AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223232 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #200 Gepost op: 5 oktober 2011, 21:19:49
Gisteren was ik aanwezig van het Burgetnet panel van de Provincie Groningen.  De project leider van het Burgernet voor de noordelijke 3P (Chava Cohen) melde dat Politie Nederland de opdracht heeft gekregen om één alertering  (hoop dat het de juiste woord is) voor geheel Nederland te maken.

Dit omdat er een wildgroei is aan 'diensten' maar ook de verschil daarin.
Je kan dit geheel onder de participatie tussen burgers en Politie noemen.

Zo zijn er plannen om AED Alert samen te laten gaan met Burgernet.

Groningen is als enige in Nederland met een Burgernet Panel. Hierin worden o.a. gesproken hoe meer mensen te intresseren maar ook uitbreiding van Burgernet.
Zo was er een burgernet alert uitgezonden over een zedenzaak, er was voorheen besproken dat er geen alert uit ging voor zedenzaken.
Er was een poging van aanrading van eenmeisje van 16. Een centralist heeft toen de 'stoute' schoenen aangetroken en toch een alert uitgezonden.
Gevolg was wel dat de volgende dag 50 nieuwe aanmeldingen waren, de andere kant was o.a. het OM die toch is had van 'dit hadden nog niet begesproken'
Maar de vraagstuk was, moeten we Burgernet inzetten voor zedenzaken. Daarin was toch wat verdeling al was de meerderheid wel van mening dat je dit er wel voor moet gebruiken maar dat je informatie die in een alert zet minimaal moet zijn. Bij zeden zaken kan mensen vaak emotioneel reageren. Aan te  raden was dan ook om te praten over een Ernstig Delict dan zeden zaak te noemen, zeker geen slachtoffer noemen.

Er was ook  een vraagstuk of burgernet ook voor preventie kan worden ingezet, iedereen was er over eens dat je sms of bellen hiervoor niet moet gebruiken maar dat de email daar een beter geschikte medium voor is. Als preventie kan je denken tijdens vakantie van bladjes in het slot, inbraakgolf, vernielingen  ect.

Over 5 weken opent de noordelijke meldkamer zijn deuren en vanaf dat moment worden de burgernet alerts ook via twitter verspreid.
Drenthe is als laatste provincie begonnen met Burgennet.

Het leuke was dat de project leider een totaal andere beeld kreeg, omdat ze eigenlijk vanuit haar eigen beeldvorming (die gevormd wordt door haar eigen werk) keek.

Ook werdt de financiele kant toegelicht, op dat vlak valt zeker nog wat winst te halen.
De telefoonkosten voor een alert zijn voor kosten van de politie, kosten voor een alert is zo 7 cent per ontvangende persoon. Wat ik toch erg duur vindt, gezien de hoeveelheid verzonden berichten.
Een alert aan 10.000 personen (b.v. alle deelnemers van Stad Groningen) kost een kleine 1200 Euro.
Kosten voor de gemeente is voor het eerste jaar 40 cent per inwoner en het volgende jaar 20 cent per inwoner.

Intressante ontwikkelingen.

Ik geloof in de kracht van burgernet en het is ook al bewezen dat het werkt.
Vooral kinderen die vermist zijn worden vaak door een tip van een BN'er weergevonden, zelfs een overvaller is door een tip van een BN'er gepakt.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #201 Gepost op: 5 oktober 2011, 22:32:59
Tsja, ik ga hier ook meedoen met Burgernet, maar moet er wel bij zeggen dat ik de 'nachttijd'  heb uitgeschakeld. Telefoon ligt wel naast bed voor AED-alert, maar ik wil toch niet overal voor gewekt worden.

Daarnaast kan iedereen zich opgeven voor Burgernet, maar voor AED-Alert zijn wel vaardigheden nodig. Als men dit zou willen laten samengaan, hou ik mijn hart vast hoe dat gaat.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #202 Gepost op: 6 oktober 2011, 16:01:01
In Drenthe zijn lang niet alle aed`s aangemeld jammer genoeg omdat veel mensen niet eens weten dat je dit kan doen.
Dus weet je wel een aed te hangen maak de mensen er dan attent op dat ze die aan kunnen melden bij hartveilig drenthe.
Ik zou hier in Emmen ook niet weten waar aed`s hangen hoor.

