De enige reden dat hier een aantal burgerhulpverleners fel op mij reageren is omdat ze zichzelf niet herkennen in het beeld dat ik schep. Ik ben er helemaal niet op uit om de goede hulpverleners onderuit te halen. Ik neem aan dat burgerhulpverleners die lid van dit forum zijn het geen enkel probleem vinden om eerst op gesprek te gaan bij een ambulancechef in de regio, waarbij diverse zaken aan de orde komen zoals het diploma, het verleden, uiteraard vast stellen van de juiste identiteit en adresgegevens en uiteraard mag men ook aandacht besteden aan het totale voorkomen van de "nieuwe vrijwillige medewerker".
De vaste ambulancemedewerkers gaan iedere dag onder de douche omdat persoonlijke hygiene iets is wat in de totale gezondheidszorg hoog in het vaandel staat.
Iedereen in de zorg heeft een beroepsgeheim of een afgeleid beroepsgeheim, iets waar in mijn ogen niet aan valt te tornen, ook niet door ambulancebaasjes die het even anders bepalen. We hebben in ons land gewoon wetten en ik durf vrijwel zeker te zeggen als iemand werkzaam in de gezondheidzorg weigert te tekenen voor het afgeleide beroepsgeheim hij of zij krijgt te horen dat hij niet in dienst mag treden. Zelfs de verwarmingmonteur in dienst van een ziekenhuis heeft een afgeleid beroepsgeheim ondanks dat deze man nooit patientencontact heeft.
Een hartstilstand is uiteraard ernstig echter niet zo ernstig dat ineens alles maar geoorloofd moet zijn. Het schept ook geen recht dat je als ambulancedienst een ranzige vetklep die beweert een reanimatiediploma te hebben (omdat hij geen onderdeel was van de steekproef), zonder een afgeleid beroepsgeheim en mogelijk met een strafrechtelijke verleden gewoon binnen mag laten treden in het privedomein van burgers.
Als ik hier op het forum lees dan merk ik ook dat de politie en brandweer veel problemen hebben. Het is ondenkbaar dat de politie in bepaalde regio's via een stichting een buurtbeveiligingsproject gaat oprichten waar iedereen zich via internet kan aanmelden en daarna een sms krijgt wanneer ze dienst hebben in hun woonwijk om surveillancerondjes te gaan lopen.
De brandweer heeft ook in sommige gebieden problemen om op tijd te komen. Tot op heden heeft geen commandant bedacht om een aantal burgers brandblussers te laten kopen/onderhouden en een andere groep burgers zich te laten aanmelden om gelijk met de brandweer uit te rukken, de brandblusser op te halen en naar de brand te gaan. Dat plan zou men af doen als bespottelijk.
Ik vind het daarom dus ook bespottelijk dat ambulancediensten via een stichting gewoon hun gang kunnen gaan. In Nederland zijn er wetten van toepassing als het gaat om onze hoogwaardige medische zorg. Daar gaan uiteindelijke gekozen volksvertegenwoordigers over. Over de AED projecten gaan een paar mensen die door niemand zijn gekozen maar toch bepalen dat zodra jij een hartstilstand in je eigen huis krijgt er wildvreemden over de vloer komen waarvan niemand weet wie ze zien of wat ze werkelijk kunnen. Ze zijn zelfs niet gebonden aan enige vorm van geheimhouding waardoor ze na een inzet meer kunnen en mogen zeggen dan iedere ambulancemedewerker of een aanwezige arts.
Zelfs als er iets uit de woning wordt gestolen door een burgerhulpverlener staat de politie met lege handen omdat de RAV niet eens weet wie er op geroepen zijn, van de burgerhulpverleners is de werkelijke identiteit nooit werkelijk geverifieerd. Dat kan je de politie niet kwalijk nemen, aangezien zij het achteraf moeten doen als er al iets fout is gegaan, de verantwoordelijkheid ligt bij de RAV die bij voorbaat al van alles had moeten verifieren.
Het is ook niet zo dat als een aantal mensen roepen dat het belangrijk is om snel ter plaatse te zijn met de AED de neveneffecten ondergeschikt moeten worden. Deze week bleek dat we in Nederland allemaal mee zijn gegaan in de waan dat stadbussen op aardgas goed zijn voor het milieu. Niemand betwist dat ook, echter moest het eerst mis gaan waarna de Onderzoeksraad een diepgaand onderzoek moest doen waarna men zich pas gaat realiseren dat er nooit nagedacht is over brandveiligheid en de gevaren van steekvlammen.