AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223293 keer)

0 gebruikers (en 36 gasten bekijken dit topic.

Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #310 Gepost op: 15 februari 2013, 17:39:35
Wat nu als deze meneer als eerste aankomt? Wat als er geen andere burgerhulpverleners snel ter plaatse zijn en de ambulance langer op zich laat wachten. Dan ben je als burger in nood gewoon uitgeleverd door de ambulancedienst aan de gratie van de dorpsdebiel. Hoezo kwaliteitsverbetering?

Is het invullen van je EHBO diplomanummer niet verplicht? Daarmee zou je de meeste "dorpsdebielen" wel mee moeten kunnen weren!
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #311 Gepost op: 15 februari 2013, 17:40:39
In stedelijke gebieden zijn ambulances vrij snel ter plaatsen en heeft het inderdaad weinig zin om verder dan een paar straten naar een reanimatie te gaan. Echter bij ons in het dorp kan het rustig 10 minuten voordat de eerste ambulance terplaatse is als de ambu op het dorp weg is. Dan heeft zo'n stysteem als hartslagnu volgens mij wel enige vorm van nut.
Zelfs in de stad kan het voorkomen dat je minuten eerder bent dan de ambulancedienst, politie of FR brandweer. Essentie is dat je als hulpverlener vertrekt als de hulpdiensten arriveren en aangeven dat er geen hulp meer nodig is en niet blijft rondhangen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #312 Gepost op: 15 februari 2013, 17:41:00
Is het invullen van je EHBO diplomanummer niet verplicht? Daarmee zou je de meeste "dorpsdebielen" wel mee moeten kunnen weren!
Heb je wel eens gekeken wie er allemaal een EHBO diploma heeft? Daar is nog heeeel wat in te filteren.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #313 Gepost op: 15 februari 2013, 17:43:08
Heb je wel eens gekeken wie er allemaal een EHBO diploma heeft? Daar is nog heeeel wat in te filteren.

Meen je dat? Ik vond mijn EHBO best pittig....
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #314 Gepost op: 15 februari 2013, 17:43:30
Deze meneer werkt bij de WNK groenvoorziening en hij gaf aan dat zijn werkgever het nodig vond dat hij een ehbo-diploma had. Dat hij die ooit gekregen heeft is een wonder.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #315 Gepost op: 15 februari 2013, 17:44:25
Meen je dat? Ik vond mijn EHBO best pittig....
Het hangt een beetje van de instructeur af en het examen. Maar EHBO is toch vooral een kunstje leren, dat de meeste mensen bij genoeg oefening wel kunnen leren.

Er zijn overigens best pittige cursussen bij hoor, maar ook daar is veel verschil in.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #316 Gepost op: 15 februari 2013, 17:46:11
Wat nu als deze meneer als eerste aankomt? Wat als er geen andere burgerhulpverleners snel ter plaatse zijn en de ambulance langer op zich laat wachten. Dan ben je als burger in nood gewoon uitgeleverd door de ambulancedienst aan de gratie van de dorpsdebiel. Hoezo kwaliteitsverbetering?

Ik denk dat je ook een klein beetje moet relativeren, het burger AED is natuurlijk een vrij nieuw fenomeen, en er zullen dus per defenitie haken en ogen aan het systeem hangen. Waarmee ik bedoel dat "elke gek" zich kan aanmelden en dat nu de enige schifting een reanimatiediploma is.

Het is natuurlijk niet de bedoeling van het systeem dat "elke gek"die kan aantonen dat hij kan reanimeren zoegelaten wordt en ik ben ook van mening dat er zeker enige schifting mag plaats vinden.
Zoals het nu is kan bijvoorbeeld ook "gekke henkie die handig is met de koevoet" ingezet worden en hoewel misschien met de beste bedoelingen denk ik niet dat je een persoon die vooral in de nachtwinkel de kost verdiend bij mensen naar binnen wilt sturen.

In dat opzicht zij er legio verbeter punten denk ik in het burger AED project. En als we daar met ons allen van (willen) leren dan zal er vanzelf een prima eerste hulp organisatie ontstaan waar goede vrijwillige hobbisten een prima dienst kunnen bewijzen.
Dat betekent helaas wel dat we nu ook moeten accepteren dat er zaken niet goed gaan of niet gaan zoals we dat graag zouden willen zowel in personen die nu op komen draven als in situaties dat er naast het SO ook nog naasten aanwezig zijn waar in eerste instantie de aandacht niet terecht komt.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #317 Gepost op: 15 februari 2013, 17:47:15
Waar is de ambulance op moment van alarmering? Waar is de brandweer? Hebben ze een oefening of zijn ze allemaal thuis? Is er veel verkeer? Krijgt de ambulance onderweg een aanrijding? Zoveel variabelen dat ze alles tegelijkertijd aansturen aangezien: "elke seconde telt!"

Als je binnen 5 minuten na de melding TP kan zijn is de kans aanwezig dat je als eerste bent! 5 minuten is echt lang hoor! Zijn op looppas een paar beste straten!

Bengi,

Er van uit gaan (aangezien ik GLM zie staan) dat je in Regio 7 bevind.
Wanneer ik kijk hier in de omgeving is er bij de BRW een beroepsgroep en rijdt de politie amper op reanimatie (hierover zijn al meerdere discussies geweest)

Wanneer ik het sms ontvang dan vertrekt de beroepsgroep van uit hier ook met 4 man op de wagen. Dan zeg ik op mijn beurt (wonend op nog geen 500 meter van de BRW kazerne) dat het voor mij hier geen zin heeft om te vertrekken als de BRW met veel geloei voorbij komt.

Ook heb ik al eens van een BRW-man gehoord dat het nogal eens gebeurd dat bij de Meldkamer de BRW niet eens meegepiept word voor een reanimatie. .
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #318 Gepost op: 15 februari 2013, 17:50:28
Dat betekent helaas wel dat we nu ook moeten accepteren dat er zaken niet goed gaan of niet gaan zoals we dat graag zouden willen zowel in personen die nu op komen draven als in situaties dat er naast het SO ook nog naasten aanwezig zijn waar in eerste instantie de aandacht niet terecht komt.
Accepteren? Liever niet!

Het gaat hier niet om het bakken broodjes (;)), het gaat hier om mensen en mensenlevens. In de diverse discussies rondom HartslagNU hebben we al gezien dat er heel wat zaken niet goed geregeld zijn. We hebben hier op het forum in no-time heel wat zaken weten te vinden die niet, of niet goed georganiseerd zijn. Half werk dus. Dat is geen kwaliteit.

'We zijn een ziekenhuis begonnen, het is allemaal nog niet zo goed geregeld, maar de deur staat voor u open.'
Laat jij je daar graag behandelen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #319 Gepost op: 15 februari 2013, 17:53:57
Is het invullen van je EHBO diplomanummer niet verplicht? Daarmee zou je de meeste "dorpsdebielen" wel mee moeten kunnen weren!

Een AED certificaat is al voldoende, men moet wel een nummer invoeren echter bestaat er helemaal geen registratie van geldige certificaten in Nederland. Als je toch niet kunt controleren of een diploma geldig is blijft het holle formaliteit om te vragen om een certificaat-/diplomanummer.