AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223452 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #490 Gepost op: 11 september 2013, 15:32:24
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200629 date=1378903600
Na dit hele verhaal gelezen te hebben zou ik je graag een vraag willen stellen...
Jij als Kritische burger walgt er dat AED alert op deze manier is opgezet.

Wanneer jij het SO bent, en er komt iemand net uit een TBS kliniek...
De persoon krijgt doordat hij een geldig reanimatiediploma beschikt een SMS van HartslagNU en hij start bij jouw de reanimatie...
De reanimatie lukt en jij komt dit later te weten...

Ben jij deze persoon dankbaar? of had je zoiets van had me maar laten liggen?

Het verleden van de hulpverlener in dat geval zegt niks over zijn/haar capaciteiten als hulpverlener. Beetje slecht voorbeeld dus. Overigens kan ik het antwoord van 024 wel gokken want dat staat al meerdere keren in dit topic genoemd.

Het is trouwens wel een vals dilemma wat je hier schetst want het is helemaal geen keuze die je hoeft te maken. Een burger hulpverlening systeem kan ook zodanig opgezet worden dat er wel hulp is waar nodig maar geen waar dat niet gewenst is en de nadelen zoals ze hier veelvuldig genoemd zijn kunnen ook opgelost worden.

Niet alle RAV's zijn trouwens even grote fans van hartslagNu. In mijn regio heb ik de afgelopen jaren slechts 2x een sms gehad. Vrienden in andere regio's krijgen ze bijna maandelijks.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #491 Gepost op: 11 september 2013, 15:39:44
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200629 date=1378903600
Na dit hele verhaal gelezen te hebben zou ik je graag een vraag willen stellen...
Jij als Kritische burger walgt er dat AED alert op deze manier is opgezet.

Wanneer jij het SO bent, en er komt iemand net uit een TBS kliniek...
De persoon krijgt doordat hij een geldig reanimatiediploma beschikt een SMS van HartslagNU en hij start bij jouw de reanimatie...
De reanimatie lukt en jij komt dit later te weten...

Ben jij deze persoon dankbaar? of had je zoiets van had me maar laten liggen?

Het gaat om een stichting opgericht door Regionale Ambulance Voorzieningen die geen enkele moeite nemen om randvoorwaarden te scheppen. Zij werven de vrijwilligers en sturen deze mensen ongevraagd bij burgers in nood over de vloer. Je behoort dan heel erg zorgvuldig te zijn. De genoemde TBS-er behoort inderdaad uitgesloten worden van deelname.

Jij hebt het over redden, terwijl al deze burgerhulpverleners niet zo heel veel mensenlevens redden, echter komen er op grote schaal volslagen onbekende figuren bij andere mensen in de woning.

Nederland is te klein als er een pedofiel voor de klas staat of begeleider is bij de padvinderij. Hier gaat het om Regionale Ambulance Voorzieningen die een publieke taak vervullen waarbij ze het geen enkel probleem vinden om mensen waar ze niets van weten bij burgers het huis in te sturen.

Je trekt mijn betoog ook uit de context door te refereren aan de TBS-er die mijn leven zou redden. In het betoog kan je ook lezen dat de brandweer gebruik maakt van vrijwilligers, de Nederlandse politie doet dat ook, echter kan je niet even via internet aanmelden. Deze overheidsdiensten doen aan zorgvuldige selectie, een inbreker of ex-TBS-er zal niet ingezet worden door deze diensten. Bij de geprivatiseerde ambulancediensten kan het gewoon en werken ze zij aan zij met de Hermandad, brandweer en ambulancedienst.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #492 Gepost op: 11 september 2013, 17:05:52
Citaat van: 024 link=msg=1200227 date=1378791626
Je mag het wel kritisch tegen het licht houden aangezien o.a. RAV's via de media de burgers doen voorkomen dat het gaat om goed getrainde vrijwilligers.

