Ik heb de apps (het zijn er 2) gedownload en ben er even mee aan de slag gegaan.
Ik vond het handig om op de laptop, via de site
https://www.goodsamapp.org/ aan te melden met mijn facebook account.
Aanmelden als hulpverlener gaat niet vanzelf, je moet wat gegevens invullen en je diploma/certificaat als jpg uploaden. Vervolgens checken ze of het klopt en dan pas word je geactiveerd. Dit kan een aantal dagen duren.
In Nederland zijn er nog geen certificerende instanties (CI) aangesloten dus doen zij de check zelf. Normaal is dat de check door de CI gedaan wordt. Aanmelden als arts/verpleegkundige/brandweermens (zonder EHBO diploma natuurlijk) kan ook eenvoudig. En dat is helemaal handig want in de huidige Nederlandse systemen is daar geen rekening mee gehouden.
Door deze werkwijze sluiten zij geen enkele CI uit en is er een goede controle op de kwaliteit van de hulpverleners.
Als je geaccepteerd bent moet je pas de apps downloaden op je telefoon en inloggen met je facebookaccount.
De ene app heet 'Alerter' en is voor het slachtoffer.
Die werkt sneller dan 1-1-2 bellen met je telefoon. Je klikt op de app en dan op Emergency, klaar! Dan gaat de app tegelijk 112 bellen en mensen in de buurt alarmeren. De oproep die je als vrijwilliger krijgt komt dus direct vanaf het slachtoffer, zonder tussenkomst van de 1-1-2 centrale. Hierdoor is de response vanuit de buurt veel sneller dan nu. Zelfs als 1-1-2 niet bereikbaar is, worden de buurthulpverleners opgeroepen. De app heeft ook een soort whatsapp functie, slachtoffer en hulpverlener kunnen met elkaar chatten. Het telefoonnummer is ook zichtbaar dus bellen met elkaar is waarschijnlijk ook mogelijk.
De andere app heet 'Responder' en is voor de hulpverlener.
Daarop krijg je direct de oproep om te gaan helpen, en een kaart waarop je ziet waar je naar toe moet. Ook Nederlandse AEDs zijn nu al te vinden in de app. Je kan met de app chatten met de hulpvrager, zo kan je bijvoorbeeld vragen op welke verdieping of welke kamer iemand is.
Je moet beide apps hebben want je bent niet enkel hulpverlener, je kan ook een keer slachtoffer zijn of voor iemand anders 1-1-2 nodig hebben.
Ik heb er een erg goede indruk van. Beter, sneller en directer dan wat er tot nu toe aan oproep-apps zijn.
De app is in het Engels.
Het werkt wereldwijd, kijk maar
https://www.goodsamapp.org/mapOfRespondersEr zijn dus met GoodSAM geen gebieden uitgesloten zoals dat wel het geval is met Hartslagnu en Burgerharthulp.