AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 225674 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

helm

• Gast
Reactie #990 Gepost op: 13 oktober 2016, 21:08:47
Het zou mij niks verbazen als thoraxcompressies een keer uit de richtlijnen gaan bij een traumatische reanimatie.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #991 Gepost op: 13 oktober 2016, 21:13:35
Citaat van: René van der Helm link=msg=1452320 date=1476385727
Het zou mij niks verbazen als thoraxcompressies een keer uit de richtlijnen gaan bij een traumatische reanimatie.

Als ik het goed heb staat in ILCOR/AHA ook wel ergens dat borstcompressie nutteloos is bij traumatisch arrest.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #992 Gepost op: 13 oktober 2016, 22:02:02
Het geven van borstcompressies bij welke ernstige in- en uitwendige bloeding dan ook, versneld alleen maar het bloedverlies en draagt niet bij tot een drukopbouw. Gewoon simpel natuurkundig principe.

Leken hulpverleners EHBO-ers, BHV-ers, politie en brandweermensen kunnen alleen de uitwendige bloedingen (trachten te) stelpen.
Pas na het stelpen van bloedingen (lekkage stoppen  ^-^ ) is het geven van compressies effectiever.
Op enkele youtube filmpjes etc. is het geven van compressies bij trauma slachtoffers met bloedingen te zien.
Het hoe en waarom dat gebeurt is wel interessant om uit te zoeken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

helm

• Gast
Reactie #993 Gepost op: 13 oktober 2016, 22:23:42
Citaat van: oma link=msg=1452321 date=1476386015
Als ik het goed heb staat in ILCOR/AHA ook wel ergens dat borstcompressie nutteloos is bij traumatisch arrest.

Dan moesten we dat maar eens snel invoeren.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #994 Gepost op: 14 oktober 2016, 08:12:06
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1452121 date=1476294414
Bij kleine kinderen is bijna nooit hartfalen de oorzaak van een onwelwording bij een kind. Dit is volgend de RAD heel vaak verstikking. Hierin kan de FR niet meer doen dan de gemiddelde ouder of omstander. Dit is volgend de RAD HM de reden dat we tot voor kort niet gealarmeerd werden voor kinder reanimaties.

Hier over heeft de RAD goed nagedacht en dus niet "halve maatregelen", "het ene leven is meer waard dan de ander" enz enz.

Soms is verstikking (hypoxie) niet de oorzaak en is er sprake van een schokbaar ritme ....

Albertson School Staff Uses AED To Save 12-Year-Old Boy Suffering Heart Attack

Citaat
ALBERTSON, N.Y. (CBSNewYork) — Training and technology made the difference between life and death when a 12-year-old student suffered a heart attack.

Gopal said heart problems run in the family, but Sanketh didn’t have a pre-existing heart condition. To ensure his safety moving forward, doctors implanted an automated defibrillator. If his heart should stop again, the device will jump start it.

http://newyork.cbslocal.com/2016/10/12/albertson-teachers-save-student/

baksteen

• Instructeur EH
  • Forum gebruiker
problemen los je op door er wat aan te doen

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #996 Gepost op: 17 oktober 2016, 10:57:46
"De automatische externe defibrillatoren (aed's) kunnen levens redden als ze 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar zijn, maar volgens het Rode Kruis is dat schrikbarend weinig het geval."

Bron: http://www.ad.nl/binnenland/defibrillator-te-vaak-onvindbaar-of-onbereikbaar~af74d39f/
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #997 Gepost op: 17 oktober 2016, 11:02:22
Gaat hier om de woordvoerder van het Rode Kruis Nederland of van Rode Kruis Noord Korea?

Citaat
Fabrikanten schatten dat er zo'n 80.000 tot 100.000 apparaten in omloop zijn, maar het Rode Kruis weet slechts van een kwart waar ze zijn gebleven.

Als het Rode Kruis wil weten waar de AED's zijn gebleven moeten ze zelf kopen. Ik kan niet bedenken waarom je het Rode Kruis zou moeten laten weten waar je AED is gebleven.

helm

• Gast
Reactie #998 Gepost op: 17 oktober 2016, 11:38:32
Wij registeren onze AED's ook niet. Ik zou niet weten waarom.
Onze instructeurs zijn ingeschreven als burgerhulpverlener en hebben van ons een AED gekregen, die zij meenemen bij een oproep.
Zij hebben de AED altijd bij zich tijdens de cursussen die zij geven.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #999 Gepost op: 17 oktober 2016, 11:51:35
Het Rode Kruis in Nederland is wel in staat om aan te geven dat de overleving gestegen is dankzij de veranderende wereld; o.a. de uitvinding van de AED en de verbetering van bereikbaarheid (mobiele telefonie en - internet).

In onze polderhistorie hebben we in het verleden ook besloten dat 15 minuten responsetijd goedkoper is echter veel te laat voor hartstilstanden. Het is belangrijk om de BLS-reanimatiepoging zo snel mogelijk om te zetten in een ACLS reanimatiepoging c.q. zo snel mogelijk hoogwaardige medisch post-ROSC beleid te kunnen toepassen.

Nederlands wetenschappelijk onderzoek heeft ons al geleerd dat de meerwaarde van AED zit in de AED beschikbaar te hebben op publieke lokaties. Het onderzoek toont ook aan dat dispatched AED inzet niet bijdraagt aan een hogere overleving. De onderzoekers geven ook aan dat uitrukken naar hartstilstanden in (private) woningen niet bijdraagt aan hogere overleving

Het is dan verbazingwekkend dat er onlangs nog weer een miljoen euro in de Hartstichting is gepompt om HartslagNU te verbeteren, er geld door politie en brandweer wordt uitgegeven om uit te rukken met de AED, enz. Al deze clubjes hebben een eigen belang en mikken nog steeds op de eigen onmisbaarheid en rukken doodleuk uit naar privewoningen om gesubsidieerd een potje te gaan reanimeren.

Het Rode Kruis moet niet willen weten waar de private AED's zijn maar zou eens moeten vragen waar de publieke AED's zijn, alle AED's die in kofferbakken van politiewagens en brandweerwagens liggen hadden aan de muren moeten hangen op publieke lokaties. Het gaat hier namelijk wel om publieke (met belastinggeld gefinancierde AED's).