Die vlieger gaat alleen op als er maar één burgerhulpverlener komt opdagen met de AED onder de snelbinders. Samenwerken met een andere EHBO-er of AED-er maakt helemaal geen onderdeel uit van de "aantoonbare training". Ook bestaat er schijnbaar de kans dat de ambulancebroeder of de MMT-arts over straat moet rollebollen met burgerhulpverleners in een gevecht om de patient.
http://www.ravu.nl/nieuws-archief/194-start-burgerhulpverlening
 Er zijn 2 spelers in het AED veld, Hartveilig Wonen (Van Connexxion) en Hartslag voor Nederland.
Bij hen ligt de verantwoording om diplomas ed te checken, dat gebeurt niet bij iedere aanmelding maar wel steeksproefgewijs en als er aanleiding toe is. Verder is het opleiden en trainen van AED vrijwilligers in het samenwerken met elkaar en met andere disciplines uitermate belangrijk.

Mijns inziens zouden alleen die personen in een AED systeem opgenomen moeten worden die daadwerkelijk zulke training hebben gevolgd, die traceerbaar en corrigeerbaar zijn. En opzicht door de RAV over het AED systeem en de vrijwilligers/AED stichtingen  zou wat mij betreft een must zijn
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #493 Gepost op: 11 september 2013, 17:22:28
Het lijkt mij ook geen slecht plan dat er mensen van de RVA bij een examen voor een reanimatie diploma zijn. Zodat hun weten dat ze met mensen werken die er toe in staat zijn bij wildvreemde mensen over de vloer te komen als er nood is.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #494 Gepost op: 11 september 2013, 17:37:35
Hoe wil jij het dan anders organiseren?

Jij bekijkt het vanuit het slachtoffer, wat op zich natuurlijk goed is.
Maar als kritisch burger, kijk eens verder. Luttenberg is een klein dorp, je kent vast wel mensen die brandweer vrijwilliger zijn. Vraag ze eens naar wat er allemaal voor vrijwilligers is vastgelegd, qua opleiding en toetsing, verzekering, opvang, etc. Kort om: wat is hun status als vrijwilliger binnen de brandweer organisatie, wie is verantwoordelijk voor hun optreden?
Vergelijk dat dan eens met wat RAV IJsselland en Hartslag Nu doen voor hun vrijwilligers. Wat jouw status is als vrijwilliger binnen die organisaties, en wie zij verantwoordelijk stellen voor het optreden bij een reanimatie..

Zij maken eigenlijk misbruik van alle goedwillende vrijwilligers, incl het opslokken van wel goed georganiseerde burger initiatieven, om eigen verantwoordelijk af te schuiven..
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #495 Gepost op: 11 september 2013, 17:39:17
Citaat van: owning31 link=msg=1200692 date=1378912948
Het lijkt mij ook geen slecht plan dat er mensen van de RVA bij een examen voor een reanimatie diploma zijn. Zodat hun weten dat ze met mensen werken die er toe in staat zijn bij wildvreemde mensen over de vloer te komen als er nood is.


Dat lijkt me ook een goed plan, weet wie je ergens heen stuurt. Je kan tegenwoordig voor een paar tientjes ergens zo'n certificaat of EHBO diploma halen en van wat ik in de praktijk gezien heb wil dat dan ook zeker niet zeggen dat je bekwaam bent om te handelen in acute situaties.

Citaat van: thetwin84 link=msg=1200629 date=1378903600
Na dit hele verhaal gelezen te hebben zou ik je graag een vraag willen stellen...
Jij als Kritische burger walgt er dat AED alert op deze manier is opgezet.

Wanneer jij het SO bent, en er komt iemand net uit een TBS kliniek...
De persoon krijgt doordat hij een geldig reanimatiediploma beschikt een SMS van HartslagNU en hij start bij jouw de reanimatie...
De reanimatie lukt en jij komt dit later te weten...

Ben jij deze persoon dankbaar? of had je zoiets van had me maar laten liggen?

