Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010

Auteur Topic: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010  (gelezen 104095 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
dus we wachten tot het allerlaatste deeltje geland is? ???


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
dus we wachten tot het allerlaatste deeltje geland is? ???

Hm.. we weten als mens lang nog niet alles van moeder natuur. We lieten ons ook verrassen door een giga Tsunami, bijvoorbeeld. Nu hebben we overal waarschuwingssystemen daarvoor, beter als voor de grote Tsunami. En dan nog zijn ze niet in staat een beetje secuur te voorspellen.

Deze aswolk is ook iets ''nieuws''.  Het is best vaker voorgekomen op aarde, maar toen zaten er nog niet 24/7 vliegtuigen in de lucht. Met duizenden mensen en tonnen aan goederen....met exact deze windrichtingen.

Dus, wanneer is het veilig? Ik denk dat die vraag nog even niet te beantwoorden is. Ja, zodra de as uit de lucht is. Maar vanaf welke concentratie het veilig is... ehmm, goeie vraag, Palm!  ;)


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Is het bekend in welk gebied (globaal genomen) er geen overlast is ?

(bijvoorbeeld Spanje?)

Dan zou je toch bijvoorbeeld de reizigers naar de VS, de trein van Amsterdam naar Parijs kunnen bieden, en dan met de bus naar Spanje? Dan daar vandaan met het vliegtuig?
Want als je zuidelijk van de wolk blijft, is er in feite toch weinig aan de hand?
Of is dat niet zo simpel als hier beschreven?

Lange rijen bij balies station Amsterdam

AMSTERDAM -  De balies van de Nederlandse Spoorwegen op het Centraal Station in Amsterdam werden zaterdag overspoeld door reizigers.

Het gaat veelal om gestrande luchtreizigers die op een andere manier op hun bestemming proberen te komen nu het luchtruim dicht is. „De ticketbalie krijgt nu de grote groep reizigers te verwerken die normaal bij de ongeveer veertig luchtvaartmaatschappijen met elk om en nabij de tien balies geholpen zouden worden”, aldus een woordvoerder.

Volgens hem gaat het vaak om complexe internationale verbindingen en aansluitingen. Hiervoor hebben de NS drie balies die zijn uitgerust met speciale computerapparatuur.

Reizigers naar Duitsland krijgen het advies om alvast door te reizen naar Utrecht, omdat het daar veel rustiger is. Reizigers naar Brussel kunnen een ticket via de kaartenautomaat kopen. Voor de mensen in Amsterdam die moeten wachten is er koffie.

NS Hispeed zette zaterdag vijf extra lange Thalyssen in van en naar Brussel-Parijs. De treinen zijn twee keer zo lang als normaal, zodat ze achthonderd passagiers kunnen vervoeren. Ook zijn drie extra Eurostar-treinen ingezet naar Brussel-Londen.

Bron: www.telegraaf.nl


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
'Vang reizigers thuis op'

AMSTERDAM -  Het Nederlandse volk moet zijn gastvrijheid tonen en zolang onderdak bieden aan de reizigers die gestrand zijn op Schiphol.

Die oproep doet Joost Brugman uit Amsterdam, zonder na te laten het goede voorbeeld te geven. ““De eerste kan bij ons logeren! Het is een beetje improviseren, maar dat doen we graag. We hebben internet thuis, een zonnig balkon, een echte keuken en een eenvoudige slaapplaats. Als we dat met z'n allen bieden, dan is dat een stuk beter dan veldbedden op Schiphol!”

Brugman stelt voor om alle gestrande reizigers een tijdelijk visum te geven voor een week en om een actie op poten te zetten om ze onderdak te geven bij mensen thuis.

“Mijn vriendin en ik zijn er van overtuigd dat je elkaar in een situatie als deze moet helpen. Als het inderdaad zo is dat die mensen voorlopig nog niet naar huis kunnen, dan vinden wij dat we een gelegenheid moeten vinden om ze onderdak te verschaffen. Laten we hen uitnodigen om een paar dagen bij de mensen thuis te logeren.”

Wie volgt?

bron: www.telegraaf.nl


Gast

  • Gast
IVW meld:
Citaat
Beperkte ontheffing ongemotoriseerd vliegverkeer

VFR-verkeer wordt beperkt toegestaan, namelijk voor ballonvaart, zweefvliegen en zeil- en schermvliegen. Het vliegen blijft op eigen risico.