Bianca



Ik heb me net aangemeld voor AED Locater voor de plaats Roden (DR).
Wat mij opvalt, ik zie daar geen enkele AED, als ik 'onder in' Drenthe ga zoeken zie ik wel aangemelde AED's.

Heeft dit project niet in heel Drenthe aandacht gekregen?


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #203 Gepost op: 15 oktober 2011, 21:01:21
In Drenthe zijn lang niet alle aed`s aangemeld jammer genoeg omdat veel mensen niet eens weten dat je dit kan doen.
Dus weet je wel een aed te hangen maak de mensen er dan attent op dat ze die aan kunnen melden bij hartveilig drenthe.
Ik zou hier in Emmen ook niet weten waar aed`s hangen hoor.

Bianca
In Emmen zelf? Zou ik het ook niet weten. Ze zouden aangemeld moeten worden.
Ik weet dat er in Noordbarge ergens een hangt, en in de dierentuin hebben ze ook.

In Barger Compascuum hangen er ook 2 (ver buiten Emmen, maar wel gemeente Emmen) deze hangen bij de sportvelden, en bij de Collinck (buurtgebouw)


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #204 Gepost op: 26 oktober 2011, 20:28:16
Onze RAV gebruikt nog steeds actief de AED-Alert en vandaag weer een smsje gehad. Was een oudere man onwel geworden bij een bushalte. Ik was er als tweede omdat ik om de hoek een pizza aan het halen was.

De politie was in de buurt en met hun AED was VF snel geconstateerd en na de eerste schok merkte ik bij het reanimeren wat tegengas. Na nog twee minuten reanimeren waren de ambulances er ook en de verpleegkundige merkte dat het hart het weer had overgenomen.

Toch veel mensen op afgekomen, complete TS bemanning van de brandweer was aan het oefenen en die waren er ook heel snel. Uiteindelijk met 4 man de reanimatie gedaan en afgewisseld.

Leuke bijkomstigheid, de persoon die 112 had gebeld had de meldkamer op speaker staan en de centralist hoorde aan mijn opmerkingen dat er iemand ter plaatse was die ervaring had met reanimeren.

Mijn goede daad weer gedaan vandaag en die koude pizza neem ik graag op de koop toe ;)


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #205 Gepost op: 28 oktober 2011, 00:00:12
goed bezig geweest Arno!! O0


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #206 Gepost op: 30 oktober 2011, 14:20:06
Mijn goede daad weer gedaan vandaag en die koude pizza neem ik graag op de koop toe ;)

Als ik eigenaar was geweest van die pizza tent, had je wel een nieuwe gehad. Maar super gedaan :)
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #207 Gepost op: 31 oktober 2011, 14:07:27
Ja dat vond de politie ook, kreeg twee bossen bloemen van ze voor het reanimeren van de beste man O0


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #208 Gepost op: 9 december 2011, 08:20:18
Even wat informatie over Burgernet-AED uit Fryslân.

Er heeft een pilot van april t/m oktober gelopen en deze is geslaagd. Maar, omdat Burgernet-AED traag werkt is besloten om naar een andere oplossing te zoeken. De organisatie heeft besloten om met AED Alert verder te gaan, dit ook omdat Drenthe al gebruik maakte van dit systeem. Iedereen die eerst bij Burgernet-AED ingeschreven stond, is handmatig overgetypt naar AED Alert. Voordeel van laatst genoemde systeem is dat deze twee sms'jes kan versturen (start reanimatie, haal AED en ga dan ter plaatse) en dat was niet mogelijk bij Burgernet-AED.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #209 Gepost op: 16 december 2011, 11:11:20
Landelijk reanimatie oproepnetwerk zou in de toekomst AED-Alert, AED Locator, Hart VeiligWonen en Burger AED Burgernet-AED moeten gaan vervangen..

Een systeem die voor geheel nederland werkt..    Connexxion, Vivion, en andere partijen, doen nu alles aan om zoveel mogelijk regio's onder zich te krijgen..  Wie heeft hier het laatste nieuws van ? .

Per systeem en per gemeente moeten de overheden aardige bijdrages leveren, Het lijkt er op dat een aantal projecten gaan vertragen, in verband met dit landelijk initiatief.. Omdat gemeentes dan mogelijk geen bijdrage in de kosten van het systeem hoeven doen.