Als we dergelijke situaties op een microniveau bekijken is het natuurlijk altijd prachtig als de lokale AED held (met of zonder diploma) binnen komt stormen en zo bijdraagt aan de acute hulpverlening. Zo ook als uw huis in de brand staat en de buurman met de tuinslang probeert het e.e.a. te blussen.

We moeten echter een dergelijk project ook op een wat grotere schaal bekijken en evalueren. Om even door te gaan op mijn vergelijking: Het is vandaag de dag ook niet (meer) zo dat het hele dorp wordt opgepiept om met emmers en dergelijke uw binnenbrand te komen blussen. We hebben daarvoor de professionele brandweervrijwilligers die opgeleid zijn voor die taak en met geschikt materiaal ter plaatse komen op plekken waar de beroepsbrandweer niet binnen afzienbare tijd kan zijn...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #496 Gepost op: 11 september 2013, 17:48:20
De enige reden dat hier een aantal burgerhulpverleners fel op mij reageren is omdat ze zichzelf niet herkennen in het beeld dat ik schep. Ik ben er helemaal niet op uit om de goede hulpverleners onderuit te halen. Ik neem aan dat burgerhulpverleners die lid van dit forum zijn het geen enkel probleem vinden om eerst op gesprek te gaan bij een ambulancechef in de regio, waarbij diverse zaken aan de orde komen zoals het diploma, het verleden, uiteraard vast stellen van de juiste identiteit en adresgegevens en uiteraard mag men ook aandacht besteden aan het totale voorkomen van de "nieuwe vrijwillige medewerker".

De vaste ambulancemedewerkers gaan iedere dag onder de douche omdat persoonlijke hygiene iets is wat in de totale gezondheidszorg hoog in het vaandel staat.

Iedereen in de zorg heeft een beroepsgeheim of een afgeleid beroepsgeheim, iets waar in mijn ogen niet aan valt te tornen, ook niet door ambulancebaasjes die het even anders bepalen. We hebben in ons land gewoon wetten en ik durf vrijwel zeker te zeggen als iemand werkzaam in de gezondheidzorg weigert te tekenen voor het afgeleide beroepsgeheim hij of zij krijgt te horen dat hij niet in dienst mag treden. Zelfs de verwarmingmonteur in dienst van een ziekenhuis heeft een afgeleid beroepsgeheim ondanks dat deze man nooit patientencontact heeft.

Een hartstilstand is uiteraard ernstig echter niet zo ernstig dat ineens alles maar geoorloofd moet zijn. Het schept ook geen recht dat je als ambulancedienst een ranzige vetklep die beweert een reanimatiediploma te hebben (omdat hij geen onderdeel was van de steekproef), zonder een afgeleid beroepsgeheim en mogelijk met een strafrechtelijke verleden gewoon binnen mag laten treden in het privedomein van burgers.

Als ik hier op het forum lees dan merk ik ook dat de politie en brandweer veel problemen hebben. Het is ondenkbaar dat de politie in bepaalde regio's via een stichting een buurtbeveiligingsproject gaat oprichten waar iedereen zich via internet kan aanmelden en daarna een sms krijgt wanneer ze dienst hebben in hun woonwijk om surveillancerondjes te gaan lopen.

De brandweer heeft ook in sommige gebieden problemen om op tijd te komen. Tot op heden heeft geen commandant bedacht om een aantal burgers brandblussers te laten kopen/onderhouden en een andere groep burgers zich te laten aanmelden om gelijk met de brandweer uit te rukken, de brandblusser op te halen en naar de brand te gaan. Dat plan zou men af doen als bespottelijk.

