Er worden volgens mij altijd maar een x-aantal mensen gealarmeerd die in de buurt zijn meen ik, rekening houdend met een bepaald opkomst percentage, dat voorkomt dat er plotseling 100 man binnen staan bij een reanimatie.
Zo ver ik weet binnen de eerste cirkel van 500 meter de 30 dichtsbij zijnde hulpverleners.
Wordt dat aantal niet behaald dan gaat het systeem voor zover ik weet automatisch buiten de 500 meter.
Let wel die 30 personen zijn de geregistreerde personen en niet het aantal bereikte personen het zou in theorie zo maar kunnen dat er niemand bereikt wordt / inzetbaar is maar ook dat ze er alle 30 staan.....
Daarnaast wordt een deel van die 30 mensen eerst naar een AED gestuurd en een deel direct naar het SO.
Mijn ervaring is dat er gemiddeld toch wel 10 personen op komen draven waarbij aangetekend dat ik wel eens met drie man heb gestaan en ook wel eens met alle 30.
Is het treintje wat werkelijk reanimeert vol dan verzorgen de overige "aanwezigen" de hand en spandiensten en dat kan soms enorm uit een lopen.
Hier staan in geval van een inzet de burgers en politie (brandweer rijdt hier niet op een reanimatie) op gelijke voet en zijn bij aankomst van de ambu allen onder geschikt aan de gele tak. Bij voldoende aanwezige burgers neemt de blauwetak veelal de rol in opvang van de naasten en coördinatie op zich, deels in de rol van diender deels op basis van gelijkwaardigheid. En over het algemeen is dat een zeer prettige werkwijze !!