AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 225670 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #980 Gepost op: 12 oktober 2016, 12:50:04
Citaat van: tazbrw link=msg=1451872 date=1476201458
Ik durf het niet precies te zeggen waarom ze restricties er aan hebben gehangen. Misschien dat een ander forumlid dit wel weet. Ik weet wel dat in het Rotterdamse bij elke reanimatie(baby, kind, volwassene, traumatische, etc. etc.) altijd ambulance(2 stuks), brandweer(1 tot 2 stuks), politie(1 stuks) gaan rijden.

Het is niet eens uit te leggen waarom je geen burgerhulpverleners ter plaatse wilt hebben bij een reanimatie van babies/kinderen onder de 4 jaar maar wel de brandweer en politie ter plaatse wilt hebben met meerdere eenheden.

Brandweer en politie ter plaatse willen hebben om te assisteren bij een traumatisch arrest is uiteraard zinloos belastinggeld verknallen.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #981 Gepost op: 12 oktober 2016, 17:03:43
Citaat van: tazbrw link=msg=1451872 date=1476201458
Ik durf het niet precies te zeggen waarom ze restricties er aan hebben gehangen. Misschien dat een ander forumlid dit wel weet.
Ik weet het niet, ik heb het ook nooit  in de wandelgangen gehoord maar het is een beredeneerde gok.
Wellicht gaat men er niet van uit dat iedere  door een burgerhulpverlener gevolgde cursus ook voldoende aandacht besteed aan kinderreanimatie?

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #982 Gepost op: 12 oktober 2016, 17:17:54
In Groningen worden burgers hier ook gewoon voor gealarmeerd tegenwoordig. Dat las ik een tijdje terug tenminste in een nieuwsbrief van Hartslag.nu

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #983 Gepost op: 12 oktober 2016, 19:46:54
Aangenaam, ik ben First Responder bij Brandweer Hollands Midden. Ik vertel gewoon wat wij meegemaakt hebben en ons verteld is.

FR zijn voornamelijk in het leven geroepen om mensen met hartfalen te helpen. Bij hartfalen moet je denken aan hartstilstand, het fibrilleren van het hart enz. Wij zijn hier voor als FR opgeleid, getraind, hebben zelfs na een paar jaar een beetje ervaren en tot slot hebben we de apparatuur op de schok toe de dienen bij fibrilleren.

Bij kleine kinderen is bijna nooit hartfalen de oorzaak van een onwelwording bij een kind. Dit is volgend de RAD heel vaak verstikking. Hierin kan de FR niet meer doen dan de gemiddelde ouder of omstander. Dit is volgend de RAD HM de reden dat we tot voor kort niet gealarmeerd werden voor kinder reanimaties.

Hier over heeft de RAD goed nagedacht en dus niet "halve maatregelen", "het ene leven is meer waard dan de ander" enz enz.

Wat ik begrepen heb was het tot voor kort zo dat bij kinder reanimaties geen FR werden gealarmeerd omdat de centralist dat zo kon "selecteren" in GMS (oid). Tegenwoordig schijnt bij de alarmering het systeem geen onderscheid te kunnen maken tussen een volwassen reanimatie en die van een kind en wordt de brandweer dus altijd gealarmeerd.

We zullen zien of de brandweer hierin meerwaarde kan hebben of niet zoals de RAD jarenlang heeft beweerd.

Wat ik opzienbarend vind is dat een softwaresysteem leidend is wat er wel of niet gealarmeerd kan worden in plaats van de mens zelf.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #984 Gepost op: 12 oktober 2016, 20:32:54
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1452121 date=1476294414
Aangenaam, ik ben First Responder bij Brandweer Hollands Midden. Ik vertel gewoon wat wij meegemaakt hebben en ons verteld is.

FR zijn voornamelijk in het leven geroepen om mensen met hartfalen te helpen. Bij hartfalen moet je denken aan hartstilstand, het fibrilleren van het hart enz.

