veroorzaken (de redders zelf ook niet). Hadden die schippers van Scouting dat soort golven redelijkerwijs kunnen verwachten en hebben ze dus bewust dit risico genomen? Wist de beveiliging van dit fenomeen? Aangeven dat de schepen daar niet hadden moet gaan liggen: "eigen schuld dikke bult" geeft aan dat je het gebeuren aanvaardbaar vindt. Dat vind ik dus niet. Het is een risico, en alle risico's dienen vooraf geïnventariseerd te worden en er dienen voorzorgsmaatregelen genomen te worden of risico's af te dekken. Op juridisch vlak vraag ik mij af hoe dat zit, is het zich bevinden op een evenementen terrein op eigen risico? Als er vuurwerk afgestoken wordt, "had je daar maar niet moeten staan, nu krijg je een mortier op je hoofd?" Of moet de organisatie het terrein zodanig afzetten dat risico's geminimaliseerd worden?
In mijn ogen hadden of de schepen weggestuurd moeten worden of de golven hadden niet gemaakt moeten worden.

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #71 Gepost op: 3 september 2010, 14:00:42
Voorzover ik het begrepen heb waren de meesten van deze schepen van Scouting en lagen zij daar vanwege het "Jeugdeiland" waar zij op de kant bij actief waren. Uit de reacties hieronder krijg ik het idee dat de werelden van de snelle reddingsboten en de stalen klassiekers toch erg ver uiteen liggen. Zo is het gebruik van een fender echt onmogelijk met zo'n stalen schuit, ooit al eens een vrachtschip met een fender gezien? Om te beginnen is het zoveel massa dat de meeste fenders het nog geen dag uithouden (BANG!!), plus dat de rompvorm (vlakke, recht opstaande zijkant) van deze schepen vraagt om een rechthoekig stootblok: een ronde fender rolt zichzelf omhoog tussen de 2 vlakken en schiet er dan tussenuit... In de binnenvaart gebruikt men al jaren wrijfhoutblokken, die trouwens tegenwoordig vaak niet meer van hout zijn maar van gerecycled plastic.

Als ik de bewegingen van de schepen zie, met mijn jarenlange ervaring op zo'n type schip, moeten het echt golven zijn geweest die je normaal NOOIT bij een kade tegenkomt. Heb zelf wel eens in Nijmegen aan de Waalkade gelegen (buitenbocht, hoge stalen kade en heel veel zware scheepvaart) en daar ging het minder tekeer dan hier op de film te zien is.

Zoals ik al zei: heb geen zin om KNRM af te kraken, en er zullen best allerlei redenen zijn waarom dit kan en afspraken met de organisatie etc. Maar ik vraag me toch af als je op zo'n drukbevaren evenement bent met overal afgemeerde schepen, wat je dan bezielt om zulke golven te gaan maken. Op de Maas hier tussen Brabant en Gelderland gebeurt het soms ook, maar dan zijn het van die mannen met een matje en een gouden ketting in een grote witte speedboot....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #72 Gepost op: 3 september 2010, 16:09:37
Moeten ze bij de volgende sail toch maar een gebied helemaal vrij houden van schepen anders kun je dus niet vrij demonstratievaren. Je mag er toch vanuit gaan dat de organisatie hier ook vanaf weet. En wat de fenders betreft je kan ook een autoband ophangen die is in ieder geval iets dikker en beter geschikt om dit soort klappen op te vangen. En die wrijfhouten zijn ervoor omdat ze blijven drijven net zoals de plastic uitvoering ik denk dat menig binnenvaarder liever een autoband zou ophangen voor bescheming,maar helaas die mag je in de sluizen niet meer gebruiken.En wanneer je zegt dat je de schepen nog nooit zo hebt zien bewegen ben je niet vaak op de grotere binnenwateren of de westerschelde geweest met slecht weer.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #73 Gepost op: 3 september 2010, 17:00:22
Maar daar kun je golven van dit kaliber verwachten, en kun je maatregelen nemen als je daar moet gaan liggen met je kinderspelletjes en goed gevulde koelkast. Hier heb ik ze nog nooit gezien. Hoe goed een autoband ook zijn werk had gedaan, de zooi binnen was hetzelfde geweest. Als een nest vrijwilligers een middag bezig moet zijn met uitzoeken wat nog bruikbaar is en wat weggeooid moet is dat ook schade. Zij hoopten daar ook een leuke dag te hebben in het kader van Sail.

Je moet wel verrekte handig met woorden zijn om dit helemaal OK te maken.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #74 Gepost op: 3 september 2010, 18:40:20
handig is het ook niet ga dit ook niet goed praten maar het blijven slingerbakken dat valt ook niet te ontkennen. ben wel eens met een soort gelijk schip over het ijsselmeer geweest maar dan blijft er ook niets op zijn plekkie staan als je het niet zeevast zet.


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #75 Gepost op: 3 september 2010, 22:56:11
Gelukkig heeft DE technische man van de KNRM de boel weer netjes alles aan elkaar gelast en de boot gerepareerd.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #76 Gepost op: 4 september 2010, 01:29:26
Volgens mij heeft alleen in den helder een kleinere boot gelegen de Dorus Rijkers verder niet

De Joke Dijkstra uit Den Helder, de Paul Johannes uit Noordwijk  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #77 Gepost op: 4 september 2010, 08:48:30
Gelukkig heeft DE technische man van de KNRM de boel weer netjes alles aan elkaar gelast en de boot gerepareerd.

Ik heb zelfs gehoord dat ze ook binnen alles weer opgeruimd hebben, aangedweild en de heater uitgedeukt. En alle dames mochten mee op de Joke Dijkstra, lekker even knallen over het IJ, Joepie!... O0  0098

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #78 Gepost op: 4 september 2010, 09:06:41
Dat is pas echte service, de KNRM gaat dus verder dan alleen mensen redden dat blijkt hier maar weer uit
Ik heb zelfs gehoord dat ze ook binnen alles weer opgeruimd hebben, aangedweild en de heater uitgedeukt. En alle dames mochten mee op de Joke Dijkstra, lekker even knallen over het IJ, Joepie!... O0  0098

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #79 Gepost op: 4 september 2010, 11:59:40
Service??? Iemand die schade veroorzaakt, is aansprakelijk voor het herstellen van de schade. Heeft niets met service te maken.  ;)