Oma niet iedereen heeft zoveel verstand van het hart en dat hoeft ook niet. Geen ademhaling is reanimeren wordt ons geleerd. Denk bij de brandweer niets anders. Je hebt wel een goed punt want waarom de brandweer sturen als je voor hetzelfde geld veel meer vrijwillige hulpverleners kan opleiden. Snap niet waarom dit een brandweertaak zou moeten zijn.
Deze brandweerlieden zouden zichzelf ook aan kunnen melden bij hartslagnu als ze het heel erg belangrijk vinden. Maar goed als ik zou kunnen kiezen kreeg ik ook liever een paar knaken dan het gratis te doen. Maar als ik daardoor langzamer was omdat ik eerst naar de kazerne moest mochten ze die paar knaken houden.
Dus denk als de brandweer rechtstreeks gaat als burgerhulpverlener de patiënt daar meer baat bij heeft.
Ik heb nog nooit gezegd dat iedereen veel verstand van het hart moet hebben. Ik heb er moeite mee dat burgers denken dat de First Responders van de brandweer professionals zijn, omdat zij speciaal getraind worden door de ambulancedienst, ze speciale reanimatiejasjes aantrekken en als klap op de vuurpijl maken ze hun entree met zwaailicht en sirene.
Als een Firtst Responder van de brandweer Hollands Midden zich hier wenst voor te stellen en zijn expertise gaat demonsteren neemt hij zelf de gok dat hij hier een arts, verpleegkundige, een gevorderde EHBO-er of een hartchirurg treft. De onnozele burger trapt wel in het spektakel van de brandweer bij reanimaties waardoor ze veronderstellen dat het gaat om serieus getrainde professionals, ik trap er niet in.
Ik ben het helemaal met je eens; als de brandweermannen van vrijwillige brandweerkorpsen het reanimeren echt zo belangrijk vinden hadden ze zich wel laten registreren bij HartslagNU. Ik vind het zelfs verkeerd om een paar mensen die niets meer kunnen dan de burgerhulpverleners een urenvergoeding te geven omdat ze toevallig "vrijwillig" brandjes blussen. Alle andere lekenhulpverleners (brandweermensen en burgerhulpverleners zijn beide lekenhulpverleners bij hartstilstanden) die rechtstreeks naar de inzetlokatie gaan door weer en wind niets krijgen niets (behalve de mededeling van de RAV/HartslagNU dat alle schade of ellende die ze veroorzaken voor eigen rekening is).
Ik denk dat het er bij de brandweer niet om gaat waar de patient meer baat bij heeft maar vooral gaat om waar de brandweer meer baat heeft. Je ziet dit soort fenomen alleen als beide partijen die elkaar omarmen falende organisaties zijn; het 'lamme helpt de blinde' principe. Als de brandweer een sterke, solide overheidsdienst was geweest hadden ze de minister van VWS een brief geschreven om de RAV Hollands Midden aan te manen zich aan de eisen te houden en desnoods de vergunning voor het ambulancezorgmonopolie in deze regio in te trekken waardoor een andere partij die het wel kan de kans krijgt.
Op zich is er niet veel mis mee als je binnen de veiligheidsregio je ongelukkige zusje (de RAV) een beetje wilt helpen. Je maakt ze dan wel duidelijk dat uitrukken voor reanimaties helemaal je taak niet is en je daarom eist dat de ambulancedienst minimaal voldoet aan alle wettelijke normen aangaande de ambulancezorg.
De brandweer is namelijk een overheidsdiesnt, de RAV is een marktpartij. Een overheidsdienst is er niet om vriendjes te blijven met een marktpartij. Je mag verwachten dat een overheidsdienst er is voor de burger en zich wenst te houden aan de Nederlandse wet en verwachten een marktpartij (RAV Hollands Midden) zich ook aan de Nederlandse wet gaat houden voor er sprake kan zijn dat de brandweer geld/tijd gaat besteden aan uitrukken voor de ambulancedienst.
Vetgedrukt is overschrijding landelijke norm
RAV Hollands Midden :
Alphen aan den Rijn 6% te laat
Bodegraven-Reeuwijk 10% te laat
Gouda 3% te laat
Hillegom 15% te laat
Kaag en Braassem 16% te laat
Katwijk 3% te laat
Krimpenerwaard 20% te laat
Leiden 2% te laat
Leiderdorp 2% te laat
Lisse 7% te laat