Aangenaam, ik ben cardio-thoracaalchirurg. Bij hartfalen denk ik niet aan een hartstilstand.

Bij volwassen is hartfalen ook zelden de oorzaak van een onwelwording.

Bij volwassenen met een hartstilstand is er meestal sprake van een cardiale oorzaak (probleem van het hart), bij kinderen is een hartstilstand meestal het gevolg van hypoxie (zuurstoftekort).

De RAV gebruikt de brandweer en politie bij volwassenen omdat 15 minuten responsetijd te lang is. Het is raar dat je niet besluit deze diensten te alarmeren zodra het om een kind gaat, aangezien agenten en brandweermensen mond-op-mond beademing kunnen toepassen. Zo snel mogelijk gaan beademen is cruciaal bij kinderreanimaties (eerst beademen daarna pas hartmassage)

Het klopt als de RAV zegt dat de brandweer en politie niets meer kunnen bij kinderreanimaties dan de ouders/omstanders echter geldt het ook bij reanimatie van volwassenen. Er is namelijk geen verschil tussen een reanimatie door EHBO-ers/burgerhulpverleners/bedrijfshulpverleners en reanimatie door de professionals van brandweer en/of politie. Het is en blijft een BLS-reanimatiepoging door leken.

Het is dus voor kinderen in Hollands Midden een goede zaak dat de computerproblemen zorgen dat de RAV noodgedwongen afstand heeft moeten doen van haar achterlijke besluitvorming.

janvangent

• Forum gebruiker
Reactie #985 Gepost op: 12 oktober 2016, 21:35:29
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1452121 date=1476294414
[...]  Wat ik opzienbarend vind is dat een softwaresysteem leidend is wat er wel of niet gealarmeerd kan worden in plaats van de mens zelf.

Dat zou je eigenlijk niet moeten verbazen, want volgens mij wordt jouw rode auto al jarenlang op pad gestuurd op basis van software die aan de achterkant driftig gemanipuleerd wordt, ongeacht wat de brandweerlieden aan de voorkant zelf roepen. Als je wilt zien hoe leidend dit PROQA-protocol voor de ambulancedienst echt is: http://www.npo.nl/de-monitor/09-10-2016/KN_1683599. De centralist heeft hier nul inbreng en dat heeft uiteraard 'goede' redenen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #986 Gepost op: 13 oktober 2016, 07:19:25
Citaat van: janvangent link=msg=1452149 date=1476300929
Dat zou je eigenlijk niet moeten verbazen, want volgens mij wordt jouw rode auto al jarenlang op pad gestuurd op basis van software die aan de achterkant driftig gemanipuleerd wordt, ongeacht wat de brandweerlieden aan de voorkant zelf roepen. Als je wilt zien hoe leidend dit PROQA-protocol voor de ambulancedienst echt is: http://www.npo.nl/de-monitor/09-10-2016/KN_1683599. De centralist heeft hier nul inbreng en dat heeft uiteraard 'goede' redenen.

ProQA is het probleem niet. Onze ambulancedienst gebruikt ProQA echter herkennen wij de geschetste problemen niet. Wij vinden ook niet dat een "beetje" over-triage moet om goede ambulancezorg te kunnen leveren. Wij vinden over- en onder-triage beide ongewenst.

Ik heb zelfs het idee dat er in NL verpleegkundig centralisten werken die doelbewust bezig zijn met sabotage. Als ik hoor dat voor  een kind na het aanraken van schrikdraad een ambulance + MMT is gestuurd (zelfs als de ambulancebemanning zegt dat MMT niet hoeft en ze eerst gaan kijken) zakt mij de broek af omdat onze centralisten (call-centermedewerkers) bij deze melding niet eens in electrocutiegedeelte waren uitgekomen maar het gesprek hadden beeindigd met de melder aangezien het kind alert was, normale ademhaling had en het aanraken van schrikdraad niet gezien kan worden als electrocutie (het is namelijk de bedoeling dat je een onschadelijk (voor mens en dier) stroomstootje krijgt bij aanraking).

