Ik vind de alarmeringsvolgorde die jij beschrijft onlogisch. Mij lijkt de volgende volgorde een stuk beter:
* ambulance
* burgerhulpverleners
* brandweer/politie
Per slot van rekening is brandweer of politie gemiddeld niet binnen 6 minuten ter plaatse volgens onderzoek. Dan maakt de halve minuut vertraging ook niet uit, terwijl de burgerhulpverleners wel iets sneller zijn.
Over de volgorde mag je bij de CPA zijn. Die heb ik niet besloten. Zo hebben ze het mij verteld.
Over dat gemiddeld binnen 6 minuten niet ter plaatse, zal dan ook wel voor de ambulance zijn. Ik kan zeggen, dat ik toch bij 85% van mijn
reanimaties binnen 5 minuten ter plaatse ben, ondanks dat ik in een "uitgestrekt" gebied werk.
De meldkamer ambulance verstuurt met een klik op de knop die SMS'jes. Meestal worden ze alleen verstuurd als er geen andere eenheden snel in de buurt zijn, dus niet bij elke reanimatie. Al is dat ook een beetje persoonlijk welke centralist er zit denk ik, de ene zal het vaker gebruiken dan de ander.
Er zijn verschillen gemaakt in de reanimaties.
- Reanimatie (<4 jaar), geen burgerhulp
- Reanimatie (4 -12 jr), geen burgerhulp
- Reanimatie (13-18 jr), wel of geen burgerhulp(ligt aan de centralist en melding)
- Reanimatie (>18 jaar), wel burgerhulp
Centralisten van de CPA mogen bijna niks meer zelf beslissen. Ze werken nu met een systeem dat bijna een diagnose geeft wat de patiënt heeft.