AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223460 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #540 Gepost op: 12 september 2013, 16:43:18
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200970 date=1378996627
Maar ja in een winkel of buiten of in een woonhuis... het principe blijft het zelfde als ze er mee te maken krijgen weten ze te handelen...
En daarna kunnen ze zich gaan melden bij slachtofferhulp?
Dat weet ik niet. Er wordt op veel basisscholen al jaren jeugd-ehbo gegeven in groep 8. Daar wordt geleerd om te beademen. Dit is al een hele tijd zo. Of je nu een paar plakkers opplak of dat je beademt komt ongeveer op het zelfde neer, je bent bezig met een klinisch dood persoon.
Of kinderen die er aanwezig zijn geweest slachtofferhulp nodig hebben zal van het kind zelf afhangen. Maar aangezien er nog steeds jeugd-ehbo met de beademing en nu les in de AED gegeven wordt zal het meevallen met het aantal kinderen dat hierdoor slachtofferhulp nodig heeft. Anders waren ze er allang mee gestopt.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #541 Gepost op: 12 september 2013, 16:44:45
Citaat van: Expert link=msg=1200971 date=1378996845
Gewoon vroeg beginnen. Toen ik eens thuis kwam na mijn dienst, riep ik bij binnenkomst tegen mijn zoontje van drie jaar:

"VF….", waarop hij dan riep…, "bed los". "Heel goed jochie…, kom we gaan een AED bouwen van Lego".

Expert
Vroeg geleerd is oud gedaan toch? Nog even en hij kan mee op de heli als assistent   ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #542 Gepost op: 12 september 2013, 16:45:24
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200943 date=1378987527


Wanneer men gebruik zou maken van de HelpApp zoals ik eerder heb vermeld dan kan men opgeroepen worden voor verschillende onderwerpen

- brand

Ik hoop van niet! :-X :-X


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #543 Gepost op: 12 september 2013, 16:54:19
Citaat van: Expert link=msg=1200971 date=1378996845
Gewoon vroeg beginnen. Toen ik eens thuis kwam na mijn dienst, riep ik bij binnenkomst tegen mijn zoontje van drie jaar:

"VF….", waarop hij dan riep…, "bed los". "Heel goed jochie…, kom we gaan een AED bouwen van Lego".

Expert
;D ;D ;D
Arts  www.alphalog.nl


helm

  • Gast
Reactie #544 Gepost op: 12 september 2013, 16:56:47
Wie heeft er wel eens een oproep gehad van de HELPapp?
Volgens mij werkt die namelijk helemaal niet.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #545 Gepost op: 12 september 2013, 17:20:12
Citaat van: René van der Helm link=msg=1200979 date=1378997807
Wie heeft er wel eens een oproep gehad van de HELPapp?
Volgens mij werkt die namelijk helemaal niet.

1x heb ik een oproep gehad, nieuwjaars nacht 2012, ik werkte toen als nacht receptionist in een hotel, om 0:12 ging de help app: verdrinking in het cafe aan de overkant van de straat.
Heb de oproep gewoon genegeerd want ik kon immers niet weg van mijn eigen werkplek, had 300 hotelgasten onder mijn verantwoordelijkheid + het scenario verdrinken in een cafe leek me wat apart, waarschijnlijk bedoelde ze gewoon "meer drinken".

App inmiddels van mijn telefoon gehaald, niet nuttig omdat hij alleen werkt als iemand via de app hulp in roept, batterij gaat sneller leeg, mijn locatie is constant bekend bij een organisatie die ik niet ken en mijn intern geheugen zal vol.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #546 Gepost op: 12 september 2013, 17:32:59
Citaat van: René van der Helm link=msg=1200979 date=1378997807
Wie heeft er wel eens een oproep gehad van de HELPapp?
Volgens mij werkt die namelijk helemaal niet.

Hij zal vast wel werken maar er word te weinig aandacht besteed in de media.
Wanneer ze nu hier meer aandacht zouden gaan besteden dan zou deze app misschien vaker gedownload worden.
Laatst zag ik op Twitter weer een downloadvraag er voor staan.
Zelf heb ik "helaas" of "gelukkig" nog geen oproep via de HelpApp gehad.
Maar het systeem lijkt mij ideaal.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #547 Gepost op: 12 september 2013, 17:58:43
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200995 date=1378999979
Hij zal vast wel werken maar er word te weinig aandacht besteed in de media.
Wanneer ze nu hier meer aandacht zouden gaan besteden dan zou deze app misschien vaker gedownload worden.
Laatst zag ik op Twitter weer een downloadvraag er voor staan.
Zelf heb ik "helaas" of "gelukkig" nog geen oproep via de HelpApp gehad.
Maar het systeem lijkt mij ideaal.