Ik vind het daarom dus ook bespottelijk dat ambulancediensten via een stichting gewoon hun gang kunnen gaan. In Nederland zijn er wetten van toepassing als het gaat om onze hoogwaardige medische zorg. Daar gaan uiteindelijke gekozen volksvertegenwoordigers over. Over de AED projecten gaan een paar mensen die door niemand zijn gekozen maar toch bepalen dat zodra jij een hartstilstand in je eigen huis krijgt er wildvreemden over de vloer komen waarvan niemand weet wie ze zien of wat ze werkelijk kunnen. Ze zijn zelfs niet gebonden aan enige vorm van geheimhouding waardoor ze na een inzet meer kunnen en mogen zeggen dan iedere ambulancemedewerker of een aanwezige arts.

Zelfs als er iets uit de woning wordt gestolen door een burgerhulpverlener staat de politie met lege handen omdat de RAV niet eens weet wie er op geroepen zijn, van de burgerhulpverleners is de werkelijke identiteit nooit werkelijk geverifieerd. Dat kan je de politie niet kwalijk nemen, aangezien zij het achteraf moeten doen als er al iets fout is gegaan, de verantwoordelijkheid ligt bij de RAV die bij voorbaat al van alles had moeten verifieren.

Het is ook niet zo dat als een aantal mensen roepen dat het belangrijk is om snel ter plaatse te zijn met de AED de neveneffecten ondergeschikt moeten worden. Deze week bleek dat we in Nederland allemaal mee zijn gegaan in de waan dat stadbussen op aardgas goed zijn voor het milieu. Niemand betwist dat ook, echter moest het eerst mis gaan waarna de Onderzoeksraad een diepgaand onderzoek moest doen waarna men zich pas gaat realiseren dat er nooit nagedacht is over brandveiligheid en de gevaren van steekvlammen.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #497 Gepost op: 11 september 2013, 17:59:52
Citaat van: 024 link=msg=1200704 date=1378914500
Zelfs als er iets uit de woning wordt gestolen door een burgerhulpverlener staat de politie met lege handen omdat de RAV niet eens weet wie er op geroepen zijn, van de burgerhulpverleners is de werkelijke identiteit nooit werkelijk geverifieerd. Dat kan je de politie niet kwalijk nemen, aangezien zij het achteraf moeten doen als er al iets fout is gegaan, de verantwoordelijkheid ligt bij de RAV die bij voorbaat al van alles had moeten verifieren.
Het is bij HartslagNu wel bekend welke hulpverleners een sms-bericht hebben gehad. Of de identiteit die is opgegeven ook echt zo is dat is een tweede.

Als ik uw reactie zo lees in dit topic en ook in andere topics over HartslagNu lijkt het mij wel een goed idee om een bericht te sturen naar HartslagNu. Ik zal na mijn eerste schoolexamenperiode is een bericht naar ze sturen met de ideeën die hier op het forum staan. En ze een verzoek doen hier ook lid te worden zodat ze mee kunnen lezen wat er gezegd wordt en wellicht dat ze er iets mee doen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #498 Gepost op: 11 september 2013, 18:02:18
Citaat van: owning31 link=msg=1200706 date=1378915192
Het is bij HartslagNu wel bekend welke hulpverleners een sms-bericht hebben gehad. Of de identiteit die is opgegeven ook echt zo is dat is een tweede.

Een op dit forum aanwezige politieman kan die vraag beter beantwoorden. Zij zullen wel weten of ze via HartslagNU simpel kunnen achterhalen welke hulpverleners er zijn opgeroepen, welke hulpverleners werkelijk ter plaatse zijn geweest en of je inderdaad met het huidige systeem met zekerheid kan stellen of de identiteit ook de juiste is. Iemand die doelbewust op deze manier in woningen wil komen om misbruik te maken van de chaos en paniek om goederen te ontvreemden wil alleen maar de melding ontvangen en zal niet zijn eigen identiteit bekend willen maken lijkt mij.

Ik ben vorig jaar bij een reanimatie in een woning geweest, voor ik vertrok vroeg een agent om mijn naam en legitimatie. Het kwam er op neer dat een arts dat wel moet die toevallig aanwezig is terwijl de opgeroepen burgerhulpverleners niets gevraagd is door de politie.

