AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 225637 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #770 Gepost op: 25 juni 2014, 18:57:12
Dat had je ook gelijk kunnen vermelden natuurlijk. Scheelt een boel onduidelijke reacties. Voor mij althans.  :)

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #771 Gepost op: 25 juni 2014, 18:58:44
Citaat van: NikonDirk link=msg=1279953 date=1403715432
Dat had je ook gelijk kunnen vermelden natuurlijk. Scheelt een boel onduidelijke reacties. Voor mij althans.  :)
Als je dat op mij richt, dat was het eerste wat ik aangaf.
Citaat van: Red link=msg=1279895 date=1403710185
In het gebied waar ik werk is de dekking van hulpdiensten over het algemeen voldoende om reanimatie door politie en brandweer zeer snel te starten. Ik durf wel te stellen dat een AED alert hier niet echt een aanvulling zou zijn. Allereerst omdat het al druk zat is met de standaard hulpverleners, en ten tweede omdat ze er vrijwel nooit eerder zullen zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #772 Gepost op: 25 juni 2014, 19:06:45
Ik lees het hele verhaal toch wat anders.  Maar on topic maar weer voor het geval dat..

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #773 Gepost op: 25 juni 2014, 23:10:08
Citaat van: zwelgje link=msg=1280029 date=1403730129
Niet persoonlijk bedoeld, maar lees dit topic eens door, dan zul je zien dat er veel discussie is over hoe hartslagnu dit organiseert.

Jij bent een voorbeeld van hoe burgerhulpverleners ideaal zich zouden moeten gedragen. Dat is echter in de praktijk niet altijd zo.

Ik begrijp die discussies goed genoeg, ik heb al enkele nadelen opgesomd paar posts eerder en begrijp ook wel dat dit niet overal even praktisch is.

Ik probeer inderdaad hulp te bieden, niet nodig dan ben ik weer weg. En het is inderdaad ideaal, want ik weet hoe hectisch het kan zijn voor de hulpverleners tijdens zo'n situatie, laat staan dat ik ze in de weg wil gaan lopen. Maar er zijn inderdaad ook mensen die niet zo ideaal zich opstellen als mij.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

oma

• Senior gebruiker
Reactie #774 Gepost op: 8 oktober 2015, 06:43:22
Citaat
Patient characteristics were similar for patients treated with a dispatched AED and those not receiving AED treatment

Neurologically intact survival was not statistically significantly improved among patients treated with a dispatched AED compared with those without AED treatment

Among patients with a shockable initial rhythm, neurologically intact survival of patients treated with a dispatched AED was similar to that of patients without AED treatment

Among patients with a nonshockable initial rhythm, those who had been treated with a dispatched AED had a similar rate of neurologically intact survival

We report a marginal survival benefit from the use of a dispatched AED. In a subgroup analysis, however, we found an indication that dispatched AEDs may be effective when the arrest occurs in a public location. In our study, dispatching an AED led to a shortening of the time from call to shock from 11 to 8.5 minutes. This limited reduction in time to shock, observed at the end of the survival window, explains the marginal benefit. Our findings, consistent with earlier observations in our EMS system, are supported by Myerburg et al,  who found a small increase in survival of 7.6% with dispatched AED use versus 6.0% without AED use, with an improvement in response time from 8.1 to 5.3 minutes.

Systems of dispatched AEDs serve OHCA patients in residential areas but should be critically evaluated with regard to the shortening in the time to first shock.

Impact of Onsite or Dispatched Automated External Defibrillator Use on Survival After Out-of-Hospital Cardiac Arrest
Jocelyn Berdowski, PhD; Marieke T. Blom, MA; Abdennasser Bardai, MD; Hanno L. Tan, MD, PhD; Jan G.P. Tijssen, PhD; Rudolph W. Koster, MD, PhD
Department of Cardiology, Academic Medical Center–University of Amsterdam, Amsterdam, Netherlands.

http://circ.ahajournals.org/content/124/20/2225.full

Citaat
Most patients (60.9%) were defibrillated in >10 min. A minority (8.0%) was defibrillated <5 min; most of these patients were defibrillated by first responders (51.8%) and bystanders (33.1%), independent of location of arrest (residential or public). Bystanders initiated cardiopulmonary resuscitation (CPR) in 49.0% of cases and defibrillated 13.4% of those. Survival decreased with increasing time to defibrillation (<2 min: 59.1%; 2 to <5 min: 38.5%; 5–10 min: 33.1%; >10 min: 13.2%). Odds of survival with favorable neurologic outcome adjusted for age, sex, and bystander CPR improved with faster defibrillation (<2 min: OR 7.73 [95% CI 3.19–18.73]; 2 to <5 min: 3.78 [2.45–5.84]; 5–10 min: 3.16 [2.42–4.12]; >10 min: reference).

