EHBO Goes nr. 2 van Nederland!

Auteur Topic: EHBO Goes nr. 2 van Nederland!  (gelezen 4244 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2004, 21:53:51
In de evaluatie zeiden ze dat van dat snelverband. Ik neem dat maar aan, ik ben maar een simpele ziel.
Over dat vingerverband heb ik nog een hele discussie gevoerd met die kader, en er staat idd in het boekje dat je het 'moet' doen met 6 cm (altans, dat zei ze)
Wij gebruiken zo'n elastisch verband daarvoor, een hydrofiel verband, nou, op de wedstrijden lagen hydrolast verbanden, die dus echt niet meerekken. Hoewel het verband technisch goed was, was het niet zo mooi dan als ik een hydrofiel verband had gebruikt.
En wees gerust, ik ben erg dwars, ik leg bij een normaal persoon een vingerverband aan met 4 cm! :P

Christian


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2004, 22:31:47
Als je met een snelverband een wond aan de elleboog steriel kunt afdekken in afwachting van verdere deskundige hulp, dan moet je dat gewoon doen!
Zegt deze simpele ziel die ook alleen maar Instructeur Eerste Hulp is... En van dat vingerverband, daar zal ik maar niks over zeggen. De redenatie "omdat het in het boekje staat"  is een veel te makkelijke! Als 4 cm past, waarom dan 6 cm pakken?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2004, 01:21:07
Dat is nou precies de reden waarom ik moeite heb met EH wedstrijden op deze manier.

Dat men volgens de letter van boekje moet werken, en  kan omdat de lotus volgens de letter van het lotusboek grimeerd en speelt, dan hebben ze vast gelijk. Hoewel als het er niet instaat, dan vinden velen dat het daarom niet mag, terwijl je met zoveel woorden kan zeggen dat het daarom niet verboden is......

Dit heeft allemaal niets te maken met de hulp aan echte slachtoffers. Men is zo druk bezig met de kleinste dingen, dat ze het belangrijkste vergeten, namelijk het feit dat het slachtoffer op straat centraal staat en dat de hulp afgestemd moet worden op de feitelijke situatie. Maar dat jureert zo lastig....


Enforcer

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2004, 04:20:03
Allereerst de complimenten Christian voor de mooie prestatie.

Ten tweede moet ik toegeven dat EHBO-er naar mijn mening toch gelijk heeft. Vind ook dat de wedstrijden toch ook iets te ver van de werkelijkheid afstaan.

Het immers noch altijd roeien met de riemen die je hebt als EHBO-er. En waarom zou dat dan per defenitie fout zijn. Omdat het zo in het boekje staat?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2004, 18:57:47
Allereerst de complimenten Christian voor de mooie prestatie.

Ten tweede moet ik toegeven dat EHBO-er naar mijn mening toch gelijk heeft. Vind ook dat de wedstrijden toch ook iets te ver van de werkelijkheid afstaan.

Het immers noch altijd roeien met de riemen die je hebt als EHBO-er. En waarom zou dat dan per defenitie fout zijn. Omdat het zo in het boekje staat?

Bedankt Ben! ;)
Ik vind het ook zo stom dat je perse volgens het boekje moet werken. Als je iets doet dat goed is en evt ook onderbouwd, moeten ze niet moeilijk doen en 10 punten aftrekken! Het moet realistisch blijven, niet zo theoretisch. :-\

Christian


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2004, 01:05:46
Ik ben ooit door een vereniging gevraagd om een onderlinge wedstrijd te jureren.

Ik heb daar de eis gesteld, dat we de hulpverlening in zijn totaliteit beoordelen en niet of er volgens de letter van de wet van het boekje gewerkt werd.

Vooraf hebben we de ploegen toegesproken en ze verteld dat wij op die manier de hulpverlening zullen beoordelen. we hebben ze ook verteld dat daardoor veel minder concreet kon worden aangegeven hoe men de punten kan controleren. Beroep is niet mogelijk, vragen om toelichting liefst wel.

Na afloop hebben we met alle groepen de jury rapporten door gesproken. Teruglezend komen dan de uitspringende punten weer bovendrijven.

En alle groepen hadden het gevoel goed en eerlijk te zijn beoordeeld.


Enforcer

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 2 juni 2004, 03:52:11
Ik ben ooit door een vereniging gevraagd om een onderlinge wedstrijd te jureren.

Ik heb daar de eis gesteld, dat we de hulpverlening in zijn totaliteit beoordelen en niet of er volgens de letter van de wet van het boekje gewerkt werd.

Vooraf hebben we de ploegen toegesproken en ze verteld dat wij op die manier de hulpverlening zullen beoordelen. we hebben ze ook verteld dat daardoor veel minder concreet kon worden aangegeven hoe men de punten kan controleren. Beroep is niet mogelijk, vragen om toelichting liefst wel.

Na afloop hebben we met alle groepen de jury rapporten door gesproken. Teruglezend komen dan de uitspringende punten weer bovendrijven.

En alle groepen hadden het gevoel goed en eerlijk te zijn beoordeeld.

En zo kan het ook   :) :)


marcel v

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2004, 15:38:05
van hartegefeleciteerd goes met de 2 plek
ik ben het met de redenatie van de laatste schrijfer eens waarom moet als volgens het boekje als je zoals ik het ehbo al vele jarenheb kreeg je steeds weer iests anders te horen of er gaan dingen uit die zoals de druk punten de best van belang zijn.
vind de vaardigheidstest zoals die gehouden worden niet echt goed er worden ongevalen uitgevoerd die door een ieder anders benarderd worden door de opleiding van de docent
ben zelf een actief lid i de hulpverlenging bij de kon.ehbo


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #18 Gepost op: 12 juni 2004, 19:37:21
Zullen we zelf niet eens vaardigheidsproeven gaan organiseren! Dat zal wat anders worden dan nu het geval is!
Uit welke plaats of provincie kom je, Marcel? Bedankt trouwens voor de felicitatie. ;)

Christian