Citaat van: owning31 link=msg=1200706 date=1378915192
Als ik uw reactie zo lees in dit topic en ook in andere topics over HartslagNu lijkt het mij wel een goed idee om een bericht te sturen naar HartslagNu. Ik zal na mijn eerste schoolexamenperiode is een bericht naar ze sturen met de ideeën die hier op het forum staan. En ze een verzoek doen hier ook lid te worden zodat ze mee kunnen lezen wat er gezegd wordt en wellicht dat ze er iets mee doen.

Dat hoeft niet, als de communicatiemedewerker mij een PM kan sturen op dit forum dan kunnen ze het ook lezen wat er staat toch?


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #499 Gepost op: 11 september 2013, 18:05:55
Citaat van: 024 link=msg=1200704 date=1378914500
Het gaat om een stichting opgericht door Regionale Ambulance Voorzieningen die geen enkele moeite nemen om randvoorwaarden te scheppen. Zij werven de vrijwilligers en sturen deze mensen ongevraagd bij burgers in nood over de vloer. Je behoort dan heel erg zorgvuldig te zijn. De genoemde TBS-er behoort inderdaad uitgesloten worden van deelname.

Jij hebt het over redden, terwijl al deze burgerhulpverleners niet zo heel veel mensenlevens redden, echter komen er op grote schaal volslagen onbekende figuren bij andere mensen in de woning.

Nederland is te klein als er een pedofiel voor de klas staat of begeleider is bij de padvinderij. Hier gaat het om Regionale Ambulance Voorzieningen die een publieke taak vervullen waarbij ze het geen enkel probleem vinden om mensen waar ze niets van weten bij burgers het huis in te sturen.

Je trekt mijn betoog ook uit de context door te refereren aan de TBS-er die mijn leven zou redden. In het betoog kan je ook lezen dat de brandweer gebruik maakt van vrijwilligers, de Nederlandse politie doet dat ook, echter kan je niet even via internet aanmelden. Deze overheidsdiensten doen aan zorgvuldige selectie, een inbreker of ex-TBS-er zal niet ingezet worden door deze diensten. Bij de geprivatiseerde ambulancediensten kan het gewoon en werken ze zij aan zij met de Hermandad, brandweer en ambulancedienst.

Het is niet echt een antwoord op mijn vraag  maar snap de intentie van je verhaal.

Ben het ook ergens er niet helemaal met je verhaal eens. Want als je bijvoorbeeld kijkt naar (ook al is het een soap) GTST. Iemand probeert terug te komen in de maatschappij echter lukt dit niet doordat de omgeving er een stempel op drukt. Eens een dief altijd een dief...   Wanneer ik jouw berichtgeving terug lees dan ben jij een van die Nederlanders die de mensen geen kans wil geven om terug te komen in de maatschappij.

Hoe groot is de kans dat de TBS'er terug valt in zijn oude gedrag tijdens een reanimatie?

Citaat van: -Joost- link=msg=1200700 date=1378913957

Als we dergelijke situaties op een microniveau bekijken is het natuurlijk altijd prachtig als de lokale AED held (met of zonder diploma) binnen komt stormen en zo bijdraagt aan de acute hulpverlening. Zo ook als uw huis in de brand staat en de buurman met de tuinslang probeert het e.e.a. te blussen.

We moeten echter een dergelijk project ook op een wat grotere schaal bekijken en evalueren. Om even door te gaan op mijn vergelijking: Het is vandaag de dag ook niet (meer) zo dat het hele dorp wordt opgepiept om met emmers en dergelijke uw binnenbrand te komen blussen. We hebben daarvoor de professionele brandweervrijwilligers die opgeleid zijn voor die taak en met geschikt materiaal ter plaatse komen op plekken waar de beroepsbrandweer niet binnen afzienbare tijd kan zijn...


