Dat zijn holle kreten aangezien het nooit aan de politiek, bestuur of medici is gevraagd hierover na te denken. Men laat het aan de zogenaamde "markt" over. Jij noemt jezelf die kritische burger maar dat stopt bij de grens van je eigen dorp. Omdat het bij jullie redelijk goed georganiseerd lijkt dan doet het er schijnbaar niet toe waar andere burgers in Nederland ongevraagd mee worden geconfronteerd.
Het is net zo goed een holle kreet om te roepen dat het veroorzaakt wordt door de marktwerking, ambulancezorg is in bepaalde regio's zelfs ontstaan uit de markt. En politici mogen ook eigen initiatief tonen, zij zijn er verantwoordelijk voor. Het staat je vrij om de politiek te informeren en aan te schrijven. Doe ik ook regelmatig. Soms zie je dan je punten terugkomen in Kamervragen. En ik ben begonnen met reageren op dit onderwerp omdat er heel algemeen geroepen wordt dat mensen die vrijwillig helpen niet functioneren.
Uiteraard kan je wel de nadruk leggen op het levens redden, echter hebben de medici afgelopen week in Amsterdam op een congres gezeten, volgens de cardiologen verlaat ongeveer 7% van alle mensen het ziekenhuis na een hartstilstand. Als je de bezwaren gaat afwegen van de inzet van burgerhulpverleners op de huidige wijze in Nederland ten opzichte van de te behalen voordelen moet je van hele goede huize komen.
Ik ga er vanuit dat de wilt zeggen dat 7% levend het ziekenhuis verlaat? Namelijk 100% zal het ziekenhuis verlaten levend of dood of het gaat ergens heel erg stinken. Zonder de lokale hulpverleners ben je dus zeker dood, kom je niet eens meer in het ziekenhuis en er ook niet meer levend uit. Aanrijtijd ziekenauto is toch te lang om nog wat te kunnen doen. Voor dit punt is met de huidige zorg voor ons dorp en vele buitenaf plaatsen namelijk helemaal niks geregeld.
De AED is levensreddend indien men ziet dat iemand in elkaar zakt, de AED aan de muur hangt en een hulpverlener weet hoe hij de AED moet gebruiken, mits het gaat om een schokbaar ritme. Deze vorm van AED gebruik heeft amper iets te maken met reanimatie, je kan het beschouwen als simpel ritmeherstel (zelfde effect als een ICD echter minder snel edoch indien de schok binnen twee minuten komt nog op tijd). Alle AED-opleidingen richten zich ook op deze vorm van hulpverlening, het is geen opleiding die als doel heeft de cursist klaar te stomen voor het uitrukken met de 112-hulpdiensten.
Ja met de AED's in ons dorp die op logische plaatsen hangen (midden in het dopr, sporthal, etc hebben zijn al twee dorpsgenoten geholpen.
De hartstichting voert een actieve lobby, tovert met cijfers en wekt de indruk bij burgers dat het allemaal heel erg belangrijk is en men veel levens zal redden. Het is de droom van deze lobbyclub, ik beschouw het niet als een droom maar een infantiele, natte droom. Er zal geen dag komen dat het burgerhulpverleners zal lukken om bij iemand met VF te arriveren en de AED in te zetten. Die tijd is men al kwijt met de 112 melding doen, de alarmering, uitrukken en aanrijtijd.
Dat punt is wel een aandachtspunt. Het lukt ons wel maar dat komt door een hoge dekking en een klein dorp. Ik moet ook toegeven dat 1 van de geholpenen direct door iemand die vanwege het initiatief opgeleid is geholpen is. De reactie is dus sneller dan via 112.
Je argument raakt kant nog wal als je roept dat zwaardere eisen en toetsing kan zorgen dat het animo daalt onder burgers om uit te rukken op 112-hulpverzoeken. 112 is namelijk niet het telefoonnummer dat je belt als je wilt dat de buurman je komt je helpen, je belt dat nummer als je een beroep wilt doen op de professionele hulpdiensten tijdens een noodsituatie.
Ik doe een oproep naar iemand die voldoende is opgeleid snel kan helpen in de noodsituatie. Ik wil niet wachten op professionele beroeps hulpdiensten die niet op tijd
kunnen komen (dat niet kunnen is
niet de schuld van de hulpverleners). Wel vind ik het vreemd hoe slecht in bepaalde regio's het opgezet wordt. Daarin geef ik je gelijk dat dat beter moet. Wel blijf ik voorstander van lokale vrijwilligers die hierbij helpen. Ook registreren van effect is nodig. Meten is weten. Ook moet het er niet naar toe gaan dat overige ambulance zorg opgevangen gaat worden door vrijwilligers. Maar dat zal niet snel gebeuren, dan verdienen ze er geen geld meer mee.
Ieder brandweerman, politieman of ambulancemedewerker die uitrukt moet voldoen aan professionele standaarden, moet voldoen aan zware eisen aangaande opleiding en training, etc. Het is een beetje sneu dat al die professionele hulpverleners van alles moeten of zelfs moeten stoppen zodra ze niet meer aan de eisen voldoen terwijl elke halve zool met een 'mickey mouse certificaatje' gewoon mag uitrukken met de ambulancedienst als het gaat om een hartstilstand.
Ja en de erg goed opgeleide ambu medewerker mag dan ook veel meer doen dan de vrijwilliger die zich voor ons wil inzetten. Ik denk dat de meeste vrijwilligers heel integer en heel bewust de keuze maken. En in de ideale situatie zou iedere dorpskern een ambulance post moeten hebben die 24 uur per dag bemand is met een geldboom ernaast om het salaris en kosten te betalen.
Via PM berichten van mensen die zich liever niet de toorn van burgerhulpverleners over zich afroepen op dit forum heb ik inmiddels al begrepen dat vrijwillige brandweerman een landelijke opleiding en examen moeten afleggen, de vrijwillige politieman moet dat ook. Het gaat bij beide diensten zelfs om dezelfde lesstof die de beroeps-collega's ook krijgen. Voorts zijn ze verplicht om regelmatig te komen oefenen, het ontrekken aan de verplichte oefeningen, trainingen en opleiding zorgt dat ze niet meer inzetbaar zijn. Het toezicht en handhaving van deze regels wordt door de beide diensten intern geregeld.
Ik als burgerhulpverlener voelde juist de toorn van de professionele hulpverleners over mij heenkomen. Volgens mij reageerde ik gewoon netjes en inhoudelijk. Zo niet dan mag ieder me een bericht sturen.
Het geprivatiseerde broertje, de ambulancedienst, doet niet aan opleiding van deze reanimatiehelden. Het zal ze totaal worst zijn of deze mensen wel of niet kunnen reanimeren, als er maar wat mensen komen opdagen en ze kunnen roepen dat de ambulance een beetje laat was maar er dankzij de snelle inzet van burgerhulpverleners al hulp aanwezig bij de patiënt.
Volgens mij zijn er zat regio's waar ambulance diensten altijd al privaat waren en nooit een overheidsdienst zijn geweest. Dat er landelijke (kwaliteits)eisen moeten komen voor de opleiding ben ik voor. De opleiding zou ik toch zo lokaal mogelijk willen houden. Deze eisen zouden ook voor BHV opleidingen moeten gelden vind ik.
Dus nogmaals leg me eens uit waarom je op dit forum "kritische burger" onder je forumnaam hebt gezet.
Dat ik reacties volg en op reageer zegt toch genoeg. Ik heb er ook iets meer staan dan alleen kritische burger. Ik moest een functie aangeven en had ook BHVér etc kunnen neerzetten.