De helpapp kan niet werken om een heel simpele reden. Het is 1 app waarmee zowel de hulp ingeroepen moet worden als de hulpverleners gealarmeerd worden.
 
Alleen mensen met iets van interesse of achtergrond in de hulpverlening zetten dat op hun telefoon. Als je zelf helemaal niets met de hulpverlening hebt dan wil je helemaal niet opgepiept worden als er 2 straten verder iets aan de hand is. (Behalve als je als je graag even zou willen kijken).
Als je zelf al iets met hulpverlening hebt, bijvoorbeeld je bent EHBO'er, brandweerman, politieagent, thoracale chirurg, en je komt in een situatie terecht waar iets aan de hand is, dan ben je zelf al in staat om eerste hulp op te starten in afwachting van ambulance, politie, brandweer wie dan ook en hoeven er ook niet zo nodig nog 10 extra mensen aan te komen rennen. (immers net hierboven hele betogen gelezen dat de meeste kennelijk het liefst niet samen met een onbekende reanimeren) dus bel je (of laat je dat doen) gewoon zelf direct 112.
Mensen die niet in staat zijn om zelf alvast eerste hulp op te starten, omdat ze daar niks mee hebben, zetten die app helemaal niet op hun telefoon, waarom zouden ze, zij worden dan immers ook gewaarschuwd voor zaken waar ze helemaal niks mee te maken willen hebben. Maar zonder die app kunnen ze ook geen hulp krijgen van mensen die toevallig in de buurt zijn en de app wel hebben.

Heel simpel: de mensen die hulp nodig hebben en dat zelf niet kunnen bieden downloaden zo een app niet op hun telefoon. De mensen die wel hulp kunnen bieden alarmeren niet via de telefoon omdat de extra hulp die ze daar mee kunnen krijgen toch niet nuttig is.

Als ik in een eerste hulp situatie kom op straat waar ik even wat extra handen nodig heb dan vraag ik daar een toevallige passant wel om. Als het echt nodig is denk ik dat je die zelfs wel hartmassage kunt laten uitvoeren ook al heeft die dat misschien nog nooit gedaan en een AED halen kan iedereen die zichzelf kan verplaatsen. Dan ga ik niet via een appje 112 bellen en dan tijd verspillen tijdens het wachten tot er iemand op het appje reageert als ik ook gewoon iedere voorbijganger kan aanspreken.

Heel nuttige EHBO oefening die wij trouwens regelmatig doen tijdens lessen. Een lotus heeft een willekeurig iets, 2 hulpverleners worden er heen gestuurd, maar persoon A mag niets doen en persoon B doet alsof hij niks weet. A moet dus stap voor stap B uitleggen wat en hoe hij moet doen. Erg leerzaam.




maar ik denk dat het veel nuttiger zou zijn als gewoon veel meer mensen wat basis EHBO kennis hadden en een reanimatie cursus volgen. Niet om als AED held bij hartslagnu te gaan of help apps te installeren, maar om gewoon zelf te kunnen reageren als voor je neus in de supermarkt iemand neer valt (of als iemand in zijn vingers snijdt bij het laten vallen van een potje appelmoes in die zelfde supermarkt.) Niks heldendaden of actief als EHBO'er. Gewoon weten wat je moet doen als je eens iets tegen komt. Zo iets kun je ook in een paar dagen leren.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #548 Gepost op: 12 september 2013, 18:01:06
Ik denk dat hard "Help" schreeuwen nuttiger is.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #549 Gepost op: 12 september 2013, 18:02:51
Ze zouden die app af moeten schaffen op het gebied van mensen oproepen. Je ziet al hoeveel commentaar er is op HartslagNu, een organisatie die onder hoeden van de RVA staat. Deze app staat dat niet en Jan en alleman kan hem downloaden. Zo krijg je bij elk ongeval een wirwar van hulpverleners, sensatiezoekers en mensen die denken hulp te kunnen verlenen. En het gaat over korte afstanden dus dan werkt het sneller als je zelf hulp haalt ipv mensen via een app op te roepen.