AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 226320 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #680 Gepost op: 20 mei 2014, 08:19:41
Groningen Hartveilig
overlevingskans bij reanimatie

Een acute circulatiestilstand leidt vaak tot paniek bij de omstanders. Om de overlevingskans van een slachtoffer zo groot mogelijk te maken, is directe actie noodzakelijk. Hoe is dat in de provincie Groningen georganiseerd?

De Meldkamer Noord Nederland stuurt de twee dichtstbijzijnde ambulances op weg, direct na een melding van een circulatiestilstand. Vervolgens ontvangen burgerhulpverleners in de directe omgeving van het slachtoffer een SMS. Zij starten de reanimatie tot de ambulances arriveren. In zo'n situatie telt elke minuut.

Ambulancezorg Groningen werkt samen met Stichting Groningen HartVeilig (GHV). GHV is in 2013 genomineerd voor de landelijke vrijwilligersprijs ‘Meer dan Handen’. De stichting traint vrijwilligers snel en deskundig te handelen bij een circulatiestilstand. Hulp binnen 6 minuten verhoogt de kans op overleven naar 50-70%.

Reanimatie vormt een actuele, medische en ethische discussie. Ambulancezorg Groningen werkt met input van gegevens uit de dagelijks praktijk aan een onderzoek om meer zicht te krijgen op de resultaten van reanimaties in de provincie. Meer over dit onderzoek.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #681 Gepost op: 5 juni 2014, 17:17:07
Citaat
Het CDA in de Tweede Kamer heeft vragen gesteld aan het kabinet over het functioneren van het mobiele netwerk in de grensstreek. Aanleiding is de dood van een campinggast in Lattrop. Dat ligt pal aan de grens bij Almelo.

Op een camping daar overleed rond 08.00 uur een 65-jarige man uit Drenthe aan een hartstilstand. Er was per sms een NL-Alert-bericht uitgezonden aan mensen in de buurt die een AED, waarmee kan worden gereanimeerd, kunnen bedienen. Door de slechte ontvangst heeft een plaatselijke caféhouder, die ook was opgeleid, geen sms gekregen.

Elke seconde telt
De Drent werd gereanimeerd door een andere dorpsbewoner, maar als de caféhouder wel een sms had gekregen had de reanimatie waarschijnlijk eerder kunnen beginnen. Wijkagent Theo Reinerink kan niet zeggen of de reanimatie dan was gelukt. "Je kan wel zeggen dat bij een reanimatie elke seconde belangrijk is", zei hij tegen RTV Oost.

Reinerink zei verder dat de bereikbaarheid in een dorp als Lattrop gewaarborgd moet zijn. Het CDA in de Tweede Kamer denkt er ook zo over en heeft vragen over de kwestie gesteld aan de minister Opstelten van Veiligheid en Justitie en minister Kamp van Economische Zaken.

Gaten in dekking
Vorige maand zei Opstelten in antwoord op Kamervragen over de bereikbaarheid van het alarmnummer 112 dat 100 procent dekking niet haalbaar is.
Bron: http://nos.nl/artikel/657237-kamervragen-na-dood-campinggast.html

Ze bedoelen natuurlijk AED alert in plaats van NL alert, maar kamervragen omdat iemand geen AED alert ontvangen heeft... Iemand heeft het daar volgens mij niet goed begrepen. Straks wordt het opvolgen van het alert ook nog ineens een verplichting of worden centralisten verplicht het alert uit te sturen... :-\

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #682 Gepost op: 24 juni 2014, 12:03:44
Weet iemand of hulpdiensten (politie/ambu) weten dat er burger hulpverleners zijn? Want kreeg vanmorgen een reanimatie oproep en betreffende agenten die ook aanwezig waren wisten niet dat het systeem bestond dat burgers een smsje kregen met een reanimatie oproep. Worden agenten en mogelijk ook ambu personeel hierover geïnformeerd?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #683 Gepost op: 24 juni 2014, 12:06:49
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1279491 date=1403604224
Weet iemand of hulpdiensten (politie/ambu) weten dat er burger hulpverleners zijn? Want kreeg vanmorgen een reanimatie oproep en betreffende agenten die ook aanwezig waren wisten niet dat het systeem bestond dat burgers een smsje kregen met een reanimatie oproep. Worden agenten en mogelijk ook ambu personeel hierover geïnformeerd?