De vulkanische as die in de lucht aanwezig is kan de volgende problemen veroorzaken:

    * Eén van de belangrijkste instrumenten in een luchtvaartuig is de snelheidsmeter. Een luchtvaartuig heeft immers een bepaalde snelheid nodig om te kunnen vliegen. Met een buis in de neus van het vliegtuig (pitotbuis) wordt de snelheid van de lucht vergeleken met stilstaande lucht.  De in de lucht aanwezige vulkanische as kan in de pitot buis komen, waardoor de werking van de snelheidsmeter negatief kan worden beinvloed;
    * De in de lucht aanwezige as kan beschadigingen veroorzaken op de windscreens van luchtvaartuigen. Vulkaanas werkt als grof schuurpapier en is met het blote oog niet altijd waarneembaar. Hierdoor kan het 'see and avoid' principe in gevaar komen;
    * Voor gemotoriseerd verkeer geldt dat de vulkanische as die in de lucht aanwezig is naast problemen met snelheidsmeter en hoogtemeter problemen kan veroorzaken in de motor van het luchtvaartuig. Vermogensverlies en op termijn mogelijke onderhoudsproblemen omdat de as corrosief werkt;
    *  De hoogtemeter maakt gebruik  van een  statische opening. Door de plaats van deze opening (meestal aan de zijkant van het luchtvaartuig) is de kans dat deze verstopt raakt kleiner.

Ballonnen, scherm- en zeilvliegtuigen zijn niet uitgerust met een pitotbuis en ramen kunnen om die reden een ontheffing krijgen voor de luchtruimsluiting. De ontheffing geldt daarnaast ook voor zweefvliegtuigen. De Inspectie adviseert om de snelheid, hoogte en transparantie van de ramen nauwlettend te monitoren. Ingeval van een abnormale indicatie of plotselinge wijzigingen van apparatuur wordt geadviseerd om zo snel mogelijk te landen. Afwijkingen aan de apparatuur moeten aan de Inspectie worden gemeld. Voor genoemde luchtvaartuigen gelden de regels zoals die in een normale situatie gelden.

En in NOTAM vorm

RAC B)17 APR 2010 13:00 UTC C)24 APR 2010 12:00 EST (B0188/10)
E) AFTER CAREFUL CONSIDERATION CAA-NL HAS DECIDED TO EXEMPT
NON-MOTORIZED AIRCRAFT, I.E. GLIDERS, HOT AIR BALLOONS, NON MOTORIZED HANGGLIDERS AND PARAGLIDERS FROM THE CLOSURE OF THE AMSTERDAM FIR DUE TO THE VOLCANIC ASH CLOUD.
NEVERTHELESS, CAA-NL RECOMMENDS INCREASED MONITORING OF THE FLIGHT SPEED AND HEIGHT INDICATION AND WINDSCREEN TRANSPARENCY DURING FLIGHT IN THE RISK AREA. IF ANY ABNORMAL INDICATION OR SUDDEN INDICATION CHANGE IS NOTICED, MAKE A NORMAL LANDING AS SOON AS POSSIBLE. ANY ABNORMALITIES SHOULD BE REPORTED TO CAA-NL (IVW). FLIGHTS ARE AT OWN DISCRETION. FOR NON-MOTORIZED AIRCRAFT THE RULES APPLY AS IN NORMAL SITUATION.

De eerste versoepeling van het verbod sinds donderdag.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
IVW meld:
En in NOTAM vorm

RAC B)17 APR 2010 13:00 UTC C)24 APR 2010 12:00 EST (B0188/10)
E) AFTER CAREFUL CONSIDERATION CAA-NL HAS DECIDED TO EXEMPT
NON-MOTORIZED AIRCRAFT, I.E. GLIDERS, HOT AIR BALLOONS, NON MOTORIZED HANGGLIDERS AND PARAGLIDERS FROM THE CLOSURE OF THE AMSTERDAM FIR DUE TO THE VOLCANIC ASH CLOUD.
NEVERTHELESS, CAA-NL RECOMMENDS INCREASED MONITORING OF THE FLIGHT SPEED AND HEIGHT INDICATION AND WINDSCREEN TRANSPARENCY DURING FLIGHT IN THE RISK AREA. IF ANY ABNORMAL INDICATION OR SUDDEN INDICATION CHANGE IS NOTICED, MAKE A NORMAL LANDING AS SOON AS POSSIBLE. ANY ABNORMALITIES SHOULD BE REPORTED TO CAA-NL (IVW). FLIGHTS ARE AT OWN DISCRETION. FOR NON-MOTORIZED AIRCRAFT THE RULES APPLY AS IN NORMAL SITUATION.

De eerste versoepeling van het verbod sinds donderdag.

In duitsland mocht VFR verkeer al eerder gewoon vliegen.

Als ik zo naar de plaatjes op de noorse site bekeek dan zou het me niet verbazen als er maandag ook nog niet gevlogen mag worden.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Gast

  • Gast
Het verschil was dat Duitsland haar luchtruim niet gesloten had maar een "rate zero" had ingesteld voor alle luchthavens voor IFR Verkeer en geen klaringen zou verstrekken in IFR airspace. Hiermee werd VFR verkeer al "ontzien". Nederland heeft besloten om het luchtruim geheel te sluiten, waarmee alle luchtvaart dus gecovered was in één keer.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5jRN9lsRBRDZhRT7Vf0JwkayHp1qgD9F499P02

GENEVA — Europeans should try to stay indoors if ash from Iceland's volcano starts settling, the World Health Organization warned Friday as small amounts fell in Iceland, Scotland and Norway.

