Beademingsdoekjes

Auteur Topic: Beademingsdoekjes  (gelezen 5024 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Gepost op: 19 april 2010, 15:25:27
In de folder "Eerste Hulp en infectieziekten" die uitgegeven wordt door Het Oranje Kruis, staat onderstaand advies bij het gebruik van hulpmiddelen bij het beademen:
 
Gebruik een CE-goedgekeurd hulpmiddel zonder uitstekende delen. Zorg dat u het hulpmiddel vast kunt zetten ( bijvoorbeeld met elastiek) en dat de mond en neus ruim bedekt zijn. Mondmaskers zijn vaak beter dan gelaatsdoekjes.  

De kiss-of-life kan niet vastgezet worden en blijft dus niet goed op het gezicht zitten én de kiss-of-live heeft een wit uitstekend ventiel, dat los kan laten tijdens gebruik. Daarnaast is het beademingsdoekje wit met rode letters en niet doorzichtig, waardoor een eventuele reactie en het gaan braken ( wat zeker niet ondenkbaar is bij deze slachtoffers) niet of te laat kan worden waargenomen.

Wie van jullie heeft ervaring met het gebruik van beademingsdoekjes en heeft een goede suggestie voor een alternatieve type doekje dat net zo meeneembaar klein is als de kiss-of-life (merk, type)?

(PS Mij is bekend dat het gebruik van een beadmingsmasker veel veiliger is, dus aub daarover geen berichten....)

Groeten!




peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #1 Gepost op: 19 april 2010, 15:39:30
(Zoals gewoonlijk zonder kennis van zaken met alleen een AED responder/BRW achtergrond)
Ik denk dat je hier een kanttekening moet maken bij het gebruik. Het gaat volgens mij om gradaties van bescherming en beschikbaarheid.

1) Als je moet beademen pak je een masker . Dit biedt de beste bescherming en effectiviteit tijdens je actie. (Ik heb er een in de auto liggen)
2) Als je geen masker tot je beschikking hebt pak je een kiss-of-life (ik heb een aan mijn sleutelbos)
3) Als je geen Kiss-of-life hebt, pak je een plastic tas en druk er een gat in en gebruik dat (geen ventielfunctie)
4) Als je geen hulpmiddelen hebt en je acht het verantwoord en noodzakelijk, gebruik je niets en beadem je

Kiss-of-life is volgens mij een merk, maar wordt tegelijkertijd ook gebruikt voor alle soort gelijke "doekjes". Ik weet niet of ze hier het merk of alle "doekjes" bedoelen.

off-topic: Net zoiets als portocabin. Dat is een merk, maar wordt ook vaak gebruikt als type benaming tot frustratie van de eigenaren van de merknaam Portocabin. Als een merknaam voor de Van Dale gelijkgesteld wordt aan een type is de merkbescherming lastig te handhaven.

Kortom volgens mij is er geen alternatief........:)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 19 april 2010, 16:08:42
Ik heb diverse beademingsdoekjes,  en ze zijn allemaal pet.. en allemaal eigenlijk ongeschikt voor waarvoor ze gemaakt zijn..
En een kinlift en zo plastik lapje gebruiken werkt gewoon niet.. en zeker niet als er nog spul uit iemands mond komt..  Wil je het goed doen, dan blijft er van de reanimatie poging niet veel over...


De foldertekst schrijvers, hebben niet helemaal door, waar het over gaat of alleen een bepaald product voor ogen gehad.. en daarmee disckwalificeren andere producten, die net zo slecht werken...

Citaat
Gebruik een CE-goedgekeurd hulpmiddel zonder uitstekende delen. Zorg dat u het hulpmiddel vast kunt zetten ( bijvoorbeeld met elastiek) en dat de mond en neus ruim bedekt zijn. Mondmaskers zijn vaak beter dan gelaatsdoekjes.  


De Kiss of Life vond ik een erg onhandig hulpmiddel..  Er is een vergelijkbaar item van Merlin Medical die iets prettiger werkt,
En de ambu-rescue key, was een stuk prettiger (daar refereert het OK  folder ook aan..),  maar verschuift ook.. ondanks de elastieken achter de oren..

Als je iets op zak wil, zijn er geen handige producten, maar oefen dan maar wat verschilllende producten.. maar als je er niet mee oefent werkt ook echt niets..  

Als serieuze BHV voorbereiding, moeten we het echt hebben, over producten waar jij het nu niet over wilt hebben..  ;D,  want daarmee voldoe je pas aan adequate persoonlijke bescherming tussen patient en hulpverlener.. Alle het andere heb je helemaal niets aan.. FF een taak/risico analyse maken, conforn VCA, dan weet je dat doekjes niet kunnen werken.. En dat een werkgever in iets slimmers moet investeren..
Wil je grootschaling inkopen, zoals voor de voor weinig NS, en iets goeds, geen onderhoud, disposable, makkelijk draagbaar en bruikbaar,  > Intersurgical Nederland.   --  Herbruikbaar en enkele stuks..  Merlin Medical via Apox..

voor beademingsdoekjes zijn vele merken beschikbaar..  Kiss of life, werkt onprettig..
Naast Ambu CPR rescue doekje.. is er ook een versie van Ambu "de microshield"..



deze werkt prima. tot dat een patient braakt.., deze kan je eenvoudig op zak hebben..
De wordt door diverse merken gevoerd..   Maar het blijft een lapmiddel


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 april 2010, 19:25:14
Alle beademingslappies werken niet. En een CE goedkeuring bestaat niet. De juiste term is CE-markering. De CE-markering is geen kwaliteitskeurmerk, maar een verklaring van overeenstemming met de wet. In veel gevallen brengt de producent het teken aan zonder voorafgaand onafhankelijk onderzoek.