Blijkbaar niet he :-) maar ik neem aan dat jij het hem wel gewoon hebt kunnen uitleggen. Zo een lastig verhaal is het niet dat de meldkamer een SMS alert uitstuurt naar geregistreerde vrijwilligers zodra er een reanimatiemelding is, dat het systeem hartslag.nu heet en de agent maar eens op de website moet kijken  ;) Agenten kunnen ook niet alles weten, al vind ik het een beetje bijzonder aangezien het al wel een tijdje bestaat.

Toevoeging: maar gaf het feit dat de agent het niet kende problemen dan?

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #684 Gepost op: 24 juni 2014, 12:13:12
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1279492 date=1403604409
Blijkbaar niet he :-) maar ik neem aan dat jij het hem wel gewoon hebt kunnen uitleggen. Zo een lastig verhaal is het niet dat de meldkamer een SMS alert uitstuurt naar geregistreerde vrijwilligers zodra er een reanimatiemelding is, dat het systeem hartslag.nu heet en de agent maar eens op de website moet kijken  ;) Agenten kunnen ook niet alles weten, al vind ik het een beetje bijzonder aangezien het al wel een tijdje bestaat.

Toevoeging: maar gaf het feit dat de agent het niet kende problemen dan?

Precies, heb even in paar zinnen het inderdaad uitgelegd hoe het in elkaar zat en toen was het prima. Het leverde gelukkig geen problemen op: Alle hulpdiensten waren al ter plaatste toen ik aan kwam fietsen met een rotgang. Heb wel nog moeten helpen hoe ze een Stryker uit de ambu krijgen 998765 Ik vroeg of ze hulp nodig hadden, was niet nodig en vervolgens krijgen ze de brancard er niet uit, dus f geholpen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #685 Gepost op: 24 juni 2014, 13:31:44
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1279496 date=1403604792
Precies, heb even in paar zinnen het inderdaad uitgelegd hoe het in elkaar zat en toen was het prima. Het leverde gelukkig geen problemen op: Alle hulpdiensten waren al ter plaatste toen ik aan kwam fietsen met een rotgang. Heb wel nog moeten helpen hoe ze een Stryker uit de ambu krijgen 998765 Ik vroeg of ze hulp nodig hadden, was niet nodig en vervolgens krijgen ze de brancard er niet uit, dus f geholpen.

prima toch dat het allemaal op rolletjes liep verder, behalve de brancard dan ;-)

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #686 Gepost op: 24 juni 2014, 13:34:06
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1279515 date=1403609504
prima toch dat het allemaal op rolletjes liep verder, behalve de brancard dan ;-)

Haha, gelukkig wel! Maar stond er wel verbaasd van dat die agenten het niet kende.

thetwin84

• EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #687 Gepost op: 24 juni 2014, 17:24:03
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1279517 date=1403609646
Haha, gelukkig wel! Maar stond er wel verbaasd van dat die agenten het niet kende.

Ik lees het hier bovenstaande en zit verbaasd te lezen dat die agenten het niet kennen...
Waar is de interesse in de hulpverlening???
iedere agent zou nou toch onderhand wel moeten weten wat HartslagNU is... zucht...
Agenten worden toch ook bijgeschoold lijkt mij, dan behoort dat lijkt me toch wel gemeld te worden...
Of niet????
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #688 Gepost op: 24 juni 2014, 19:34:43
Zucht, dat er een agent is die HartslagNu niet kent wil niet zeggen dat alle agenten in Nederland geen interesse in hulpverlening hebben...

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #689 Gepost op: 24 juni 2014, 19:47:41
Enig idee hoeveel een gemiddeld hulpverlener of politieagent wordt bijgeschoold, kennisgevingsmailtjes ontvangt en andere vormen van informatie over zich heen krijgt?