WHO spokesman Daniel Epstein said the microscopic ash is potentially dangerous for people when it starts to reach the Earth because inhaled particles can enter the lungs and cause respiratory problems.

"We're very concerned about it," Epstein said. "These particles when inhaled can reach the peripheral regions of ... the lungs and can cause problems — especially for people with asthma or respiratory problems." He also said Europeans who go outside might want to consider wearing a mask.

Other experts, however, weren't convinced the volcanic ash would have a major effect on peoples' health and said WHO's warnings were "hysterical." They said volcanic ash was much less dangerous than cigarette smoke or pollution.

Volcanic ash is made of fine particles of fragmented volcanic rock. It is light gray to black and can be as fine as talcum powder. During a volcanic eruption, the ash can be breathed deep into the lungs and cause irritation even in healthy people. But once it falls from a greater distance — like from the cloud currently hovering above Europe — its health effects are often minimal, experts say.

The Icelandic volcano that erupted Wednesday has sent an enormous cloud of microscopic basalt ash particles across northern Europe, grounding aircraft across continent. It is drifting above 20,000 feet (6,000 meters), high and invisible from the ground.

AP Medical Writer Maria Cheng in London contributed to this report.

Is er iemand die weet hoe het inmiddels is gesteld met de tegenstrijdigheden in dit bericht ??
WHO en sommige wetenschappers spreken elkaar tegen maar ik neem aan dat dit fijnstof toch niet op de hoogte blijft hangen en dat we er op de grond
toch wel rekening mee moeten gaan houden.

Als het op hoogte zou blijven zou het voor de vliegtuigen toch ook een optie zijn om onder die grens te blijven bij vertrek.
Om maar te spreken met de termen van Caprice vanaf SFC to FL500 betekent voor mij dat het ook langs de grond zweeft.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nasa.gov/topics/earth/features/iceland-volcano-plume.html

NASA's Terra satellite flew over the volcano on April 16 at 10:45 UTC (6:45 a.m. EDT) and the Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer, or MODIS instrument aboard Terra captured a visible image of Eyjafjallajökull's ash plume over the England and the Netherlands, stretching into Germany.

Air travel into and out of northern Europe has either been grounded or diverted because volcanic ash particles pose a risk of damage to airplane engines. NASA works with other agencies on using satellite observations to aid in the detection and monitoring of aviation hazards caused by volcanic ash. For more on this NASA program, visit: http://science.larc.nasa.gov/asap/research-ash.html.

The MODIS Rapid Response System was developed to provide daily satellite images of the Earth's landmasses in near real time. True-color, photo-like imagery and false-color imagery are available within a few hours of being collected, making the system a valuable resource. The MODIS Rapid Response Team that generates the images is located at NASA's Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Md. For more information and a real-time MODIS image gallery, visit: http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/.

Text credit: Rob Gutro, NASA's Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Md.


[img width=700 height=388]http://www.nasa.gov/images/content/445166main_volcano-modis-20100416-labeled.jpg
The ongoing eruption of Iceland's Eyjafjallajokull volcano is seen in this pair of images acquired April 15, 2010, from the Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS) instrument on NASA's Terra spacecraft. At left is a natural-color visible image, while the right image is a composite of MODIS thermal infrared channels. Image credit: NASA GSFC/JPL


[img width=700 height=431]http://www.nasa.gov/images/content/445263main_Eyjaf20100416-full.jpg
The ongoing eruption of Iceland's Eyjafjallajokull volcano is seen in this pair of images acquired April 15, 2010, from the Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS) instrument on NASA's Terra spacecraft. At left is a natural-color visible image, while the right image is a composite of MODIS thermal infrared channels. Image credit: NASA GSFC/JPL


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6546141/__Vliegtuig_negeert_vliegverbod__.html?sn=binnenland,buitenland

za 17 apr 2010, 16:37
Vliegtuig negeert vliegverbod

DRIEBERGEN -  Een motorzweefvliegtuigje heeft het vliegverbod boven Nederland aan zijn laars gelapt. Het Korps landelijke politiediensten (KLPD), dat het gesloten luchtruim controleert, ontdekte het toestel vrijdagmiddag op de radar. Het vloog ter hoogte van Nijmegen van Nederlands naar Duits grondgebied. De piloot is nog niet achterhaald, aldus het KLPD zaterdag.

Het Nederlandse luchtruim is sinds donderdag 18.00 uur gesloten voor vrijwel alle luchtverkeer. Vanuit IJsland drijven asdeeltjes over als gevolg van een vulkaanuitbarsting op het eiland. Die kunnen schade berokkenen aan vliegtuigmotoren.

De identiteit van het toestel is bekend. De luchtvaartpolitie zal de piloot opsporen. Hij of zij kan een proces-verbaal tegemoetzien wegens een luchtvaartovertreding.