Om even als voorbeeld te noemen zoals je beschrijft dat het hele dorp uitloopt met emmers om een brand te blussen.
Gelukkig hebben ze daar in dit geval wel een politieagent voor die wel oplettend is geweest en is begonnen met blussen met een tuinslang...

http://gelrenieuws.nl/2013/09/motoragent-voorkomt-grote-brand.html

Citaat van: 024 link=msg=1200704 date=1378914500
Een hartstilstand is uiteraard ernstig echter niet zo ernstig dat ineens alles maar geoorloofd moet zijn. Het schept ook geen recht dat je als ambulancedienst een ranzige vetklep die beweert een reanimatiediploma te hebben (omdat hij geen onderdeel was van de steekproef), zonder een afgeleid beroepsgeheim en mogelijk met een strafrechtelijke verleden gewoon binnen mag laten treden in het privedomein van burgers.

Als ik hier op het forum lees dan merk ik ook dat de politie en brandweer veel problemen hebben. Het is ondenkbaar dat de politie in bepaalde regio's via een stichting een buurtbeveiligingsproject gaat oprichten waar iedereen zich via internet kan aanmelden en daarna een sms krijgt wanneer ze dienst hebben in hun woonwijk om surveillancerondjes te gaan lopen.

De brandweer heeft ook in sommige gebieden problemen om op tijd te komen. Tot op heden heeft geen commandant bedacht om een aantal burgers brandblussers te laten kopen/onderhouden en een andere groep burgers zich te laten aanmelden om gelijk met de brandweer uit te rukken, de brandblusser op te halen en naar de brand te gaan. Dat plan zou men af doen als bespottelijk.

Ik vind het daarom dus ook bespottelijk dat ambulancediensten via een stichting gewoon hun gang kunnen gaan. In Nederland zijn er wetten van toepassing als het gaat om onze hoogwaardige medische zorg. Daar gaan uiteindelijke gekozen volksvertegenwoordigers over. Over de AED projecten gaan een paar mensen die door niemand zijn gekozen maar toch bepalen dat zodra jij een hartstilstand in je eigen huis krijgt er wildvreemden over de vloer komen waarvan niemand weet wie ze zien of wat ze werkelijk kunnen. Ze zijn zelfs niet gebonden aan enige vorm van geheimhouding waardoor ze na een inzet meer kunnen en mogen zeggen dan iedere ambulancemedewerker of een aanwezige arts.

Citaat van: 024 link=msg=1200704 date=1378914500
Zelfs als er iets uit de woning wordt gestolen door een burgerhulpverlener staat de politie met lege handen omdat de RAV niet eens weet wie er op geroepen zijn, van de burgerhulpverleners is de werkelijke identiteit nooit werkelijk geverifieerd. Dat kan je de politie niet kwalijk nemen, aangezien zij het achteraf moeten doen als er al iets fout is gegaan, de verantwoordelijkheid ligt bij de RAV die bij voorbaat al van alles had moeten verifieren.


Laatst was ik de Airborne Wandeltocht in Oosterbeek aan het lopen. Na de tocht keek ik op mijn mobiel en zag ik de P2000 meldingen in de omgeving van daar... Echter zag ik er ook een reanimatie tussen staan op een plek waar ik voorbij ben komen lopen. En dat dit net achter mij gebeurd moest zijn....  Toen dacht ik bij mijzelf van Als de Help APP nou eens wat actiever zou zijn naast het AED-alert daar ben ik ook bij aangesloten en dan had ik op dat moment de melding gehad en had ik terplaatsen kunnen gaan. In de Help App zit een onderdeel ingebouwd dat je moet aangeven of je TP gaat of dat je het weigert. Wanneer zo'n systeem door de meldkamer gebruikt zou worden kunnen ze ook zien welk toestel er tp is gegaan. Aan dit systeem kun je bouwen dat ook je nummer moet opgeven van je reanimatiediploma die dan weer aan je naam gekoppeld is.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=