Aangenaam, ik ben First Responder bij Brandweer Hollands Midden. Ik vertel gewoon wat wij meegemaakt hebben en ons verteld is.
FR zijn voornamelijk in het leven geroepen om mensen met hartfalen te helpen. Bij hartfalen moet je denken aan hartstilstand, het fibrilleren van het hart enz.
Aangenaam, ik ben cardio-thoracaalchirurg. Bij hartfalen denk ik niet aan een hartstilstand.
Bij volwassen is hartfalen ook zelden de oorzaak van een onwelwording.
Bij volwassenen met een hartstilstand is er meestal sprake van een cardiale oorzaak (probleem van het hart), bij kinderen is een hartstilstand meestal het gevolg van hypoxie (zuurstoftekort).
De RAV gebruikt de brandweer en politie bij volwassenen omdat 15 minuten responsetijd te lang is. Het is raar dat je niet besluit deze diensten te alarmeren zodra het om een kind gaat, aangezien agenten en brandweermensen mond-op-mond beademing kunnen toepassen. Zo snel mogelijk gaan beademen is cruciaal bij kinderreanimaties (eerst beademen daarna pas hartmassage)
Het klopt als de RAV zegt dat de brandweer en politie niets meer kunnen bij kinderreanimaties dan de ouders/omstanders echter geldt het ook bij reanimatie van volwassenen. Er is namelijk geen verschil tussen een reanimatie door EHBO-ers/burgerhulpverleners/bedrijfshulpverleners en reanimatie door de professionals van brandweer en/of politie. Het is en blijft een BLS-reanimatiepoging door leken.
Het is dus voor kinderen in Hollands Midden een goede zaak dat de computerproblemen zorgen dat de RAV noodgedwongen afstand heeft moeten doen van haar achterlijke besluitvorming.