The role of bystanders, first responders, and emergency medical service providers in timely defibrillation and related outcomes after out-of-hospital cardiac arrest: Results from a statewide registry
Carolina Malta Hansen, Kristian Kragholm, Christopher B. Granger, David A. Pearson, Clark Tyson, Lisa Monk, Claire Corbett, R. Darrell Nelson, Matthew E. Dupre, Emil L. Fosbøl, Benjamin Strauss, Christopher B. Fordyce, Bryan McNally, James G. Jollis
Resuscitation. 2015 Sep 16;96:303-309. doi: 10.1016/j.resuscitation.2015.09.002.

BdeJ112

• Forum gebruiker
  • Live life, now.
    • 112 Dokkum
Reactie #775 Gepost op: 23 november 2015, 18:28:13
Misschien is het hier al eens eerder genoemd, maar om 39 pagina's door te scrollen.. Ik heb een 3 jaar terug mijn EHBO & AED/Reanimatie-cursus gehaald, alleen heb ik nog geen tijd gehad om op herhalingscursussen te gaan. Nu moet ik het dus helemaal opnieuw halen (wat ook logisch is). Alleen, ik kan me nu niet meer aanmelden bij Hartslagnu, terwijl ik wel gewoon kan reanimeren.. Beetje scheef, of terecht? In mijn optiek is het namelijk zo, als er maar iemand in de buurt is, die weet hoe hij of zij moet reanimeren.. (Gecertificeerd(vroeger), of gewoon in het bezit van de nu benodigde papieren.)
Ben de Jager |Nieuwsfreak| Freelancer| Eigenaar www.112-dokkum.nl| Fotografie|Video|Conceptontwikkeling|Social media

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #776 Gepost op: 23 november 2015, 18:32:03
Ikzelf vind het wel terecht. Iemand die 2 jaar geen herhalingslessen meer heeft gehad is in principe niet bekwaam meer. Daar kan je athans niet van uit gaan zomaar. Misschien ben jij wel nog bekwaam en weet je nog alles na die 3 jaar omdat je het wekelijks doet ivm je werk (als voorbeeld). Maar een timmerman bijvoorbeeld weet het na die 3 jaar niet meer omdat hij het nooit heeft hoeven te doen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #777 Gepost op: 23 november 2015, 18:33:25
Citaat van: BdeJ112 link=msg=1387010 date=1448299693
Misschien is het hier al eens eerder genoemd, maar om 39 pagina's door te scrollen.. Ik heb een 3 jaar terug mijn EHBO & AED/Reanimatie-cursus gehaald, alleen heb ik nog geen tijd gehad om op herhalingscursussen te gaan. Nu moet ik het dus helemaal opnieuw halen (wat ook logisch is). Alleen, ik kan me nu niet meer aanmelden bij Hartslagnu, terwijl ik wel gewoon kan reanimeren.. Beetje scheef, of terecht? In mijn optiek is het namelijk zo, als er maar iemand in de buurt is, die weet hoe hij of zij moet reanimeren.. (Gecertificeerd(vroeger), of gewoon in het bezit van de nu benodigde papieren.)
Het is natuurlijk vrij eenvoudig om een andere datum te bedenken en in te vullen. Dit is natuurlijk niet echt de bedoeling, het certificaat verloopt niet voor niets na een bepaalde tijd, maar iets doen is beter dan niets doen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #778 Gepost op: 23 november 2015, 18:35:55
Citaat van: BdeJ112 link=msg=1387010 date=1448299693

Nee, daar is niet iedereen het helemaal mee eens. Er zijn voordelen, maar ook grote nadelen aan zomaar iedereen die zegt te kunnen reanimeren op te roepen (veel lees plezier in de 39 pagina's).

Gewoon even bij de hartstichting, NRR of rode kruis kijken waar je een reanimatiecursus kunt volgen. Kost je niet veel tijd en een paar tientjes, maar je bent weer up to date.

https://www.hartstichting.nl/doe-mee/leer-reanimeren
http://shop.rodekruis.nl/ehbo-cursussen/reanimatie-cursus

BdeJ112

• Forum gebruiker
  • Live life, now.
    • 112 Dokkum
Reactie #779 Gepost op: 23 november 2015, 18:45:02
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1387015 date=1448300155
Nee, daar is niet iedereen het helemaal mee eens. Er zijn voordelen, maar ook grote nadelen aan zomaar iedereen die zegt te kunnen reanimeren op te roepen (veel lees plezier in de 39 pagina's).

Gewoon even bij de hartstichting, NRR of rode kruis kijken waar je een reanimatiecursus kunt volgen. Kost je niet veel tijd en een paar tientjes, maar je bent weer up to date.

https://www.hartstichting.nl/doe-mee/leer-reanimeren
http://shop.rodekruis.nl/ehbo-cursussen/reanimatie-cursus

Tuurlijk snap ik dat standpunt ook wel hoor! Ik ben ook van plan het weer te behalen hoor. :)
Ben de Jager |Nieuwsfreak| Freelancer| Eigenaar www.112-dokkum.nl| Fotografie|Video|Conceptontwikkeling|Social media