Bij onze ambulancedienst werken dokters en paramedics die ook niet hoeven te weten of het gaat om een reanimatie van een 95 jarige of een 5-dagen oude baby. Als we weten dat het gaat om een hartstilstand is het voor ons tijdens het aanrijden al voldoende.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #987 Gepost op: 13 oktober 2016, 08:39:55
Volgens mij al de 5e keer dat ik dit linkje post in dit topic. Maar speciaal voor brandpreventje,
Het verschil tussen een hartstilstand, een hartinfarct en hartfalen:
https://www.hartstichting.nl/downloads/verschil-hartinfarct-hartstilstand-hartfalen

Zo een schok automaat heet trouwens een AED. De meeste mensen in dit topic hebben wel een klein vermoeden vn wat die termen betekenen ;-)

tazbrw

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #988 Gepost op: 13 oktober 2016, 20:20:01
Citaat van: oma link=msg=1452065 date=1476269404
Het is niet eens uit te leggen waarom je geen burgerhulpverleners ter plaatse wilt hebben bij een reanimatie van babies/kinderen onder de 4 jaar maar wel de brandweer en politie ter plaatse wilt hebben met meerdere eenheden.

Brandweer en politie ter plaatse willen hebben om te assisteren bij een traumatisch arrest is uiteraard zinloos belastinggeld verknallen.

Waarom zeggen we dan bij een reanimatie elke seconde telt en de eerste 6 minuten zijn cruciaal?

Ik vind het nog wel wat, om te zeggen dat je brandweer en politie liever niet ter plaatse heb om te assisteren bij een traumatische reanimatie.  Ik heb er, jammer genoeg, al zat gehad. En elke keer waren wij(politie) of de brandweer toch sneller dan de ambulance. Ja er zijn mensen die  hebben het gehaald, doordat we er snel bij waren. En helaas ook mensen die het niet hebben gehaald.
Groeten,  Tazbrw

oma

• Senior gebruiker
Reactie #989 Gepost op: 13 oktober 2016, 20:57:40
Citaat van: tazbrw link=msg=1452309 date=1476382801
Waarom zeggen we dan bij een reanimatie elke seconde telt en de eerste 6 minuten zijn cruciaal?

Ik vind het nog wel wat, om te zeggen dat je brandweer en politie liever niet ter plaatse heb om te assisteren bij een traumatische reanimatie.  Ik heb er, jammer genoeg, al zat gehad. En elke keer waren wij(politie) of de brandweer toch sneller dan de ambulance. Ja er zijn mensen die  hebben het gehaald, doordat we er snel bij waren. En helaas ook mensen die het niet hebben gehaald.

Bij een traumatisch arrest heb je er niets aan als brandweer en politie ter plaatse komen om medische assistentie te verlenen. Brandweer en politie kunnen alleen uitwendige hartmassage toepassen. Uitwendige hartmassage is niet effectief bij een een traumatisch arrest.

Als deze hulpdiensten sneller ter plaatse zijn voeren ze een toneelstukje op waardoor iedereen denkt dat er hulp wordt geboden. In realiteit wordt er pas echt hulp geboden zodra de ambulancedienst en/of MMT ter plaatse is.

De ambulanceverpleegkundige kan zelf een spanningspneu opheffen, het ambulanceteam kan het leven mogelijk redden door middel van een scoop and run naar de dichtsbijzijnde SEH met chirurg stand-by.

De MMT arts kan harttamponade opheffen of besluiten de thorax te openen om inwendige hartmassage toe te passen.

Bij harttamponade kan het hart geen bloed meer uitpompen omdat de pomp in elkaar zit gedrukt door bloed in het zakje rondom het hart (pericard). Als de politieman hartmassage gaat geven ben je alleen bezig de borstkas op veerkracht te testen. De bedoeling van reanimatie is een soort kunstmatige circulatie op gang te krijgen en te houden. Bij traumatisch arrest gaat het je niet lukken.